Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

 

Noen som aner hvorfor jeg får så lav ytelse på mine SSDer?

 

Har du koblet dem på Intel SATA 6G portene på hovedkortet, og ikke en 3. parts kontroller da? Satt AHCI i BIOS? Riktig Intel driver? Satt strømsparing i Windows fra 'Balanced' til 'Performance'?

 

Begge er satt på 6G portene og ACHI er aktivert. Lastet ned driver til Intel SSDen og en driver til Kingston SSDen. Pcen står på høy ytelse.

 

Kan det være at jeg bruker feile kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovdkortet ditt har bare to sata6G porter og fire sata3G porter.

Det ser ut som din kingston SSD står på en sata II port.

Kingston bruker noname nand i V300 og du kan være en av de uheldige som har fått en med cheap nand.

Intel 330 med størrelse 120GB ser vel ikke så veldig feil ut , ligger på rundt 130MB/s sustained skriv når ny/tom.

Lenke til kommentar

Tweaktown har fått tak i et eksemplar av Samsung SM951

 

 

The SM951 SSD specifications state the 512GB model is capable of 2150 MB/s sequential read and 1500 MB/s sequential write speeds.
On this system, we only managed to achieve 1680 MB/s sequential read. This caused us some concern and we changed our test to mimic Samsung's test with a 128KB workload with a queue depth of 32. No matter what settings we changed, 1700ish was the maximum we managed to pull of the Lenovo X1 Carbon drive.
It's because of that we want to make it clear that our test today may not represent the full performance of the SM951 purchased from RamCity in the future. OEMs like Lenovo are able to order products in large volumes and at specific specifications. It is entirely possible that Lenovo limited the drive to reduce power consumption.

 

 

 

 

On the other side of the coin, the SM951's random performance was not limited to the specifications 90K read IOPS and 70K write IOPS. In our test on a desktop system, we achieved over 180K random read IOPS and 106K random write IOPS

 

 

 

6951_56_samsung-sm951-512gb-2-pcie-ssd-r

 

 

Intel P3700 klarer ca 45 000 IOPS - RR QD4

Samsungen tyner ut over 46 000 IOPS

Lenke til kommentar

Tweaktown har fått tak i et eksemplar av Samsung SM951

 

 

The SM951 SSD specifications state the 512GB model is capable of 2150 MB/s sequential read and 1500 MB/s sequential write speeds.
On this system, we only managed to achieve 1680 MB/s sequential read. This caused us some concern and we changed our test to mimic Samsung's test with a 128KB workload with a queue depth of 32. No matter what settings we changed, 1700ish was the maximum we managed to pull of the Lenovo X1 Carbon drive.
It's because of that we want to make it clear that our test today may not represent the full performance of the SM951 purchased from RamCity in the future. OEMs like Lenovo are able to order products in large volumes and at specific specifications. It is entirely possible that Lenovo limited the drive to reduce power consumption.

 

 

 

 

On the other side of the coin, the SM951's random performance was not limited to the specifications 90K read IOPS and 70K write IOPS. In our test on a desktop system, we achieved over 180K random read IOPS and 106K random write IOPS

 

 

 

6951_56_samsung-sm951-512gb-2-pcie-ssd-r

 

 

Intel P3700 klarer ca 45 000 IOPS - RR QD4

Samsungen tyner ut over 46 000 IOPS

 

Kult :D

 

Synn det skal være så vanskelig å få kjøpt gøye ting! Vi må jo alltid vente ALT for lenge :thumbdown::shrug:

 

JEg har lyst til å teste Samsung XS1715 NVMe også :)

 

SM951 blir eid av P3700 på alt av write, men det skulle kanskje bare mangle også. Det er jo egentlig det P3700 er best på.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Finnes det noen tester av XS 1715 ?

 

Klarer bare å komme over disse enterprise testene som jeg ikke forstår meg på :confused::hmm:

 

Ja nettopp derfor jeg vil teste selv, fordi da kan jeg teste alt :D

 

God grunn for at jeg kjøpte P3700 også. Enteprisetester suger og er kjedelige, iallefall for meg :p

Lenke til kommentar

M.2 som i NVMe med m key "er" PCIe kort. M.2 er connectoren , den står rutet rett i pcie bussen tilknyttet 2 eller 4 lanes.

