Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Og de fleste med problemer har ikke en gang beta-utgaven, men RTM.
Jeg har inntrykk at de fleste som kommer her og whiner har lagt inn en eller annen random beta-, RC- eller pirat-versjon, og tror den skal fungere like bra som RTM. Men tråden burde stenges på lanseringsdagen. F.eks har førsteinnlegget fint lite med den ferdige utgaven å gjøre.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tråden burde kanskje avsluttes og gjenoppstå i ny form, noe alla: "Windows 7, problemer og utfordringer"

 

Dukker nok opp noen spørsmål fremover. W7 er bra, men ingenting er perfekt.

Å ha en tråd for problemer er unødvendig når man har et eget forum.

 

Og de fleste med problemer har ikke en gang beta-utgaven, men RTM.
Jeg har inntrykk at de fleste som kommer her og whiner har lagt inn en eller annen random beta-, RC- eller pirat-versjon, og tror den skal fungere like bra som RTM. Men tråden burde stenges på lanseringsdagen. F.eks har førsteinnlegget fint lite med den ferdige utgaven å gjøre.

Sant nok det med hva folk installerer. Og ja, den bør lukkes.

Lenke til kommentar
Og de fleste med problemer har ikke en gang beta-utgaven, men RTM.
Jeg har inntrykk at de fleste som kommer her og whiner har lagt inn en eller annen random beta-, RC- eller pirat-versjon, og tror den skal fungere like bra som RTM. Men tråden burde stenges på lanseringsdagen. F.eks har førsteinnlegget fint lite med den ferdige utgaven å gjøre.

 

 

Du har trolig rett i det...

 

Ja, når Win 7 lanseres, bør denne tråden stenges.

Lenke til kommentar
Å ha en tråd for problemer er unødvendig når man har et eget forum.

Godt poeng ;)

95% av gangerne jeg havner inne på forumet så er det via "Mine innlegg" eller en artikkel på en av TEK-avisene. Har ikke engang tenkt på at Windows7 hadde egen forumavdeling. Da er saken klart for mitt vedkommende, steng tråden ved lanseringsdato. Den har vært nyttig og ikke minst interessant å følge med på, men alt har en ende.

Lenke til kommentar

Til XP hadde jeg et kjekt, lite program som gjorde at jeg kunne ha vinduer oppå hverandre, typ sånn show always-feature.

Installerte det samme programmet til Win7, men der fungerte det ikke lenger.

 

Er det noen sånne program, eller må jeg finne meg i å dele opp i vinduet igjen for å få VLC til å ligge over IRC/Firefox?

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på "full" og "OEM"? Boksen? Det skiller jo 700 kr mellom disse på komplett

 

OEM versjonen blir låst til hovedkortet ditt så dersom du ønske å installere W7 på f.eks en laptop etter du har skrapa din stasjonære, eller skal kjøpe ny bærbar og skrape den gamle så må du kjøpe ny lisens. En retail lisens kan du installere på så mange maskiner du vil. Kjøp kun OEM dersom du er 100% sikker på at du ikke kommer til å bytte maskin innen de neste 3-4 åra.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på "full" og "OEM"? Boksen? Det skiller jo 700 kr mellom disse på komplett

 

OEM versjonen blir låst til hovedkortet ditt så dersom du ønske å installere W7 på f.eks en laptop etter du har skrapa din stasjonære, eller skal kjøpe ny bærbar og skrape den gamle så må du kjøpe ny lisens. En retail lisens kan du installere på så mange maskiner du vil. Kjøp kun OEM dersom du er 100% sikker på at du ikke kommer til å bytte maskin innen de neste 3-4 åra.

 

Det blir litt feil... Det finnes to forskjellige OEM lisenser, en som følger med på "ferdig" maskiner og en du kan kjøpe med annen HW. Den første er låst til den maskinen/PC-produsenten, den andre er ikke.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på "full" og "OEM"? Boksen? Det skiller jo 700 kr mellom disse på komplett

 

OEM versjonen blir låst til hovedkortet ditt så dersom du ønske å installere W7 på f.eks en laptop etter du har skrapa din stasjonære, eller skal kjøpe ny bærbar og skrape den gamle så må du kjøpe ny lisens. En retail lisens kan du installere på så mange maskiner du vil. Kjøp kun OEM dersom du er 100% sikker på at du ikke kommer til å bytte maskin innen de neste 3-4 åra.

 

Det kommer også litt an på versjonen man skal ha.

For Professional ligger faktisk OEM prisen under halvparten av retail , slik at man kan faktisk kjøpe to OEM utgaver av denne til lavere pris enn 1.stk retail.

Man alt i alt bestemmes dette utifra to faktorer :

Hvor lenge man beholder windows 7 før man "oppgraderer" til neste windows versjon .

Og om man har stasjonær PC hvor det er sannsynlig med mere enn en hovedkort/plattform oppgradering i levetiden til OSet - dette som eksempelet viser at man kan gjøre 1.stk oppgradering ved bruk at Professional med å kjøpe sin andre OEM lisens (og fremdeles spare noen kroner).

Det er også mulig at man kan få reaktivert en Win7 OEM også selv etter bytte av hovedkort/cpu , på samme måte som med Vista/XP. Men dette gjenstår å se.

 

Det er håpløst å si noe om år ( 1-2 eller 3-4).

Er det dessuten en Laptop man snakker om er det bare å gå for OEM versjon , da ingen "oppgraderer" en laptop hw messig slik at dette med ny lisens trigges på en slik.

 

 

Eks: Norsk 64bits.

Windows 7 Home Premium OEM 8-900 kroner.

Windows 7 Home Premium Retail ca 1500 kroner.

 

Windows 7 Professional OEM ca 1100 kroner.

Windows 7 Professional Retail ca 2400 kroner.

 

Windows 7 Ultimate OEM 1500 kroner.

Windows 7 Ultimate Retail ca 2600 kroner.

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på "full" og "OEM"? Boksen? Det skiller jo 700 kr mellom disse på komplett

 

OEM versjonen blir låst til hovedkortet ditt så dersom du ønske å installere W7 på f.eks en laptop etter du har skrapa din stasjonære, eller skal kjøpe ny bærbar og skrape den gamle så må du kjøpe ny lisens. En retail lisens kan du installere på så mange maskiner du vil. Kjøp kun OEM dersom du er 100% sikker på at du ikke kommer til å bytte maskin innen de neste 3-4 åra.

 

Det blir litt feil... Det finnes to forskjellige OEM lisenser, en som følger med på "ferdig" maskiner og en du kan kjøpe med annen HW. Den første er låst til den maskinen/PC-produsenten, den andre er ikke.

 

Det er ikke riktig.

Kjøpt OEM låser seg på ulik måte enn SLP/SLIC 2.0 aktivering som mange pc-produsenter bruker (det er riktig) . Men kjøpt OEM låser seg like mye til maskinvaren i den maskina du installerer og aktiverer OEM nøkkelen på.

 

OEM for system builders:

OEM version is taking your computer's BIOS signature and uploading it to MS when you register/activate your OS.

this means the license is not transferable. And according to the EULA, by purchasing the OEM version you agree that you are a system builder .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...