Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Det du forteller om din far får meg til å lure på om han ikke vil være mer tjent med fastoptikk. Zoomoptikk er ikke nødvendigvis det rette for gamlekara, de med grå Bergans sekk. Han er vant til manuell fokus og blir kanskje bare forvirra av zoom og autofokus (han er nok vant til å jobbe på en helt annen måte enn det du er ...)

 

En annen ting: Spør han hva slags optikk han brukte før. Han er kanskje ikke klar over at Pentax sin bakoverkompatibilitet. Kanskje han har en juvel som liggende som han ikke er klar over ...

Det min far jobbet med på 70-tallet var Minolta med fast 300mm og 400mm uoriginal fastoptikk (Soligor og et annet merke) og 2X telekonverter. Han hadde også en zoom, men det var ikke til seriøs bruk, bare familiebilder :D Han sier selv han stort sett var på 400mm med 2X telekonverter noe som er litt lengre enn 500mm på crop. Siden Sony ikke er bakoverkompatibel med manuell Minolta, og det kun er 4/3 som kan ha fornuftige adaptere, har han gitt opp sine gamle objektiver og starter på nytt. I mellomtiden har jeg startet opp med Pentax/Samsung og han låner per idag en manuell tokina 400mm av meg på sitt k-m (blir nok k-7 til høsten). Per idag må han både fokusere manuelt, sette blender på objektivet og gjøre lysmåling nedblendet (ingen A instilling på Tokinaen). Han får fortsatt bra fluktbilder, så teknikken er det ikke noe i veien med. Men det blir mye banning av å håndtere så mange innstillinger samtidig. Zoom og autofokus (pluss auto-lysmåling) tror jeg blir en befrielse :).

 

Er det gitt at 300mm med 1,7 adapter gir det bildekvalitet enn Bigma på 500mm? Det blir vel mindre lyssterkt og i alle fall mindre fleksibelt. Jeg er veldig skeptisk til telekonvertere som permanent løsning. Er greit om en bruker 300mm, men om en aldri tar av telekonverteren har en vel feil objektiv :hmm:. Ingen som har noen formening om bigma vs 150-500 HSM?

 

Brandrx på dpreview har begge alternativa og litt til, og om du ser litt av det han har posta finn du nok ut av det, det er vel råd å kontakte han også. Her er en av postane hans http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=32257253

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det gitt at 300mm med 1,7 adapter gir det bildekvalitet enn Bigma på 500mm? Det blir vel mindre lyssterkt og i alle fall mindre fleksibelt. Jeg er veldig skeptisk til telekonvertere som permanent løsning. Er greit om en bruker 300mm, men om en aldri tar av telekonverteren har en vel feil objektiv :hmm:. Ingen som har noen formening om bigma vs 150-500 HSM?

Jeg kan ikke garantere at det alltid er bedre, men jeg har som sagt vært imponert over kombinasjonen 1,7x af adapter og DA* 300. Lysstyrken blir tilsvarende. DA* 300 er F4 alene og sammen med 1,7x adapteret blir det ca F6.3, det samme som Bigma er på maks brennvidde. Begge har godt av å bli stoppet ned et hakk eller to for optimal skarphet. Det fungerer på sommeren, men med en gang det begynner å bli litt dårligere lysforhold sliter du med å få lang nok lukkertid (fugler pleier ikke å sitte helt i ro).

 

Jeg husker ikke om du har sagt hvilket Pentax-kamera det er snakk om i dette tilfellet heller, men det jeg kan si er at 14,6 mpixel sensoren i K20D og K-7 gir veldig bra utgangspunkt for crop. Jeg har flere fuglebilder som er 2x crop og kanskje mer uten at det merkes, det er også et poeng som kan være verdt å ta i betraktning.

Lenke til kommentar
Siden Sony ikke er bakoverkompatibel med manuell Minolta, og det kun er 4/3 som kan ha fornuftige adaptere, har han gitt opp sine gamle objektiver og starter på nytt.

Jeg burde kanskje ikke si det i en Pentax-tråd, men burde han ikke da kjøpe den 4/3 adapteren og et 4/3 kamerahus? 2x crop gjør jo mer eller mindre samme nytten som 2x TC.

