Gå til innhold

Min opplevelse med AKG K701 og andre hodetelefoner


Looper87

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele med andre det jeg syntes og tenker om lyden fra disse utrolige hodetelefonene. Rundt på nettet leser man veldig blandete erfaringer, noe jeg finner veldig rart og mistenker nesten AKG for å mangle kvalitetskontroll på hodetelefonene sine.

 

Har selv erfaring med endel hodetelefoner. I toppsiktet så har jeg eid Koss PRO4AAT og Grado SR-325i. Utenom det så har jeg eid/ eier flere lav-budsjettmodeller som Koss UR40, Koss porta pro, Sennheiser PX100 og noen til som ikke er verdt å nevne. Jeg har ikke hodetelefonsforsterker, noe mange sikkert syntes blir litt feil når man snakker om tungdrevne toppklasses hodetelefoner. Jeg syntes allikevel det er verdt å fortelle min opplevelse uten hodetelefonsforsterker.

 

I oppsettet mitt bruker jeg pc med Asus D2X lydkort (har visstnok en liten hodetelefonsforsterker innebygd, uten at jeg tror det betyr så mye), ASIO driver, foobar lydprogram og har en stor samling av musikk med flac kvalitet (rundt 1000bitrate). Her er en kort oppramsing av hva jeg syntes om AKG K701:

 

Positivt:

1. Enkelt og greit det mest detaljerte lydbilde jeg noen gang har hørt fra en hodetelefon!

2. Lydbilde er ganske mye større enn det man får med for eks Koss porta pro (ingen overraskelse)

3. Bassen er ett omdiskutert tema rundt denne hodetelefonen. Personlig syntes jeg den er akkurat slik den skal være, kanskje noe slank på lave frekvenser. Folk som leter etter boom-boom bass får heller se en annen plass. Uansett, så er det ingenting som stopper denne hodetelfonen fra å gi levende lyd.

4. Fiolin hørtes faktisk ut som fiolin!

5. Gitar hørtes faktisk ut som gitar!

6. Akkustikken er til å ta og føle på!

7. Symfonier har aldri vært så utrolig å høre på!

8. Beste hodetelefonen til 3-d lyd jeg har testet. Enten det er til spill eller spesielt 3-d lydmateriale, så fungerer det meget bra. Har selv testet meg selv med testmateriale og har alltid rett når det gjelder hvor lyden kommer fra, enten bak, forran, lavt og høyt.

10. Nærmeste lyd-nirvana jeg noen gang har vært!

 

Negativt:

1. Ikke like behagelige jeg hadde håpet de skulle være. De er litt tunge og hodebåndet kan være irriterende. Har selv klippet vekk de trådene som presser ned hodebåndet. Syntes AKG kunne jobbet endel mer på komfort siden. Referansen på hodetelefon-komfort er Koss UR40 etter min mening, men disse har ikke noe særlig god lyd.

2. Lyd tuter ut som bare det og det er lett for andre i nærheten å høre hva du hører på. Dette kan være negativt for noen, men man kan ikke forvente noe annet av så store åpne hodetelefoner som dette. Alternativet er lukket, innestengt, unaturlig lyd (no offence til de som liker lukket hodetelefoner, selv kan jeg ikke fordra dem).

 

Hodetelefonene krever visstnok 300timers innbrenning for at elementene skal funke skikkelig, men som dere ser er jeg allerede bare etter 1 uke med lytting ekstremt fornøyd. For å sammenligne med Grado SR-325i kan jeg si at gradoen hadde ett hakket mindre detaljert lydbilde, dårligere akkustikk og alt for lys lyd på lyse toner, i forhold til AKG K701. Komfort er også mye bedre med AKG K701 i forhold til Grado SR-325i.

 

Om AKG K701 hørtes bedre ut med hodetelefonsforsterker gjenstår å se. Skal se om jeg kan komme meg ned en tur til hi-fi klubben og få testet ARGON HA1. Lydkortet mitt klarer ihvertfall å presse ut mer enn nok lyd, så det er ikke det det står på.

 

Jeg kommer til å oppdatere når/ hvis jeg får meg hodetelefonsforsterker eller nye oppdagelser dukker opp. Takk til hal9k og den strålende anmeldelsen hans som fikk meg interessert i disse hodetelefonene og toppklasses hodetelefoner forøvrig (livet er for kort til å bare lytte på musikk med porta pro). :)

Endret av Looper87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eldgammel tråd må jeg si, men jeg må også si at du har et tallent for skriving. Det var antakelig den beste anmeldelsen jeg noen gang har hørt. Lurer bare på om du hører mye på gitar og "slow"-musikk som du kan ha brukt som utgangspunkt da du beskrev denne. Aner ikke hvordan den er med litt hardere rock og slikt....

 

 

Ellers sikler jeg jo litt rundt nye hodetelefoner, men vet ikke hvilke jeg skal kjøpe. Tenkte litt på Sennheiser 465 som bare koster rund 500.

Har du noen tips til hodetelefoner som kan gi god kvalitet til den prisen (ca)?

Lenke til kommentar
Eldgammel tråd må jeg si, men jeg må også si at du har et tallent for skriving. Det var antakelig den beste anmeldelsen jeg noen gang har hørt. Lurer bare på om du hører mye på gitar og "slow"-musikk som du kan ha brukt som utgangspunkt da du beskrev denne. Aner ikke hvordan den er med litt hardere rock og slikt....

