Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Joda, men poenget mitt var - hvis man faktisk velger 17-70 foran 16-50, så er det fordi man ser verdi i området 50-70mm. Prisen er såpass lik at jeg synes ikke den er den mest avgjørende faktoren...
Prisforskjellen er i minste laget for øyeblikket.

 

Men ser vi på prisutviklingen for 16-50 zoomen, så tok det omtrent et halvt år før den falt med omlag 1000 kr. Resonnementet ditt er gode argumenter for at noe tilsvarende vil skje med 17-70, tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men ser vi på prisutviklingen for 16-50 zoomen, så tok det omtrent et halvt år før den falt med omlag 1000 kr. Resonnementet ditt er gode argumenter for at noe tilsvarende vil skje med 17-70, tenker jeg ;)
Selvfølgelig, og da blir avveiningen for min del 17-24mm vs f/2.8/f/4. Siden 18-24 allerede er dekket i min objektivpark, tror jeg at lysstyrken blir mest verdifull...
Lenke til kommentar
Synd. Hovedgrunnen slik jeg ser det til å velge 17-70 fremfor 16-50 er nettopp området 50-70mm...

Hm. Jeg vurderer K-m (enkeltkit). Ser ut til at 70/2.4, 14/2.8 og 35/2.8 - i den rekkefølgen - er ganske opplagte valg for meg i året som følger. Jeg ser ikke helt behovet for kontinuerlig dekning, men der er man jo også ulike.

 

Det er ikke så langt melllom 35 og 70mm, men fra 14 til 35mm. Det er laaangt! Jeg valgte 12-24mm p.g.a dette og pris.

Lenke til kommentar
Det er ikke så langt melllom 35 og 70mm, men fra 14 til 35mm. Det er laaangt! Jeg valgte 12-24mm p.g.a dette og pris.

Men i det området får jeg nøye meg med kit-zoomen en god stund. Et for portrett, og så et for de vide, før vi går i sentrum. Hva som dukker opp på radaren deretter er ikke godt å si. Trolig noe langtrekkende, kanskje 55-300?

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Lurer på om det er noen som har noe erfaringsgrunnlag til å sammenligne de "gamle" FA 31,43 og 77 med de nyere DA 21,40 og 70.

 

Er FA objektivene så mye dyrere av gammel vane, eller...

 

Jeg har DA*16-50 og DA*50-135, og er veldig fornøyd med disse, men vurderer å gå til innkjøp av fastoptikk...

Merk deg at jeg har ingen praktisk erfaring med noen av disse bortsett fra FA 43 som jeg er svært fornøyd med. Etter det jeg har lest på pentaxforums har jeg inntrykk av at begge seriene er gode, men at FA-serien utmerker seg spesielt. FA 31 omtales som noe av det aller beste Pentax har laget. 43 og 77 har jeg og bare lest positive ting om. Hovedforskjellene er jo at FA-objektivene er mer lyssterk, mens DA er mer kompakt. FA 31 vet jeg er rimelig stor. Min FA 43 er utrolig liten, derimot.

 

Har også lest at DA 21 har fokusproblemer på K10D.

Lenke til kommentar
...

Har også lest at DA 21 har fokusproblemer på K10D.

Dette er jeg frista til å betegne som et rykte. Hovedkilden er nok en bestemt herre.

 

Han har konvertert til Canon og har nok en del likhetstrekk med en del eksrøykere ;)

Han har bla. tilsynelatende gjort det til en hjertesak og fortelle at Pentax kommer til å gå konkurs. Dette har han holdt på med i omtrent et par år. Han har som kjent ikke fått rett enda :)

 

Fyren dukker opp med jevne mellomrom på pentaxforums.com og dpreivew. Han argumenterer såpass godt at han ofte greier å skape en del røre. Spesielt på cpreview som er mottakelig for massehysteri siden det desverre bla. frekventeres av en del pixelpeepende analnevrotikere.

 

Aaah. Dette var det deilig å få sagt :w00t:

 

EDIT: Sånn for ordens skyld. Jeg hevder ikke at det overhodet ikke finnes eksemplarer med fokusproblemer. Men de som eventuelt finnes har nok fått mye større oppmerksomhet enn de fortjener.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
...

