ukjentbrukergitt Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) hei folks jeg har nikon d80, har lyst på både macro linse for å ta bilder av planter, insekter osv. men også lyst til å skaffe tele linse for å ta bilde av ville dyr. men siden hver av dem koster litt, skal jeg bare skaffe en i første omgang, noen tips? tele eller macro? hva gir mest morro? hvilke macro/tele linse er bra? Endret 21. oktober 2008 av simster
saturnia Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Denne er nok midt i blinken.. Sigma 150mm Har bare lest positive ting om den, både som teleobjektiv og makro.
ukjentbrukergitt Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Skrevet 21. oktober 2008 (endret) oh, begge deler, ikke dårlig, takk! hadde egentlig tenkt no sånt som 200-300mm. Endret 21. oktober 2008 av simster
saturnia Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Vet ikke om andre enn denne, kombinert med en TC.
arela Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Du kan også tenke på Nikon 70-300VR. Den har ikke macro. Nikon har også en AF-S 300mm f/4 som er meget skarp, dersom du klarer deg uten zoom. Den Sigmaen som er foreslått skal være god. Alle macrolinser er som regel meget skarpe på nært hold. Det finnes også endel zoomer med betegnelsen macro, men de forstørrer ikke så mye.
saturnia Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Her er en tråd om Sigma 150mm på Nikoncafe..
ukjentbrukergitt Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Skrevet 21. oktober 2008 ah strålende, får mer og mer lyst på den linsa. hadde håpet på litt lavere f tall, men 2.8 er jammen ikke dårlig.
saturnia Skrevet 21. oktober 2008 Skrevet 21. oktober 2008 Skal være ett kanonbra objektiv og med d80´n så får du bra rekkevidde å.
ukjentbrukergitt Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Skrevet 21. oktober 2008 ja, får nesten litt sikkel i munnvikene bare av tanken
ukjentbrukergitt Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Skrevet 22. oktober 2008 funker det fett å ta bilde av månen med det objektivet her? imed at den er så lyssterkt objektiv og såppas bra tele, burde det vel gå fint?
arela Skrevet 22. oktober 2008 Skrevet 22. oktober 2008 Mr Olsen har og dette og setter stor pris på det, men jeg mener han skrev noe om at det var soft på objekter på lengre avstand. Husker ikke hva han sa, men dere kan jo søke på det.
Kristallo Skrevet 23. oktober 2008 Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Du trenger ikke et lyssterkt objektiv for å ta bilder av månen siden den er badet i sollys. Men du trenger stor brennvidde hvis du skal se noen detaljer, helst et telskop. Selv med 300 mm så blir det ganske stusselig hvis det er månen som skal være hovedmotivet. Sigma 150 mm er ganske uskarpt på f/2,8 på lang avstand, på mindre blenderåpning så blir det mye bedre. Endret 24. oktober 2008 av Kristallo
Plutoid Skrevet 26. november 2008 Skrevet 26. november 2008 Har nettop kjøpt Sigma 150mm makro. Men når jeg bruker den som tele er den svært treg når den skal fokusere. Noen ganger har den problemer med å fokusere. Jeg må benytte manuell innstilling. Er det normalt? Har aldri fotografert makro før. Er det gode norske sider om makrofotografering?
JohnMerrick Skrevet 27. november 2008 Skrevet 27. november 2008 Dedikerte makro-objektiver har som regel forholdvis treg autofokus når de brukes som tele, det er helt normalt. De er jo nettopp laget for nærfotografi, og muligheten til å gjøre små og nøyaktige justeringer manuelt blir prioritert foran rask AF ved uendelig, som seg hør og bør. Jeg har ingen erfaring med denne Sigmaen, så jeg vet ikke om det er normalt at den sliter litt med å treffe fokus.
ukjentbrukergitt Skrevet 27. november 2008 Forfatter Skrevet 27. november 2008 (endret) nja den sliter noen ganger. men er konge objektiv for makro Endret 27. november 2008 av simster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå