Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Holy Batman!

 

De slår til igjen. Når man minst venter det.

 

Hvitost for evig. :)

 

Edit: Og nok engang prøver gulostinger å tappe hvitoststemmer med å ikke skrive "kvitost". Har fikset på pollen, selv om et par stemmer gikk tapt før vi rakk komme til for å rette opp i graverende feil :)

Dersom gulost vinn vil eg ikkje akseptere resultatet på grunnlag av tapte stemmer på dette stadiet. Ikkje uventa så var det fienden som oppretta undersøkelsen, eg legg og merke til at det står "gulost eller hvitost" i emnetittelen. Ein klar oppfordring frå trådstarter om å stemme på gulost.

 

Dette er latterlig.

*Formal protest*

 

KVITOST

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvitost/kvitost [ 17 ] [43.59%]

Jeg skjønner ikke at det er så mange der ute med en så stor talefeil.

hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost.

 

Tine har og bekrefta at riktig ord er h/kvitost.

Lenke til kommentar
Hvitost/kvitost [ 17 ] [43.59%]

Jeg skjønner ikke at det er så mange der ute med en så stor talefeil.

hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost.

 

Tine har og bekrefta at riktig ord er h/kvitost.

likegyldig hva dem har bekreftet, når fargen på den er gul.

 

edit: tydelig at noen strøk på denne testen.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Hvitost/kvitost [ 17 ] [43.59%]

Jeg skjønner ikke at det er så mange der ute med en så stor talefeil.

hvit|ost el. kvit~ fellesbetegnelse for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut, f eks gammelost, pultost, gauda og nøkkelost.

 

Tine har og bekrefta at riktig ord er h/kvitost.

likegyldig hva dem har bekreftet, når fargen på den er gul.

 

edit: tydelig at noen strøk på denne testen.

 

Såfremt man ikke lever i en virkelighet hvor man kun er blitt utsatt for rullebåndsosten så kanskje det. Men går man inn i en butikk med mer enn to oster, eller kanskje tar og snakker med en kokk så vil man bli opplyst om at osten kommer i tre forskjellige farger. Hvit, gul og oransje.

 

Så holdbarheten rundt utsagnet "osten er gul" er ikke helt bra, fordi det blir for snevert. Ordet "hvitost" finner man forresten i flere språk.

 

Folk må få si det de vil, at popbegrepet gulost er blitt innført i ettertid får så være. Det kan aksepteres. Det som er synd er jo at det finnes mennesker der ute som ikke har fått med seg at hvitost kommer i tre forskjellige farger. Det er litt trist det, men er jo bra at denne tråden kan benyttes til å spre litt kunnskap innen ostens verden. Det er sikkert litt av et paradigme for dem som ikke har opplevd annet enn Tine og Synnøve sin hyperkommersielle rullebåndsost (best illustrert ved at folk ikke klarer å finne andre bilder enn av Tine og Synnøve sin ost, kommersialiseringen har tydeligvis overtatt helt), trolig så traumatisk at enkelte ikke klarer å registrere det (og dermed fortsetter med "osten er gul" utsagn uten å ta hensyn til at ostetypen kommer i flere farger).

 

"Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør" var det vel Jesus som sa. Så hvit/kvitostingene får heve seg over dette og heller tilgi :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...