Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Har lyst på et lyssterkt fast vidvinkelobjektiv, noen som har noe erfaring med noen av disse Sigmaobjektivene:

 

Sigma AF 28/1,8 EX DG ASP

Sigma AF 24/1,8 EX DG ASP

Sigma AF 20/1,8 EX DG ASP

 

 

?

 

Test av 20/1.8 med Canon fatning.

 

Erfaringer:

Sigma AF 28/1,8 EX DG ASP

Sigma AF 24/1,8 EX DG ASP

Sigma AF 20/1,8 EX DG ASP

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For en flott egenskap (å finne billig utstyr). Kan du finne en DA* 300 til under 5k til meg :D

Jeg regner med du vet om denne: Pentaxforums.com/lensreviews

Du har no bruktsalg også under http://www.pentaxforums.com/forums/photogr...rs-marketplace/ og her: http://www.keh.com/onlinestore/home.aspx men 5K for DA*300 blir nok vanskeleg :hmm: . Muligens du kan få en FA*300/4.5 til den prisen om en treffer rette selgar.

Lenke til kommentar
For en flott egenskap (å finne billig utstyr). Kan du finne en DA* 300 til under 5k til meg :D

Jeg regner med du vet om denne: Pentaxforums.com/lensreviews

Skalvise ...

Sigma 105mm makro til 1600,-

DA* 16-50 for 5800,- (ser den kan fås for omtrent det samme nå, men jeg kjøper ikke ting fra Pixmania av rent prinsipp. Ikke Amentio heller, og vips så er neste pris 7000,-)

Tamron 70-300 til noe sånt som kanskje 650 kroner? Det er versjonen som passer på full frame/filmkamera.

50mm 1.4 til 1700,-

K10D kit betalte jeg 8000 for, men det var i juni 2007.

 

Kanskje jeg finner en DA* 300mm til deg likevel? ;)

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Du har no bruktsalg også under http://www.pentaxforums.com/forums/photogr...rs-marketplace/ og her: http://www.keh.com/onlinestore/home.aspx men 5K for DA*300 blir nok vanskeleg :hmm: . Muligens du kan få en FA*300/4.5 til den prisen om en treffer rette selgar.

Vet om de ;)

Dukker jo til tider opp noe, men prisdifferenasen mellom fa* 300 4,5 og da* 300 4 er egentlig latterlig liten, med tanke på at da* er ny og har blant annet værtetting og stativfeste.

Var en fa* 300/4.5 på ebay som jeg fulgte med på, endte på ca 700 dollar, ganske mye egentlig når du får en ny da* til ca 900dollar. Så kommer jo moms itilegg når man skal ha den inn i Norge.

I Norge får man jo den til 10k og da med norsk reklasjonsrett og slipper risikoen at en eller annen tvilsom fyr ikke roter den bort.

Nei, egentlig bare ment som en liten side-kommentar fra min side, siden snirfle var så stolt av sine gode kontakter :)

Lenke til kommentar
Du har no bruktsalg også under http://www.pentaxforums.com/forums/photogr...rs-marketplace/ og her: http://www.keh.com/onlinestore/home.aspx men 5K for DA*300 blir nok vanskeleg :hmm: . Muligens du kan få en FA*300/4.5 til den prisen om en treffer rette selgar.

Vet om de ;)

Dukker jo til tider opp noe, men prisdifferenasen mellom fa* 300 4,5 og da* 300 4 er egentlig latterlig liten, med tanke på at da* er ny og har blant annet værtetting og stativfeste.

Var en fa* 300/4.5 på ebay som jeg fulgte med på, endte på ca 700 dollar, ganske mye egentlig når du får en ny da* til ca 900dollar. Så kommer jo moms itilegg når man skal ha den inn i Norge.

I Norge får man jo den til 10k og da med norsk reklasjonsrett og slipper risikoen at en eller annen tvilsom fyr ikke roter den bort.

Nei, egentlig bare ment som en liten side-kommentar fra min side, siden snirfle var så stolt av sine gode kontakter :)

 

Har følgt med prisane på Pentax optikk på E-bay siste 2 åra, og det ser ut som prisane er på veg nedover nå, i forhold til kva dei var i etterkant av K10D lanseringa, då var det rett å slett overprisa + litt til. Så har en litt tolmodighet kan en nok gjere gode kjøp etterkvart som nye objektiver dukker opp. :blush:

Lenke til kommentar
hakke så mye å bidra med:).. men må melde meg inn som pentax bruker jeg og hehe.

