Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

21 hours ago, frohmage said:

Orker ikke se vintersport på reklamekanaler, så håper NRK vinner fremtidige anbudsrunder.

Er helt enig med deg, men utifra hva jeg har lest og hvordan trenden fortsetter så antar jeg at det blir Discovery Network som kommer til å få det meste framover. 

NRK har f.eks ikke hatt OL siden 2010.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (2 timer siden):

Er helt enig med deg, men utifra hva jeg har lest og hvordan trenden fortsetter så antar jeg at det blir Discovery Network som kommer til å få det meste framover. 

NRK har f.eks ikke hatt OL siden 2010.

Stemmer det. TV 2 sendte Vinter-OL 2014 i Sotsji og Sommer-OL 2016 i Rio. Discovery har sendt OL siden Vinter-OL 2018 i PyeongChang.

Lenke til kommentar

Fotball, Ishockey, Håndball og den slags har jo omganger med pauser innimellom som iogforseg går helt fint å spy ut reklame i.

TV2 sin løsning husker jeg var å avbryte 3-mila for damer i 2014 med å kjøre reklamepauser hvert 5.minutt eller noe sånt helt i starten av sendinga for så å unnskylde seg med at "det skjedde ikke noe viktig da". Forsåvidt sant nok, men for meg ødelegger sånne avbrudd hele helhetsinntrykket og jeg sitter istedet og irriterer meg over reklame enn å kose meg med konkurransen.

Når dem sender hopprenn, så er det ei bittelita pause mellom hver 10. hopper hvor dem viser sammenlagtlista så langt, denne lille pausa benytter såklart TV2 seg til å sende reklame.

Det irriterer meg enda mer at NRK har mista rettighetene til alt det her, siden man som skattebetaler betaler lisensen enten man ser på eller ikke. Tidligere så var den suverene vintersportsdekninga dem hadde en grunn som gjorde at jeg syntes det var helt "ok" å betale den sure lisensen.

Lenke til kommentar
maanemann skrev (31 minutter siden):

Var det forrige OL at TV2 eller Eurosport? sendte reklamen når Olsbu skulle skyte?

livesport er så lite egnet for reklamepauser med eller uten picture in picture.

skiskytingen har vel også for neste år gått til reklame, men heldigvis er det på svt.

Discovery sendte Vinter-OL 2018 i PyeongChang. Det var på TVNorge, som viste damesprinten i skiskyting. Surt var nok det den gang, da reklame ble vist mens Marte Olsbu (senere gift Røiseland) sto på standplass og skjøt. Hun tok sølv, bak tyske Laura Dahlmeier.

Forresten, reklamepauser fungerer godt i sykkelsporten. Men i skiskyting syns jeg fungerer litt dårlig.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (24 minutter siden):

Når dem sender hopprenn, så er det ei bittelita pause mellom hver 10. hopper hvor dem viser sammenlagtlista så langt, denne lille pausa benytter såklart TV2 seg til å sende reklame.

Jepp, det er en liten reklamepause når det er 10 hoppere igjen i kvalifisering, etter 30 hoppere i 1. omgang, og som du sa, mellom hver 10. hopper i andreomgangen.

Lenke til kommentar
SprengeMobil skrev (På 8.1.2021 den 14.00):

Discovery sendte Vinter-OL 2018 i PyeongChang. Det var på TVNorge, som viste damesprinten i skiskyting. Surt var nok det den gang, da reklame ble vist mens Marte Olsbu (senere gift Røiseland) sto på standplass og skjøt. Hun tok sølv, bak tyske Laura Dahlmeier.

Forresten, reklamepauser fungerer godt i sykkelsporten. Men i skiskyting syns jeg fungerer litt dårlig.

Aha god presisering der. Takk!

Er det noen som vet hvor man kan finne mer informasjon om laguttak i skiskyting eller er det bare en OL/VM-greie? Tenker på parstafett og blandetstafett lagene til Norge som ble tatt ut igår kveld. Hvorfor ledelsen har tenkt som de har tenkt.

det virker på meg som om blandetstafett har blitt sett på som mest prestisje fra Norge tidligere, og de beste har vært med der. Mens det idag virker som om begge lagene lagene er er et kompromiss. Sverige har dog toppet parstafett laget sitt. Mulig de tenker at de har størst sjans der.

