Gå til innhold

PS2 - er dette fremdeles et alternativ...


BillyJoe

Anbefalte innlegg

... dersom det ikke er behov for online-spill, blue-ray osv?

 

Har dessverre ikke noe særlig peiling på spillkonsoller. Ikke lett å bli klok på dette heller, selv etter en kveld i dette forumet. For mange tråder som tar av ut i det ekstreme:-) Ser imidlertid at Elkjøp selger PS2 til en fordelaktig pris nå.

 

Dette er behovet:

Spill til to barn på 5 og 8. Populære spill nå er Lego Star Wars, Lego Batman, SuperMario, Wii Sport osv. Vet at ikke alle spill er å få til alle konsoller, men spill tilsvarende de jeg har nevnt er aktuelle kandidater.

 

Vil PS2 være et alternativ som holder i noen år?

Er tilgang til PS2 spill fremdeles bra?

Er det mulig å utvide to porter (til kontrollene) til f.eks 4?

Når behovet er spill på loftet for to barn og noen venner, vil noen av de andre konsollene være bedre egnet?

Står ingenting om kontroller på Elkjøp sine sider, noen som vet om dette følger med?

 

Takk for hjelp:-)

 

mvh,

BJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS2 er på vei ut til fordel for PS3, men det utvikles fremdeles noen spill og spillene som er på den blir jo ikke dårlige med årene. Men forvent støtte for maskinen i minst et par år til, det har tross alt vært en diger suksess for Sony med over 140 mill solgte enheter.

 

De fleste butikker har fremdeles egne hyller for maskinen og du vil finne et utvalg av titler.

 

Ja, du kan utvide til 4 porter med en egen sak.

 

Når gutta har besøk, har PS2 litt tynt med party-titler utover Singstar og Buzz. Ratchet & Clank-spillene

3 (US: up your arsenal)og Gladiator har muligheter for online og opp til 4 spillere. Disse er en slags platform-shooter for alle aldre, og guttene dine vil lett kunne stemple dem som favoritter. Men når du spiller fire, er det selvfølgelig greit med litt stor skjerm så man ikke spiller med knøttsmå splitscreen-vinduer...

 

Når du kan degradere til to kontrollere burde de fleste bilspill underholde dem godt, eller fotballspill om de liker det. Har ikke prøvd de tidligere Burnout-spillene før Paradise, men hele rekken skal være ganske bra spill. Mener å huske at Revenge er det nyeste som finnes på PS2.

 

Kontroller følger med, mener det bare er én nå til dags, det er en 2-300 for ekstra kontrollere.

 

 

Håper det hjelper!

 

EDIT: Om du noen sinne vil finne på å kose deg alene med maskinen, kan Final Fantasy X, Final Fantasy XII og Okami være foreslåtte titler, alle tre meget gode spill med dyp historie, særig FFX sin historie er temmelig komplisert når du kommer et stykke.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Uansett hvilken konsoll hadde jeg villet chippet den om det er mulig.

 

Det er mulig med både nintendo wii og playstation 2, snakk med Espen her på forumet.

 

www.spillchip.com

 

Jeg har PS2 enda, men bruker den ikke pga. at jeg også har ps3 med bakoverkompabilitet. Hadde jeg ikke hatt ps3, hadde jeg garantert brukt ps2'en. Flere på jobb som har unger som nettopp har fått ps2, nettopp pga prisen. De valgte å chippe dem, prisen på spill er heller ikke så gal om du handler på ebay.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt unger i den alderen hadde jeg helt klart gått for Nintendo Wii, og ikke Playstation 2. Med årene kommer de også til å bli mer bevisste på hva som er oppdatert og moderne, og da er det litt kjedelig å sitte igjen med Playstation 2 som det ikke produseres topptitler til. Nintendo Wii har en fantastisk brukervennlighet for små barn, og jeg tviler ikke et sekund på at de kommer til å få mye glede av maskinen om du skaffer den.

Lenke til kommentar
Hadde jeg hatt unger i den alderen hadde jeg helt klart gått for Nintendo Wii, og ikke Playstation 2. Med årene kommer de også til å bli mer bevisste på hva som er oppdatert og moderne, og da er det litt kjedelig å sitte igjen med Playstation 2 som det ikke produseres topptitler til. Nintendo Wii har en fantastisk brukervennlighet for små barn, og jeg tviler ikke et sekund på at de kommer til å få mye glede av maskinen om du skaffer den.

 

Wii er jo veldig dyr da. 2300kr på det billigste. 1000kr mer enn arcade 360 og selv 400kr mer enn 360 med 60gb harddisk og Kung fu panda og Lego indiana jones som følger med. 2 spill som sikkert passer ypperlig for det han er ute etter til ungene.

Lenke til kommentar

PS2 er en konsoll fra forrige generasjon. Det blir som å kjøpe en CD med Torbjørn Egner når ungene ønska seg Turboneger.

 

Kjøp dem heller en Xbox 360 så har du en maskin for framtiden, som leverer HD-bilde og som kan spille "alt" av både nåværende og framtidige spill (Playstation har få eksklusive titler, færre enn 360). Prisen på 360 er også svært fordelaktig, en tredjedel av PS3, halvparten av Wii(som ikke er HD-kompatibel), og bare noen hundrelapper mer enn PS2.

