Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er svært forvirret når det kommer til kernels i Mandriva. De har noen rare versjonsnummer og separate kernels for Desktop, Laptop og de andre utgavene. Kan de ikke ha det like enkelt som andre distroer? En kernel er vel nok.

 

Skulle installere VMWare Tools, men da spurte den etter kernel source. Dette var jo ikke installert så brukte urpmi for å legge inn kernel-source og da ble jeg bedt om å velge hvilken kernel jeg ville laste ned source til. Kan de ikke bare laste ned source for den kernelen jeg kjører med da?

 

Endte meg at jeg ga opp hele prosjektet. VMWare Tools er det dårlig støtte for. Vil nok ta lang tid før det er like enkelt som med VMWare Tools for Windows. Lunix skal alltid komplisere ting unødvendig. Sikkert fint for geeksa, men noen skal bare ha ting gjort.

Lenke til kommentar
Jeg er svært forvirret når det kommer til kernels i Mandriva. De har noen rare versjonsnummer og separate kernels for Desktop, Laptop og de andre utgavene. Kan de ikke ha det like enkelt som andre distroer? En kernel er vel nok.

 

Skulle installere VMWare Tools, men da spurte den etter kernel source. Dette var jo ikke installert så brukte urpmi for å legge inn kernel-source og da ble jeg bedt om å velge hvilken kernel jeg ville laste ned source til. Kan de ikke bare laste ned source for den kernelen jeg kjører med da?

 

Endte meg at jeg ga opp hele prosjektet. VMWare Tools er det dårlig støtte for. Vil nok ta lang tid før det er like enkelt som med VMWare Tools for Windows. Lunix skal alltid komplisere ting unødvendig. Sikkert fint for geeksa, men noen skal bare ha ting gjort.

 

Flere Linux-distroer som kun kj¸rer en kernel. Mandriva har optimalisert kernel for Desktop og Laptop, husker ikke i farta hva hovedforskjellen er, men de som har laptop vil nok sikkert glede seg over å ha en optimalisert kernel...

Lenke til kommentar
Jeg er svært forvirret når det kommer til kernels i Mandriva. De har noen rare versjonsnummer og separate kernels for Desktop, Laptop og de andre utgavene.

Dette stemmer ikkje (lenger). Frå og med Mandriva 2009 er kernel-laptop slått saman med kernel-desktop. Sjå:

 

http://wiki.mandriva.com/en/2009.0_Notes#k...-laptop_removed

 

The kernel-laptop flavor of the official kernel no longer exists in Mandriva Linux 2009. It had few remaining customizations as compared to the kernel-desktop flavor. Some of these were now irrelevant and have been removed; the others were now safe to add to the kernel-desktop flavor (and will benefit desktop users in terms of increased power efficiency). So the kernel-desktop flavor is now as efficient for laptops as kernel-laptop previously was, and will be used on all desktop and laptop systems.

Elles, kva er det du meiner med «rare versjonsnummer»? Versjonsnummera er dei offisielle versjonsnummera til Linux-kjernen.

 

Kan de ikke ha det like enkelt som andre distroer? En kernel er vel nok.

Og skulle dette vera ein i686-kjerne? Denne vil då ikkje fungera på gamle 586-maskiner? Kanskje ein i386-kjerne, som nokre distroar har? Men då vil ein ikkje dra nytte av endringane i prosessorarkitektur som faktisk har komme sidan nittitalet med 386-maskiner.

 

Uansett er ikkje dette noko problem, då rett kjerne òg tidligare har blitt installert automatisk (eksempelvis kernel-laptop på berbare maskiner), so brukaren har ikkje trengt å tenka på dette.

 

Skulle installere VMWare Tools, men da spurte den etter kernel source. Dette var jo ikke installert så brukte urpmi for å legge inn kernel-source og da ble jeg bedt om å velge hvilken kernel jeg ville laste ned source til. Kan de ikke bare laste ned source for den kernelen jeg kjører med da?