 

Lenke til kommentar

Hver gang Norge gjør det bra med ski på beina, blir det snakk om at det ødelegger sporten. Jeg savner litt logikk rundt det.

Hvorfor ødelegger det ikke sporten når det bli russisk på de fem første plassene på femmila i Holmenkollen og i Tour de ski? Eller når Tyskland i en årrekke rundt Neuner vant alt i skiskyting og nå pre-Riber alt i kombinert. Eller alle årene med Sverige rundt Magdalena Forsberg i skiskyting. Eller alle årene med tapetsering av av pall i langrenn sprint for damer? Sverige dominerte jo også Kontiolahti mye grunnet ski spør du meg, og leder fortsatt nasjonscupen på kvinnesiden.

Står vi da igjen med logikken at det kun er greit å dominere hvis man har 10 millioner innbyggere eller mer? Unntaket som bekrefter regelen her er Prevc brødrene i Slovenia, som heller ingen sa noe på med dine 2 millioner innbyggere.

jeg skjønner selvsagt dog at det dreier seg om inntekter fra tilskuere og seertall. But still..

Endret av maanemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. Overraskelser kan skje en gang. I hopp derimot, har det vært tredobbelt slovensk to ganger (2014 og 2016) og tredobbelt norsk (2018 og 2020) de siste årene.

I det andre verdenscuprennet i Sapporo i 2014 tapetserte slovenerne pallen da Jernej Damjan vant foran Peter Prevc og Robert Kranjec. Det samme skjedde i det første rennet der i 2016, hvor Peter Prevc vant foran lillebror Domen og Kranjec på tredjeplass den gangen også. Slovenia er også mindre enn Trøndelag, Vestland, Innlandet og Troms og Finnmark fylker i areal. Slovenia derimot, har vært gode i skihopping bra lenge, til og med da det var Jugoslavia. Flere gode skihoppere har Slovenia fostret frem etter at de ble selvstendig stat, som lista her under:

  • Primož Peterka: Verdenscupvinner sammenlagt 1996/97 og 1997/98, hoppukevinner 1996/97 og 15 verdenscupseire
  • Robert Kranjec: En av tidenes største skiflygere. Verdensmester i skiflyging i Vikersund 2012, verdenscupvinner skiflyging 2009/10 og 2011/12.
  • Rok Benkovič: Verdensmester i normalbakke i Oberstdorf 2005,. Har aldri vært på pallen i et verdenscuprenn, og har en 4. plass som bestenotering i verdenscupen. La opp i 2007, 21 år gammel. En one hit-wonder, liksom.
  • Peter Prevc: En av tidenes største skihoppere fra 2010-tallet. Verdenscupvinner sammenlagt 2015/16, skiflygingscupvinner tre år på rad (2014-2016), hoppukevinner 2015/16 og verdensmester i skiflyging i Kulm 2006. Han har 23 verdenscupseire, flest av slovenerne, og har like mye seire som Simon Ammann og Thomas Morgenstern. Har også VM- og OL-medaljer, derimot. Holder ennå koken, sammen med brødrene Cene (født 1996) og Domen (født 1999), og hopper til og med i verdenscupen alle tre. :D 
  • Domen Prevc: Lillebror til Cene og Peter Prevc. Har tatt fem verdenscupseire (hvorav fire i 2016/17 og en i 2018/19). Han hadde en tøff flygestil i 2016/17-sesongen, hvor han hadde skituppene langt over skuldra. :ohmy: 
  • Jernej Damjan: To verdenscupseire (Sapporo i 2014 og Ruka i 2017). Holder ennå koken, men sporadisk hopping siden 2019. Han er aktiv på YouTube med kanalen Damjan Family, sammen med kona Taya og datteren Niki.
  • Jurij Tepes: En god skiflyger. Vant to verdenscuprenn, begge i Planica, en i 2013 og en i 2015, hvor han satte personlig bestenotering sistnevte år på 244 meter og fikk 5 ganger 20 i stil. :w00t: Brukte å hoppe mye med kamera på hjelmen. La opp etter 2019/20-sesongen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe artig post! :) 

Jeg synes jo det er artig med land som «bokser» over sin vektklasse. Sånn som Island med sine 364 tusen innbyggere gjør i nærmest alt de driver med og spesielt fotball. Nederland som en stormakt i fotball i svært med sine 17 millioner innbyggere hvilket er mye mindre enn de andre (Brasil, Spania, Frankrike og Tyskland).

