Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Ikke kjøp Eneloop med lader, de laderne har 2 ladekaneler. Det er best med en ladekanal pr. batteri.

 

Jeg kjøpte mine Eneloop fra Sør-Korea.

8stk. AA til 160kr. levert rett hjem i postekassen på ca. 1 uke.

 

 

Jeg har ikke funnet skikkelige ladere her i Norge, bare søppel som selges. De finnes sikkert, men jeg er ikke den typen som kjører innom alle el-butikkene for å sjekke. Jeg leter kun på nettet, mye lettere.

 

Den laderen jeg har til mine GP batterier ble best i en sånn forbruker test greie. Jeg synes den er skikkelig poop, kostet 400kr. inkl. 4 2700mAH batterier. Kjøpte en lader til $25 som lovte mye, bl.a. lite varme. Bare jalla.

 

Nå har jeg funnet fram til to ladere via forum, som anbefales.

 

La Crosse BC-900 BC900 Alpha Battery Charger

 

MH-C800S Eight Cell Smart Charger

 

MH-C9000 WizardOne Charger-Analyzer for 4 AA / AAA

Denne er mer lik den La Crosse laderen.

 

Jeg har bestilt den med plass til 8 batterier. Koster meg nesten 1000kr. inkl. frakt, moms og tollgebyr.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er fullstendig klar over at batteriløsningen til Pentax Km ikke er den beste
Nja?

 

Batteriløsningen til Pentax Km er ikke nødvendigvis dårlig. Det avhenger av hvordan du bruker kamera, bla hvor ofte du bruker det, og av god kvalitet på lader og batteri.

 

Jeg for min del er en smule distre og ikke alltid like strukturert, så for meg er nok Lithium Ion det mest fornuftige. Mens for andre, som har mental kapasitet til å vedlikeholde batteriene, er ikke nødvendigvis gode oppladbare som f.eks Eneloop, eller Varta sine Ready2Use noe drawback. Kanskje snarere tvert i mot. Det å kunne kjøpe nødbatterier 24/7 nesten uansett hvor du er, er utvilsomt en fordel for mange.

 

La oss heller ikke glemme at Pentax på denne måten kan holde prisen en del lavere på selve kamerapakka.

 

Jeg har forresten lurt på en ting. Hvorfor finnes det ikke Lithium Ion batterier i AAA og AA format? Er det umulig å produsere mon tro? Det med god evne til å holde lading over tid, også i dingser vi ikke bruker så ofte, hadde vært kjekt. Også kjekt med oppladbare batterier med litt bedre kapasitet i forhold til størrelse enn vanlige oppladbare eller bruk og kast batterier.

Det burde vel egentlig finnes et marked for noe slikt. Jeg for min del kunne i hvert fall godt tenkt meg å bruke noe sånt i lommelykt, sykkellykt o.l.

 

Lurer og på om ikke AAA ig AA Lithium Ion kunne gi oss en miljøgevinst. Brukte engangsbatterier er i hvert fall ikke bra for miljøet.

Det samme har jeg spurt meg lenge. Kombinasjonen oppladbare-lithium-aa/aaa hadde vært gull.. Teknisk vanskelig? Nei tror ikke det. Hvorfor skal det være så mye mer komplisert å fylle en standardform med lithium fremfor nikkel+noe rart. AA-oppladbare fins, AA-lithium fins. Jeg tror det egentlig bare er et spørsmål om vilje fra produsentene. Et AA-lithium-oppladbart batteri ville mest sannsynlig blitt så overlegent at de ville solgt mange færre batterier på lang sikt. Jeg tror det kommer, det er bare et spørsmål om tid.

 

Ang. Pentax' batteriløsning i Km og k200, jeg liker det bare jeg, ser absolutt ikke noe problemer. Med skikkelige batterier tar man like mange bilder som et kamera med std. batteripakke. Men i tilegg har man mulighet til å kjøpe "krise"batterier, hvis man skulle gå tom. Det har reddet meg allerede en gang, og kommer sikkert til å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ikke Lithium Ion batterier i AAA og AA format?

Primært sikkerhet, delvis også pris. Batterier i standardstørrelse har lett for å bli ladet i en standardlader; å lade et Lithium Ion-batteri i en lader konstruert for NiCad/NiMH er hasardiøse greier.

Hm, interesant.

Men kanskje du og kunne forklare meg hvorfor Lithium Ion ikke tåler lading i standardlader? :)

Lenke til kommentar
Hm, interesant.

Men kanskje du og kunne forklare meg hvorfor Lithium Ion ikke tåler lading i standardlader? :)

Der kommer nok en stakkars økonom til kort. :) Men ser jo uansett ut som om jeg hadde misforstått noe i mitt forrige innlegg.

 

Ildhode: Håper de får orden på det rimelig mange hakk kjappere denne gang. Tragisk om det tar mer enn en uke eller to.

Lenke til kommentar
Noen tips om den beste butikken i Trondheim å handle Pentax?

Vært greit om betjeninga kan litt om det dem selger å da, er fersk :roll:

 

Jeg valgte Japanphoto i Munkegaten. Vet ikke helt hva de har av Pentax inne nå.