Viss du hadde bedt om det, ja. Men du ba vel berre om å lasta ned «kernel-source», og det er fleire pakkar som tilbyr dette, og då må du naturlig nok velja. Det er berre å velja kjeldekoden til den kjernen du brukar. For øvrig er det godt mulig du ikkje treng lasta ned heile kjeldekoden (det er typisk berre nødvendig viss du faktisk vil rekompilera kjernen), og at det held å installera «kernel-headers».

 

Elles er det jo greitt å bruka nyaste versjonar, altso å installera pakkane «kernel-desktop-latest» og «kernel-desktop-devel-latest».

 

Endte meg at jeg ga opp hele prosjektet. VMWare Tools er det dårlig støtte for. Vil nok ta lang tid før det er like enkelt som med VMWare Tools for Windows. Lunix skal alltid komplisere ting unødvendig. Sikkert fint for geeksa, men noen skal bare ha ting gjort.

No kan eg vera stygg og seia at sånn går det når du vel proprietær programvare ... Hadde du derimot valt fri programvare og open kjeldekode, som virtualbox i staden for, tippar eg ting hadde gått enklare. Mandriva har eigne pakkar for virtualbox og tilhørande kjernemodular. Skriv for eksempel

 

urpmq --fuzzy -a virtualbox

for ei oversikt.

Endret av huftis
Lenke til kommentar
Testet KDE-versjonen i Virtualbox. LiveCDen var treig, installasjonen var treig, oppstarten var treig, utseende var stygt. Med andre ord ikke så positivt :p (Skal også merkes at dette er første gangen siden Mandrake 8.1 jeg tester Mandriva)

 

Ok... to ting!

 

1. Virtualbox er virtualisering, som på mange måter betyr at du emulerer en hel datamaskin. Ikke sjangs i havet at dette er like raskt som å kj¸re den direkte på din egen maskin.

 

2. LiveCD kj¸rer systemet direkte fra CD'n. I tilfelle du ikke visste det så tar det lengre tid å lese fra en CD enn harddisken, noe som er grunnen til at LiveCD er tregt sammenlignet med en harddisk installasjon. At det var tregt etter installasjon har nok noe med grunn 1 å gj¸re :p

Lenke til kommentar

Å velge noe som helst annet enn VMWare for skrivebordsvirtualisering er jo "høl i huet". VMWare har best kompatiblitet og ytelse. Og er markedsledende. Virtualbox har jeg testet og dette er elendig i forhold.

 

Proprietær programvare? ja vel. men det fungerer bedre enn mye open source programvare. Nå må faktisk folk innse at programmerere som får betalt for jobben de gjør og jobber i en institusjon som brenner for det de gjør leverer bedre varer enn frivillige noengang kan gjøre.

 

Dessuten støtter VMWare open-vm-tools prosjekter på sourceforge som leverer oppdaterte VMWare-Tools pakker.

Jeg har ikke hatt problemer med Ubuntu eller andre kjente distroer, men Mandriva var det ikke lett å få installert kernel-headers slik at installasjonsskriptet til VMWare tools kunne finne alt og kompilere kernel modulene.

Jeg må sette meg mer inn i pakkesystemet til Mandriva og lære hvordan det fungerer. Ingen distro er lik. Men er man vant til Red Hat og Debian så er det litt kjipt med de andre distroene. Mandriva bruker også RPM, men det er ikke helt det samme som Red Hat allikevel.

 

Dette var ganske enkelt en showstopper når det kom til virtualisering på min yndlingsvirtualiseringsplatform.

Lenke til kommentar
Å velge noe som helst annet enn VMWare for skrivebordsvirtualisering er jo "høl i huet". VMWare har best kompatiblitet og ytelse. Og er markedsledende. Virtualbox har jeg testet og dette er elendig i forhold.

 

Proprietær programvare? ja vel. men det fungerer bedre enn mye open source programvare. Nå må faktisk folk innse at programmerere som får betalt for jobben de gjør og jobber i en institusjon som brenner for det de gjør leverer bedre varer enn frivillige noengang kan gjøre.

 

Dette var ganske enkelt en showstopper når det kom til virtualisering på min yndlingsvirtualiseringsplatform.

