Gå til innhold

Velkommen til Audiovisuelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir spennende å se hvordan testene blir gjennomført.

Uten at jeg er noen Hi-Fi mann, ville verdien for meg være dersom det ble en mellomting mellom slik bærbare og strømforsyninger testes. Naturligvis med mer dybde for de klokere hodene.

-Hva er nytt fra forgjengeren

-Forskjellen til konkurrerende produkter

-Valg av produsenter av interne komponenter / kvalitetsforskjeller

-Pris/kvalitets vurdering

-Spesifikasjoner og teknisk utførelse

-design

-muligheten for kombinasjon til andre kilder og brukervennligheten her

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg tester og liknende av ting litt utenfor "mainstream" produktene om dere skjønner hva jeg mener?

 

Det behøver ikke være dyrere enn mainstream, snarere tvert imot.

 

Det finnes mye som gir mye mer for pengene enn mainstream produktene. Og dette trenger ikke være "billig produkter" som drar med seg dårlig kvalitet.

 

Jeg vil ikke KUN se tester av Phillips, Toshiba og Panasonic, men også andre små godbiter synes jeg er viktig å få med.

 

Jeg vil ikke KUN se tester av Bowers & Wilkins, Dali og Cerwin Vega, men også andre mer ukjente ting som kan bringe nye ting til folket.

 

Grunnen til dette er at mindre aktører ofte legger all sin sjel, innsats og vilje i å komme seg inn på et marked, og da blir ofte produktene veldig bra, selvom de ofte ikke klarer å etablere seg.

 

Jeg er f.eks. veldig fornøyd med min Fujitsu Siemens lcd tv, som ga meg vanvittig mye for pengene. Jeg har til nå fortsatt ikke sett en eneste test av den. De har trukket seg ut av tv produksjonen igjen.

 

Jeg forstår at en test av Hannspre kanskje ikke drar inn like mange klikk som en test av den nyeste Pioneer'en. Men det hadde vært flott å se en side ta tak i dette. Og vise folket det de ikke visste de ønsket å se, istedenfor å bare vise de det de ønsker å se. Hvis dere skjønte den siste setningen der ;)

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med at man godt kan teste litt uvanslige ting, Jeg tror nok ikke mitt ønske om tester med endel teknsik data blir etterfulgt, og da er det fint å teste litt mer eksotiske ting. Ting som innbygde høyttalere, klasse-D-baserte forsterker, aktive høyttalere som tarimot digitale signal (altså med innebygd da-konverter) osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flott tiltak!

Ikke at avforum er en dårlig side, men på layout og nyhets-delen mangler de mye syns nå jeg. En mer artikkelbasert siden på lik linje med hw.no er supert.

 

Jeg skulle gjerne sett mer sammenligning av produkter. To forskjellige stativ-høyttalere på samme forsterker, to forskjellige subwoofere, to forskjellige rørforsterkere feks.

 

Hadde også satt pris på å se en sammenligning av en eldre testvinner mot en nyere testvinner, spesielt i tv-markedet. Sikkert mange som sitter med en to-tre år gammel tv nå og lurer på om det er "objektivt" verdt å oppgradere.

Lenke til kommentar

Noe skriblerier om alternativer signalkilder hadde ikke vært så dumt å lese om. Type Squeezebox løsninger, PC, osv. Test/Anbefalinger på D/A-konvertere er jo og veldig relevant i denne sammenhengen. Gjerne med USB.

 

Altså litt nytenkning iforhold til det trauste Hi-Fi miljøet.

Lenke til kommentar

@ATWindsor:

 

Som du ser skriver jeg relevante tekniske spesifikasjoner (og mener også objektive parametere). Jeg er også enig som du ser at det er mye meningsløs synsing.

 

Men det er ikke uten grunn at "leveregelen" blant virkelige musikkelskere i de 30 år siden jeg kjøpte med mitt første anlegg, har vært å lytte seg fram til det endelige valg. Tekniske spesifikasjoner og "objektive" parameter kan hjelpe til å skille ut utvalget som er interessant å lytte på, men jeg vil høre det selv før endelig valg tas, og da jeg sist kjøpte anlegg ble det faktisk ikke det med best spesifikasjoner, rett og slett fordi det var feil lyd for min musikksmak. Derfor er gode tester av lydutstyr den rette blandingen av subjektive og objektive kriterier, gjerne begrunnet med musikksmak/hva man har lyttet på. Jeg tror nok mine referanse-cder ved testing fort kunne gitt noe annet resultat enn andre sine.

 

Når det gjelder bilde er det nok sannhet at de fleste av de objektive parametrene forteller mer, men jeg opplevde faktisk i dag at to personer hadde svært ulik oppfatning av opplevelsen av bilde på samme TV.

 

Og jeg husker med "gru" det ekstreme fokuset på spesifikasjoner og såkalte objektive kriterier sammen med tung markedsføring på slutten av 70-tallet og tidlig 80-tall. Noe som etter min mening raderte bort en lang rekke kvalitetsprodusenter med litt svakere spesifikasjoner men langt bedre lyd. La oss ikke ramle ned i den grøfta på nytt.

 

@snoemann:

 

Ja, jeg håper også på testing av det ikke så vanlige. Det finnes særlig på lydfronten mange glimrende mindre produsenter eller som er delvis ukjente i Norge. To som jeg har hatt gleden av selv å høre er Bryston og Sinclair. Faktisk hatt den glede å låne et sett i ca 1 år.

Lenke til kommentar
De som har vært med oss en stund og husker riktig godt, kan trolig erindre at vi forsøkte å lansere Audiovisuelt.no for mange år tilbake – men prosjektet rant ut i sanden. Nå forsøker vi altså igjen, selv om dagens lansering er å anse som en sniklansering – eller en slags betaversjon av siden.

"Vi må legge ned Kulturo fordi det ikke er lønnsømt, men vi lanserer en tidligere failed side..."

 

Vi har stor tro på en dedikert lyd- og bildeside over samme lest som resten av Tek.no-nettverket, med nyheter tester, anbefalinger, guider, forum, prisguide og mer. Tanken vår er at Audiovisuelt skal være en kjøpeguide med hovedfokus på folkelige produkter, produkter som de fleste har råd til å kjøpe. Du vil med andre ord neppe finne så mange tester av Hi-Fi-anlegg til samme pris som en ny bil her, med mindre det er dette du som leser ønsker deg. Vi er jo her for deg, og uten lesere – ingen nettside :)

Håper det blir tester og artikler om high-end produkter også, det er jo halve moroa. Å lese på Hardware.no eller andre slike sider er greit nok, men det er når man kan lese om de virkelige tungvekterne prikken over I'en blir satt permanent i sort på hvitt. Det er iallefall for min del. SKal man lage en slik side så ta med toppproduktene også.

Lenke til kommentar

Vel gratulerer med ny side, får håpe det går bra! ;)

 

Jeg er dog litt nysgjerrig på hvorfor ikke Audiovisuelt sine artikler ligger på http://www.tek.no/audiovisuelt og ikke Audiovisuelt.no. Når dere først har kjøpt domenet Audiovisuelt, synes jeg det er et merkerlig valg at dere omdirigerer trafikk dit, til et underdomene på Tek.no.

 

Ikke at det har mye å si for min del hva "hoveddomenet" for siden er - men lurer på om det har noen spesiell begrunnelse for at det gjør det annerledes med denne siden enn Gamer, Hardware, Amobil og Akam.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...