Men igjen er det er ingen som klager på at Nederland ødelegger skøytesporten fordi de dominerer  så veldig der. Og er jo også en litt smal sport. Så den logikken med hvorfor kritikerne dukker opp er litt inkonsekvent. Stort sett er det greit å dominere hvis landet generer høye tv og reklameinntekter grunnet mange fans. Men jeg tok med Slovenia fordi de er et lite land med enda lavere tvinntekter og fans enn Norge. Altså burde de også kritisereres ut ifra den samme logikken om st de er små. Men bra at de ikke blir det da. 👍:) så for heller Norge ta den biten.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Må man på svensk tv eller YouTube ibu for å høre seiersintervjuet til Tarjei Bø? Noen ganger må man lære av svt. De intervjuer alle sine etter konkurranse. Det hadde jo vært greit med et seiersintervju, og å høre hva Tandrevold tenkte om sin sisterunde mot svenskene, eller hva Knotten tenkte om å være med i teten lenge og sin form som ikke holdt helt. Og det siste for Lægreid også.

Endret av maanemann
Skrivefeil
Lenke til kommentar
maanemann skrev (20 minutter siden):

Det hadde jo vært greit med et seiersintervju, og å høre hva tandrevold tenkte om din sisterunde mot svenskene, eller hva Knotten tenkte om å være med i teten lenge og sin form dom ikke holdt helt.

Har ikke tro på at Tandervold blir en ener, men jeg tror Knotten kan ta steget opp.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (31 minutter siden):

Har ikke tro på at Tandervold blir en ener, men jeg tror Knotten kan ta steget opp.

Jeg tror at Tandrevold kommer til å vinne et renn før eller senere. Det var imponerende hvordan hun presset kroppen etter det hun nettopp har vært igjennom på sisterunden. I etterpåklokskapens lys skulle hun kanskje sluppet seg ned litt og latt svenskene dratt mer. Hun har jo en brukbar spurt som kanskje burde startet litt seinere. Men det er jo lettere sagt enn gjort i kampens hete. Mot E. Öberg i hochfilzen hadde det kanskje gått hvis hun hadde tatt indre korridor slik at Öberg måtte gått rundt.

Hvis Knotten tar like store steg i langrennet slik hun gjorde fra forrige sesong til denne, neste sesong kan det bli virkelig bra ja. Litt mer fokus på kondisjon da kanskje.

litt synd at Kalkenberg ikke tok nivået i World cup. Jeg tror det hadde vært veldig bra for sporten i Nord-Norge.

tenker også i etterpåklokskapens lys at stafetten kunne sett bedre ut hvis Lien kunne hatt første etappe. Da hadde man fått lavere stress nivå og hun fått en billigere reise og dermed mer ut av hennes langrenn. Med hennes langrenn ser jo fremtiden lovende ut.

Lenke til kommentar

Artig at Weng er tilbake og utrolig sterkt av Fossesholm!

Til lista så er det jo et poeng at de norske ikke har tour de ski i beina.

til skiskytinga har de siste øvelsene på både dame- og herresiden hatt litt lavere underholdningsverdi, selvom mye spenning. Dog har endel standplassopphold gitt litt bekymring. Betryggende å høre Solemdal si at det vil ta seg opp til vm.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (9 minutter siden):

Hvor ble det av hun Skistad som var et sånt voldsomt kommende talent?

Hun er jo først og fremst en sprinter.

Andre kan sikkert gi bedre forklaring på hva som skjedde, men hun er jo ofte i finale i norske konkurranser.

jeg glemmer ikke så lett den vanvittige farten hennes på oppløpet i Seefeld VM. Jeg har samtidig en følelse av at uten det fallet kanskje ting hadde vært litt annerledes etterpå.

mens lista på bildet over viser norsk dominans, så tapetserer jo Sverige pall i damesprint. Så Norge trenger flere på Fallas nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...