Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Har fått med meg at både Sigma og Tamron sine objektiver har fått god kritikk. Er veldig godt fornøyd med DA* 50-135mm og vil gjerne ha noe vann og støvtett som gir topp bilder slik at jeg ikke kan skylde på objektivet.

 

Men har lest på flere steder inklusiv Pentaxforum om variabel kvalitet på noen av de første 16-50 objektivproduksjonene. Vurderer kjøp utenlands og ønsker ikke å finne ut hvor god den internasjonale garantiordningen fungerer. Derfor lurer jeg på om disse problemene er et tilbakelagt stadium?

 

Har inntrykk av at problemet med fokusfeil er relatert til K10D med internrevisjon før 8.1 eller 8.2, etter den revisjonen av kamera, har K10D same AF-algoritme som K20D. K10D etter Oktober/November i 2007 har denne internrevisjonen. Ein kan oppdattere K10D en ved å sende det til Fovi, eller Pentax i Hamburg. Du sjekker internrevisjon ved hjelp av PhotoME som du kan laste ned gratis. Der har nok og vore enkelte objektiv med sentreringsfeil, men eg trur nok at det er mange som har pixelpepa vel mykje og skreve med store bokstavar på diverse fora, og gitt dette objektivet meir peppar en det fortjener.

Eg har ikkje objektivet sjølv, men har det på lista mi over aktuelle objektiver, og det kjem vel i samlinga mi om det ikkje dukkar opp en DA*16-135 eller deromkring til våren/sommaren.

Vet du om det samme gjelder Samsung GX-10? Jeg driver å sparer til en del DA* optikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gammelt nytt, men jeg har ikke sett dette postet på akam før.

Debug mode til Pentax K10D og Samsung GX-10

 

Har fått K10D'en i debug modus. Skal forske litt AF justeringen seinere.

Måtte dessverre ta en tur til fattern for å bruke PC, har kun Mac.

Kommer med mer info seinere. Diverse info her.

Prøvde det programmet selv, og jeg måtte også finne en som hadde Windows (bruker mac jeg også). Alt gikk helt fint, helt til jeg skulle gå ut av debug mode igjen. Da fikk jeg feilmelding på russisk :O

 

Etter en del forsøk fikk jeg det til, men jeg anbefaler deg å ikke gjøre det med mindre du må.

Lenke til kommentar
Eg har ikkje objektivet sjølv, men har det på lista mi over aktuelle objektiver, og det kjem vel i samlinga mi om det ikkje dukkar opp en DA*16-135 eller deromkring til våren/sommaren.

 

TAkk for avklarende svar rundt dette med DA*16-50.

 

DA* 16-135mm?

 

Forøvrig er det noen som vet om man kan få til en macrofunksjon på DA*50-135mm?

Lenke til kommentar
Vet du om det samme gjelder Samsung GX-10? Jeg driver å sparer til en del DA* optikk.

 

Mener å ha fått med meg at GX-en ikkje hadde dette problemet, og at DA* optikken var meir "spot on" på Samsung i tida rett etter DA* optikken vart lansert.

 

Har berre gode erfaringar med K20D og DA* optik, når det gjeld K10D og DA* optikk, solgte eg kamera like etter at det kom tilbake etter oppgradering av intern programvare, så det kan eg desverre ikkje utale meg om.

Lenke til kommentar
DA* 16-135mm?

 

Veit at Tokina jobba med eit slikt objektiv for eit par år tilbake, men det har aldri blitt lansert, og DX serien til Tokina er no delvis DA*. Her er den i 17-135 variant, men eg har og hørt rykter i 16,5-135 variant. http://www.bobatkins.com/photography/revie...na_PIE2006.html

Kanskje litt ønsketenking, men det er no lov å håpe..

Jeg tro at det er mer sansynlig at Pentax kommer med en DA*-versjon av 11-16 før det kommer noen 17-135mm. DA* er vel kjent for god lysstyrke og god optisk kvalitet, og en 17-135mm vil jo uansett ha kompromisser når det gjelder lysstyrke og kvalitet.

Lenke til kommentar
Gammelt nytt, men jeg har ikke sett dette postet på akam før.

Debug mode til Pentax K10D og Samsung GX-10

 

Har fått K10D'en i debug modus. Skal forske litt AF justeringen seinere.

Måtte dessverre ta en tur til fattern for å bruke PC, har kun Mac.

Kommer med mer info seinere. Diverse info her.