Har også lest at DA 21 har fokusproblemer på K10D.

Dette er jeg frista til å betegne som et rykte. Hovedkilden er nok en bestemt herre.

 

Han har konvertert til Canon og har nok en del likhetstrekk med en del eksrøykere ;)

Han har bla. tilsynelatende gjort det til en hjertesak og fortelle at Pentax kommer til å gå konkurs. Dette har han holdt på med i omtrent et par år. Han har som kjent ikke fått rett enda :)

 

Fyren dukker opp med jevne mellomrom på pentaxforums.com og dpreivew. Han argumenterer såpass godt at han ofte greier å skape en del røre. Spesielt på cpreview som er mottakelig for massehysteri siden det desverre bla. frekventeres av en del pixelpeepende analnevrotikere.

 

Aaah. Dette var det deilig å få sagt :w00t:

Snakker du om han RiceHigh-fyren nå? Jeg er ikke så dreven på pentaxforums enda, så du får ha meg unnskyldt :D Som sagt, jeg har ingen praktiske erfaringer med noen av LTD.-objektivene bortsett fra FA 43, så ikke ta alt jeg sier for god fisk ^^

Lenke til kommentar
Snakker du om han RiceHigh-fyren nå?
Nei. RH er i en klasse for seg. Han er forresten permbanna fra dpreview. Så vidt jeg vet er hovedgrunnen at han brukte dpreview til å promotere sin egen anti Pentax-blog.

 

Men det finnes altså en til, ikke helt i samme klasse, men med samme tendenser. Kjenner ham fra PDML. Så derfor har jeg ikke lyst til å henge ham ut ved navn.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Lurer på om det er noen som har noe erfaringsgrunnlag til å sammenligne de "gamle" FA 31,43 og 77 med de nyere DA 21,40 og 70.

 

Er FA objektivene så mye dyrere av gammel vane, eller...

 

Jeg har DA*16-50 og DA*50-135, og er veldig fornøyd med disse, men vurderer å gå til innkjøp av fastoptikk...

 

Det er tester av alle her.

 

Av de seks du nevner er det tre som skiller seg ut. En p.g.a. sinnsyk bildekvalitet og de to andre p.g.a. bildekvalitet pr. krone.

 

FA 31mm er ganske fantastisk ifølge tester og alle de bildene jeg har sett med denne montert frampå huset.

 

DA 40mm er billig og har meget god bildekvalitet. FA 43 er ikke verdt pengene når du kan få en DA40 mye billigere.

 

DA 70mm er billigere iforhold til FA 77mm og er slettes ikke noe dårligere.

 

Jeg har både DA40 og DA70, liker begge. DA21 solgte jeg, kjøpte heller DA12-24mm.

 

Du har DA*16-50 og DA*50-135, har jeg vært deg ville jeg ha ventet til DA*55/1.4 kom.

Lenke til kommentar
...

DA 40mm er billig og har meget god bildekvalitet. FA 43 er ikke verdt pengene når du kan få en DA40 mye billigere.

...

Personlig er jeg enig med deg. Men,

FA 43 er omtrent ett trinn raskere. I tillegg dekker den fullformat. En del legger vekt på det.

Det samme gjelder DA 70 kontra FA 77, bortsett fra et det ikke dreier seg om et fult trinn.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
DA 40mm er billig og har meget god bildekvalitet. FA 43 er ikke verdt pengene når du kan få en DA40 mye billigere.

 

DA 70mm er billigere iforhold til FA 77mm og er slettes ikke noe dårligere.

 

Jeg har både DA40 og DA70, liker begge. DA21 solgte jeg, kjøpte heller DA12-24mm.

 

Du har DA*16-50 og DA*50-135, har jeg vært deg ville jeg ha ventet til DA*55/1.4 kom.

DA 40 til 2795 kontra FA 43 til 4595 er ganske stor prisforskjell, ja. Men husk og på at FAen er f/1.9 mens DAen er f/2.8 - dette er en ganske stor forskjell, og jeg har satt veldig stor pris på f/1.9 i disse mørke vintertider, bare så det er sagt! Men nå fikk jeg min FA 43 for 2500 brukt da :)

 

Ellers så har jeg sånt halvveis inntrykk at du vil selge 16-50 og 50-135 for å kjøpe fast? Vel, jeg vet ikke hva du bruker kamera til, men jeg ville hatt minst en zoom uansett!

