Gå til innhold

Velkommen til Audiovisuelt


Anbefalte innlegg

jeg håper at det ikke bare blir testet "dyre" ting , men alt som er bra.

 

det kan gjerne deles inn i forskjelige kartalogier også - som for de som har dårlig råd, for de som har god råd og de som skal ha det beste uansett pris.

en kartalogi kan være design og brukervennlighet

 

en spørsmål som dukker opp når noen kjøper seg nytt er om det er verdt å betale 50-100% mere for et produkt som etter sigende er bara 5-10 % bedre ( hvis man kan sette et tall på det ) ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper dere faktisk tar dere tid til "mainstram" saker også, da det ofte er dette vanlige kunder faktisk ender opp med å kjøpe.

 

Amobil er en side som skriver om det meste av mobiler som kommer på markedet. Jeg håper da også at denne siden kan se på de viktigste(de som det blir solgt mest av) tvene også. Jeg vil gjerne se Sony, Philips, Samsung, Pioneer, og gjerne teste ut billigmerker opp mot disse.

Lenke til kommentar

Dere kan jo leie noen freelansere eller få noen frivillige til å anmelde film, musikk o.l?

 

Før manglet vi denne typen side, jeg er sikker på at andre også følte at det manglet noe. Hadde Kulturo.no levd side om side med Audiovisuelt nå og de andre søstersidene hadde dette vært den ultimate norske nettverket, noe det kan bli.. det er ikke så mye som skal til!

 

Jeg savner det allerede, selv om Kulturo ennå er dødt (ennå) så er aktiviteten der laber, men det sier jo seg selv. :(

 

Men det ordner seg nok med tiden, stå på Howard og dere andre. :)

Lenke til kommentar
Vel gratulerer med ny side, får håpe det går bra! ;)

 

Jeg er dog litt nysgjerrig på hvorfor ikke Audiovisuelt sine artikler ligger på http://www.tek.no/audiovisuelt og ikke Audiovisuelt.no. Når dere først har kjøpt domenet Audiovisuelt, synes jeg det er et merkerlig valg at dere omdirigerer trafikk dit, til et underdomene på Tek.no.

 

Ikke at det har mye å si for min del hva "hoveddomenet" for siden er - men lurer på om det har noen spesiell begrunnelse for at det gjør det annerledes med denne siden enn Gamer, Hardware, Amobil og Akam.

Jepp. Reagerte på dette selv. Ser at forumet til audiovisuelt havner litt random på tek.no, hw.no osv. Greit nok intill videre da hovedsiden til audiovisuelt er noe tynn, men dette skal vel fikses på ?

 

Flott utvikling. Håper på mye nyttig stoff herfra! :)

Lenke til kommentar

*Ett minutts bitter stillhet for kulturo.no* :(

 

Men dette blir spennende å se hvordan går :)

 

Forslag til en morsom type artikkel: Retrotest! (litt som på amobil)

Test f.eks. Tandberg Sølvsuper 11 med matchende teak-høyttalere fra deres lokale loppemarked (som tilfeldigvis er mitt oppsett), mye godlyd for penga. :D

Lenke til kommentar
en spørsmål som dukker opp når noen kjøper seg nytt er om det er verdt å betale 50-100% mere for et produkt som etter sigende er bara 5-10 % bedre ( hvis man kan sette et tall på det ) ?

 

Å si om lydutstyr er litt bedre er ikke lett, i alle fall ikke som tallverdi. Og jeg legger gjerne ekstra i på enkeltkomponenter dersom jeg synes lyden er bedre, og da kan det fort bli dobling av pris.

 

Men å sette seg et budsjett er ennå viktigere her enn for kjøp av PC. Og så prøve å få den optimale sammensetningen for den prisen. Ellers når jeg tenker levetid på HI-FI komponenter, er ikke det å betale 30 - 50 000 dyrt i forhold til PC-kjøp. Personlig har jeg hatt to forsterkere siden jeg kjøpte min første i 1981 (med unntak av en Bryston jeg var så heldig å få "låne" et år tidlig på 90-tallet). Kjøper man riktig vare, lever de lenge, særlig dersom man dropper integrerte greier.

Lenke til kommentar
en spørsmål som dukker opp når noen kjøper seg nytt er om det er verdt å betale 50-100% mere for et produkt som etter sigende er bara 5-10 % bedre ( hvis man kan sette et tall på det ) ?

 

Det blir umulig og sette et tall på dette så da faller den tankegangen litt i grus. Jeg vil uansett beskrive økelsen av lydkvaliteten som langt høyere enn 5-10% når man snakker fordobling av pris på utstyr. Sett at vi holder oss til kjernekomponentene som f.eks høyttalere, forsterkere osv.

Lenke til kommentar

Dette virker veldig spennende, og det blir interesant å se hvordan dere possisjonerer dere mellom AVBlader-med-nettside og AVForum-med-blad-sammarbeid...

 

Spørsmålet er bare om dere tørr og klarer å satse hardt nok til å være først med de beste nyhetene og testene? Samt bli en komplett AV side som vi kan bruke som senter for all vår søken innen AV...

 

Hjertlige gratulasjoner og et stort Lykke til!! ønskes av hele mitt hjerte!

