Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis Samsung lanserer FF, og Pentax godkjenner bruk av K-fatningen kommer jeg til sprekke som en lemmen. Vet ikke hvorfor, mulig det har noe med alle de pengene som allerede er lagt i DA optikk.
I krig og kjærlighet er alt tillatt.

 

APS vs FF er desverre krig.

 

Og før du evemtuelt sprekker, så tenk på at APS fortsatt er APS på FF. Teleoptikken blir ikke dårligere om du bruker den på et annet hus. Litt færre pixler, men ... i realiteten samme oppløsning.

 

I mine våteste drømmer, så bruker jeg DA optikk på FF hus, og supplerer med en ny vidvinkel eller to. En relativt fleksibel to system løsning :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på noe Samsung FF med eller uten K-fatning.
Nja... En del rykter vil ha det til at de planlegger å dele markedet mellom seg.

 

Pentax fortsetter med APS, mens Samsung blir NX og FF. Det gir en viss logikk.

 

Problemet blir at Pentax da havner midt i søskenflokken, en utsatt posisjon som jeg ikke tror Pentax ønsker. Som kjent vanker det mest oppmerksomhet på odelsgutten og attpåklattten, mens den mellomste lett blir oversett.

 

Ok. Da har jeg spekulert fra meg, for en stund, tror jeg ...

Lenke til kommentar

Har Pentax rettighetene på K-fatningen?

Kan Samsung komme med en FF uten samtykke fra Pentax?

 

Det er rykter om FF sensor fra Samsung, de har jobbet med det i over 1 år.

 

Det er et lite marked for FF, det må være å kaste R&D penger rett i do.

 

Det er vell best om Pentax holder seg til APS-C, fra entry-level til pro-sumer.

 

Samsung gjør det vell best ved å satse på NX/micro APS-C og kanskje en topp modell dSLR(APS-C) med K-fatning og specs etter deres ønske(t.o.m. overgå topp modellen til Pentax slik at det blir en direkte utfordrer til Nikon D400)

Lenke til kommentar

Samsung må gjerne basere kamerasatsingen sin på NX og fullrame for min del, men det vil være den visse død for kameraavdelingen om de gjør det. Begge representerer veldig små markedssegmenter.

 

Min påstand er at 9 av 10 (om ikke mer) av de som hyler mest etter fullframe ikke er i nærheten av å utnytte potensialet i kameraet de allerede har. Jeg ser stadig folk som kjøper seg 5Dmk2 som sin første dslr, eller fordi de har lest at den skal være så mye bedre enn 350D som de aldri tok ut av grønn automodus. Foto-forum verden over drukner av slike genier som åpenbart har mer penger enn peiling.

 

Jeg blir bare forøvrig deppa av å lese nybegynnerspørsmål på Pentaxforums. Nå sist var det en som hadde kjøpt seg K20D kit og FA31 og var overbevist om at FA31 var defekt siden den ikke var like skarp på F1.8 som kitobjektivet på F6.7 Bildene var heller ikke skarpe håndholdt på 1/6s.. alt selvfølgelig tatt i grønn modus. Dyr point & shoot det der.

Lenke til kommentar
Samsung må gjerne basere kamerasatsingen sin på NX og fullrame for min del, men det vil være den visse død for kameraavdelingen om de gjør det. Begge representerer veldig små markedssegmenter.

 

Min påstand er at 9 av 10 (om ikke mer) av de som hyler mest etter fullframe ikke er i nærheten av å utnytte potensialet i kameraet de allerede har. Jeg ser stadig folk som kjøper seg 5Dmk2 som sin første dslr, eller fordi de har lest at den skal være så mye bedre enn 350D som de aldri tok ut av grønn automodus. Foto-forum verden over drukner av slike genier som åpenbart har mer penger enn peiling.

 

Jeg blir bare forøvrig deppa av å lese nybegynnerspørsmål på Pentaxforums. Nå sist var det en som hadde kjøpt seg K20D kit og FA31 og var overbevist om at FA31 var defekt siden den ikke var like skarp på F1.8 som kitobjektivet på F6.7 Bildene var heller ikke skarpe håndholdt på 1/6s.. alt selvfølgelig tatt i grønn modus. Dyr point & shoot det der.

