Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

Noen som vet om en Linux distro som gir akkseptabel skrivebordsytelse på en maskin med Pentium III 700MHz prosessor, 350MB RAM og et NVIDIA Riva TNT2 PCI-basert (nei, ikke PCI express) skjermkort.

 

Operativsystemet skal kunne surfe nettet, vise Flash (YouTube bl.a) samt spille av musikk og video uten å hakke eller henge seg opp.

 

Kjører for tiden Windows XP på den, men det går tregt til tider. Skal sies at harddiskene har sett sine bedre dager. Det sitter tre harddisker på henholdsvis 20GB, 30GB og 60GB i den.

 

Har hørt folk sier at med Linux så kan du få mye mer ut av maskinvaren, eller gjelder dette bare serverbruk?

 

Blir uaktuelt å oppgradere maskinen ihvertfall.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om en Linux distro som gir akkseptabel skrivebordsytelse på en maskin med Pentium III 700MHz prosessor, 350MB RAM og et NVIDIA Riva TNT2 PCI-basert (nei, ikke PCI express) skjermkort.

 

Operativsystemet skal kunne surfe nettet, vise Flash (YouTube bl.a) samt spille av musikk og video uten å hakke eller henge seg opp.

 

Kjører for tiden Windows XP på den, men det går tregt til tider. Skal sies at harddiskene har sett sine bedre dager. Det sitter tre harddisker på henholdsvis 20GB, 30GB og 60GB i den.

 

Har hørt folk sier at med Linux så kan du få mye mer ut av maskinvaren, eller gjelder dette bare serverbruk?

 

Blir uaktuelt å oppgradere maskinen ihvertfall.

 

Vil du ha noe som virkelig krever lite av maskinen kan jeg anbefale Damn Small Linux, Puppy Linux Knoppix og Linux Slax. Tror nok allikevel det beste for deg vil være Ubuntu med XFCE som skrivebordsmiljø, rent ytelsesmessig burde det gå bra. Sammenlignet med de andre systemene jeg nevnte er også Ubuntu etter min mening det eneste reelle alternativet til Windows XP også. De andre systemene blir kanskje litt for nedstrippet.

Lenke til kommentar
....

Hvis man må kjøpe Powerpack for å få 64bit verson, så virker Mandriva 2009 enda mindre fristende. Får heller se an Fedora eller neste Ubuntu/Kubuntu da.

Hvis du har litt erfaring med linux så finnes det mange andre interessante mindre distroer der ute utenom ubuntu, suse, fedora osv. Mange av dem kan være værdt å teste som Sabayon, Arch, Gentoo osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hehe.. harru sett.. jeg hadde blinkset godt denne gangen ser jeg.. :p

 

EDIT: Og jeg mente jo selvfølgelig Mandriva One 2009, og ikke Fedora 9 eller 10

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Noen som vet om en Linux distro som gir akkseptabel skrivebordsytelse på en maskin med Pentium III 700MHz prosessor, 350MB RAM og et NVIDIA Riva TNT2 PCI-basert (nei, ikke PCI express) skjermkort.

 

Operativsystemet skal kunne surfe nettet, vise Flash (YouTube bl.a) samt spille av musikk og video uten å hakke eller henge seg opp.

Puppy hvis du vil ha noe fiks ferdig. Eller Arch Linux hvis du vil konfigurere ting selv (mistenker at det ikke er helt deg). Musikk er ikke noe problem, det meste av SD video bør gå, Flash kan bli et problem da Adobe sin Linux implementasjon er ganske dritt.

Puppy kan kjøres 100% live fra usb disk (lagrer der også), så den har du jo mulighet til å teste det ut i forkant av en innstalasjon. Dersom du kan legge 400 kr i maskinen så vil jeg anbefale 4GB 266X CF-kort + IDE konverter som systemharddisk.

Merk at dette er et relativt begrenset system og vil nok være en de anderledes enn det du er vant med fra XP.

Lenke til kommentar
Mandriva One 32bits

Mandriva Free 32 eller 64bits

Mandriva Powerpack 32 eller 64bits(denne koster)

Du har vel ikke en link til Mandriva Free 64 bit ?

Har Googlet litt, og finner bare Mandriva free 2007 64bit.

Du kan finne 64 bit av Mandriva 2009 Free her:

ftp://ftp.uninett.no/linux/MandrivaLinux/...-dvd-x86_64.iso.

 

Som en forvirret bruker av dette forum har jeg greid å legge inn dette to ganger! :!:

Endret av rlangset
Lenke til kommentar
Noen som vet om en Linux distro som gir akkseptabel skrivebordsytelse på en maskin med Pentium III 700MHz prosessor, 350MB RAM og et NVIDIA Riva TNT2 PCI-basert (nei, ikke PCI express) skjermkort.

 

Operativsystemet skal kunne surfe nettet, vise Flash (YouTube bl.a) samt spille av musikk og video uten å hakke eller henge seg opp.

 

Kjører for tiden Windows XP på den, men det går tregt til tider. Skal sies at harddiskene har sett sine bedre dager. Det sitter tre harddisker på henholdsvis 20GB, 30GB og 60GB i den.

 

Har hørt folk sier at med Linux så kan du få mye mer ut av maskinvaren, eller gjelder dette bare serverbruk?

 

Blir uaktuelt å oppgradere maskinen ihvertfall.

Jeg tror at Linux Mint med XFCE desktop kan være noe å se på for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...