Lenke til kommentar

Fanatastisk! Jeg håper også på tester av undergrunnsprodukter vis-a-vi mainstreamprodusenters produkter. Hvis jeg skulle nevne ett ønskekriterum i testene som kommer så måtte det være en vektlegging av ytelses til pris - ratioen, eller "bang for the buck" - faktoren om du vil.

 

Design er subjektivt, og således er lyddesign, så det å håpe å objektive tester blir som å håpe på kunstkritikeren skal anmelde et bilde ut ifra hvilke farger, materialer og teknikker som er brukt, uten å legge til grunn hans tolkning av hva bildet prøver å representere. Lite interessant og totalt unyttig med andre ord.

 

Lykke til med satsingen! :w00t:

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Typisk.

Man deler opp søstersidene til at det ikke er nok stoff til å holde liv i de, og så legger de ned igjen. Ref. overklocking, programvare og hwb.no

 

Så går det en stund, også opprettes det nye.

 

Har hw-nettverket blit kommunalt eller?

 

 

... men for all del. Audiovisuelt er topp, såfremt det ikke begrenser seg til oversatte pressemeldinger og vurderinger av mp3spillere.

 

Hva med et samarbeid med avforum.no?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Design er subjektivt, og således er lyddesign, så det å håpe å objektive tester blir som å håpe på kunstkritikeren skal anmelde et bilde ut ifra hvilke farger, materialer og teknikker som er brukt, uten å legge til grunn hans tolkning av hva bildet prøver å representere. Lite interessant og totalt unyttig med andre ord.

 

Lykke til med satsingen! :w00t:

 

Det er med respekt å melde bare tull, det er mange objektive faktorer ved lyd og bilde som beviselig henger sammen med om vi oppfatter det som bra og dårlig. Både lyd og bilde har et teknsik mål, nemlig å reprodusere visuell og auditorisk informasjon så nærme "virkeligheten" som mulig. (om man filmer en situasjon eller tar opp en lyd, uten videre behandling, skal det ideelt se likt ut på skjermen, eller høres likt ut i stua som det gjorde i situasjonen der det ble tatt opp), kunst har ikke noe slikt mål for hva man til syvende og sist prøver å oppnå. Kunstdelen er det de som lager film og musikk som står for, Lyd og bilde-utstyr er for teknsik reproduksjon. Akkurat som man fint kan bedømme kvaliteten på glass og ramme, utifra gjennomsiktighet, refleksjon osv, uten å blande inn maleriet som glasset og rammen omhyller.

 

AtW

Lenke til kommentar
Design er subjektivt, og således er lyddesign, så det å håpe å objektive tester blir som å håpe på kunstkritikeren skal anmelde et bilde ut ifra hvilke farger, materialer og teknikker som er brukt, uten å legge til grunn hans tolkning av hva bildet prøver å representere. Lite interessant og totalt unyttig med andre ord.

 

Lykke til med satsingen! :w00t:

 

Det er med respekt å melde bare tull, det er mange objektive faktorer ved lyd og bilde som beviselig henger sammen med om vi oppfatter det som bra og dårlig. Både lyd og bilde har et teknsik mål, nemlig å reprodusere visuell og auditorisk informasjon så nærme "virkeligheten" som mulig. (om man filmer en situasjon eller tar opp en lyd, uten videre behandling, skal det ideelt se likt ut på skjermen, eller høres likt ut i stua som det gjorde i situasjonen der det ble tatt opp), kunst har ikke noe slikt mål for hva man til syvende og sist prøver å oppnå. Kunstdelen er det de som lager film og musikk som står for, Lyd og bilde-utstyr er for teknsik reproduksjon. Akkurat som man fint kan bedømme kvaliteten på glass og ramme, utifra gjennomsiktighet, refleksjon osv, uten å blande inn maleriet som glasset og rammen omhyller.

 

AtW

 

Det er sant som du sier, og jeg er naturligvis enig i at objektivitet bør være et ideal når man anmelder utstyr som er ment å reprodusere lyd eller bilde på en så naturtro måte som mulig. Spesielt det med at kunstdelen av produksjon ligger på kunstnerens / produsentens side, og ikke utstyret som skal reprodusere det opprinnelige opptaket, er et godt poeng som jeg tar til meg og som jeg er fullstendig enig i.

 

Jeg mener samtidig at det er sunt å innse at objektivitet kun er et ideal, og det kan aldri oppnås i praksis, selv om det kan og bør etterstrebes. Man bør være obs på subjektive budskap som gjemmer seg under objektivtetens kappe, f.eks i form av tekninsk, systemisk og autoritært språkbruk og fremstillingsmetoder. Nå vet jeg fint lite om bilde, men når det kommer til lyd er det alltid en x-faktor, en lydsignatur som ligger oppå den naturtro gjengivelsen av lyd om du vil, som enten er tilsiktet eller utilsiktet fra fabrikantens side, og som kan likes eller mislikes i ulik grad. Subjektivitet er dermed uunngåelig, og det er etter min mening også ønskelig, såfremst anmelderen innledningsvis gjør et genuint forsøk på å gjøre rede for sin smak og sine personlige preferanser i forkant av redegjørelsen av sin subjektive opplevelse av produktet. Denne subjektive redegjørelsen trenger for så vidt ikke å ta opp mer plass en et avsnitt i konklusjonen. Men det er nå en gang min smak, på samme måte som du har din.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...