 

Ver nå forsiktig med debug modus, då garantien ikkje dekker slike "egne" inngrep.. :cry:

 

Her er forklaring til Debug modus for eldre Pentax kamera, opp til og med K100D. Brukar det på *isDS en, og det funkar fint, men som sagt, bruk det kun om det er nødvendig.. http://forums.dpreview.com/forums/readflat...3704&page=1

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Har ikke garanti. K10D'en er kjøpt brukt fra statene.

 

Har sjekket alle objektivene. K10D'en frontfokuserer litt. Mest merkbart på FA50mm og DA 70mm p.g.a. DoF. Jeg kommer til å justere etter disse obejktivene, bryr meg ikke om FA28 og FA35.

 

Regner med at justeringen blir ca. +50um.

 

EDIT:

Tok AF test på FA50 og DA70 en gang til.

Nå var den riktig. Trur jeg dropper hele justeringen og lar den være på 0.

 

EDIT2:

Det var like enkelt å få den tilbake i normal modus. Ingen problem og ingen russiske gloser dukket opp.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Godt å høre NorthPentax! Etter det jeg har lest så er det mulig å justere AF i K20D, og lagre opp til 20 forskjellige objektiver. Er det også mulig å lagre uorginale objektiver(eks. fra Tamron)? Og vil kamera automatisk bytte til riktig AF når en bytter objektiv, eller må en velge?

Lenke til kommentar

K20D bytter automatisk AF til det objektivet du bruker. Det går gjennom exif data greia. Kamera'et vet at du har f.eks. DA*16-50mm montert eller DA35mm montert. Husker ikke 100% hvordan det var. Regner med det er samme om objektivet kommer fra Tamron, Sigma eller Pentax så lenge objektivet har denne exif infoen.

Lenke til kommentar

Har tittet på et par bilder tatt med 70-300 og 90mm på K20D, og PhotoME forteller navnet på objektivet som satt på kameraet. Dette under feltene "Lens name(s) of the ID" og "Lens name".

 

Er nærliggende å tro at om kameraet klarer å lese av navnet på et uoriginalt objektiv, vil den også "godta" justering av fokusfeil på disse. Begge objektivene er forholdsvis nye, antagelig hadde det vært mer interessant med et gammelt Pentax-A eller en tidlig Tamron med FA-fatning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg må bare si at jeg blir mer og mer glad i Pentax K-m. I forhold til gamlekameraet er absolutt alt bedre, skapere, raskere og mer inutivt. Autofokusen er meget rask, bildene er skarpe og fine (kanskje en smule blasse, men Photoshop fikser det), menyene og instillingene er kjappe og lette å bruke.

 

Og jeg skal ikke nekte for at jeg synes at seriebildehastigheten også er utrolig rask i forhold til det gamle. Kameraet har jo godt grep også, sitter fint i hånden og funker glimrende til mitt bruk. Jeg er storfornøyd! :)

Lenke til kommentar
Kan noen bekrefte at forskjellen på DA med og uten stjerne er bare værtettingen?
Nei, fordi DA* er profesjonelle objektiver, DA er ikke profesjonelle objektiver. Det er flere forskjeller, i optisk kvalitet, byggekvalitet, autofokus etc. Så stjernen kan sammenliknes med Canons røde L og gullringen til Nikon.

 

Det er jo litt mer komplisert enn som så, siden DA Limited ikke har stjerne :) (Og limited-objektivene er mer solide enn disse plastgreiene med stjerne på)

Lenke til kommentar
Godt å høre NorthPentax! Etter det jeg har lest så er det mulig å justere AF i K20D, og lagre opp til 20 forskjellige objektiver. Er det også mulig å lagre uorginale objektiver(eks. fra Tamron)? Og vil kamera automatisk bytte til riktig AF når en bytter objektiv, eller må en velge?

 

Fungerer fint på Tamron objektiv, og du slipper å tenke meir på justering/objektiv når det er justert og det blir montert på igjen.

Det einaste eg har å utsette på justeringa, er at justeringsommråde skulle ha vore litt større. Mangler et eller to "hakk" på eit av objektiva mine, for at det er perfekt..

Når en justerer kan en velge om en vil ha objektiv, eller generell justering. Velger en objektiv har du som du skriver, 20 objektiver du kan justere.

Lenke til kommentar

Jeg har merket meg at min Pentax FA35 feilfokuserer (frontfokuserer) litt. Har forstått det slik at man kan rett opp dette ved å gå inn i denne debugmodusen. Er det korrekt?

 

EDIT: Har lest litt rundt på nettet, og samlet lenker ifht denne debug-moden på GX-10: http://delicious.com/lommetennis/debug-mode

Spesielt denne siden virker å være fin. Den har service manualen til GX-10 pluss masse andre greier.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...