 

 

Ellers sikler jeg jo litt rundt nye hodetelefoner, men vet ikke hvilke jeg skal kjøpe. Tenkte litt på Sennheiser 465 som bare koster rund 500.

Har du noen tips til hodetelefoner som kan gi god kvalitet til den prisen (ca)?

 

Heh, tråden ble jo laget for 4 dager siden. :)

 

Takk for komplimentet, men tror ikke jeg er så flink til å beskrive lyd. Kjenner ikke til lyd-terminologi noe særlig. Utgangspunktet for opplevelsen er all slags musikk egentlig. Explosions in the sky, John Butler, Bigbang, Keane, Disturbed, Sevendust, Enigma, Within Temptation, The Fray, Evanescence er noen av de jeg har hørt på i det siste. Hører også på endel spillmusikk fra Final Fantasy, Metal gear solid, Zelda osv.

 

Vel og merke er jeg veldig glad i akkustisk musikk og symfoni/klassisk, og syntes disse hodetelefonene passer fortreffelig til dette da lydbilde er veldig stort og akkustikken, samt instrumentene hørtes perfekte ut for meg. Rock og Metal hørtes bra ut det og, men skulle kanskje hatt litt mer "trøkk". Det er mulig en hodetelefonsforsterker vil gi meg dette, og jeg er derfor veldig spent på og få prøvd dette. Uansett så er faktumet at jeg aldri har nytet musikk så mye jeg gjør nå, uansett sjanger.

 

Når det gjelder anbefaling av hodetelefoner i 500kroners-klassen har jeg ingen konkret anbefaling. Du finner mange tips og brukererfaringer på head-fi forumet da. Ellers er det jo bare å komme seg ut og spør om å få testet hodetelefonene i butikk. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hm, satt akkuratt å vurderte å kjøpe disse selv.

 

Benytter pr idag Beyerdynamic DT-770 Pro 250ohm med en Millet Hybrid rørforsterker som jeg har bygd selv og er meget fornøyd med det. Men alltid gøy med noe nytt :)

 

Syns at 770'ene kan gi litt overkant mye bass til tider, slitsomt ved høyt volum.

 

Du bør absolut vurderere en hodetelefon forsterker. Den Argon HA1 saken er vel ikke verdens beste,men fungerer sikkert.

 

Neste prosjektet mitt blir vel å bygge en AMB Labs m3 tror jeg :)

Lenke til kommentar
Hm, satt akkuratt å vurderte å kjøpe disse selv.

 

Benytter pr idag Beyerdynamic DT-770 Pro 250ohm med en Millet Hybrid rørforsterker som jeg har bygd selv og er meget fornøyd med det. Men alltid gøy med noe nytt :)

 

Syns at 770'ene kan gi litt overkant mye bass til tider, slitsomt ved høyt volum.

 

Du bør absolut vurderere en hodetelefon forsterker. Den Argon HA1 saken er vel ikke verdens beste,men fungerer sikkert.

 

Neste prosjektet mitt blir vel å bygge en AMB Labs m3 tror jeg :)

 

Husk at AKG K701 er åpne hodetelefoner da. :)

 

Har absolutt tenkt å få meg en hodetelefonsforsterker en gang i framtiden. Har du noen forslag på gode hodetelefonsforsterkere til en rimelig pris?

Lenke til kommentar

Nei hvis du først skal kjøpe forsterker til disse beistene, råder jeg deg til å kjøpe noe skikkelig - billige hodetelefonforsterkere kan i verste fall forverre lydkvaliteten. Nå har jeg ikke så veldig god peil på hva som er en god match til K 701, men jeg råder deg til å blant annet vurdere Musical Fidelity X-Can V3 (www.audioart.no). Den egner seg godt til å drive lav impedans-hodetelefoner grunnet hybrid-designet, noe som også gir rør-liknende lydsignatur.

Lenke til kommentar
Nei hvis du først skal kjøpe forsterker til disse beistene, råder jeg deg til å kjøpe noe skikkelig - billige hodetelefonforsterkere kan i verste fall forverre lydkvaliteten. Nå har jeg ikke så veldig god peil på hva som er en god match til K 701, men jeg råder deg til å blant annet vurdere Musical Fidelity X-Can V3 (www.audioart.no). Den egner seg godt til å drive lav impedans-hodetelefoner grunnet hybrid-designet, noe som også gir rør-liknende lydsignatur.

 

Ja, hal9k anbefaler også X-can V3 i sin brukeranmeldelse av AKG K701. Har vurdert de en stund, men er kanskje litt galskap å bruke så mye penger syntes jeg. :p Men vi får se, har absolutt råd til å kjøpe meg det. :) Ser også ut som det er kommet avtager til X-can V3, nemlig X-can V8 som visstnok skal være bedre. Audioart.no ser ut til å selge dem til 3890kr i følge prislisten deres.

 

"The X-CANv8 is an advance on the outgoing X-CANv3. The difference is similar to comparing an Audi A4 compared to an Audi RS4. They both look similar but the performance is light years apart."

http://www.musicalfidelity.com/products/smlx/xcanv8.html :)

Endret av Looper87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...