 

Har ikke oppdaget før nå at du bruker Pentax. Jeg så nettopp bildene dine på pentaxworld.com

Var sikker på at du brukte Nikon. Derfor jeg måtte sjekke nøye gjennom pentax tråden, og her var du :thumbup:

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Du har no bruktsalg også under http://www.pentaxforums.com/forums/photogr...rs-marketplace/ og her: http://www.keh.com/onlinestore/home.aspx men 5K for DA*300 blir nok vanskeleg :hmm: . Muligens du kan få en FA*300/4.5 til den prisen om en treffer rette selgar.

Vet om de ;)

Dukker jo til tider opp noe, men prisdifferenasen mellom fa* 300 4,5 og da* 300 4 er egentlig latterlig liten, med tanke på at da* er ny og har blant annet værtetting og stativfeste.

Var en fa* 300/4.5 på ebay som jeg fulgte med på, endte på ca 700 dollar, ganske mye egentlig når du får en ny da* til ca 900dollar. Så kommer jo moms itilegg når man skal ha den inn i Norge.

I Norge får man jo den til 10k og da med norsk reklasjonsrett og slipper risikoen at en eller annen tvilsom fyr ikke roter den bort.

Nei, egentlig bare ment som en liten side-kommentar fra min side, siden snirfle var så stolt av sine gode kontakter :)

 

Kan noen bekrefte at forskjellen på DA med og uten stjerne er bare værtettingen?

Lenke til kommentar
Kan noen bekrefte at forskjellen på DA med og uten stjerne er bare værtettingen?
Nei, fordi DA* er profesjonelle objektiver, DA er ikke profesjonelle objektiver. Det er flere forskjeller, i optisk kvalitet, byggekvalitet, autofokus etc. Så stjernen kan sammenliknes med Canons røde L og gullringen til Nikon.
Lenke til kommentar

Vil gjerne henge meg på med et par spørsmål knyttet til DA* optikk.

Har en DA*50-135mm og mener å ha lest at en mellomring kunne gjøre dette objektivet brukbart til macro. Er det noen erfaring knyttet til det?

 

Vurderer DA* 16-50mm, men har hørt at noen produksjonsserier av denne har fått anmerkning for dårlig kvalitet. Er dette historie eller finnes disse fortsatt i omløp?

Lenke til kommentar
Vil gjerne henge meg på med et par spørsmål knyttet til DA* optikk.

Har en DA*50-135mm og mener å ha lest at en mellomring kunne gjøre dette objektivet brukbart til macro. Er det noen erfaring knyttet til det?

 

Vurderer DA* 16-50mm, men har hørt at noen produksjonsserier av denne har fått anmerkning for dårlig kvalitet. Er dette historie eller finnes disse fortsatt i omløp?

 

Du kan jo heller vurdere Tamron 17-50mm eller Sigma 18-50mm, begge f/2.8

Ca. halve prisen.

Lenke til kommentar

Har fått med meg at både Sigma og Tamron sine objektiver har fått god kritikk. Er veldig godt fornøyd med DA* 50-135mm og vil gjerne ha noe vann og støvtett som gir topp bilder slik at jeg ikke kan skylde på objektivet.

 

Men har lest på flere steder inklusiv Pentaxforum om variabel kvalitet på noen av de første 16-50 objektivproduksjonene. Vurderer kjøp utenlands og ønsker ikke å finne ut hvor god den internasjonale garantiordningen fungerer. Derfor lurer jeg på om disse problemene er et tilbakelagt stadium?

Lenke til kommentar
Har fått med meg at både Sigma og Tamron sine objektiver har fått god kritikk. Er veldig godt fornøyd med DA* 50-135mm og vil gjerne ha noe vann og støvtett som gir topp bilder slik at jeg ikke kan skylde på objektivet.

 

Men har lest på flere steder inklusiv Pentaxforum om variabel kvalitet på noen av de første 16-50 objektivproduksjonene. Vurderer kjøp utenlands og ønsker ikke å finne ut hvor god den internasjonale garantiordningen fungerer. Derfor lurer jeg på om disse problemene er et tilbakelagt stadium?

 

Har inntrykk av at problemet med fokusfeil er relatert til K10D med internrevisjon før 8.1 eller 8.2, etter den revisjonen av kamera, har K10D same AF-algoritme som K20D. K10D etter Oktober/November i 2007 har denne internrevisjonen. Ein kan oppdattere K10D en ved å sende det til Fovi, eller Pentax i Hamburg. Du sjekker internrevisjon ved hjelp av PhotoME som du kan laste ned gratis. Der har nok og vore enkelte objektiv med sentreringsfeil, men eg trur nok at det er mange som har pixelpepa vel mykje og skreve med store bokstavar på diverse fora, og gitt dette objektivet meir peppar en det fortjener.

Eg har ikkje objektivet sjølv, men har det på lista mi over aktuelle objektiver, og det kjem vel i samlinga mi om det ikkje dukkar opp en DA*16-135 eller deromkring til våren/sommaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...