 

Jeg skal egentlig ikke uttale meg om kunnskapsnivået deres på Pentax, men det er greit nok. Sjansen er stor for at du får servert den samme regla som du får i hvilken som helst annen fotobutikk om hvilket som helst annet merke :)

 

Hva er det du er ute etter?

Lenke til kommentar
Hva er det du er ute etter?

Kjøpte et K10D for et par år siden, kanskje 3 år siden å. Har jobba sinnsykt mye etterpå så ikke fått brukt å lært meg stort. Men nå er jeg nedpå normale timer pr dag å da har jeg begynt å pusle med fotograferinga igjen. Har kun KIT objektivet: DA 18-55mm.

 

Er vel ute etter alt mulig egentlig. Nye objektiver, men må ha litt mere informasjon osv. Helst i for av litteratur jeg kan bla i, med bilder der linsetyper, instillinger osv er tatt med i boka/heftet. Mye finner jeg jo her å andre steder på nettet, men ut i felten duger kun ei bok.

 

Råd om nødvendig utstyr for vedlikehold, filtere, blitz.

 

Ble mye det her :p

 

Hva jeg skal ta bilder av er jo ganske avgjørende for objektiv valg, alt mulig er jo et lett svar, men alle trenger jo et hverdags objektiv som må duge innendørs, være litt kompakt å lyssterkt, litt zoom må også til. Noen råd der?

Lenke til kommentar

Som generelt innendørsobjektiv vil jeg anbefale:

 

Tamron 17-50 f/2,8

Sigma 18-50 f/2,8

Pentax 16-50 f/2,8

 

Disse har litt zoom, ganske god lysstyrke og er sånn middels kompakte. Vil du ha mer kompakthet eller mer lysstyrke må du over på fastoptikk. Vil du ha mer zoom så må du ofre noe lysstyrke og kompakthet.

 

Ellers så høres det ut som du trenger en generell fotoguide i lommeformat. Det har jeg ikke noe særlig peiling på, men av guider på nett så kan jeg nevne vårt eget kompendium, "lommeguiden" i A4-format og reklamebrosjyrer fra objektiv-produsentene. De får du som regel i din lokale fotobutikk eller gratis tilsendt i posten på forespørsel.

Lenke til kommentar

Dette har vel ingenting med Pentax å gjøre rent generelt, men siden jeg kun har Pentax fotoutstyr så blir dette rett plass for meg å presentere det.

 

her er et utsnitt fra Japan Photo Norge sin Supersikring:

 

Vær oppmerksom på at de aller fleste innbo- og reiserforsikringer ikke dekker skader på kamerautstyr uten at verdien avskrives. I mange tilfeller blir avskrivninen så stor at man ikke får dekket kjøpssummen. Det kan også være vanskelig å få dekket skader på utstyr kun med innboforsikring.

 

Det vil altså si at Japan Photo Norge vet om forsikringer der en får dekket mere enn kjøpesummen?

 

:dribble:

 

Så dyrt som fotoutstyr er så vil vel ei forsiktig jakt på en Japan Photo Norge ansatt, helst en svak en, å litt forsiktig eh... overtalelse, kunne få svært hyggelige økonomiske konsekvenser ved framtidige uhell med fotoutstyr i framtiden :dribble:

Lenke til kommentar

Litt tregt svar fra meg om temaet batterier og ladere, men jeg kjøpte en veldig kul lader på ebay for en stund tilbake. Den har de beste spesifikasjonene jeg har sett og koster egentlig veldig lite i forhold til hva den tilbyr. Jeg er frista til å kjøpe en til.

 

- separate ladekanaler (topplader hvert batteri individuelt)

- 4 segment ladeindikator for hvert batteri

- 12v og 230v

- lader på 2-4 timer (perfekt for eneloops)

 

Finnes her

Lenke til kommentar

Tenker på å skaffe meg et par nye objektiver

tenker på Tamron AF SP 28-75mm f/2.8 XR Di

og Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG Macro II HSM

 

er disse gode valg eller bør jeg tenke om igjen

For meg er det viktig med f/2.8 da det blir endel bilder fra innendørs scener.

 

Sigma er et "stille" objektiv (HSM) hvordan er Tamron?

 

Har i dag K10d med 16-45mm f/4 og 50mm f/1,4

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Tenker på å skaffe meg et par nye objektiver

tenker på Tamron AF SP 28-75mm f/2.8 XR Di

og Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG Macro II HSM

 

er disse gode valg eller bør jeg tenke om igjen

For meg er det viktig med f/2.8 da det blir endel bilder fra innendørs scener.

 

Sigma er et "stille" objektiv (HSM) hvordan er Tamron?

 

Har i dag K10d med 16-45mm f/4 og 50mm f/1,4

 

Takk for svar

Er sikker på at du gjør et godt valg med Tamron 28-70. Dette er et objektiv som har fått veldig gode testresultater. Optisk like gode som de fleste orginale proffobjektivene. Byggekvaliteten litt mer amatør. Du bør vurdere Pentax 60-250 også. Supert objektiv. Riktignok bl 4 som største, men har ingen problemer med innefotografering. Jeg har hatt det legendariske Pentax 80-200 2.8. som jeg byttet til fordel for 60-250. Har faktisk ikke angret.

