Gå til innhold

Anmeldelse: Fallout 3 (PC/PS3)


Anbefalte innlegg

Jeg er fristet til å si: Ditt tap.

 

Hvis du skal stå steinhardt på den logikken, bør du også holde deg milevis unna følgende rollespill (bare til opplysning): Fallout, Fallout 2, Baldur's Gate, Baldur's Gate II, System Shock, Bioshock, Planescape Torment, Morrowind, Divine Divinity, Mass Effect og en bråte til. Jeg vil nemlig påstå at både Oblivion og Fallout 3 føyer seg fint inn i den listen over klassiske mesterverk.

 

Jeg er overbevist om at Oblivion fikk mye av kritikken fordi det ikke var Morrowind 2 (som mange forståelig nok ønsket). Noe som mildt sagt er urimelig. Hvis spillet hadde blitt sluppet fra en ukjent utvikler, tipper jeg mange av de som er kritiske i dag, ville forsøkt å heve det opp i skyene og kalt det en skjult diamant. Men, det er en diskusjon vi ikke skal ta her.

 

 

 

Himmel og hav, vet ikke hvor jeg skal begynne å svare deg. Oblivion haddet lvl skalering, noe ruinerte all rpg følelse. Spillene du nevner der er alle runnet og er i en helt annen kategori en action rpg spillet Oblivion. Spillet falt fort i grus da jeg vant hele Gladiator konkuransen på veldig lav lvl, samt jeg kunnde springe mellom alle portalene og drepe alt med cloth selv om jeg var kriger forts forts men orker ikke)

 

Er det samme lvl system i Falout?

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men eg trur likevel det vil vere fornuftig å innhente meir informasjon før eg tek ei beslutning.

Jeg mener å ha lest at det er planlagt en demo, i så fall kan det jo være verdt å vente på den.

 

Det skal bli interessant å lese reaksjonane til Fallout-tilhengarane rundt omkring når spelet kjem ut.

Akkurat det betyr svært lite for min del, die-hard fans har ofte et noe snevert syn på forandring og utvikling. Fallout 2 kom ut i 1998 og mye har skjedd med spillutviklingen siden den gang.

Lenke til kommentar
Akkurat det betyr svært lite for min del, die-hard fans har ofte et noe snevert syn på forandring og utvikling. Fallout 2 kom ut i 1998 og mye har skjedd med spillutviklingen siden den gang.

Vel, ein må sjølvsagt ta ting med ei klype salt, men der kan vere nyttig informasjon å hente på foruma likevel. Om der er noko folk ikkje liker, blir det gjerne diskutert og analysert ganske grundig. Det skjedde t.d. med level/loot scaling i Oblivion, og det skjer med no med ei rekke ting i Civ4:Colonization (berre ta ein titt på civfanatics.net).

 

Men å spele demoen høyrast ut som ein god idè, ja. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Med tanke på at det er anmeldt av samme kar som ga Oblivion 10/10 så tror jeg at jeg står over dette.

Jeg er fristet til å si: Ditt tap.

 

Hvis du skal stå steinhardt på den logikken, bør du også holde deg milevis unna følgende rollespill (bare til opplysning): Fallout, Fallout 2, Baldur's Gate, Baldur's Gate II, System Shock, Bioshock, Planescape Torment, Morrowind, Divine Divinity, Mass Effect og en bråte til. Jeg vil nemlig påstå at både Oblivion og Fallout 3 føyer seg fint inn i den listen over klassiske mesterverk.

Likte: Mass Effect, Morrowind (fikk ikke prøvd det så lenge, men likte det jeg prøvde).

Mislikte: Oblivion, Bioshock.

Har ikke prøvd: Fallout 1 og 2, Baldurs Gate 1 og 2, System Shock, Planescape Torment, Divine Divinity.

 

Med står over dette så mente jeg at jeg ikke ville kjøpe det i nærmeste framtid. Jeg kommer nok eventuelt til å teste det en eller annen gang, men det er ikke et spill jeg har noen forhåpninger til.

Lenke til kommentar
Er det samme lvl system i Falout?

 

 

NEI NEI NEI, dette har blitt svart på utallige ganger.. til og med i denne tråden.

 

OG det er IKKE irrelavant å nevne baldurs gate og de andre klassikerne anmelderen nevner. teletubbiekid mente jo at han ikke likte anmelderen sin smak i spill, derfor lister anmelderen opp de spillene han mener er mesterverk innen RPG sjangeren.

 

Dersom en liker rollespill er jo Fallout3 obligatorisk, uansett hva en syntes om Oblivion, jeg spillte forresten ikke gjennom oblivion selv, mye pga av skaleringen osv.

 

teletubbiekid: Det at fallout 1 og 2 hadde en annen type gameplay betyr nå ikke alt, dersom en likte følelsen en fikk av fallout1&2 vil en nok like fallout3.

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd: Fallout 1 og 2, Baldurs Gate 1 og 2, System Shock, Planescape Torment, Divine Divinity.

 

må bare si at du har gått glipp av 7 av de kanskje 15-20 beste spillene som er laget.. Og det at anmelderen plasserer Fallout3 i samme liga som de spillene der er verdt et kjøp i seg selv, enough said :)

 

men vanskelig å gi noen endelig anbefaling til deg når du ikke sier hvilke rollespill du liker :)

Lenke til kommentar
Himmel og hav, vet ikke hvor jeg skal begynne å svare deg. Oblivion haddet lvl skalering, noe ruinerte all rpg følelse. Spillene du nevner der er alle runnet og er i en helt annen kategori en action rpg spillet Oblivion. Spillet falt fort i grus da jeg vant hele Gladiator konkuransen på veldig lav lvl, samt jeg kunnde springe mellom alle portalene og drepe alt med cloth selv om jeg var kriger forts forts men orker ikke)

 

Er det samme lvl system i Falout?