 

Jeg tror NX og vanlig småbildeformat representerer framtiden. Fullformat på fatningene som ikke er spesielt laget for beskjærte formater (som 4/3 og NX) og NX som god bildekvalitet i mindre innpakning. Fullformatbrikker vil snart være såpass billig at det ikke vil være noen grunn til å holde på beskjærte formater. Det er et problem med manglende optikk, men en kan jo beskjære (automatisk eller manuelt) på de objektivene det er aktuelt. Per idag er det på beskjærte formater volumene selges, men hvis Samsung leverer en rimelig fullformat samt NX mer kompakt enn P-1 tror jeg de kommer til å selge i bøtter og spann.

 

Jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen over amatører som kjøper proffutstyr for å lage uskarpe bilder av hunden sin på iso 100 innendørs. Men jeg har forlengst forsonet meg med at de finansierer utviklingen. Så kan jeg plukke opp kamera til halv pris etter at de har kjøpt til fullpris.

Lenke til kommentar

Pentax og Samsung har delt markedet på en annen måte hittil. Kanskje de vil fortsette med samme type deling?

 

Samsung FF -> Pentax FF

Pentax APS-C -> Samsung APS-C

Samsung NX -> Pentax NX

 

Pentax med ansvar for det optiske og mekaniske og Samsung med ansvar for elektronikken.

Lenke til kommentar
Jeg blir bare forøvrig deppa av å lese nybegynnerspørsmål på Pentaxforums. Nå sist var det en som hadde kjøpt seg K20D kit og FA31 og var overbevist om at FA31 var defekt siden den ikke var like skarp på F1.8 som kitobjektivet på F6.7 Bildene var heller ikke skarpe håndholdt på 1/6s.. alt selvfølgelig tatt i grønn modus. Dyr point & shoot det der.

Syns han burde donere den pakka til meg siden han tydeligvis ikke har peiling ;)

 

Ellers håper jeg Pentax snart får stumpen i gir og lanserer den herrsens 30 eller 35mm.

Slik at jeg enten kan kjøpe den eller at noen selger fa 35mm/2. Den finnes jo nesten ikke på bruktmarkedet (Fovi selger den dog for 3,8k)

Lenke til kommentar
Hvor mye koster frakten når man handler hos Fovi?

Ser nemlig at de har begynt å selge sanyo eneloop batterier, de er litt dyrere enn JP, men frakten kan vel gjøre litt forskjell.

BUMP!

 

NorthP: Ahh typisk :p må følge bedre med.

Hvordan fornøyd var du med den forresten? Av de brukererfaringene jeg har lest kommer den jo veldig bra ut til å ikke være en limited eller star.

Lenke til kommentar

Var kjempefornøyd med FA35, men trengte litt penger/ville kvitte meg med utstyr/håper på en ny DA 30mm evt. kjøpe 31/1.8

 

 

Har ikke betalt frakt fra Fovi de 2 gangene jeg har bestilt fra dem. De sendte oppkrav og dekket selv både frakt og oppkravsgebyr. Mulig de gjør det anderledes nå som de ikke er importør? Send en mail til dem.

Lenke til kommentar
Jeg tror NX og vanlig småbildeformat representerer framtiden. Fullformat på fatningene som ikke er spesielt laget for beskjærte formater (som 4/3 og NX) og NX som god bildekvalitet i mindre innpakning. Fullformatbrikker vil snart være såpass billig at det ikke vil være noen grunn til å holde på beskjærte formater. Det er et problem med manglende optikk, men en kan jo beskjære (automatisk eller manuelt) på de objektivene det er aktuelt. Per idag er det på beskjærte formater volumene selges, men hvis Samsung leverer en rimelig fullformat samt NX mer kompakt enn P-1 tror jeg de kommer til å selge i bøtter og spann.

 

 

Jeg har ikke like stor tiltro til speilløs SLR. På mange måter tilbyr de et produkt som ingen har spurt etter, særlig ser NX ut til å bli det. Det er nisjekameraet for de som allerede har SLR og kunne tenkt seg noe mindre, men som ikke vil ha knøttliten kompaktbrikke. Ingen kompaktbrukere som vil ha mer avansert kamera vil pr dags dato gå for en sær hybridløsning - de kjøper bråkete speilrefleks med optisk søker, for de har jo "proffene".

 

Olympus har gjort det bra med sin rammesøker-taktikk kombinert med et enormt propagandakjør. Allerede sier ryktene om NX at blir tykkere enn de prototypene vi så i vår, og de var ikke imponerende små i utgangspunktet. Jeg tror NX må være utrolig billig for å bli en hit, særlig når optikken i tillegg vil bli produsert av en "ukjent" produsent som tidligere visstnok har produsert optikk for kompaktkamera. Vis meg den butikken som vil selge et sånt kamera til noen.

