Gå til innhold

Anmeldelse: Fallout 3 (PC/PS3)


Anbefalte innlegg

For en utrolig dårlig logikk...

 

Naboen min likte Warcraft, naboen min likte også D2, jeg likte ikke Warcraft, begge spillene er lagd av Blizzard, da betyr det vel at jeg ikke blir å like D2?

 

Ser forresten ikke den store likheten mellom Oblivion og Fallout 3.

Warcraft og D2 er to vidt forskjellige spill fra forskjellige sjangere. Oblivion og Fallout 3 er begge rollespill, og slik jeg har forstått det så er Fallout 3 “Oblivion with guns”.

 

Det er nå klinkende klart at du ikke har spillt Fallout1 og 2 hvertfall.. alle anmelderne sier at spiller lever opp til fallout2 og bare det er god nok grunn til å stemple Fallout3 som et mesterverk! Les anmeldelsen på dagbladet også forresten.. Fallout er en helt annen serie enn Oblivion og bør IKKE sammenlignes.

 

Sitat dagbladet:

«FALLOUT 3» ER i tillegg til å være et fordømt fett spill en hyllest til serien. Det vil glede gamle fans, og skape mange nye.

 

 

Koffeinkanin:

jeg er ganske sikker på at du ikke trenger å ha spillt fallout1 og 2.. MEN det er jo bøttevis av referanser til de gamle spillene i fallout3, så en får jo mye mer ut av spillet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på at det er anmeldt av samme kar som ga Oblivion 10/10 så tror jeg at jeg står over dette.

 

Edit: 10/10, ikke 9/10.

 

 

Jeg følger samme logikken så takk for at du påpekte dette. Det bunner ut i at anmelder og meg selv sitter på forskjellige preferanser for hva som gjør et spill bra eller dårlig. Når det er sagt så skal jeg gi spillet en sjangs, men jeg har lært å prøve før jeg kjøper, oblivion gjorde utslaget der.

 

edit: det er òg sentimentale grunner til at jeg ikke klarer å holde meg unna spillet. jeg håper i det lengste noen kan overta arven etter legendariske Black Isle :love:

Endret av thu041
Lenke til kommentar

Jeg bestilte det til PS3 - en CE-versjon, men likte ikke helt at "man fant flere bugs i PS3" -versjonen.. Jeg har jo 360 også..

 

Men, litt glad for at anmelder anmeldte PS3-versjonen og ikke 360, og han nevnte ikke så mye av disse bugsene.. Håper at det er slik jeg ikke tenker så mye på..

 

Jeg overlevde jo fint Gothic 3, så.. :)

Lenke til kommentar
Jeg bestilte det til PS3 - en CE-versjon, men likte ikke helt at "man fant flere bugs i PS3" -versjonen.. Jeg har jo 360 også..

 

Men, litt glad for at anmelder anmeldte PS3-versjonen og ikke 360, og han nevnte ikke så mye av disse bugsene.. Håper at det er slik jeg ikke tenker så mye på..

 

Jeg overlevde jo fint Gothic 3, så.. :)

Da bør du overleve det meste :p . Spilte selv litt Gothic og må si alle buggene var et helvete.

Lenke til kommentar
KoffeinKanin: Er vel egentlig bedre å ikke ha spilt de tidligere spillene, da starter du på blanke ark uten fordommer og hvordan ting egentlig burde se ut. Uansett så får du vite det du trenger i starten av spillet, så det er ikke nødvendig med noen kunnskaper utenom det.

Så det er ikke en oppfølger historiemessig?

Lenke til kommentar
Holy macaroni... Så bortkjempt har jeg aldri vært før når det gjelder antall kvalitetsspill på en gang.

Far Cry 2, Dead Space, Red Alert 3, Fallout 3 og GH4 som kommer neste mnd. Har jo ikke tid til å spille alt heller :(

Du er ikke den eneste. Tror jeg må deaktivere AoC kontoen min og heller fortsette til mars-april (Empire Total War kommer i februar) når jeg har fått spilt meg gjennom alt av kvalitetspill.

Lenke til kommentar
Så det er ikke en oppfølger historiemessig?

