Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
B&H har den på lager.

 

Scandinavian Photo har den på lager.

 

PS. Den fikk nylig slakt i en test.

 

Har sett massevis av bilder tatt denne. Rikignok ikke med Pentax, men det spiller vel ingen rolle. Bildene hadde utmerket teknisk kvalitet. Helt klart et objektiv om trenger stativ og godt med lys pga. den dårlige lysstyrken

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd 150-500 til Canon. Litt av et monster ja. 50-500 er ca 3 cm kortere så den er nesten like stor. Alt for digert for min smak.

 

Stejen: Sigma er kjent for å ha eksemplarvariasjon, men brukernes tilbakemeldinger virker relativt konsistente på at den er noe myk opp mot 500 mm.

 

Fatningen har noe å si. 50-500 har ikke stabilisator og da spiller det en god rolle om det er stabilisator i kameraet eller ikke. Dvs. Canon/Nikon-brukere vil ha en ulempe der. Det behovet for stativ som du nevner vil synke betraktelig så snart man kombinerer den med et et kamera som har stabilisering. Dette forsterker nok bare argumentet ditt om at den har teknisk god kvalitet.

Lenke til kommentar

Apropos lang tele, vekt og ofte mangel på zoom så har jeg tenkt ørlite på en fast tele i det siste. Et av problemene er vekt og størrelse. Derfor har jeg så smått begynt å tenke på speiltele. (Ja, de med katastrofal bokeh ved kontrastfylte bakgrunner).

 

Etter en kjapp sjekk på ebay ser jeg at det det er snakk om manuell fokus, ca 150-250 $, fast blender, og 500/8 eller 800/8 og fra 320 til 880 gram.

 

Kunne dette vært billig moro til fuglefoto og sky dyr?

Lenke til kommentar
Kunne dette vært billig moro til fuglefoto og sky dyr?

 

Jeg har en Sigma 600mm liggende. Som du sier er de i stand til å lage katastrofal bokeh og er ikke verdens enkleste å fokusere med, men når du treffer på rett motiv kan de gi imponerende resultat. Jeg testa en gang mot et skilt som står 3-400 meter unna, bokstavene er 5-6 cm høye og du klarer å lese dem på bildet etterpå. Trikset for å unngå smultringbokeh er å ha lang avstand fra motiv til bakgrunn/forgrunn. Det er noen imponerende bilder tatt med slike objektiv på flickr og pbase, men jeg mistenker at de også har hatt en haug som ikke ble like vellykka.

 

Når det funker: http://www.flickr.com/photos/abq/562558299/

Når det ikke funker: http://www.flickr.com/photos/clack/2284245095/ (selv om han "likes the unique bokeh")

 

Mitt objektiv har forøvrig ligget for salg en stund nå uten å få napp. Hadde det ikke vært for de latterlige postsatsene skulle jeg lagt den ut på ebay hvor de koster $$$ for tida :)

Lenke til kommentar

Det med giraffen likte jeg faktisk. Et interessant artistisk preg.

 

Jeg tror trikset er å ha enten:

- kontrastfattige bakgrunner. F.eks fugl på grein mot blå himmel. eller

- svært kort avstand mellom forgrunn og bakgrunn. F.eks ekorn som klatrer på husvegg. Dvs. at både forgrunn og bakgrunn kommer innenfor DOF.

Lenke til kommentar
B&H har den på lager.

 

Scandinavian Photo har den på lager.

 

PS. Den fikk nylig slakt i en test.

 

Hvis du sjekker scandinavianphoto vil du se at det er en feil på prisguide.no og at den som det lenkes til er for Sigma-fatning. Til Pentax er den ikke på lager. BH er uaktuelt. Vil helst ha kjøpt i en norsk butikk (ikke nettbutikk), men kan til nød kjøpe fra norsk nettbutikk. Fovi har en eldre modell (uten HSM, har ikke fått leveringsdato på ny modell) og japanphoto kunne levere tidligst august.

 

Når det gjelder optisk kvalitet er det viktigste å sammenligne med tilsvarende objektiver. Dvs 500mm rekkevidde. Å f.eks sammenligne denne med FA31 f/1.8 er jo fullstendig uinteressant. Per idag er det vel primært Sigma 150-500 og telekonverter-kombinasjoner som er aktuelle. 150-500 er vel ikke særlig bedre, men litt tyngre og større. TK-kombinasjoner har jeg ingen tro på (Dyrt, ikke bedre enn Bigma optisk og svært lite fleksibelt). Når det gjelder 50mm, så har mange pippip-fotografer rapportert om at dette er hendig om en støter på større dyr eller noe annet å ta bilde av. Bigma pluss kitzoom dekker faktisk 18-500mm og det er kjekt når en skal ut på tur i godt lys.

Lenke til kommentar
Bigma pluss kitzoom dekker faktisk 18-500mm og det er kjekt når en skal ut på tur i godt lys.

Det gjør det, men på hvilken bekostning?

