Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Mandrake/Mandriva helt tilbake til -99. Forsøker i ny og ne andre distroer, men føler meg mest "hjemme" i Mandriva. Installerte 2009.0 free x86_64 i helgen. Installasjonen via FTP gikk smertefritt og vi var straks oppe og kjørte. Det eneste som kan være litt buggy er noen programmer i KDE4. Bl.a. Kontact/Kmail kræsjer i blandt. Har vel noe med migrasjonen til KDE4 å gjøre. Dette er den første distroen hvor jeg bruker KDE4 til det daglige. Den virker rask og responderer hurtig, mye bedre enn jeg fryktet. Det er tydelig at det er lagt ned mye arbeid frem til den siste versjonen, 4.1.2. Det er dessuten imponerende hvor flott Mandriva har klart å integrere KDE4 i OS'et på et så tidlig stadie. Nå er det bare opp til meg å glemme KDE3 og vende meg til KDE4, men det er nok fort gjort. For de som allikevel skulle få "KDE3-abstinenser" har Mandriva lagt ved KDE 3.5.10 som en meta-pakke... Sweet.

Lenke til kommentar

1. hvordan får jeg brukt syslinux på en maskin med vista?

2. er det bare å kopiere filene fra iso cd'n til usb disken?

 

er pålogget som admin men får bare beskjed om at mbr er ikke tilgjengelig.

 

edit: fikk usbpennen bootbar ved å bruke w2k. men får fremdeles bare beskjed om at det ikke er ett os på minnepennen.. hvordan skal jeg få mandriva 2009filene over på usbpennen? å kopiere funker ikke..

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Fikk sånn fin knapp som sa trykk her for å oppgradere til 2009 stable. Som sagt så gjort, og alt gikk fint til 10% hvorpå installeren ikke fant en fil og sa takk for seg.

Så etter å ha lastet ned cd versjonen og installert fant jeg som mange andre ut at Svalbard var stedet å bo her i landet.

Ellers gikk installasjonen greit.

 

Ting som ikke virker

DVD avspilling, ikke med VLC engang. Klarer ikke lese fra DVD, kan være lokalt problem.

Opera 9.6 gikk som sirup, venter på oppdatert versjon.

Koble til file share på Vista/Xp krasjer dolphin.

 

SPDIF lyd ut funket!! :)

Lenke til kommentar

Har ikke fått testet lenge, men har registrert at min laptop (Inspiron 8600) har fått betydelig bedre viftestyring. Under Mint var den varm som en australsk sommerdag, nå er den som den skal være. Før har jeg vært nødt til å bruke spesielle verktøy for å justere vifter ol (i8k-utils), men nå virker det som jeg slipper sånne grep.

Lenke til kommentar
1. hvordan får jeg brukt syslinux på en maskin med vista?

2. er det bare å kopiere filene fra iso cd'n til usb disken?

 

er pålogget som admin men får bare beskjed om at mbr er ikke tilgjengelig.

 

edit: fikk usbpennen bootbar ved å bruke w2k. men får fremdeles bare beskjed om at det ikke er ett os på minnepennen.. hvordan skal jeg få mandriva 2009filene over på usbpennen? å kopiere funker ikke..

 

Slenger meg på denne. Så langt har jeg bare klart å installere hele OS-et på USB-pinnen, ikke å installere det på Acer'n. Kanskje vi rett og slett må installere Mandriva 2008 med hjelp av Unetbootin, og så oppdatere? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt denne distroen noen dager nå, og har følgende problemer:

1 lastet inn Opera (klarer meg ikke uten), men Opera henger store deler av tiden. Tror det har med Flash å gjøre.

2 Har ikke helt klart å finne MS fonter ennå.

 

Sammenlignet med Mint som jeg er vant til, er denne distroen kjappere, ryddigere og kjører film uten at viftene slår seg på hele tiden. Det er den første KDE distroen jeg synes noe om.

 

Jeg kommer til å bruke denne distroen videre om jeg klarer å få Opera til å fungere som ønsket. Om ikke, så er det vel tilbake til Mint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...