 

Fallout 1 og 2 foregikk på Vestkysten av usa, denne gangen skjer det på østkysten. Det er mer en parallell historie tror jeg, det blir noen gjesteopptredner osv i Fallout3 som jeg gleder meg villt til, men uansett.. Fallout3 er ikke noen oppfølger av fallout3 og vault13/Vaultdweller-historien som utspiller seg i fallout 1&2 :)

Lenke til kommentar
Jeg bestilte det til PS3 - en CE-versjon, men likte ikke helt at "man fant flere bugs i PS3" -versjonen.. Jeg har jo 360 også..

 

Men, litt glad for at anmelder anmeldte PS3-versjonen og ikke 360, og han nevnte ikke så mye av disse bugsene.. Håper at det er slik jeg ikke tenker så mye på..

 

Jeg overlevde jo fint Gothic 3, så.. :)

Da bør du overleve det meste :p . Spilte selv litt Gothic og må si alle buggene var et helvete.

hehe.. Vel.. "fint" var kanskje en liten overdrivelse.. Må si at det plaget meg sykt en stund, men problemet var jo å save der! Så kom det endelig en patch som gjorde at det gikk bra til slutt.. :)

 

Det jeg mente var vel at jeg lar meg ikke så lett irritere av bugs, tror jeg, i forhold til mange andre.. At jeg ikke sluttet helt å spill Gothic 3, f.eks, pga alle bugsene.. og med tanke på at det spille var et mesterverk når det gjaldt bugs, så regner jeg med å klare de små som måtte dukke opp i Fallout 3 også.. Problemet mitt blir hvis det resulterer i at jeg ikke får gjort alt jeg skal gjøre, at det setter hindringer og begrensninger, eller at jeg ikke får savet, etc..

 

Tror egentlig at utviklerne har polert det bra nok.. Virker slik! :)

Lenke til kommentar

Warcraft og D2 er to vidt forskjellige spill fra forskjellige sjangere. Oblivion og Fallout 3 er begge rollespill, og slik jeg har forstått det så er Fallout 3 “Oblivion with guns”.

 

Det er nå klinkende klart at du ikke har spillt Fallout1 og 2 hvertfall.. alle anmelderne sier at spiller lever opp til fallout2 og bare det er god nok grunn til å stemple Fallout3 som et mesterverk! Les anmeldelsen på dagbladet også forresten.. Fallout er en helt annen serie enn Oblivion og bør IKKE sammenlignes.

 

Sitat dagbladet:

«FALLOUT 3» ER i tillegg til å være et fordømt fett spill en hyllest til serien. Det vil glede gamle fans, og skape mange nye.

Noen sier det lever opp til Fallout 2. Noen sier det ikke gjør det, og er samme skjiten som Oblivion. Det er dog riktig at jeg ikke har spilt Fallout 1/2, men det er irrelevant da det ikke er samme utvikler som har laget spillet, det bygger ikke på det samme gameplayet engang.

 

Overrasket over at folk faktisk vurderer om de skal kjøpe spill basert på enkelte anmeldelser, en person i en annen tråd droppet Far Cry 2 fordi en annen person på forumet sa det skuffet, og her er det personer som ikke vil prøve Fallout 3 fordi anmelderen likte et spill som denne personen ikke likte...
Jeg vurderer hovedsakelig et kjøp av spill etter anmeldelser, gameplayvideoer og gjerne demoer (eller piratkopier hvis demo ikke er tilgjengelig). Det som gjør meg skeptisk til Fallout 3 er at det er laget av samme utvikler som lagde Oblivion, og at anmelder elsket Oblivion og føler det samme for Fallout 3 gjør meg ikke mindre skeptisk.

 

Jeg har også fått det samme inntrykket av de videoene jeg har sett på Gametrailers, det eneste jeg finner no interresant i disse videoene er stemningen, men det alene er for min del ikke verdt 400-500 kroner.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
Overrasket over at folk faktisk vurderer om de skal kjøpe spill basert på enkelte anmeldelser, en person i en annen tråd droppet Far Cry 2 fordi en annen person på forumet sa det skuffet, og her er det personer som ikke vil prøve Fallout 3 fordi anmelderen likte et spill som denne personen ikke likte...

Det er sjølvsagt ikkje gitt at ein vil mislike Fallout 3 fordi ein synest Oblivion var svakt, og samme anmeldar som roste Oblivion opp i skyene òg likte Fallout 3. Men det kan gi ein viss indikasjon dersom ein trur denne anmeldaren har heilt annleis smak enn ein sjølv. Samanlikninga med Oblivion er nesten uunngåeleg, begge er høgt profilerte, åpne rollespel laga av Bethesda.