Nei, det er ikke samme system i Fallout 3. Det betyr ikke at spillverdenen ikke blir mer utfordrende etterhvert, men det fungerer ikke på samme måte. Du kan godt dra på deg styggedom som kverker deg tidlig i spillet, ja.

 

Jeg kan godt forstå at skaleringen i Oblivion kan oppfattes som irriterende, spesielt i forhold til hvordan egenskapene dine utvikler seg når du går opp i erfaringsnivå. Men at det er ødeleggende, hersker det svært delte meninger om. De fleste rollespill peker deg tross alt i en retning slik at motstanden øker omtrent proporsjonalt med din styrke. Oblivion er et spill man kan lene seg tilbake og kose seg med, i akkurat den rekkefølgen man vil. Det er unektelig noe helt annet enn man er vant med på dene fronten, men det betyr ikke automatisk at det er skrot. For en andre gjennomspilling, ville jeg sikkert lastet ned en mod som sørget for statiske levler, siden det da ville oppfattes som mer påfallende at spillet "jukser". Dessuten kan jeg ikke komme på mange rollespill som har like interessante oppdragsrekker som f.eks. Thieves Guild og Dark Brotherhood. For meg var Oblivion ganske annerledes enn forventet, men like fullt nydelig. Det blir mitt siste ord om Oblivion i denne tråden.

Lenke til kommentar

---------

Quote Aasgaard:

 

Hvis du skal stå steinhardt på den logikken, bør du også holde deg milevis unna følgende rollespill (bare til opplysning): Fallout, Fallout 2, Baldur's Gate, Baldur's Gate II, System Shock, Bioshock, Planescape Torment, Morrowind, Divine Divinity, Mass Effect og en bråte til. Jeg vil nemlig påstå at både Oblivion og Fallout 3 føyer seg fint inn i den listen over klassiske mesterverk.

---------

 

Hvorfor det? Spillen du ramser opp er svært ulike i utforming og opplevelse, noen av dem er blant mine beste spill-opplevelser, noen likte jeg ikke. Det er fint for deg at du liker alle disse spillen, men bitre folk som meg ;), liker da altså bare noen og tar entusiasmen din med en klype salt.

 

edit: tulla til sitatet

Endret av thu041
Lenke til kommentar
men vanskelig å gi noen endelig anbefaling til deg når du ikke sier hvilke rollespill du liker :)
Likte: Mass Effect, Morrowind (fikk ikke prøvd det så lenge, men likte det jeg prøvde).

Kan også føye til KOTOR på den listen. :)

 

Nei, det er ikke samme system i Fallout 3. Det betyr ikke at spillverdenen ikke blir mer utfordrende etterhvert, men det fungerer ikke på samme måte. Du kan godt dra på deg styggedom som kverker deg tidlig i spillet, ja.
Det at det ikke er level scaling i Fallout 3 gjør det plutselig langt mer interessant... det at du faktisk risikerer å dø når du utforsker verdenen anser jeg som positivt. :yes: Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar

Meget bra ammeldelse - det er bl a dette som gjoer at jeg leser gamer og baserer meg i en stor grad paa dette mediet naar spill skal skaffes.

Har ikke spilt hverken Oblivion eller Fallout 1 og 2. MEN dette maa jeg si frister. Ut fra Action elementet. Dette er jo sagt aa vaere ett action RPG - Kan noen si noe om FPS biten innehar en stor betydning og underholdningsverdi i spillet?

Hilsen ikke-rpg-fan

Lenke til kommentar
Jeg kan godt forstå at skaleringen i Oblivion kan oppfattes som irriterende, spesielt i forhold til hvordan egenskapene dine utvikler seg når du går opp i erfaringsnivå. Men at det er ødeleggende, hersker det svært delte meninger om. De fleste rollespill peker deg tross alt i en retning slik at motstanden øker omtrent proporsjonalt med din styrke. Oblivion er et spill man kan lene seg tilbake og kose seg med, i akkurat den rekkefølgen man vil. Det er unektelig noe helt annet enn man er vant med på dene fronten, men det betyr ikke automatisk at det er skrot. For en andre gjennomspilling, ville jeg sikkert lastet ned en mod som sørget for statiske levler, siden det da ville oppfattes som mer påfallende at spillet "jukser". Dessuten kan jeg ikke komme på mange rollespill som har like interessante oppdragsrekker som f.eks. Thieves Guild og Dark Brotherhood. For meg var Oblivion ganske annerledes enn forventet, men like fullt nydelig. Det blir mitt siste ord om Oblivion i denne tråden.

 

Det de prøvdet på ja, men feilet stygt (etter min og mange andres mening) pga grunner jeg nevnte senere med flere.

 

Dessuten kan jeg ikke komme på mange rollespill som har like interessante oppdragsrekker som f.eks. Thieves Guild og Dark Brotherhood.

 

Gothic 2. Gothic 2 er et flott spill det ).

 

Men til slutt så håper jeg at jeg er enig med deg denne gangen ).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Tråla forumene i en mnd nå, og starta selv ut litt skeptisk.

Men etter og ha sett alle "sniktittene" intervjuene osv.

 

Så har jeg spilt igjenom FO 1/2, og bestilt FO3 Colectors edition :)

 

dette spillet skal spilles^^

 

tenk dere.. snike seg bak en fyr pickpockete han legge en live HG i lomma hans trekke litt unna for å så se på at han sprenger :whistle::love:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...