Gå til innhold

Garantiproblemer ved kjøp av brukt plasma tv


EDB

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Her forleden dag kjøpte jeg en 42" LG plasma tv brukt. Selger finner ikke kvittering og det er ikke serienummer og produksjonsdato bak på tven. Dette gjør det vanskelig å finne modellnummer, men jeg tror det er LG 42PM1MA.

Problemet mitt er at på store deler av skjermen viser den røde blinkende prikker istedet for svart. Dette er et svært vanlig problem på plasmaskjermer. Selger har sagt at tven er mellom 1,5 og 2 år gammel. Da kan man med sikkerhet si at den er under 5 år gammel og dermed har reklamasjonsrett(eller garantirett) via norske forbrukerkjøpslover. Det som gjør hele saken vanskelig er at jeg ikke har noe serienummer eller kvittering på denne tven. Hvordan skal jeg da få utløp for garantien? Hjelper vel lite om privatpersonen jeg kjøpte tven av skriver ut en kvittering på at jeg har kjøpt den av han?

 

Mvh

 

Eirik D. Bøhn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vilkår for garantien velger den som gir garantien selv.

 

For å bruke reklamasjonsretten må du sannsynligjøre kjøpet ved kvittering, bankutskrift el. Om ikke selger, importør el er veldig greie da..

 

Du burde nok heller gå på din selger og bruke Kjøpsloven for å heve kjøpet.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Kan heve kjøpet med tanke på feil markedsføring også. Stod i annonsen at det var en LCD-tv, når det viste seg at det var plasma. Greia er at jeg så på tven før jeg kjøpte den og så tilsynelatende uskadet ut da. Transporterte den sikkert hjem. Da kom problemene med tven. Så kan være vanskelig å heve.

Lenke til kommentar

Når en såpass dyr vare mangler både kvittering og serienummer minner det mest om tyvegods.

 

Men siden du har besiktet TV'n før kjøp, og akseptert tilstanden er dessverre saken din svak. At det er en Plasma TV og ikke LCD er det sterkeste kortet, men dette burde du også ha sjekket ut før du godtok varen.

Lenke til kommentar

Finn ut hvor forrige eier kjøpte den. De kan sikkert finne ham i systemet.

 

Men om du lot tv'en ligge under transport hjem til deg, så det også være årsaken.

Dette dekkes da ikke av garanti eller reklamasjon.

 

Lcd: Best på data/spill. Varen kan ligge under transport.

Plasma: Best på film. Varen skal ALLTID stå oppreist.

Lenke til kommentar

Heving av kjøp mellom privatpersoner er svært vanskelig. Siden du har kjøpt den "sett" og "som den står" har du hatt mulighet til å undersøke gjennstanden. Eneste håpet du har er hvis han bevist har unnlatt å fortelle, eller burde ha vist, om mangler ved produktet som er vesentlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...