 

Jeg husker ikke om du har sagt hvilket Pentax-kamera det er snakk om i dette tilfellet heller, men det jeg kan si er at 14,6 mpixel sensoren i K20D og K-7 gir veldig bra utgangspunkt for crop.

Veldig bra og veldig bra. Det er faktisk ikke mer enn ca 20% flere pixler i bredden enn K-m med sine 10 Megapixler. Altså teoretisk 20% mer crop-mulighet forutsatt uendelig skarpe objektiver. Noe de selvsagt ikke er. Sannsynligvis er skarpheten til objektivene flaskehalsen allerede ved 10 megapixler. Det vil si at du ikke får mer detaljer ut av 14,6 megapixler sensor enn av en 10 megapixler sensor. K20/K-7 kan altså ikke automatisk love bedre crop-muligheter enn K10/K200/K-m. K20 og K-7 har derimot en del andre finesser som kan være kjekt for fuglefoto. F.eks raskere seriebildehastighet, bedre værtetting, bedre dynamikk, raskere fokusmotor, mer nøyaktig lysmåling og HDR-funksjon (om han skyter jpg).

Lenke til kommentar
Veldig bra og veldig bra. Det er faktisk ikke mer enn ca 20% flere pixler i bredden enn K-m med sine 10 Megapixler. Altså teoretisk 20% mer crop-mulighet forutsatt uendelig skarpe objektiver.

 

For alt jeg vet kan det være snakk om en K100 med 6mpix. Jeg sier bare det jeg har erfart selv, matematikken bak driter jeg i så lenge bildene blir av akseptabel kvalitet til mitt bruk.

 

Du kan dessuten ikke bare regne hvor mye det er i bredden, det handler tross alt om totalt antall pixler i et rektangel. Har du elendig optikk kan du sikkert møte veggen med 10mpix sensor, men min erfaring er at kombinasjonen DA* 300 og K20D til tider _nesten_ er brukbar på skjerm med 1:1 pixepeeping.

Lenke til kommentar

Man skal ha svært god optikk for at det skal tilsvare over 10-12 megapixler oppløsning (målt i lp/mm på sensorens bredde og høyde).

 

Maksimal beskjæring med god kvalitet begrenser seg naturligvis av sensoren til 1:1 pixel"peeping", men det begrenser seg også av objektivets oppløsningsevne. Særlig tele-enden av lange teler, med maksimal blenderåpning vil være mye mer begrenset av objektivet enn av sensoren. Det vil si at maksimal beskjæring med god kvalitet begrenser seg før 1:1 pixelpeeping. Man får best praktisk resultat når objektivet begrenser minst mulig slik at man kan ta utsnitt helt til 1:1 uten at det ser for galt ut.

 

For meg er det ganske likegyldig hvordan man får et 800mm (35mm ekvivalent) utsnitt. Om man bruker en 800mm på fullformat, 500mm på 1,6x crop-format, 300mm + 1,7 TC på 1,5x crop-format, eller 200mm på 1,5-crop og beskjærer seg til samme utsnutt. Hvilken metode man bruker er teknisk likegyldig. Det som spiller noen rolle er hvilken metode som gir best resultat til en god mulig pris og uten for mange praktiske begrensninger.

 

K20 og K-7 har mange kjekke egenskaper, men akkurat oppløsningen ser jeg ikke på som særlig verdifull enn så lenge de aller fleste objektiver begrenser oppløsningen vesentlig mer enn sensoren. Jeg mener man bør fokusere mer på objektivets oppløsning vs brennvidde enn på sensoren alene.

Lenke til kommentar

Fikk tilbake min Pentax 17-70 i dag, reklamerte på den i mai, da jeg ikke var fornøyd med skarpheten i dette objektivet, skal ut å teste i morgen. Det tok lang tid pga nytt service verksted i Frankrike nå, byttet fra Tyskland i denne perioden ble det sagt fra Fovi.

Lenke til kommentar

Først og fremst: Takk for gode innspill fra kompetente personer. Imorgen blir det hastesending av bigma fra Fovi, om de fortsatt har den.