 

Ååå Jeg har fått bedre resultater med xen og qemu enn med vmware. Ytelsen til Virtualbox er også upåklagelig etter du har installert vbox tools eller hva det enn heter, og jeg bruker det i så og si alle tester for hw.no... For meg finnes det ingen grunn til å betale for VMware når åpne alternativer gjør jobben.

 

Btw, Virtualbox og Xen utviklerne blir godt betalt av både Red Hat og Sun... Også kommer de frivillige i tillegg, noe som gir disse prosjektene flere utviklere enn andre proprietære prosjekter har råd til.

 

Og var ikke problemet ditt at du måtte installere kernel-source bare? :p Finn ut hvilken kernel du har ved å skrive "uname -r" i terminal og installer. Hvis det ikke funker er det vel strengt tatt VMWare som ikke er kompitabelt og ikke motsatt...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Er en habil Mandriva bruker. Har kjørt dualboot på opptil 3 maskiner helt tilbake til madrake 8 serien. Forrige utgave fikk jeg for første gang til på min dell 6400. Da fikk jeg trådløs nettverks kortet opp å gå. Ikke på mandriva 2008.0 utgaven, men på spring edition. Den var helt utrolig bra. Mangler det noen saker enten i firefox eller i filmavspiller etc så er det bare å trykke last ned og installer osv. Alt virker mer gjennomført enn før. Derfor trodde jeg at nå skulle det nye 2009 utgaven virke uten disse feilene. Jeg tenkte at den kan vel ikke ha samme teite feil med trådløs nettverkskort som første utgave av 2008 hadde. Akkurat det samme skjer. For hver bidige gang jeg prøver å kjøre visarden for trådløs nett og velger ndiswrapper og samme windows driver som i 2008 utgaven så nekter ndiswrapper grensesnitt å komme opp. Ikke fungerte lydknopper og mediaspiller knopper slik som det gjør i 2008 utgaven. Ellers så var det så lite nytt og glede seg over at jeg bare måtte reinstallere 2008 utgaven igjen. Hvorfor må man være super bruker for å få konfigurert slike ting. Jeg har lært meg å bruke urpmi for å oppdatere systemet samt installere diverse programmer. Jeg har visst langt igjen. I mellomtiden bruker jeg dualboot på maskinene med win xp og mandriva 2008. Andre linux operativsys er ikke noe særlig brukervennlig i forhold til mandriva. jeg har prøvd andre såsom ubuntu, linpus, opensuse,knoppix, fedora, pclinux, Debian, mint osv . dette siden jeg abbonerer på tyske linuxmagazinet. den har med de siste distroer fra mange forskjellige leverandører. I tillegg er jeg klubbmember på Mandriva. Vil derfor oppfordre andre til å teste ut Mandriva. Mandriva 2008 spring er utrolig stabil og lite bugs å plages med. Men ser jo at 2009 utgaven har de siste firefox og openoffice blandt annet som standard. Så til deg som ikke har prøvd ut Mandriva, prøv den, den er virkelig verdt en test. MAndriva 2008 spring ed har mulighet for å kjøre som live distro, dvs prøvekjøre fra dvd før du trenger å installere den. Da får du testet diverse maskinvare så som trådløs nettverk. En Er jo helt lammet uten det oppe og går.

Lenke til kommentar
Proprietær programvare? ja vel. men det fungerer bedre enn mye open source programvare. Nå må faktisk folk innse at programmerere som får betalt for jobben de gjør og jobber i en institusjon som brenner for det de gjør leverer bedre varer enn frivillige noengang kan gjøre.
Slik som DD-Wrt mener du? Det er en rekke eksempler som viser at du ikke vet hva du snakker om.
Lenke til kommentar
Å velge noe som helst annet enn VMWare for skrivebordsvirtualisering er jo "høl i huet". VMWare har best kompatiblitet og ytelse. Og er markedsledende. Virtualbox har jeg testet og dette er elendig i forhold.

 

Proprietær programvare? ja vel. men det fungerer bedre enn mye open source programvare. Nå må faktisk folk innse at programmerere som får betalt for jobben de gjør og jobber i en institusjon som brenner for det de gjør leverer bedre varer enn frivillige noengang kan gjøre.

