Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er mine erfaringer med Windows 7 til nå.

 

 

Førsteinntrykk

Alt i alt er Windows 7 sitt grensesnitt langt mer strømlinjet enn Vista. Om jeg husker riktig kalles dette for kodenavn Scenic, altså en oppussing av hele grensesnittet slik at alt henger sammen og ikke viser rester etter en gammel kode. Og her ser man at MS har jobbet godt med å få et langt bedre utseende og ting passer bedre sammen.

 

Grensesnittet og menyene er også langt mer responsiv. Og funksjoner som blant annet nettverkssenteret som har en tendens til å være treg i Vista, starter med en gang og viser informasjonen du skal ha. Ikke bare er utseende pusset opp, også deler er det er forbedret og knapper og informasjon er listet opp mer naturlig og bedre enn før. Det er mer relevant informasjon som dukker opp.

 

Funksjoner

Overflaten er ganske lik Vista, men det er ikke så rart siden dette er en Milestone-build. Mest sannsynlig får vi hoveddelen av Windows 7 sine funksjoner i beta-versjonen som kommer i desember.

 

Det er mye nytt i Windows 7. Noe av de beste funksjonene er blant annet libraries og home groups. Dette gir en langt bedre oversikt over hva du har på maskinen og deler med andre. Før måtte man bruke favorittfeltet slik man selv ønsket, men stort sett bare på mappenivå. Det ser ut til at det er her virtuelle mapper i fra Longhorn (Vista) har havnet.

 

Den nye oppgavelinjen (ja den er i build 6801) er kanskje noe uvant og du får mest glede ut av den med Aero Glass, slik at Aero Preview fungerer. Jeg har ikke fått helt følelsen for den nye oppgavelinjen ennå, men jeg ser potensialet med den, spesielt om du har mange vinduer oppe. Altså blir oppgavelinjen mer relevant til navnet, oppgavebasert arbeidsflyt. En fin funksjon er også at du kan lukke vinduer ved å klikke med den midterste musknappen, skrollehjulet.

 

En annen kjekk funksjon er hvordan du kan behandle vinduene du har oppe. Å kunne dra et vindu opp og berøre toppen av skjermen med muspekeren for å maksimere vinduer er en fin funksjon, selv om å dobbeltklikke på tittelbaren er raskere. Du kan også dra disse til enten venstre eller høyre for å f.eks. ha to vinduer som bruker halve skjermen samtidig. På denne måten kan du i nå raskere få satt opp to vinduer av gangen.

 

Det er også noen nyttige nye snarveier. Som win+venstre/høyre. Som flytter et vindu mellom flere skjermbilder. Noe som viser de nye funksjonene innen bruk av flere skjermer.

 

UAC er også forbedret en del og vil ikke plage deg nevneverdig på standard instillinger. Den vil komme opp, men du vil ikke måtte klikke så mye som før. I tillegg kan du også endre dette en god del etter ønske.

 

Til slutt

Jeg må si meg veldig fornøyd med build 6801. Trodde rett og slett ikke at den så tidlig versjon av Windows 7 skulle være så bra. Faktisk er den allerede bedre enn hva Vista er i dag. Men det gjenstår å se hvordan sluttresultatet blir, siden Vista også var solid i beta/rc-versjon. Dette ser ut til å bli hva Vista strevde etter da det var under utvikling. Og jeg tror Windows 7 vil snu trenden som Vista har skapt hos folk. Det er hvertfall klart at MS har hørt på tilbakemeldingene de har fått.

Lenke til kommentar

tester den på den gamle laptopen min og det funker greit nok. jeg forventet egentlig at det skulle være mye tregere en det er, 1,4 GHz celeron prosessor 512 MB ram 40GB hardisk og jeg er vel egentlig forbauset over at jeg klarte å innstalere den i det hele tatt. ikke bare det men den fant alle drivere og.

 

har ikke fått testa den noe mer enda.

har bare 30 dager på meg men gidder ikke ymse metoder for aktivering. beta kommer fort nok. men morro å ta en liten pre titt da. trådløs tilkopling fungerer som en drømm. ikke noe problemer i det hele tatt. jeg har satt opp med skjult ssd og wpa2

Lenke til kommentar
Noen som vet sånn ca hvor mye RAM den bruker?

 

Spørs hvor mye ram du har.

 

 

 

Systemer med 2Gb har bruker 700Mb i idle

 

Systemer med 1Gb bruker 400Mb i idle

Har noe med 0.7 gb tror jeg. Relativt gammel maskin, men er det nok, eller må jeg oppgradere?

 

Vil hvems som helst delta i beta testprogrammet på connect? Eller er det bare noen?

 

Mulig det funker uten Aero.

Fint, men kommer nok yil og oppgradere/kjøpe nye maskin etter hvert.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar
Noen som vet sånn ca hvor mye RAM den bruker?

 

Spørs hvor mye ram du har.

 

 

 

Systemer med 2Gb har bruker 700Mb i idle

 

Systemer med 1Gb bruker 400Mb i idle

Har noe med 0.7 gb tror jeg. Relativt gammel maskin, men er det nok, eller må jeg oppgradere?

 

Mulig det funker uten Aero.

Fint, men kommer nok yil og oppgradere/kjøpe nye maskin etter hvert.

 

Jeg skal og ha meg ny maskin snart, og da kommer jeg definitivt til å installere 7 som hoved-OS.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...