 

Brandrx på dpreview har begge alternativa og litt til, og om du ser litt av det han har posta finn du nok ut av det, det er vel råd å kontakte han også. Her er en av postane hans http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=32257253

Takk for tips! Sjekket ut en del av postene hans og han har en sammenligning av alle aktuelle objektiver. Såvidt jeg skjønte (bildene var slettet) på responsen var bigma og 150-500 mer eller mindre identisk. Brandrx likte best bigma (på alle fokallengder) mens ellers var det mange som kanskje synes 150-500 var bedre. Pentax-A 300 + 1,7 tk var litt dårligere, men jeg vet ikke om det var mye å snakke om.

 

Jeg husker ikke om du har sagt hvilket Pentax-kamera det er snakk om i dette tilfellet heller, men det jeg kan si er at 14,6 mpixel sensoren i K20D og K-7 gir veldig bra utgangspunkt for crop. Jeg har flere fuglebilder som er 2x crop og kanskje mer uten at det merkes, det er også et poeng som kan være verdt å ta i betraktning.

Er per idag k-m, men det blir nok k-7 i løpet av høsten :)

 

Jeg burde kanskje ikke si det i en Pentax-tråd, men burde han ikke da kjøpe den 4/3 adapteren og et 4/3 kamerahus? 2x crop gjør jo mer eller mindre samme nytten som 2x TC.

Nei, definitivt ikke! Da kunne jeg jo ikke stjelt alle kremobjektivene som han kommer til å kjøpe framover :dribble:

Lenke til kommentar

Flott. Jeg driver å tester(ser etter feil) kameraet.

 

Jeg trudde den klikka igår, men det er mulig jeg gjorde en tabbe og klikka selv litt for kjapt. Vurderte å selge alt Pentax og heller kjøpe Nikon D700. Jeg håper det var brukerfeil, det blir billigst for meg :)

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Skjønner godt frustrasjonen etter måneder med nytteløs venting. Får håpe de faktisk har fått skikk på kameraet ditt eller får det sporenstreks. Formålet med kameraet må vel være at det gjør jobben best mulig og ellers krever minst mulig oppmerksomhet, ikke akkurat det en føler når skrammelet er på reparasjon ...

 

Om det viser seg at huset virker greit ville jeg i alle fall beholdt det en stund, greit å finne ut om den midlertidige irritasjonen går over.

 

(Men det hadde ikke gjort meg noe om du skulle kvitte deg med 17-70 til spottpris. ;))

Lenke til kommentar
Flott. Jeg driver å tester(ser etter feil) kameraet.

 

Jeg trudde den klikka igår, men det er mulig jeg gjorde en tabbe og klikka selv litt for kjapt. Vurderte å selge alt Pentax og heller kjøpe Nikon D700. Jeg håper det var brukerfeil, det blir billigst for meg :)

Systembytte er alltid smertefullt. Du gjør klokt i å prøve ut noe mer først. Prøv å stresse ned og ikke gjøre for mye på en gang.

 

Tom

 

PS. Sier en som er på full fart inn i Olympus verdene fra Canon ;)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor kameraet låser seg slik. Det skjedde igår. Monterte på batterigrepet, tok ett bilde og den var låst. Måtte skru av grepet og ta ut batteriet i huset for å få den igang igjen.
Desverre er det vel nærmest sånn at det er unormalt med kamera som ikke låser seg av og til :p

Det er nok en del av prisen vi betaler for å bruke superavansert elektronikk.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor kameraet låser seg slik. Det skjedde igår. Monterte på batterigrepet, tok ett bilde og den var låst. Måtte skru av grepet og ta ut batteriet i huset for å få den igang igjen.

Er det kun med grep, eller også uten grep?

 

Jeg har opplevd det en gang med Canon; men jeg synes ikke at det er noe som skal skje ved jevne mellomrom.

 

Tom

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor kameraet låser seg slik. Det skjedde igår. Monterte på batterigrepet, tok ett bilde og den var låst. Måtte skru av grepet og ta ut batteriet i huset for å få den igang igjen.

Jeg har opplevd at mitt GX-10 låser blenderen når ett av hjulene på batterigrepet står mitt mellom to hakk. Kan det være noe lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...