Jeg vil mye heller stykke det mer opp og f.eks ha noen gap (som kan dekkes inn med beskjæring i ettertid) På den måten kan også en kitzoom + 150-500 dekke hele området fra 18-500 mm.

Lenke til kommentar
B&H har den på lager.

 

Scandinavian Photo har den på lager.

 

PS. Den fikk nylig slakt i en test.

 

Hvis du sjekker scandinavianphoto vil du se at det er en feil på prisguide.no og at den som det lenkes til er for Sigma-fatning. Til Pentax er den ikke på lager. BH er uaktuelt. Vil helst ha kjøpt i en norsk butikk (ikke nettbutikk), men kan til nød kjøpe fra norsk nettbutikk. Fovi har en eldre modell (uten HSM, har ikke fått leveringsdato på ny modell) og japanphoto kunne levere tidligst august.

 

Når det gjelder optisk kvalitet er det viktigste å sammenligne med tilsvarende objektiver. Dvs 500mm rekkevidde. Å f.eks sammenligne denne med FA31 f/1.8 er jo fullstendig uinteressant. Per idag er det vel primært Sigma 150-500 og telekonverter-kombinasjoner som er aktuelle. 150-500 er vel ikke særlig bedre, men litt tyngre og større. TK-kombinasjoner har jeg ingen tro på (Dyrt, ikke bedre enn Bigma optisk og svært lite fleksibelt). Når det gjelder 50mm, så har mange pippip-fotografer rapportert om at dette er hendig om en støter på større dyr eller noe annet å ta bilde av. Bigma pluss kitzoom dekker faktisk 18-500mm og det er kjekt når en skal ut på tur i godt lys.

Et par andre alternativer kan jo være 300+TC eller Sigma 120-400. Forskjellen mellom 400 og 500mm er ikke så veldig dramatisk. Litt beskjæring i etterkant tåles godt hvis bildet er skarpt. Jeg bruker 300/2.8 til fugl selv. Synes det er bedre å beskjære litt i steden for å bruke 1,4TC. Bruker nesten bestandig stativ i kombinasjon med 300mm. Veier for mye til at det er komfortabelt og håndholde det. Tror nok du må regne med å bruke stativ sammen med Bigma også.

Lenke til kommentar
Det gjør det, men på hvilken bekostning?

Jeg vil mye heller stykke det mer opp og f.eks ha noen gap (som kan dekkes inn med beskjæring i ettertid) På den måten kan også en kitzoom + 150-500 dekke hele området fra 18-500 mm.

Men er Sigma 150-500 bedre enn Sigma 50-500? Etter det jeg har lest er den heller dårligere. Og tre objektiver er tyngre enn to. Spesielt når to av de tre er tyngre eller like tunge som de opprinnelige to. Uansett er dette en avsporing. Jeg trenger en 500mm og da er det ikke så mange alternativer... Det at den går ned til 50mm er et pluss alt annet likt.

Lenke til kommentar
Det gjør det, men på hvilken bekostning?

Jeg vil mye heller stykke det mer opp og f.eks ha noen gap (som kan dekkes inn med beskjæring i ettertid) På den måten kan også en kitzoom + 150-500 dekke hele området fra 18-500 mm.

Men er Sigma 150-500 bedre enn Sigma 50-500? Etter det jeg har lest er den heller dårligere. Og tre objektiver er tyngre enn to. Spesielt når to av de tre er tyngre eller like tunge som de opprinnelige to. Uansett er dette en avsporing. Jeg trenger en 500mm og da er det ikke så mange alternativer... Det at den går ned til 50mm er et pluss alt annet likt.

Har sett en test et eller annet sted mellom 50-500 og 150-500. Forskjellen gikk i 50-500 favør. Bl.a var kontrasten bedre.

Endret av stejen
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvorfor Bigma (Sigma 50-500) ikke er å få tak i for Pentax? Ingen som har den og alle lagre er visst tomme.

Fovi har Bigma på lager.. http://www.fovi.no/productview/20163838/

 

Ikke HSM. Har snakket med dem idag. De skulle sjekke hvor lang levering de har på versjonen med HSM. Regner med det er en fordel? Skal brukes på K-M og senere K-7.

 

Simen1: Ser fortsatt ikke poenget med 150-500.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvorfor Bigma (Sigma 50-500) ikke er å få tak i for Pentax? Ingen som har den og alle lagre er visst tomme.

Fovi har Bigma på lager.. http://www.fovi.no/productview/20163838/

 

Ikke HSM. Har snakket med dem idag. De skulle sjekke hvor lang levering de har på versjonen med HSM. Regner med det er en fordel? Skal brukes på K-M og senere K-7.

 

Mener at denne berre er tilgjengelig med propelldrift i K fatning...

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Simen1: Ser fortsatt ikke poenget med 150-500.

Poenget mitt var at den er skarpere, særlig på de brennviddene som teller mest for et sånt objektiv: opp mot 500mm. Men når det motsies og ingen av oss kan dokumentere det så tilintetgjør jo påstandene våre hverandre og poenget forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...