Man kunne satt det i et vanlig pciex4 spor om connectorene var linet rett opp og hadde de rette spenningene. Men må bruke en slot adapter. Problemet med hovedkort/bios system er os boot støtte fra pciex.

Også dumt med så få pcie 3.0 på hovedkort/brikkesett.

 

Minne krymper jo hele tiden så på 80mm kort kan det etterhvert bli plass til flere nand pakker.

 

Her er anbefalt lesing

PCI-Express, M.2, mSATA And SATA Express The Differences Explained

http://rog.asus.com/308552014/labels/guides/ssd-guide-pci-express-m-2-msata-and-sata-express-the-differences-explained/

 

Og

hyper-m.2-x4-ssd-adapter.jpg

http://rog.asus.com/327432014/labels/product-news/asus-hyper-m-2-x4-pci-express-gen23-to-m-2-x4-ssd-adapter-card/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

M.2 som i NVMe med m key "er" PCIe kort. M.2 er connectoren , den står rutet rett i pcie bussen tilknyttet 2 eller 4 lanes.

Man kunne satt det i et vanlig pciex4 spor om connectorene var linet rett opp og hadde de rette spenningene. Men må bruke en slot adapter. Problemet med hovedkort/bios system er os boot støtte fra pciex.

Også dumt med så få pcie 3.0 på hovedkort/brikkesett.

 

Minne krymper jo hele tiden så på 80mm kort kan det etterhvert bli plass til flere nand pakker.

Hvis det var min kommentar du siktet til:

 

Siden M.2 blir mainstream så lages alle SSD-ene i denne formfaktoren. Dvs PCIe kortene du får tak i er bare adaptorkort+M.2 enhet.

 

Et fullverdig PCIe kort kunne f.eks holdt 16 nand-brikker og dermed hatt en helt annen ytelse enn hva M.2 fysisk kan klare. Men det er ikke veldig krise når man ser hva M.2 32gbit faktisk klarer. :)

Lenke til kommentar

Ja , men siden den gang har Crucial har kommet med et lite triks som hjelper på skriveytelsen.

 

m600 og nye MX200 har fått DWA som hjelper på skrivehastigheten ( over 430 MB/s på 128 GB modellen )

Begge modellene bruker 128Gbit 16nm die NAND

 

6du42a.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ja , men siden den gang har Crucial har kommet med et lite triks som hjelper på skriveytelsen.

 

m600 og nye MX200 har fått DWA som hjelper på skrivehastigheten ( over 430 MB/s på 128 GB modellen )

Begge modellene bruker 128Gbit 16nm die NAND

 

6du42a.jpg

Javisst.

Men igjen så er det antall til sammen i en grid array med en godt designet kontroller som gir den høye ytelsen .

Hva er skrive ytelsen på en stk nand pakke a 128Gbit.

Det er slike ting som tvinger seg frem først for "budjettmodeller" med høy kapasitet for å være prisdyktige.

Du kan jo sjekke p.d.d hva som ligger på dramexchange i tillegg til 128Gb 16Gx8.

64G.

Bare gå litt tilbake i til til 840 pro.

Samsung mente at ultra-high-density nødvendig for å komme til 1tb ble for kostbart og brukte 32G og hav 64G i 256/512 modellene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Og skriveytelsen kommer nok til å bli enda lavere nå som Intel og Micron står klare med 256 Gbit die NAND

Da hjelper det godt med DWA på de modellene som har lavest kapasitet.

 

Prisene på SSD'er kommer forhåpentligvis til å bli enda lavere av 128 > 256 Gbit die NAND

Endret av johome
Lenke til kommentar

Og skriveytelsen kommer nok til å bli enda lavere nå som Intel og Micron står klare med 256 Gbit die NAND

Da hjelper det godt med DWA på de modellene som har lavest kapasitet.

 

Prisene på SSD'er kommer forhåpentligvis til å bli enda lavere av 128 > 256 Gbit die NAND

 

Hadde jo vært flott med 8x 2TB ssd i raid-5/6 for lagring da :) Til ca 2000kr stykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...