Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NorthPentax: Hadde det vært meg, så ville jeg sagt ikke kul i helvete om jeg hadde byttet ut fastoptikken. Men i og med at du har 1,5-crop ville jeg solgt 28 og beholdt 35, hvis det ikke viser seg at 28 er skarpere på f/2,8 enn det 35 er. Og da kan du jo bruke den tusingen du får for 28 som et innskudd til den Tamron-en du begjærer. Men jeg trodde dere Pentaxianere bruker nettopp Pentax på grunn av den glimrende fastoptikken...

 

Elles ser eg på Focus trading sin side att denne kjem i butikkane:

post-107854-1228860234_thumb.jpg

Vil ha vil ha vil ha :dribble: (Hvor pokker ble det av bildet?).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takk for tipset, PM.

Etter en del lesing rundt omkring på nettet droppet jeg Tamron 17-50/2.8

Jeg solgte DA21/3.2 og FA28/2.8 som jeg fikk totalt litt over 4700kr. for. De pengene gikk til Pentax DA 12-24/4(4100kr).

Beholder FA35/2 , FA50/1.4 og DA70/2.4 Alle er meget gode fast objektiver og er jeg synes det er lettere å fotzoome når man har fast objektiver rundt normalen. Gikk for 12-24mm for å få noe supervidt til natur og by/arkitektur fotografering.

 

Nå må jeg bare få brukt utstyret, har fått litt dilla på SD-14 og har kun brukt denne under 50mm uke wannabe.

Lenke til kommentar

I følge dette dokumentet så antyder Hoya tre nye SRL til neste år.

"Essentially, the products we are now producing and selling were developed last

summer or autumn, with a roadmap that lacked strategy in my view. As I said in the

previous meeting, we remade a completely new roadmap for the next fiscal year in

accordance with the "scrap & build" policy: creating unique cameras of a new and

different field, and releasing and commencing the marketing of interchangeable lenses

at the same time as new cameras. As for new products for this year, a new single-lens

reflex camera K-m model (an entry level high-end model) was launched about two

8

weeks ago, while new compact digital cameras have also been released on a quarterly

basis. Next year, we are planning to launch some three types, including minor design

change versions, of single-lens reflex (SLR) cameras. With a desire to offer cameras

which will demonstrate our advantages, as announced in the Photokina held in

Germany, we will relaunch ourselves next year as a manufacturer of all-weather

cameras which are strong outdoors, highly water-resistnat, splash-proof, and dustproof,

small and light, easily portable and tough (durable)."

 

Spekulasjone går selvfølgelig høyt på dpreview og pentaxforums.com

Noen mener at det betyr at det vil komme en toppmodell, andre mener at det betyr nye modeller i de markedssegmentene Pentax allerede operer i.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Så det der tim,

at etterkommerene til k20d og k200d blir lansert på vinteren/våren ser jeg på som et must for å holde seg i markedet, men hvordan de legger segmentene blir veldig spennende å se, kommer det et kamera over kx0d (altså kxd)? Eller skal kx0d serien bare vokse litt og går opp til toppklassen når det gjelder aps-c (d300-land)? En etterkommer/oppgradering av k-m til høsten, så er det tre kameraer i 2009.

 

Blir en spennende utvikling, personlig ser jeg mest frem til hva "super telephoto" er, det eneste området pentax virkelig har hull i objektivparken atm.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Hadde passet veldig bra med K30D med 5-8 bps, enda bedre ISO-ytelse enn K20D, 14 mp, mulighet for to minnekort, batterigrep innebygd i huset osv (hadde jeg bare vært den som bestemte alt dette :sukk: ).

 

Forresten bør jo K30D ha høyere bps, siden det idag er K-m som har høyeste bps av alle Pentaxkameraene :p

Lenke til kommentar

Sånn som jeg leser dette, så er dette et tydelig signal om at de akter å konsolidere den politikken de gikk inn på, når de lanserte K-m i tillegg til K200D og K20D. Altså at de gikk opp fra to ulike modeller, til tre. Absolutt et skritt i riktig retning.

 

Og så kan vi vel håpe at de med tid og stunder vil nærme seg en firemodellslinje. Men med de dystre markedsutsiktende for industrien totalt, er det nok klokt å skynde seg litt langsomt.

Lenke til kommentar
...

 

Forresten bør jo K30D ha høyere bps, siden det idag er K-m som har høyeste bps av alle Pentaxkameraene :p

At oppfølgingsmodellen vil matche hastigheten til K-m ser jeg som en selvfølge.

 

Men jeg tviler ærlig talt på at de vil gjøre noe kjempløft på det omtrådet. Høy bps er tradisjonelt karakteristika for sportskameraer, og Pentax har ikke hatt slike tradisjoner tidligere.