 

Er faktisk på jakt etter to zoomer selv. Først var jeg innstilt på 16-50 og 50-135, men i ettertid så har jeg sett mer på 17-50 f/2.8 og 70-200 f/2.8 fra Tamron grunnet pris (havner på litt over 9k tilsammen nytt). Men har også tenkt på å kjøpe de to førstnevnte DA*-zoomene brukt. Vi får se! Må ha noe pent å putte oppi National Geographic-sekken min jeg får til jul hvertfall :D

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Lurer på om det er noen som har noe erfaringsgrunnlag til å sammenligne de "gamle" FA 31,43 og 77 med de nyere DA 21,40 og 70.

 

Er FA objektivene så mye dyrere av gammel vane, eller...

 

Jeg har DA*16-50 og DA*50-135, og er veldig fornøyd med disse, men vurderer å gå til innkjøp av fastoptikk...

 

Det er tester av alle her.

 

Av de seks du nevner er det tre som skiller seg ut. En p.g.a. sinnsyk bildekvalitet og de to andre p.g.a. bildekvalitet pr. krone.

 

FA 31mm er ganske fantastisk ifølge tester og alle de bildene jeg har sett med denne montert frampå huset.

 

DA 40mm er billig og har meget god bildekvalitet. FA 43 er ikke verdt pengene når du kan få en DA40 mye billigere.

 

DA 70mm er billigere iforhold til FA 77mm og er slettes ikke noe dårligere.

 

Jeg har både DA40 og DA70, liker begge. DA21 solgte jeg, kjøpte heller DA12-24mm.

 

Du har DA*16-50 og DA*50-135, har jeg vært deg ville jeg ha ventet til DA*55/1.4 kom.

Joda FA 31 Ltd er veldig bra og er antagelig den beste av Ltd objektivene så langt.

FA 43 Ltd er veldig bra den også, bedre enn >DA40; jeg har eid begge. I likhet med FA31 gir FA 43 bildene en spesiell 3D effekt.

FA 77 Ltd når nesten opp i Pentaxtoppen, men det er lett å provosere frem CA. Avogtil i sjokkerende mengder også. FA Ltd objektivene er også mer lyssterke enn DA Ltd. FA Ltd er FF objektiver i motsetning til DA som er optimalisert for APS-C...

Lenke til kommentar
I tillegg innbiller jeg meg at FA Ltd serien har noe høyere byggekvalitet.

 

Til gjengjeld så er DA Ltd mer kompakt. Foreløpig har jeg ikke begynt Ltd hamstring, men for meg ville nok det siste argumentet vippe meg i retning av DA serien.

Jo du har rett FA Ltd seriens byggekvalitet er rett og slett unik og står i klasse med Carl Zeiss sine klassiske manuelle objektiver. Objektivene er også designet i klassisk retro-stil. Selve ideen bak Fa Ltd er "best-mulig-kompakt-byggekvalit kombinert med de-beste-optiske-kvaliteter". De er dessuten håndlaget i Japan hvor man tradisjonelt legger yrkesstoltheten også langt inni kvalitetskontrollen. Mye av dette er nok videreført med DA serien, men her er det satset på å lage pannekake-objektiver. DA 70 er etterhvert velkjent for å være den beste av disse...

Lenke til kommentar
...

Det beste kjøpet av disse er DA40 og DA70.

Billig, små, mindre CA og nesten like lyssterk.

Sorry, men.

Jeg synes du overforenkler nå. Resonnementet er sikkert gyldig for deg, men jeg kan ikke se at det er allment.

Tror du at du f.eks. ville vært like skråsikker om Pentax mot all formodning lanserer fullformat til våren?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er hovedgrunnen at han brukte dpreview til å promotere sin egen anti Pentax-blog.

Ikke meningen å spore av her, men det forundrer meg til stadighet hvor opphengt det går an å bli i uviktige ting. Link?

Link får du ikke av meg. Jeg nekter rett og slett og promotere fyren :)

Hvis du absolutt må sjekke, får du heller google.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...