Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost? V2.0!


Fredrik

Gulost eller hvitost?  

1 501 stemmer

  1. 1. Velg din:

    • Gulost
      719
    • Hvitost/kvitost
      729
    • Annet
      55

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Uenig i sammenligningen. Vi har ikke et godt etablert ord for gulrot som inkorporerer den oransje farven. Da går jeg utifra at du mener det de fleste nordmenn mener når de sier gulrot, nemlig den vanligste oransje. Du skjønner, jeg tror man skal trå varsomt med å prøve å snakke for alle andre og tro hvilken intensjon og utgangspunkt alle andre har

 

41tSSOjq46L._SL500_AA280_.jpg

 

372px-Carrots_of_many_colors.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gulrot er for ordens skyld en grønnsak. Det samme er rødbete.

 

Det er en misforstått oppfatning at farge i navnet må samsvare med fargen i hvirkeligheten. Hvitost er fellesbetegnelsen for osteslag som framstilles ved at fettet og proteinet i ystemelka blir felt ut. Du finner den i fargen grå, gul, hvit og oransje. Kanskje enda flere. Brunosten faller ikke inn under denne fellesbetegnelsen, den er laget på annet vis.

 

Dette har jeg for ordens skyld fra mailkorrespondanse i forrige runde med språkrpofessor Finn Erik Vinje (som for ordens skyld bor på østlandet) og Tine Meierier (som også påpekte at hvitost var det fagteknisk riktige begrepet for osteslaget).

 

Men fagfolket vet vel ikke hva de snakker om? :)

Lenke til kommentar
Så all ost bortsett frå brunost er såkalla "kvitost"?

 

Det skulle nok ikke forundre meg om det finnes andre osteslag. Men jeg videreformidler stort sett det jeg ble fortalt av ekspertisen selv. Brunost er jo norsk oppfinnelse, så vi kan være glad for dens særegenhet. Er vel stort sett kun nordmenn og enkelte heldige utlendinger som vet om den. :)

 

På engelsk så bruker de ikke fargebeskrivelse. De er flinkere på å bruke beskrivelse som cheddar, mozarella osv. Rullebåndsproduktene (Norvegia og Synnøve) omtales vel som "Processed cheeses". Men det ser ut som det er voldsomt flere treff på "white cheese" fremfor "yellow cheese". Amerikanere har jo oster som er mer oransje blant rullebåndsostene.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Rødbeten er såvidt meg bekjent en del av plantegruppen bete, og ikke en grønnsak i den forstand.

 

Nå skal det sies at både gulost og hvitost er legitime ord i det norske språk, men det er vel heller ikke det denne tråden handler om (slik jeg ser det). Det den handler om er muligheten for oss med fargesynet i behold å erte vestlendinger.

 

På engelsk så bruker de ikke fargebeskrivelse. De er flinkere på å bruke beskrivelse som cheddar, mozarella osv. Rullebåndsproduktene (Norvegia og Synnøve) omtales vel som "Processed cheeses".

 

Yup, eller på folkemunne bare "cheese":

Lenke til kommentar
Rødbeten er såvidt meg bekjent en del av plantegruppen bete, og ikke en grønnsak i den forstand.

 

Jeg ble belært senest for to uker siden av en stuert om denne "skjulte grønnsaken" og det satt dype spor. Et lite google-søk viser også at den omtales som grønnsak. Men det er tricky, er jo mange som tror tomat er en grønnsak også, selv om det ikke stemmer.

 

Grønnsaker kommer som kjent i en hel haug med farger. Bare paprikaen finnes i gul, rød og grønn.

 

Jeg er usikker på historien til ordene, men hvitost ble visst brukt i lang tid før gulost ble brukt. Men hadde jo vært gøy om noen av språkforskerne kunne verifisert det skikkelig.

Lenke til kommentar
[Jeg er usikker på historien til ordene, men hvitost ble visst brukt i lang tid før gulost ble brukt. Men hadde jo vært gøy om noen av språkforskerne kunne verifisert det skikkelig.

 

Yup. Litt googling og løping ut i bokhyller røper at alle mine bokmålsordbøker har både gulost og hvitost i seg. Som regel defineres osten et sted, og det andre stedet henviser da til det første. Så jeg går utifra at de begge er helt greie å bruke, sånn rent norskfaglig.

 

Edit: har forstått det slik at frukt/grønnsak/bær defineres forskjellig utifra om det er en kokk eller en botaniker du spør. Paprikaen, f.eks, er en frukt.

Endret av Alinoe
Lenke til kommentar

Dette er skuffande av gulostingene, heile valget er gjort med juks som grunnlag. Einaste argumentet dei presterer å kome med er fargen.

 

Denne undersøkelsen og tråden er ein skam for demokratiet og eit tarveleg forsøk av gulostingene å gjere om eit vedtak som vart gjort med over 1000 stemmer for nokre år sidan. Med ein juksemaker som fredrik med på laget har dei tilgang til å endre avstemminga som dei sjølv vil.

 

By virtue of the jury's decision and the power Vested in me by the state I hereby claim this survey as false and any result it produce is inaccurate and may not be used in legal matters.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...