Personlig har jeg mer tro på at forbedringer vil gå i retning av bedre høy-ISO egenskaper, og som en konsekvens av det, økt dynamikkområde. Kanskje de og putter inn noe helt nytt :)

Lenke til kommentar
Hadde passet veldig bra med K30D med 5-8 bps, enda bedre ISO-ytelse enn K20D, 14 mp, mulighet for to minnekort, batterigrep innebygd i huset osv (hadde jeg bare vært den som bestemte alt dette :sukk: ).

 

Ikke glem innebygget flux-capacitor. :)

 

Forresten, noen som har sett på Pentax 17-70? Smådyr (koster mer enn Sigma og Tamrons f/2.8-zoomer) og kun f/4, men likevel litt interessant, med tanke på at behovet mitt for f/2.8 er heller lite, og tross alt, "det er originaloptikk".

Lenke til kommentar
Hadde passet veldig bra med K30D med 5-8 bps, enda bedre ISO-ytelse enn K20D, 14 mp, mulighet for to minnekort, batterigrep innebygd i huset osv (hadde jeg bare vært den som bestemte alt dette :sukk: ).

 

Ikke glem innebygget flux-capacitor. :)

 

Forresten, noen som har sett på Pentax 17-70? Smådyr (koster mer enn Sigma og Tamrons f/2.8-zoomer) og kun f/4, men likevel litt interessant, med tanke på at behovet mitt for f/2.8 er heller lite, og tross alt, "det er originaloptikk".

Var i Oslo på fredag, og tafsa litt på både DA17-70 og DA*16-50 og eg må seie at eg vart litt imonert over byggkvalitet, ligg ikkje langt etter DA*16-50. Knipsa og nokre bilder med objektivet inne på japanphoto og eksemplaret eg prøvde var slettes ikkje dårlig. Så det det var nummeret før den vart med meg heim :love: DA35/2.8 ltd Macro låg og i hyllene til under 3K, :love: :love:,men eg klarte å holde meg... :blush:

Dei testane som eg har sett på DA17-70/4 seier at den er god opp til 50 mm, og litt dårligare frå 50-70.

Lenke til kommentar
Synd. Hovedgrunnen slik jeg ser det til å velge 17-70 fremfor 16-50 er nettopp området 50-70mm...

Hm. Jeg vurderer K-m (enkeltkit). Ser ut til at 70/2.4, 14/2.8 og 35/2.8 - i den rekkefølgen - er ganske opplagte valg for meg i året som følger. Jeg ser ikke helt behovet for kontinuerlig dekning, men der er man jo også ulike.

Lenke til kommentar
Hm. Jeg vurderer K-m (enkeltkit). Ser ut til at 70/2.4, 14/2.8 og 35/2.8 - i den rekkefølgen - er ganske opplagte valg for meg i året som følger. Jeg ser ikke helt behovet for kontinuerlig dekning, men der er man jo også ulike.
Joda, men poenget mitt var - hvis man faktisk velger 17-70 foran 16-50, så er det fordi man ser verdi i området 50-70mm. Prisen er såpass lik at jeg synes ikke den er den mest avgjørende faktoren...

 

Jeg liker fastoptikk, men samtidig er det utrolig bekvemt å dekke området 50-70mm i samme objektiv. Mitt neste objektiv kommer av den grunn mest sannsynlig til å bli Sigma 24-70HSM (og når jeg endelig får somlet meg til å kjøpe er den antakelig i butikkene også). Et alternativet er 17-70 - men det forutsetter at området 50-70mm er brukbart (det har jo heller ingen sagt at det ikke er - det er bare dårligere enn 17-50).

Lenke til kommentar
...

Når desemberbonusen er på konto om noen dager, bør jeg kjøpe K20D NÅ? (fordi prisen vil øke over nyttår), eller vente (fordi K30 er nærmere enn mange tro)? Eller?

Jeg har tenkt litt videre på dette spørsmålet. Jeg har altså ingen insideinformasjon når det gjelder K30.

 

Men allikevel har jeg altså noen tanker. Tida før PMA 2009 (3-5. mars) står sannsynligvis sentralt når det gjelder lansering av eventuelle nye modeller. Normalt vil det si at vi ikke kan forvente noe i butikkhyllene før tidligst april. Trolig og noe seinere. Men det er heller ingen naturlov som sier at de vil prioritere K30. K300 er kanskje en like sannsynlig kandidat. Det er selvfølgelig og mulig de velger å lansere to modeller samtidig.

 

Uansett, så vil en K30 ligge høyt i pris det første halve året. Så sant den ikke flopper. Jeg tviler sterkt på at introduksajonsprisen blir særlig lavere enn for K20D. Så vi snakker om et femsifra beløp.

 

Stemmer dette resonnementet, så vil det altså ta nærmere et år før K30 havner på det prisnivået K20D ligger på nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...