 

Om Samsung satser store summer på fullformat, er det eneste som kan redde de at de bruker K-mount og får samtlige Pentaxbrukere til å kjøpe det huset, hvis ikke er jeg redd de ender opp med enda dårligere statistikk enn Sony med sitt A900. Der har du et (på det tidspunktet) banebrytende kamera med lav pris, med kjent merkenavn (Sony > Samsung) og velkjent optikk (Zeiss) - men ingen kjøper det, fordi alle som er "proff" bruker Canon eller Nikon.

 

 

Jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen over amatører som kjøper proffutstyr for å lage uskarpe bilder av hunden sin på iso 100 innendørs. Men jeg har forlengst forsonet meg med at de finansierer utviklingen. Så kan jeg plukke opp kamera til halv pris etter at de har kjøpt til fullpris.

 

I så fall kan vi forvente et ras av billige 5Dmk2 etterhvert :)

Lenke til kommentar

Slik du beskriver NX, sveinmb, så virker det bare ennå mer fristende enn før. :)

 

Før jeg skaffet meg speilrefleks så ville jeg ha et kamera med stor sensor uten å være for stort. Jeg var lei av de dårlige bildene fra kompaktkameraet etter å ha sett hva speilrefleks kunne gjøre for bildene. Kompromisset ble at jeg kjøpte speilrefleks til tross for størrelsen. Kompaktkameraet ga jeg bort selv om jeg visste at jeg kunne komme til å få bruk for det når jeg ville reise lett. Nå er jeg ute etter å supplere speilrefleksen med noe lett, uten å måtte gå for mye ned i bildekvalitet. Dagens kompakte megapixelmonstre er slett ikke bra nok, særlig ikke etter at jeg har vennet meg til speilrefleks.

 

micro four thirds virket som den perfekte kombinasjon inntil produktene begynte å dukke opp:

- Panasonic G1 som mangler video og er for stort

- Panasonic GH1 som bundles med for dyr optikk og er for stort

- Olympus E-P1 som har siktet seg inn på moteløver og priset det vanvittig høyt

 

Da står NX igjen som et system/kamera som kan redde dagen og gi meg det jeg vil ha:

- Et kompaktkamera med utskiftbar optikk, med mange fine pancaker til. Et kamera med stor sensor, lite format og lav pris.

 

Det skal forundre meg mye om produksjonskostnadene for Samsung NX blir høyere enn for Nikon D40 som gikk for ~2500 kr en stund. Selv med en fetere avanse så tror jeg NX blir langt billigere enn de tre mFT-kameraene. Kanskje 4000 kr inkludert en pancake. Stemmer det så har jeg stor tro på at det kan bli populært.

Lenke til kommentar
Da står NX igjen som et system/kamera som kan redde dagen og gi meg det jeg vil ha:

- Et kompaktkamera med utskiftbar optikk, med mange fine pancaker til. Et kamera med stor sensor, lite format og lav pris.

 

Skal de bruke Pentax fatningen eller kommer de med en egen NX-fatning?

Har de bestemt seg om hva slags fatning det blir?

 

Fra en artikkel om NX konseptet:

Lens mount uncertainties

Although it wasn't spelled out in today's announcement, product shots and technical discussions suggest that the NX series will retain interchangeable lenses as well. Given the lack of concrete information on this front, it's also not clear what lens mount Samsung might be planning to use – presumably, a new, proprietary one.

 

What is known is that Samsung has a long history of building DSLRs around Pentax's K mount. With lots of tiny "pancake" primes in Pentax's DA Limited stable that would fit nicely with the equally compact NX, Pentax is the obvious frontrunner for a compatibility partner in our minds at this point (through an adapter, most likely). Assuming this pans out as expected, it would be a boon for Pentax shooters, providing a compact body option even smaller than the current Pentax K2000.

 

 

For min egen del holder det med kun ett system og en kompakt Panasonic LX3 er i bestilling.

 

 

Er sikker på at jeg har lest at det kan komme tredjeparts overganger/konvertere til Oly E-P1 som passer Canon/Nikon/Pentax optikk. Vet ikke om det er tilfelle og man mister sikkert autofokus etc.

Lenke til kommentar
Er sikker på at jeg har lest at det kan komme tredjeparts overganger/konvertere til Oly E-P1 som passer Canon/Nikon/Pentax optikk. Vet ikke om det er tilfelle og man mister sikkert autofokus etc.

De kommer. Autofokus er nok bare å glemme. På noen systemer mister man også muligheten for å justere blender (Canon EF og Nikkor G, f.eks).

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...