 

Ein ting med Oblivion-omtalen som kan vere verdt å merke seg for oss som ikkje synast det var verdas beste RPG, er at han ikkje kasta noko lys på dei svake sidene ved spelet i det heile. No ser eg at anmeldaren har lagt seg på ei heilt anna form denne gongen, og der står faktisk ting inne i omtalen som fortel meg noko, men eg trur likevel det vil vere fornuftig å innhente meir informasjon før eg tek ei beslutning.

 

Det eg tek med meg frå denne omtalen er det som står om at du ikkje får alt servert på sølvfat, og det som står om å spele klipp frå hovudpersonen sin oppvekst. Begge desse tinga likar eg. I tillegg merkar eg meg det som står om kampsystemet, der er eg meir skeptisk. Det skal bli interessant å lese reaksjonane til Fallout-tilhengarane rundt omkring når spelet kjem ut.

 

Kay

Lenke til kommentar

The Fallout Retrospective: http://www.gametrailers.com/player/42026.html

 

Det er en del informasjon om andre spill også.

 

EDIT: Dette står om historien på wikipedia:

 

Fallout:

 

The protagonist of Fallout is an inhabitant of one of the government-contracted fallout shelters known as Vaults. In subsequent Fallout games, he or she is referred to as the Vault Dweller.

 

The game is set in a post-apocalyptic world following The Great War, a nuclear war that occurred on October 23, 2077. Lasting less than two hours, the war caused immense destruction. Before The Great War were the Resource Wars, during which the United Nations disbanded, a plague rendered the United States paranoid, and Canada was annexed.

 

The game takes place in 2161 in Southern California and begins in Vault 13, the protagonist's home. Vault 13's Water Chip, a computer chip responsible for the water recycling and pumping machinery, has broken. The Vault Overseer tasks the protagonist with finding a replacement. He or she is given a portable device called the "PIPBoy 2000" which keeps track of mapmaking, quest objectives, and various bookkeeping aspects. Armed with the PIPBoy 2000 and meager equipment, which includes a small sum of bottle caps, which are used as currency in the post-apocalyptic world (They also appear in the sequel, Fallout 2, though the institution of a more conventional form of hard currency has rendered them worthless, as the player character remarks upon finding a hidden stash of caps), the protagonist is sent out into the remains of California to find another Water Chip.

The Master.

 

The player initially has 150 days before the Vault's water supply runs out. This time limit can be extended by 100 days if he/she commissions merchants in the Hub to send water caravans to Vault 13. Upon returning the chip, the Vault Dweller is then tasked with destroying a mutant army that threatens humanity. A mutant known as "The Master" (previously known as Richard Grey) has begun using a pre-war, genetically engineered virus called Forced Evolutionary Virus to convert humanity into a race of "Super Mutants", and bring them together in the Unity, his plan for a perfect world. The player is to kill him and destroy the military base housing the supply of FEV, thus halting the invasion before it can start.

 

If the player does not complete both objectives within 500 game days, the mutant army will discover Vault 13 and invade it, bringing an end to the game. This time limit is shortened to 400 days if the player divulged Vault 13's location to the water merchants. A cinematic cut-scene of mutants overrunning the vault is shown if the player fails to stop the mutant army within this time frame, indicating the player has lost the game. If the player agrees to join the mutant army, the same cinematic is shown.

 

In version 1.1 of the game, the time limit for the mutant attack on Vault 13 is delayed from 500 days (or 400 depending) to thirteen years of in game time, effectively giving the player enough time to do as he or she wishes.

 

The player can defeat the Master and destroy the Super Mutants' Military Base in either order. When both threats are eliminated, a cut-scene ensues in which the player automatically returns to Vault 13. There he is told that he has changed too much and his return would negatively influence the citizens of the Vault. Thus he is rewarded with exile into the desert, for, in the Overseer's eyes, the good of the vault. There is an alternate ending in which the Vault Dweller draws a handgun and shoots the Overseer after he is told to go into exile. This ending is inevitable if the player has the "Bloody Mess" trait or has accrued significant negative karma throughout the game. It can be triggered if the player initiates combat in the brief time after the Overseer finishes his conversation but before the ending cut-scene.

