Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hvis du er ute etter betydelig bedre skriv enn du får på MLC må du over på SLC. (X25-E skriver med rundt 200MB/s)

 

Husk også at en ikke HDD ikke har en fast skrivehastighet.

En F1 begynner på rundt 110MB/s (ytterst) og når du kommer innerst er den nede i rundt 50MB/s. (snittet er vel på 80 tallet som er ca der en G2 80GB yter over hele linja)

 

edit:

snittet på en moderne HDD ligger på 80-100MB/s i både les og skriv (sekvensielt) men den ytelsen man har mest bruk for (random) er latterlig langt bak en SSD.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bestillte en Intel 80 gb jeg også. Kan jeg forvente meg stor ytelsesforskjell fra vanlig sata disk?
Du kan ikke ha lest mange innleggene i denne tråden om du stiller det spørsmålet.. ;) Ingen tvil om at du kommer til å merke forskjellen, jeg vil enkelt og greit si: Natt og dag!
Jo, har i grunnen det :p Litt greit og få input fra folk som faktisk har den ssden. Har fått med meg at lesehastigheten er overlegen, men stusser fortsatt litt på 70mb med skriving.

Glem sekvensielle hastigheter. De er "bare" i samme område som 1-3 vanlige 7200rpm disker i Raid 0. Poenget med SSD er IOPS. Det er det som gjør at de yter svært mye bedre enn snurredisker. Faktisk opp mot 100 ganger bedre i enkelte scenarier.

Lenke til kommentar
Bestillte en Intel 80 gb jeg også. Kan jeg forvente meg stor ytelsesforskjell fra vanlig sata disk?
Du kan ikke ha lest mange innleggene i denne tråden om du stiller det spørsmålet.. ;) Ingen tvil om at du kommer til å merke forskjellen, jeg vil enkelt og greit si: Natt og dag!
Jo, har i grunnen det :p Litt greit og få input fra folk som faktisk har den ssden. Har fått med meg at lesehastigheten er overlegen, men stusser fortsatt litt på 70mb med skriving.

Glem sekvensielle hastigheter. De er "bare" i samme område som 1-3 vanlige 7200rpm disker i Raid 0. Poenget med SSD er IOPS. Det er det som gjør at de yter svært mye bedre enn snurredisker. Faktisk opp mot 100 ganger bedre i enkelte scenarier.

Takk for svar. Skal ikke legge meg opp i tall :p 1 stk Intel 80 gb ssd og 1 stk Corsair 800d er på vei. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
+1 på anbefaling av tera copy. Den er kjempekjekk for å kopiere og flytte store mengder filer. Spesielt liker jeg muligheten til å hoppe over filer i lista, og at den lager èn kø til hver enhet i stedet for å ha flere parallelle køer med sekvensiell kopiering (som windows gjør, og ødelegger HDD ytelse).

 

Mozze, jeg kommer til å få litt ledig tid i kveldinga tenker jeg til å sette opp noen fine grafer. Jeg installerte akkurat office 2007 enterprise her nå :p

Før jeg får gjort det skal jeg installere W7 på en tredje maskin på èn uke og optimalisere denne. Etter å ha fått inn programmer og optimalisert den (Vertex 30GB systemdisk btw) skal jeg laste ned Arconis og lage 3 image filer av alle 3 C: på maskinene og lagre på en ekstern disk. Men før jeg drar i gang med arconis tar jeg meg en "pause" og lager en del SSD-grafer ;)

 

Hadde du giddet å legge en link til posten med .rar av benchene dine her så jeg får tak i den lett og slipper å lete?

Her er Mozze sin

Her er min

Lenke til kommentar

Om du trenger den, SSD. Pagefile skrives sekvensielt i større blokker og leses i mindre tilfeldige. Det beste er å deaktivere den om du ikke trenger den.

Prøv å deaktiver og se om du får programkrasj fra 100% minnebruk. Om du ikke gjør det trenger du ikke pagefile.

Hvis du får krasj så bare restart og skru den på igjen ;)

 

BAT, takk for linken, lastet de ned nå.

 

EDIT: skummleste fort gjennom resultatene fra mozze du linker til der, og sitter bare igjen med WTF???

max RR IOPS 13k, max RW IOPS 23k...

Om jeg forstod oppsettet ditt riktig var dette med 2x x25-M 80GB på 750SB. Disse tallene er jo helt på jordet. èn x25-M klarer 30-40K RR IOPS og 10-15K RW IOPS. Og 6K IOPS med 4KB random 2:1 MIX

Kan du klarifisere mozze?

 

Edit2: BAT, jeg tar dette videre i SSD benche-tråden. Jeg har en forespørsel om et par ekstra-tester der for å sjekke en sak i oppsettet ditt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
EDIT: skummleste fort gjennom resultatene fra mozze du linker til der, og sitter bare igjen med WTF???

max RR IOPS 13k, max RW IOPS 23k...

Om jeg forstod oppsettet ditt riktig var dette med 2x x25-M 80GB på 750SB. Disse tallene er jo helt på jordet. èn x25-M klarer 30-40K RR IOPS og 10-15K RW IOPS. Og 6K IOPS med 4KB random 2:1 MIX

Kan du klarifisere mozze?

Jeg håpet igrunn du kunne klarifisere, jeg har bare satt opp et RAID0 på en standard 750SB-controller og latt det stå til ;)

CDM viste tydelig at raidet skalerte elendig på småfiler (4k) men skalerte relativt godt på sekvensiell skriv og les. IOmeter har jeg aldri brukt tidligere så de tallene tolket jeg ikke.

AMD slapp nye drivere 17.des, men jeg har hverken lagt de inn eller testet de enda. Så ikke helt for meg de helt store endringene..

Skal jeg kjøre noen nye tester, så bare si fra.

Lenke til kommentar

Om jeg har forstått rett ble testene gjort på et RAID som brukte standard microsoft drivere som fulgte med windows. Disse kan godt ha elendig ytelse for bruk med SSDer, men yte greit med harddisker. Eksemplet vil da være at de ikke er optimalisert med tanke på enheter med over 1000 IOPS, men målet er å øke sekvensiell ytelse på en "billig" måte ressursmessig.

 

Jeg mener du bør ta backup/image og installere AMD's nye drivere.

For en test av driverne kan du kjøre IOmeter med oppsettet:

(Random og samme instillinger som tidligere)

QD 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128 (2^n, n{0,7})

For Random read, Random write, og R:W 2:1 (mixed).

Totalt 32 runder, så det blir litt benching :p

Lenke til kommentar
Intel x25 80GB G2 og w7 64-bit bestilt fra Mammoz. Gleder meg til å teste :)

 

Må forresten takke for hjelp på denne tråden! :new_woot:

 

Bestile tidlig på søndagen, og min ordre er ubekreftet 04.01-07.01 når jeg forhørte meg om status. Fikk nå i hvertfall inn en ordre på to stk. til 3192,- :)

Jeg og bestilte der, men har en mistanke om at de egentlig ikke har den på lager. Jeg bestilte også på søndag, men har ikke fått sporingsnummer enda.

Lenke til kommentar
:thumbup:

 

Husker du når du bestilte? Så andre kan vurdere om det samme gjelder oss? :)

Gjelder nok alle oss som bestilte når det stod på lager på nettsia deres. Over en uke er litt lenge :p

 

Jeg bestilte den 25. Tenker det gjelder alle som bestilte ja.. Hun jeg pratet med sa de diskene var svært populære :cool:

Ser de også har satt opp prisen fra 1596,- til 2050Kr :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...