Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

Da er Mandriva 2009 oppe å går, takk for hjelpen :)

 

Det eneste som skulle til for å få oppstarts usb'en til å virke var å overføre all.img engang til. Så var det å boote opp, og velge installasjon med iso fra harddisk.

Må ha gjort noe feil, for etter å ha skrevet inn sti og navn på imaget var ikke pcen fornøyd, og ville ha spesifisert noe med install/stage2.

Droppa ut av det, og kjørte installasjon over ftp isteden, uio sin faktisk. Dette gikk langt lettere enn jeg hadde forventet. Alle mirrorene var plotta inn, og jeg kunne enkelt via GUI velge hvilket mirror jeg ville bruke. Etter å ha valgt image var også stien til den fila jeg skulle ha plottet inn, og jeg kunne ganske enkelt bare trykke enter for å komme videre.

Så startet selve installasjonen, og da var det ren plankekjøring. Omtrent samme prosedyre som i Ubuntu som jeg er vant med.

 

Så nå er Mandriva oppe og kjører, med både wlan og bluetooth virkende ut av boksen.

 

Kudos til Northwave som hjalp meg, og kudos til Mandriva som egentlig var veldig lett å installere.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

hallois.

 

første gang jeg prøver ordentlig med linux nå, og har valgt mandriva 2009.

har 2 problemer:

prøver å koble mandriva pc-en i direkte nettverk med en xp-pc, men har ikke peiling på hva jeg skal gjøre? har bare koblet kabelen i begge :p

 

har en seagate eksternharddisk, når jeg plugger den i usbkontakten skjer det ingen ting. mp3-spilleren min får maskineriet igang med en gang.

 

noen som kan hjelpe meg med dette her?

Lenke til kommentar

Hei.

1 - Den beste/enkleste løsningen dersom du skal kople sammen to pc'er via nettverket er å kople begge to inn i en router, evt en switch som igjen er koplet til en router. Dette er forøvrig uavhengig av OS.

 

2 - Har du kikket under "Places" oppe på toppmenyen (hvis du bruker GNOME)? :) I KDE4 vet jeg ikke helt hvor du skal kikke, men du kan jo skjekk filbehandleren ihvertfall (Dolphin)

Dersom disken har stått i en Windows maskin, pass på at den ble 'frakoplet sikkert'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...