 

 

Fallout 2:

 

Setting

 

At the end of the original Fallout, the hero Vault Dweller was exiled by the Vault Overseer for his prolonged exposure to the outside world. Unable to return home, the Vault Dweller with a group of willing companions traveled far north. Eventually they founded a tribal village called Arroyo (and lived there for the rest of their lives) in what is modern day Northern California. 80 years have passed since the original Fallout.

 

In the time since the Vault Dweller's exile, a new government known as the New California Republic (abbreviated NCR) has begun to unify the southern towns and is spreading to the north. A mysterious new organization known as the Enclave has emerged with the most sophisticated technology in the wastes, even surpassing the Brotherhood of Steel. And a new drug, Jet, has become a cancer on many towns with a nearly 100% addiction rate, forcing many to rely on the town of New Reno to keep them supplied.

 

Story

 

During 2241, Arroyo suffered the worst drought on record. Faced with the calamity, the village elders asked the direct descendant of the Vault Dweller, referred to as the Chosen One, to perform the quest of retrieving a Garden of Eden Creation Kit (GECK) for Arroyo. The GECK is a device that can create thriving communities out of the post-apocalyptic wasteland.[4]

 

The player, assuming the role of the Chosen One, is given nothing more than the Vault Dweller's jumpsuit, a RobCo PIPBoy 2000 handheld device, a Vault 13 water flask, and some cash to start on his mission.

 

The player eventually finds Vault 13 (the first place possible to obtain a GECK) devoid of the majority of its former human inhabitants. The Chosen One returns to find his village captured by the remnants of the United States government known as "The Enclave". The Enclave often terrorizes the inhabitants of mainland United States with their supreme arsenal of advanced technology. The player, through various means, activates an ancient oil tanker and engages its autopilot, thus allowing him to reach the Enclave's main base on an offshore oil rig.

 

It is revealed that the dwellers of Vault 13 were captured as well, to be used as test subjects for FEV (Forced Evolutionary Virus). Vault 13 was supposed to be closed for 200 years as part of a government experiment;[3] this makes them perfect test subjects. The Enclave modified the Forced Evolutionary Virus into an airborne disease, designed to attack any living creatures with mutated DNA. With all genetic impurities removed, the Enclave (who remain protected from radiation) could take over. The player frees both his fellow villagers from Arroyo and the Vault 13 dwellers from Enclave control and subsequently destroys the Enclave's oil rig, killing the Enclave and United States President Richardson as well as a genetically-modified secret service enforcer known as Frank Horrigan on his way. In the end, the inhabitants of Vault 13 and the Arroyo villagers create a new prosperous community with the help of the GECK.

 

Characteristics

 

The fact that in both Fallout and Fallout 2 player characters are raised in an isolated community works with the plot structure, allowing the character to be as ignorant about the game world as the player would be, and explains why the map the character starts with is almost completely unexplored. It is set in the future in a nuked wasteland.

 

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Jeg har spilt gjennom spillet på PC, og deretter testet det en del på PS3. Ryktene vil ha det til at Xbox 360-versjonen ser merkbart bedre ut enn PS3-versjonen (men for all del, det ser ikke stygt ut på PS3). Jeg håper på å få sammenlignet med Xbox 360 snart, men har ikke hatt anledning enda.

 

Med tanke på at det er anmeldt av samme kar som ga Oblivion 10/10 så tror jeg at jeg står over dette.

Jeg er fristet til å si: Ditt tap.

 

Hvis du skal stå steinhardt på den logikken, bør du også holde deg milevis unna følgende rollespill (bare til opplysning): Fallout, Fallout 2, Baldur's Gate, Baldur's Gate II, System Shock, Bioshock, Planescape Torment, Morrowind, Divine Divinity, Mass Effect og en bråte til. Jeg vil nemlig påstå at både Oblivion og Fallout 3 føyer seg fint inn i den listen over klassiske mesterverk.

 

Jeg er overbevist om at Oblivion fikk mye av kritikken fordi det ikke var Morrowind 2 (som mange forståelig nok ønsket). Noe som mildt sagt er urimelig. Hvis spillet hadde blitt sluppet fra en ukjent utvikler, tipper jeg mange av de som er kritiske i dag, ville forsøkt å heve det opp i skyene og kalt det en skjult diamant. Men, det er en diskusjon vi ikke skal ta her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...