VMware er ikke noe dårlig program, slettes ikke. Og er vel både første virtualiseringsprogrammet jeg tok i bruk, og det jeg har brukt mest opp gjennom årene. Versjon 6.5 av VMware Workstation har også fått noen spennende nyheter for de som kjører virtuell WinXP: DirectX og en ny modus hvor vinduer kjøres rett på host'ens desktop (forøvrig har Virtualbox hatt noe liknende en stund allerede :) )

 

Men alt er ikke fryd og gammen med VMware heller. Ikke bare at det er proprietært, men det koster også en del for Workstation-utgaven, noe som utelukker det for mange hjemmebrukere som bare skal drive litt testing. Server-utgaven er gratis, men har flere mangler sammenliknet med Workstation. Så her har Virtualbox / xVM et stort fortrinn.

 

En annen ting som har irritert meg med VMWare i lang tid, er at det har vært unødvendig tungvint å installere på linux, og krever kompilering av kjernemoduler. Hvorfor har ikke de godt betalte og dedikerte medarbeiderne i VMWare gjort en bedre jobb her? De kunne vel selv kompilert ferdige moduler for de mest brukte distroene, og gjort sånn at modulene ble automatisk lastet ned ved oppdateringer. Så slipper alle kundene å ha dev-tools og kernel-headers/source inne også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan oppsummeres slikt:

1 - Last et image av usb-innstalasjonsmediet (all.img)

32bit: ftp://ftp.uninett.no/linux/MandrivaLinux/.../images/all.img

64bit: ftp://ftp.uninett.no/linux/MandrivaLinux/.../images/all.img

2 - Skriv dette imaget til usb-disken

Linux: dd if=/sti/til/image/all.img of=/dev/sdX

(hvor sdX må erstattes med den riktige enheten for usb-disken)

Windows: Bruk WinImage http://www.winimage.com/

3 - Sett usb pinnen i maskinen du vil innstalere på, med boot on usb påskrudd

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takk for svar og hjelp.

har nå fått skrevet all.img til usb minnet, og når jeg booter fra den får jeg 3 valg; tekst installasjon, vanlig installasjon og lav-oppløsning installasjon.

Problemet er at ingen av valgene får meg videre. Eter å valgt laster den inn noen ting (går så fort at det er vanskelig å se), så går alt i svart.

Det var ikke noe mer enn all.img som skal ligge på usb minnet?

Klarer ikke helt forstå hvordan en fil på 12.3mb kan inneholde en hel distro :p

Lenke til kommentar

Sry, jeg leste ikke hele dokumentasjonen, og er vant med at usb'en inneholder hele distroen. Etter du har laget usb disken må du enten ha innstalasjonsmediet på disk eller innstalere via nettet. Denne biten synes jeg virker ganske klar i dokumentasjonen, her er feks det som må gjøres for lokal innstalasjon:

 

1 - last ned det vanlige cd-imaget for systemet du ønsker.

http://www.mandriva.com/en/download

2 - boot fra usb, velg harddisk innstalasjon.

Velg så disk/partisjon hvor imaget ligger og stien til det.

 

Dersom du ikke har et operativsystem på disken fra før (og dermed ikke kan legge imaget direkte dit) antar jeg at det er fullt mulig å legge imaget på en ny partisjon på den samme usb-disken som du booter fra og velger denne ved innstalasjon.

 

PS: kan kanskje være lurt å legge imaget på rota til partisjonen slik at man ikke trenger å knote med å skrive inn stien så veldig.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Da blir det hele straks verre, og kan muligens peke mot hardware-inkompatibilitet (eller at du ihvertfall må legge til en opsjon i oppstarten).

Jeg foreslår at du oppretter en post i GNU/Linux forumet hvor du inkluderer informasjon om maskinens hardware. Spesielt interessant er disk-kontroller/sørside og hvis det er SATA om diskene er i IDE/ACHI modus (finner du i bios) og evt om andre distroer/operativsystem fungerer. Det er også fint om du har mulighet til å verifisere usb-boot-disken på en annen maskin.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...