Gå til innhold

Velkommen til Audiovisuelt


Anbefalte innlegg

@elg-elg123:

 

Martin Logan Vista høyttalerne er såkalte hybridhøyttalere, som faktisk må plasseres minst 50 cm fra veggen pga bassreflekselementet. Det at de er hybrid, betyr at de bruker en Moving Coil (elektrodynamisk, vanlig i de fleste høyttalere) basselement, og elektrostatiske elementer for mellomtone og diskant. Elektrostatiske høyttalere, som kan være nesten helt flate, dvs bare noen cm, er rådyre å produser, og de må ha stor lydflate for å gi særlig med lyd.

 

Elektrostatiske høyttalere er ellers overlegent det meste når det gjelder minimal lydforvrengning i mellomtone (dvs klokkeklar lyd), men har noe redusert diskantspredning og ikke optimal bass. Fantastiske for de som liker jazz og klassisk musikk.

 

Ellers så er gode høyttalere dyre å produsere uansett type. Artig er her at prinsippet (eltrodynamiske) ble patentert i 1924, dvs dagens høyttalere faktisk er oppbygd på samme måte som for 84 år siden. Forbedringene i kvalitet er mest forbedring i materialer, og gode høyttalere bruker jevnt over dyre materialer (også delene i tre/mdf). Derfor låter også 30 år gamle kvalitetshøyttalere glimrende også i dag.

 

En enkel Wikpedia artikkel om høyttalere.

 

Det burde faktisk være aktuelle temaer for Audiovisuelt å skrive om. F.eks.

* Om de ulike høyttalerteknologiene og gjerne litt om historien også.

* Golvhøyttalere kontra vegghengte (vanlig type)

* In-wall (innfelling) og tynne vegghengte, Artcoustic sine er et eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en rekke interessante diskusjoner i denne tråden som jeg kunne tenkt meg å følge videre. Men, er dere ikke enige i at denne tråden bør ha opprettelsen av siden som sitt primære fokus?

 

Ser frem til mange konstruktive diskusjoner i tiden som kommer. AV-utstyr er noe jeg har blitt mer og mer interessert i (selv om jeg er en "fattig" student).

Skjønner godt hva du mener, men er ikke helt enig. Ved å se i denne tråden får redaktør noen gode idéer om hva brukerne ønsker og hvilke områder det er debatt om (og dermed kan undersøkes nærmere).

Lenke til kommentar
@elg-elg123:

 

Martin Logan Vista høyttalerne er såkalte hybridhøyttalere, som faktisk må plasseres minst 50 cm fra veggen pga bassreflekselementet. Det at de er hybrid, betyr at de bruker en Moving Coil (elektrodynamisk, vanlig i de fleste høyttalere) basselement, og elektrostatiske elementer for mellomtone og diskant. Elektrostatiske høyttalere, som kan være nesten helt flate, dvs bare noen cm, er rådyre å produser, og de må ha stor lydflate for å gi særlig med lyd.

 

Elektrostatiske høyttalere er ellers overlegent det meste når det gjelder minimal lydforvrengning i mellomtone (dvs klokkeklar lyd), men har noe redusert diskantspredning og ikke optimal bass. Fantastiske for de som liker jazz og klassisk musikk.

 

Ellers så er gode høyttalere dyre å produsere uansett type. Artig er her at prinsippet (eltrodynamiske) ble patentert i 1924, dvs dagens høyttalere faktisk er oppbygd på samme måte som for 84 år siden. Forbedringene i kvalitet er mest forbedring i materialer, og gode høyttalere bruker jevnt over dyre materialer (også delene i tre/mdf). Derfor låter også 30 år gamle kvalitetshøyttalere glimrende også i dag.

 

En enkel Wikpedia artikkel om høyttalere.

 

Det burde faktisk være aktuelle temaer for Audiovisuelt å skrive om. F.eks.

* Om de ulike høyttalerteknologiene og gjerne litt om historien også.

* Golvhøyttalere kontra vegghengte (vanlig type)

* In-wall (innfelling) og tynne vegghengte, Artcoustic sine er et eksempel.

 

hvor man kunne plaser dem kom jo ganske tydelig frem på de bildet.

veldig ofte så er nye ting bare en forbedring av gamle.

mange av dagens oppfinnelser er gamle ider som endelig kan realiseres.

 

når høyttaleren ser ut som bilderammer så hvorfor ikke kombinere det med bilderammer.

 

hvis det blir masse produser så kan det kanskje endelig komme skikkelig lyd i de innbyde monitor høyttalerne også men da må prisen ned .

Lenke til kommentar
@elg-elg123:

 

Martin Logan Vista høyttalerne er såkalte hybridhøyttalere, som faktisk må plasseres minst 50 cm fra veggen pga bassreflekselementet. Det at de er hybrid, betyr at de bruker en Moving Coil (elektrodynamisk, vanlig i de fleste høyttalere) basselement, og elektrostatiske elementer for mellomtone og diskant. Elektrostatiske høyttalere, som kan være nesten helt flate, dvs bare noen cm, er rådyre å produser, og de må ha stor lydflate for å gi særlig med lyd.

 

Elektrostatiske høyttalere er ellers overlegent det meste når det gjelder minimal lydforvrengning i mellomtone (dvs klokkeklar lyd), men har noe redusert diskantspredning og ikke optimal bass. Fantastiske for de som liker jazz og klassisk musikk.

 

Bedre direktivitet kan dog like gjerne ses på som en fordel som en ulempe. Og jeg er ikke så skart på elektrostat men jeg ville tro endel av bassrepsonsproblemene kommer av at det er en dipol. Hadde vært interessant å se det sammenliknet mot en dipolhøytaler med vanlige elmenter. (nevnte høytaller hadde vel hatt større direktivitet også, spesielt om det var et array av den høyden elktrostathøyttalere er). Egentlig er det synd elektrodynamisk høyttalere er stort sett det enste man får, for noen tiår-siden var det litt mer vanlig med "eksostiske" varianter har jeg inntrykk av, og det er jo gøy med litt variasjon. (og høyttalere er det stor forskjell på)

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...