Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Huff, jeg sikler fælt på fullformat. Har en liten vidvinkelfetish, og fullformat hjelper så godt på :blush:

 

Bare synd det ikke finnes fullformatkamera med stabilisator på sensoren. Har en fetish der også, tror jeg :p

Du har jo Sony A900, som har stabilisering på sensoren ;)

Lenke til kommentar
Hvis det er for å få minst mulig dypdeskarphet,hadde det vel vært bedre med litt mer tele? 50mm f.eks.

Brennvidden alene har lite å si for dybdeskarpheten. DOF bestemmes av blender og utsnitt, mens utsnittet bestemmes av brennvidde og avstand til motivet. Så hvis du antar samme avstand og samme blender vil selvfølgelig brennvidden ha noe å si for DOF - men da får du jo ikke det samme bildet (utsnittet), så dette blir en rar sammenligning i mine øyne.

 

Er litt nyskjerrig jeg. Hvorfor er dere så avhengie av så god lysstyrke på 28 og 30mm? Skal de brukes til portetter eller det for fotografering av landskap i dårlig lys? Eller er det for å fryse bevegelser? Eller hva? Til landskap blender jeg alltid ned og til portretter liker jeg litt tele. 77mm er supert. Er det dårlig lys bruker jeg stativ. Det hadde vært morsomt å se hvilke objektiver som brukes til de forskjellige motivene. Kan sikkert være til innspirasjon for mange.

Den største grunnen til å ha stor blender på en normal er selvfølgelig at man kan oppnå akseptable lukkertider under dårligere lysforhold (for å fotografere bevegelige motiver og/eller håndholdt). I tillegg har man jo som Ildhode er inne på flere kreative muligheter når man kan oppnå liten DOF.

 

Et eksempel på noe som ikke er mulig uten et lyssterkt objektiv:

 

603002136_Bb9TH-S.jpg

 

EXIF: Sigma 30/1.4, ISO 640, 1/60 sek, f/1.4

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Hvis det er for å få minst mulig dypdeskarphet,hadde det vel vært bedre med litt mer tele? 50mm f.eks.

Brennvidden alene har lite å si for dybdeskarpheten. DOF bestemmes av blender og utsnitt, mens utsnittet bestemmes av brennvidde og avstand til motivet. Så hvis du antar samme avstand og samme blender vil selvfølgelig brennvidden ha noe å si for DOF - men da får du jo ikke det samme bildet (utsnittet), så dette blir en rar sammenligning i mine øyne.

 

Er litt nyskjerrig jeg. Hvorfor er dere så avhengie av så god lysstyrke på 28 og 30mm? Skal de brukes til portetter eller det for fotografering av landskap i dårlig lys? Eller er det for å fryse bevegelser? Eller hva? Til landskap blender jeg alltid ned og til portretter liker jeg litt tele. 77mm er supert. Er det dårlig lys bruker jeg stativ. Det hadde vært morsomt å se hvilke objektiver som brukes til de forskjellige motivene. Kan sikkert være til innspirasjon for mange.

Den største grunnen til å ha stor blender på en normal er selvfølgelig at man kan oppnå akseptable lukkertider under dårligere lysforhold (for å fotografere bevegelige motiver og/eller håndholdt). I tillegg har man jo som Ildhode er inne på flere kreative muligheter når man kan oppnå liten DOF.

 

Et eksempel på noe som ikke er mulig uten et lyssterkt objektiv:

 

603002136_Bb9TH-S.jpg

 

EXIF: Sigma 30/1.4, ISO 640, 1/60 sek, f/1.4

Selvfølgelig har brennvidden mye å si for dybdeskarpheten. Kort sagt er det tre ting som betyr noe for dybdeskarpheten. Brennvidde, blenderåpning og avstand til motivet. Enkelt og greit. Som konklusjon kan man si at ønskes minst mulig dybdeskarphet, brukes tele på kort avstand med stor blenderåpning.

Endret av stejen
Lenke til kommentar
Selvfølgelig har brennvidden mye å si for dybdeskarpheten. Kort sagt er det tre ting som betyr noe for dybdeskarpheten. Brennvidde, blenderåpning og avstand til motivet. Enkelt og greit.

Som sagt, så kan man ikke si noe om hvordan brennvidden påvirker DOF uten at man samtidig antar noe om avstanden. Derfor er det mer praktisk å diskutere utsnittet. Et stort utsnitt med 50 mm gir større dybdeskarphet enn et lite utsnitt med 30 mm (gitt samme blender).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hallaisen. Jeg har fortsatt en Pentax Km, dog sliter jeg noe enormt med batterilevetid. Fikk anbefalt noen batterier av en fyr jeg kjenner (Ni-MH 2500mAh oppladbare, Clas Ohlson type). Problemet er bare at når jeg lader dem og dem blir fult ladet så holder det til toppen 30-40 bilder før kameraet sier ifra om at batteriene er helt tomme.

 

Så jeg sliter ganske så fælt med akkurat det, så jeg lurer egentlig bare på om noen her har noen anbefalinger på en god batterilader og noen gode batterier jeg kan kjøpe :)

Lenke til kommentar
Hallaisen. Jeg har fortsatt en Pentax Km, dog sliter jeg noe enormt med batterilevetid. Fikk anbefalt noen batterier av en fyr jeg kjenner (Ni-MH 2500mAh oppladbare, Clas Ohlson type). Problemet er bare at når jeg lader dem og dem blir fult ladet så holder det til toppen 30-40 bilder før kameraet sier ifra om at batteriene er helt tomme.

