Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min bror har en gammel SSD, før sandforce kom på markedet. Denne er på 120GB. Nylig har den blitt veldig treg. Boot tar normalt maks 2 min, tar nå 5 min.

 

Er det normalt at SSD blir brått så treg eller burde jeg lete etter andre årsaker? Kan komme med benchmark.

Sjekk om modellen og OS-et utfører TRIM korrekt. Ofte kan det gjøres manuelt ved hjelp av verktøy fra produsenten.

 

Uten dette så vil SSD-en bli "fragmentert" på en måte som kan gjøre den treg.

Lenke til kommentar

Min bror har en gammel SSD, før sandforce kom på markedet. Denne er på 120GB. Nylig har den blitt veldig treg. Boot tar normalt maks 2 min, tar nå 5 min.

 

Er det normalt at SSD blir brått så treg eller burde jeg lete etter andre årsaker? Kan komme med benchmark.

 

Kjør en secure erase på den (skriver null til alle NAND celler). Ikke det samme som å bare formatere den.

Lenke til kommentar

Denne SSD en støtter ikke trim. Denne modellen var en av de som var produsert så tidlig at trim ikke eksisterte.

 

Skal se på det å formatere fullstendig.. Er det bra nok å skrive nuller med eks. CCleaner mens den er i bruk? Er OS disk dette så er litt omfattende å skrive nuller på hele disken (uten å miste data).

Lenke til kommentar

Kort svar: For å få tilbake hastigheten hjelper det ikke å wipe data med eks: CCleaner. Man på nulle hele disken med secure erase.

 

Det finnes ingen andre mindre tidkrevende (les: ta backup av OS, secure erase, og restore backup) løsninger? Det er alltid jeg som må fikse slikt så jeg håpte på en enklere vei.

Lenke til kommentar

Kort svar: For å få tilbake hastigheten hjelper det ikke å wipe data med eks: CCleaner. Man på nulle hele disken med secure erase.

 

Det finnes ingen andre mindre tidkrevende (les: ta backup av OS, secure erase, og restore backup) løsninger? Det er alltid jeg som må fikse slikt så jeg håpte på en enklere vei.

 

Secure erase gjør SSD'n jomfru igjen (slitasje på NAND cellene hjelper det ikke for da). Her er en enkel løsning. Jeg har kjøpt det programmet og det er verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar

Ehh, secure erase sletter alt på den. Du får det forklart godt i denne videoen.

 

 Ser at det advares mot å bruke Parted Magic på Samsung SM951 her

 

****** WARNING *******

Do not run Parted Magic's secure erase on this drive. It will render it useless and void the warranty.

 

Aner ikke om det er skremselspropaganda , eller om det har rot i virkeligheten  :hmm:

 

Jeg bruker HDDErase 3.3 som alltid har funket for meg.

Lenke til kommentar

 Samsung viser muskler i Enterprise markedet.

Opptil 16 TB kapasitet og 1 mill IOPS

 

__________

 

 

Last but not least there is Samsung's PM953, which is an updated version of Samsung's SM951 SSD. This SSD will be available in both M.2 and 2.5" versions and in capacities of 480GB and 960GB for the M.2 version and in up to 1.92TB for the 2.5" version.

 

Kilde

 

Tror det tar en stund til vi ser pm953, fordi det er ikkje lenge siden sm951 nvme ble tilgjengelig.

 

For å si det slik: Jeg er forelska i sm951 nvme  :love:  Den tar jo helt av på 4k random read, og alt anna! Snakk om å være liten OG kjapp  :green:

Lenke til kommentar

 Samsung viser muskler i Enterprise markedet.

Opptil 16 TB kapasitet og 1 mill IOPS

 

__________

 

 

Last but not least there is Samsung's PM953, which is an updated version of Samsung's SM951 SSD. This SSD will be available in both M.2 and 2.5" versions and in capacities of 480GB and 960GB for the M.2 version and in up to 1.92TB for the 2.5" version.

 

Kilde

 

Bra det skjer noe på SSD fronten!

 

PS : Man trenger jo ikke kjøre secure erase på de nyeste SSD'ene da. En rask format TRIM'er alt på den. Iallefall i teorien.

Lenke til kommentar

 Du hadde nok rett i det du skrev i går ,  at  det var litt merkelig at 951 fikk en opdatert modell like etter at NVMe versjonen ble gitt ut :confused:

 

 

Kunne ikke de like godt ha gitt ut en SLC modell ?

Finnes nok av entusiaster som er villige til å punge ut :grin2:

Endret av johome
Lenke til kommentar

This is why Toshiba pitched this flash as a low cost solution for archival purposes. ]You wouldn't want to use this type of flash in a device that was written constantly, since the channel materials wearing out would have a much more significant effect on endurance. Suiting this flash to be written only a few times would keep it in a 'newer' state that would be effective for solid state data archiving.

Ser for meg at dette blir applikasjon implementert til "arkiverings type minne only" ala backup eller bulk lagring . I hvert fall utenfra utsagnet over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...