Lenke til kommentar

PS2 er ett veldig bra alternativ for spillere i den aldersgruppen.

 

De nye spillene er som oftest ca 100-150 kr. billigere pr. stykk på PS2, og forskjellen er ofte større når de blir eldre.

Den har nesten alle de spillene du nevnte i åpningsinnlegget, pluss at den har en god del andre spill som ikke finnes andre plasser.

Spill som Katamari Damacy, Buzz Jr. i tillegg til kjente barnefigurer som Wallace and grommit, Hugo, osv. som ennå ikke har kommet til de nyere konsollen.

Anbefaler deg å sjekke ut websider som f.eks Barnevakten.no, når du skal lete etter spill til den aldersgruppen.

 

Sony holder forøvrig på å fjerne all kvalitets-kontroll og publiserings-avgifter på hva som blir publisert på PS2, og når de gjorde det på PS1 så dukket det opp veldig mange merkelige titler.

Tipper det blir masse drit, men også noen gullkorn som ikke noen turde å satse på, og barnespill tjente veldig godt på dette sist.

 

Wii er også ett alternativ, men ett klart dyrere ett.

 

PS3 og 360 er best valg for voksne synes jeg.

Lenke til kommentar

360 har veldig få barnespill. Det er det som stopper meg i å anbefale den.

Wii er gøyal den, men som folk sier veldig dyr - i tillegg er det manko på kvalitetstitler (de finnes, men ikke så altfor mange)

Det samme kan sies om PS3 egentlig, selv om spillbasen her er hakket mer FPS- (skytespill) ;) fokusert.

Tror faktisk kanskje det kan være lurt å investere i en PS2 jeg! Det finnes massevis av gode titler, og den eneste vesentlige forskjellen er jo faktisk bare grafikken (hvis du sammenligner med 360/PS3) og jeg tror ikke en 5-åring og en 8-åring vil være kresne på dette.

Lenke til kommentar
360 har veldig få barnespill. Det er det som stopper meg i å anbefale den.

Wii er gøyal den, men som folk sier veldig dyr - i tillegg er det manko på kvalitetstitler (de finnes, men ikke så altfor mange)

Det samme kan sies om PS3 egentlig, selv om spillbasen her er hakket mer FPS- (skytespill) ;) fokusert.

Tror faktisk kanskje det kan være lurt å investere i en PS2 jeg! Det finnes massevis av gode titler, og den eneste vesentlige forskjellen er jo faktisk bare grafikken (hvis du sammenligner med 360/PS3) og jeg tror ikke en 5-åring og en 8-åring vil være kresne på dette.

 

Faktisk ikke. Den har haugevis nå. Bare den siste måneden har disse kommet, Crash mind over mutant, Spyro, Sonic Unleashed, Banjo, Madagascar 2, Lips, You're in the movies og Scene it box office smash. For ikke glemme spillene som følger med gratis, Kung Fu Panda og Lego Indiana Jones. Så har man jo Kameo, Viva pinata spillene osv. 360 mangler ikke denne typen spill lenger vil jeg si.

 

Å kjøpe ps2 i dag når man får 360 for omtrent samme pris vil jeg si er ganske merkelig, selv om bare unger skal spille.

Endret av MagnarP
Lenke til kommentar

Må dere få skylappene av og kutte ut å pushe agendaer. Kom med noe konkret. ;)

 

For den målgruppen han skal kjøpe konsoll for ville jeg valgt som følger:

 

1. PS2

For:

Klart lavest innkjøpspris

Klart billigst ekstrautstyr

Klart billigst og flest titler for den målgruppen han skal kjøpe til

Mange titler utgitt/oversatt til norsk

 

Mot:

Har et par år igjen før de slutter produksjon av denne (10 års levetid).

Lite nye titler

Forrige generasjons grafikk

 

2. Wii

For:

Er 'in' for tiden

Spennende titler som aktiviserer folk

 

Mot:

Nest dyrest i innkjøp (PS2<360 arcade<Wii<PS3)

Dyrt ekstrautstyr

Dyre spill

Ikke HD grafikk i en HD generasjon

 

3. 360 Arcade

For:

Nest billigst i innkjøp

Noen titler som passer til målgruppen han skal kjøpe til

Online

 

Mot:

Dyrt ekstrautstyr

Dyre spill

Online koster penger

En del problemer med feilvare opp gjennom levetiden, men det skal visstnok være under kontroll nå.

 

4. PS3

For:

BD spiller

Det meste av ekstrautstyr inkludert (utenom kontrollere og HDMI ledning lulz)

Noen titler som passer til målgruppen han skal kjøpe til

Gratis online

 

Mot:

Pris! Dyrest i innkjøp

Dyrt ekstrautstyr

Dyre spill

 

Med andre ord PS2 ser jeg som det klare valget når det gjelder den økonomiske delen. Her kan man vasse i titler til slikk og ingenting som passer perfekt for 5 og 8 åringer.

Utover det, kunne kanskje Wii være noe å vurdere om man vil legge litt mer kronasje i det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...