Endret av stejen
Lenke til kommentar

Nå har Pentax K-7 fått en utfordrer. Nikon D300s. Her er min vurdering av de to:

 

Jeg synes derimot det er mye mer interessant å sammenligne Nikon 300s med Pentax K-7. (Canon, Sony og Olympys mangler video i dette segmentet så jeg gidder ikke ta de med i sammenligningen før de får det). Begge har svært mange gode egenskaper men de viktigste forskjellene slik jeg ser det er:

 

- Stabilisator: i kameraet vs i objektivene (i Pentax sin favør)

- Seriebildehastighet: 5,2 vs 7-8 (i Nikon sin favør)

- Eksponeringsmålefelter: 77 vs 1005 (i Nikon sin favør)

- Fokuspunkter: 11 vs 51 (i Nikon sin favør)

- Vekt: 750 vs 918 gram = 22% forskjell (i Pentax sin favør)

- Volum (b*h*d): 913 vs 1240 cm2 = 36% forskjell (i Pentax sin favør)

- HDR-funksjon: ja vs nei (i Pentax sin favør)

- Automatisk horisontkorreksjon: ja vs nei (i Pentax sin favør)

- Råformat: Åpen DNG + proprietær PEF vs proprietær NEF (i Pentax sin favør)

- Video: 1536*1024 30fps + 1280x720 30 fps vs kun 1280x720 24 fps (i Pentax sin favør)

- Batteri: 740 vs 950 bilder (i Nikon sin favør)

- Norske menyer: nei vs ja (i Nikon sin favør)

- Blitssynkronisering: 1/180s vs 1/250s (i Nikon sin favør)

 

Min totalvurdering er at D300s er bedre i studioet og på idrettstadion enn K-7, mens K-7 er en bedre turkamerat, et bedre videokamera enn D300s og mer kontovennlig.

 

Er det forresten noen som vet om det går an å ta opp lydkommentarer til bildene? (Det har jo innebygget mikrofon i forbindelse med videofunksjonen så det er vel bare et firmware-spørsmål?)

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet om det går an å ta opp lydkommentarer til bildene? (Det har jo innebygget mikrofon i forbindelse med videofunksjonen så det er vel bare et firmware-spørsmål?)
Det kan vi vel strengt tatt gjøre uten firmware oppdatering. Det eneste vi trenger å gjøre er å aktivere videomodus, og så gjøre et opptak. Det er ikke værre enn at vi merker oss filnummeret før vi gjør lydopptaket, og så innleder vi kommentaren med å nevne nummeret.

 

En firmware oppdatering kunne kanskje gi en mer elegant løsning men.

Lenke til kommentar
Nå har Pentax K-7 fått en utfordrer. Nikon D300s. Her er min vurdering av de to:

 

Jeg synes derimot det er mye mer interessant å sammenligne Nikon 300s med Pentax K-7. (Canon, Sony og Olympys mangler video i dette segmentet så jeg gidder ikke ta de med i sammenligningen før de får det). Begge har svært mange gode egenskaper men de viktigste forskjellene slik jeg ser det er:

 

- Stabilisator: i kameraet vs i objektivene (i Pentax sin favør)

- Seriebildehastighet: 5,2 vs 7-8 (i Nikon sin favør)

- Eksponeringsmålefelter: 77 vs 1005 (i Nikon sin favør)

- Fokuspunkter: 11 vs 51 (i Nikon sin favør)

- Vekt: 750 vs 918 gram = 22% forskjell (i Pentax sin favør)

- Volum (b*h*d): 913 vs 1240 cm2 = 36% forskjell (i Pentax sin favør)

- HDR-funksjon: ja vs nei (i Pentax sin favør)

- Automatisk horisontkorreksjon: ja vs nei (i Pentax sin favør)

- Råformat: Proprietær NEF vs åpen DNG + proprietær PEF (i Pentax sin favør)

- Video: 1536*1024 30fps + 1280x720 30 fps vs kun 1280x720 24 fps (i Pentax sin favør)

- Batteri: 740 vs 950 bilder (i Nikon sin favør)

- Norske menyer: ja vs nei (i Nikon sin favør)

- Blitssynkronisering: 1/180s vs 1/250s (i Nikon sin favør)

 

Min totalvurdering er at D300s er bedre i studioet og på idrettstadion enn K-7, mens K-7 er en bedre turkamerat, et bedre videokamera enn D300s og mer kontovennlig.

 

Er det forresten noen som vet om det går an å ta opp lydkommentarer til bildene? (Det har jo innebygget mikrofon i forbindelse med videofunksjonen så det er vel bare et firmware-spørsmål?)

 

I mine øyne er det Pentax som er vinneren, uten noe som helst av tvil. Har alt for mye av bra glass til at jeg vil bytte. Ikke bare det... jeg kjøper stadig nytt. Er vel hekta, bruker og missbruker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...