 

Så jeg sliter ganske så fælt med akkurat det, så jeg lurer egentlig bare på om noen her har noen anbefalinger på en god batterilader og noen gode batterier jeg kan kjøpe :)

 

Jeg tror rett og slett pentax har valgt en dårlig batteriløsning og at du bør kjøpe et annet kamera. :yes: Jeg tror forresten du kanskje har en dårlig lader. Noen hurtigladere lader ikke batteriene ordentlig opp, om ikke batteriene er utladet først. Det blir bedre med en type lader som lader konstant med samme styrke, uten noen elektronikk som detekterer når batteriene er fulle.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er fullstendig klar over at batteriløsningen til Pentax Km ikke er den beste, men jeg tries veldig godt med Pentax og er i grunn en fattig student så det å bytte kamera som koster en god del lapper er egentlig litt utenfor min rekkevidde, men det kommer. Først må jeg skaffe meg batterier og en lader som funker så skal jeg bygge videre på objektiv"parken" min.

 

Men takk for anbefalinger Ageurk :)

Lenke til kommentar

Med mindre du stirrer i flere minutter på skjermen for hver gang du trykker utløserknappen kan jeg ikke skjønne annet enn at du må ha vært borti rare batterier/dårlig lader.

 

Km gjør helt sikkert jobben godt nok når du finner noen fornuftige batterier. (Brukte en liten periode K200D, den må vel være i nærheten av sammenlignbar, hadde ingen problemer med batteritid på det.)

Lenke til kommentar
Er fullstendig klar over at batteriløsningen til Pentax Km ikke er den beste
Nja?

 

Batteriløsningen til Pentax Km er ikke nødvendigvis dårlig. Det avhenger av hvordan du bruker kamera, bla hvor ofte du bruker det, og av god kvalitet på lader og batteri.

 

Jeg for min del er en smule distre og ikke alltid like strukturert, så for meg er nok Lithium Ion det mest fornuftige. Mens for andre, som har mental kapasitet til å vedlikeholde batteriene, er ikke nødvendigvis gode oppladbare som f.eks Eneloop, eller Varta sine Ready2Use noe drawback. Kanskje snarere tvert i mot. Det å kunne kjøpe nødbatterier 24/7 nesten uansett hvor du er, er utvilsomt en fordel for mange.

 

La oss heller ikke glemme at Pentax på denne måten kan holde prisen en del lavere på selve kamerapakka.

 

Jeg har forresten lurt på en ting. Hvorfor finnes det ikke Lithium Ion batterier i AAA og AA format? Er det umulig å produsere mon tro? Det med god evne til å holde lading over tid, også i dingser vi ikke bruker så ofte, hadde vært kjekt. Også kjekt med oppladbare batterier med litt bedre kapasitet i forhold til størrelse enn vanlige oppladbare eller bruk og kast batterier.

Det burde vel egentlig finnes et marked for noe slikt. Jeg for min del kunne i hvert fall godt tenkt meg å bruke noe sånt i lommelykt, sykkellykt o.l.

 

Lurer og på om ikke AAA ig AA Lithium Ion kunne gi oss en miljøgevinst. Brukte engangsbatterier er i hvert fall ikke bra for miljøet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ikke Lithium Ion batterier i AAA og AA format?

Primært sikkerhet, delvis også pris. Batterier i standardstørrelse har lett for å bli ladet i en standardlader; å lade et Lithium Ion-batteri i en lader konstruert for NiCad/NiMH er hasardiøse greier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Med mindre du stirrer i flere minutter på skjermen for hver gang du trykker utløserknappen kan jeg ikke skjønne annet enn at du må ha vært borti rare batterier/dårlig lader.

Tja, jeg tar bilde og bildet jeg tok vises i tre sekunder på skjermen om jeg ser på det, om jeg ser på det før, før jeg knipser videre. Jeg bruker omkring 97% av tiden til å ta bilder og resten til å sjekke batterier, orker ikke bla gjennom bildene på den lille skjermen på kameraet. Har nok av minnebrikker og plass så sånt går greit :p

 

Er fullstendig klar over at batteriløsningen til Pentax Km ikke er den beste
Nja?

 

Batteriløsningen til Pentax Km er ikke nødvendigvis dårlig. Det avhenger av hvordan du bruker kamera, bla hvor ofte du bruker det, og av god kvalitet på lader og batteri.

Problemet for min del tror jeg er en lader som er helt på vidden, det virker i allefall slik. Men har kjøpt meg noen av de eneloop batteriene og lader så får vi se om jeg merker noen forskjell ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det ikke Lithium Ion batterier i AAA og AA format?

Primært sikkerhet, delvis også pris. Batterier i standardstørrelse har lett for å bli ladet i en standardlader; å lade et Lithium Ion-batteri i en lader konstruert for NiCad/NiMH er hasardiøse greier.

 

Det finnes både ladere og batterier i denne størrelsen på ebay. (men 3,7 V naturligvis, så da passer det ikke)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...