Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

jeg skal om ikke lenge ut på ca 1års backpacker tur (vest afrika). så jeg lurer på hvilket objektiv anbefaler folk om man bare skal ha med ET objektiv på hele reisen?

For å svare på spørsmålet (i motsetning til 2 av 3 her :p), så ville jeg valgt en superzoom. Hvis du har en, ta den. Hvis ikke har en vel 18-200 / 18-250 / 28-300 med forskjellige klistremerker på. Jeg hadde valgt noe som går fra 18mm. Naturfotointeresserte ville kanskje prioritert 300 mm på andre siden. Alle sammen vil prestere helt middels, men godt nok for de fleste behov. Lavbudsjett: Tamron 18-200 (ca 1500). Finere klistremerke og 50mm ekstra rekkevidde: Pentax 18-250 (ca 4000).

 

Dette gjelder selvfølgelig kun om du ikke har helt spesifikke fotointeresser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skal om ikke lenge ut på ca 1års backpacker tur (vest afrika). så jeg lurer på hvilket objektiv anbefaler folk om man bare skal ha med ET objektiv på hele reisen?

For å svare på spørsmålet (i motsetning til 2 av 3 her :p), så ville jeg valgt en superzoom. Hvis du har en, ta den. Hvis ikke har en vel 18-200 / 18-250 / 28-300 med forskjellige klistremerker på. Jeg hadde valgt noe som går fra 18mm. Naturfotointeresserte ville kanskje prioritert 300 mm på andre siden. Alle sammen vil prestere helt middels, men godt nok for de fleste behov. Lavbudsjett: Tamron 18-200 (ca 1500). Finere klistremerke og 50mm ekstra rekkevidde: Pentax 18-250 (ca 4000).

 

Dette gjelder selvfølgelig kun om du ikke har helt spesifikke fotointeresser.

18-250mm skal også være en god del bedre optisk enn 18-200mm i følge Fotografi.

Lenke til kommentar
18-250mm skal også være en god del bedre optisk enn 18-200mm i følge Fotografi.

Er helt sikkert riktig. Så da blir spørsmålet todelt: Er den 2500 kr bedre for wailer? Og er den verdt den økte interessen blant potensielle tyver for en orginal zoom? For meg tror jeg ikke den ville være det. Men det er det flere grunner til. Blant annet ville jeg nok ikke brukt den mye etter turen. Hvis wailer tenker å bruke det som sitt standardobjektiv, kan en godt forsvare å kjøpe det beste.

 

Edit: Fjernet en del unødvendige siteringer

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
18-250mm skal også være en god del bedre optisk enn 18-200mm i følge Fotografi.

Er helt sikkert riktig. Så da blir spørsmålet todelt: Er den 2500 kr bedre for wailer? Og er den verdt den økte interessen blant potensielle tyver for en orginal zoom? For meg tror jeg ikke den ville være det. Men det er det flere grunner til. Blant annet ville jeg nok ikke brukt den mye etter turen. Hvis wailer tenker å bruke det som sitt standardobjektiv, kan en godt forsvare å kjøpe det beste.

 

Edit: Fjernet en del unødvendige siteringer

Nå tror jeg du er litt for finurlig her ;)

 

Hvis objektivet er bedre for wailer, så vil det vel være det samme for deg? Kvalitet er kvalitet, og kvalitet gir bedre resultater.

 

For å snu det på hodet. Kvalitetsoptikk er og lettere å selge til en god pris.

 

PS. Jeg har ikke kjennskap til 18-200, men 18-250 bruker jeg nesten daglig. Bra saker. Så lenge du tar det for det det er, nemlig et potetobjektiv.

Lenke til kommentar
Er det noen grunn til å tro at de to under blir optisk forskjellige?

Pentax 50-200mm f/4-5.6 ED SMC P-DA

Pentax 50-200mm f/4-5.6 ED SMC DA WR

 

Nei. Jeg tror de er identiske, men jeg vet jo ikke.

 

I følge Pentax Canada har det samme oppbygning, 11 elementer i 10 grupper som de andre to 50-200 har. Det står riktignok 49mm filter der, men jeg skulle ikke forundre meg om at det er feil og at det skal være 52mm som de andre, inkludert 18-55 wr.

Lenke til kommentar
På div. forum kan en lese om K-7 fra omtrent rundt hele verden, men jeg har ennå tilgode å lese rapporter fra europeere. Der jeg har bestilt min kan jeg ikke få bekreftet leveringsdato engang.

 

Er det noen her som vet når K-7 lander i Norge?

 

Har ikkje fått nokon konkret dato. Maila med Helge (Fovi) i forrige veke, og då trudde han på denne eller neste veke..Får nok smørje oss med tolmodighet. ;)

Lenke til kommentar
En kan bestille den hos B&H og ha den før helgen. Det er i allefall et konkret leveringstidspunkt i motsetning til hva en opplever hos leverandører her hjemme.

 

Patetisk at en ikke klarte å få dette kameraet ut før fellesferien begynte.....

 

I følge en på Fotosidan.se så får FocusTrading inn første sending i dag. http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php...p;postcount=379

 

Ser at verken SRS Microsystems i England eller TeKaDe i tyskland har datoar for ankomst, så K-7 i denne veke er vel lite realistisk. :hmm:

Lenke til kommentar
Lurer på om var jeg jeg ble litt for finurlig :) Mista oversikta over tråden.

 

Så om forrige innlegg virka som goddagmann økseskaft, så var det trolig det.

 

Trøtt hilsen, Tim

Er ikke uvanlig at jeg blir litt finurlig :). Men poenget mitt var at om en liker poteter, så kjøper en gjerne dyre og gode poteter. Men om en derimot tilfeldigvis trenger poteter (uten at en nødvendigvis er så glad i det) så kan det være at en nøyer seg med de billigste. De er ikke like gode, men en potet er en potet. Når det gjelder potetobjektiver, så er jo ikke de forbruksvare, så da blir det kanskje noe annet. Og kvaliteten vil vare lengre enn gode poteter, som fort blir dårligere enn billige poteter om de lagres (hvis det ikke er mørkt og kaldt, da). :whistle: Tror wailer gjorde et godt valg jeg.

 

edit: leif

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Det virker som det er riktig:

http://www.pentaximaging.com/camera-lenses...00mm_F4-5.6_ED/

Filter Diameter: 52mm

Objective Cap: O-LC52

Hood: PH-RBB52

 

http://www.pentaximaging.com/camera-lenses...m_F4-5.6_ED_WR/

Filter Diameter: 49mm

Objective Cap: O-LC49

Hood: PH-RBD 49mm

 

Det kan jo hende at førstnevnte har arvet mer av designet til tidligere 50-200-ish optikk enn det sistnevnte har. F.eks diameter på frontelement og bildesirkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...