Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt denne distroen noen dager nå, og har følgende problemer:

1 lastet inn Opera (klarer meg ikke uten), men Opera henger store deler av tiden. Tror det har med Flash å gjøre.

2 Har ikke helt klart å finne MS fonter ennå.

 

Sammenlignet med Mint som jeg er vant til, er denne distroen kjappere, ryddigere og kjører film uten at viftene slår seg på hele tiden. Det er den første KDE distroen jeg synes noe om.

 

Jeg kommer til å bruke denne distroen videre om jeg klarer å få Opera til å fungere som ønsket. Om ikke, så er det vel tilbake til Mint.

 

Hvis du går til www.howtoforge.com, så kan du finne oppskrift på hvordan gjøre Mandriva 2008.1 til den perfekte desktop (også for andre Linux distroer). Her kan du blant annet finne hvordan du kan få installert MS fonter, jeg brukte oppskriften der - og det virket også for Mandriva 2009.

 

Joda, det var såre enkelt å installere MSfonter. Kopier C:Windows/Font mappen til en minnepinne, åpne Font Installer som ligger i Configure your Desktop,merk alle fontene du vil ha og installer. Fungerer som bare det.

 

Når det gjelder Opera er det verre. Det foreligger noen svar som sier at man må laste inn noen dependencier; qt3-common og en annen... noe jeg ikke fikk til å virke. Noen påstår at Opera kun har laget versjonen for Gnome, hvilket gjør den vanskelig å bruke på KDE.

Jeg skal teste mer.

 

Forøvrig er denne distroen utrolig rask, utnytter skjermkortet bedre enn Mint/Ubuntu og gir meg i det hele tatt en go'følelse. Slipper nok ikke denne distroen med det første.

 

Åja, du har dualboot kanskje siden du har C:\Windows.

 

Ellers har jeg sett at når jeg har installert Opera i Gnome miljø (MINT) og åpner den for første gang, så får jeg en melding om at enkelte funksjoner ikke vil fungere. Det har jeg ikke sett i KDE miljøet.

 

Nei, jeg bruker ikke dual boot, men kopierte rett og slett font mappa fra ei windowsmaskin.

 

Når det gjelder Opera i Mint, så har jeg ikke hatt noe slikt problem som du beskriver. Opera lastet greit inn uten noe tull.

 

Nå venter jeg bare på at noen i Operaforumet kan svare på Mandriva issues, slik at det fungerer der også.

 

Får jeg til det så blir dette flott.

Endret av Flibustier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mandriva Free er et rent installasjonsmedium, uten live mulighet. (jeg tror at her er det meste inkludert unntatt proprietære drivere og firmware)

Hva mener du med ''uten live mulighet'' ?

Jeg kan så lite om dette at jeg bare må spørre...

Uten live mulighet, betyr at Mandriva Free på DVD ikke kan boote opp maskina slik som live-CD kan gjøre.

En live-CD kan du boote på og bruke OS-et uten å installere til harddisken. Det går ikke med Free DVD-wn.

Lenke til kommentar
Har nå prøvd å gjøre det på din måte, men jeg får det ikke til. Problemer med Grub kan det se ut som. Hadde vært fint om du hadde en litt mer detaljert guide:)

 

Edit: :)

 

Nå er jeg neimen ikke så sikker selv lenger. Forsøker nå å installere mandriva på nytt, men nå finner jeg ikke lenger LiveInstall i Add/remove programs når jeg søker...enda jeg har gjort alt likt som sist :dontgetit:

 

Hvorfor har de gjort dette så grådig vanskelig? For å selge flere av Mandriva Flash?

Skal liksom være så netbook-vennlig også er det nesten umulig å installere det fra USB-media.

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Installer flashplugin10.

 

Joda, det viste seg at Flash player 10 var løsningen.....og... at man må ta bort libversjonen av flashplayer 9 som ligger der fra før.

I tillegg må man laste inn Java og alle dependencier som hører til for å få Mandriva 2009 opp å gå.

Slikt som Java burde kunne legges inn enklere og være en del av distroen... synes no eg.

 

Nå fungerer både Opera, MS fonter og maskine er superrask!!!

Dette er uten tvil et løft fra siste distro jeg brukte, Mint.

Lenke til kommentar
Det har ikke funket for meg i hvertfall :thumbdown:

 

Har heller ikke funket for meg. Det har gått fint med Ubuntu, men altså ikke Mandriva.

Nå kommer det riktignok en ny versjon Ubuntu om noen få dager, og det vil overaske meg stort om ikke den er like netbookvennlig som Mandriva.

 

Grunnen til at jeg har ønsket å teste ut Mandriva på MSI Wind er av den enkle grunn at Ubuntu (uansett laptop) ikke liker skolenettverket, blir noe kluss med proxyen eller noe.

 

Men hvis man ikke har det problemet er det kanskje like greit å gi opp Mandriva, og heller gå for Ubuntu som er en lek og installere/sette opp på pcer via liveusb.

Lenke til kommentar

Tror jeg like gjerne leker meg litt med Ubuntu-betaen. Mandriva fikk en fair sjanse, men det er dødsens tregt, klarer nesten aldri å koble seg til nettverket og sluker batteristrømmen på sånn ca 1 time (konstant aktivitet på SSD-en). Og et mareritt å installere med USB-minne.

 

Men ser fint ut, det gjør det :)

Lenke til kommentar
I tillegg, for oss nordmenn, er det jo litt irriterende at de har glemt å legge Norge til listen over land man kan befinne seg i (men de har fått med Svalbard og Jan Mayen!).

 

Dette får eg ikkje til å stemma. Ved oppstart av Mandriva One skal ein berre velja språk og tidssone, og tidssonen vert definert ut frå by (Oslo for oss), ikkje land.

 

Elles er det viktig å lasta ned rett versjon av Mandriva One. Standardutgåva støttar ikkje norsk, berre engelsk og dei største europeiske språka. Den versjonen me nordmenn skal ha er den merkt «extra-i18n». Her er ei direktelenkja frå Uninett som bør gå kjapt:

 

ftp://ftp.uninett.no/linux/MandrivaLinux/...-cdrom-i586.iso

 

Elles er det verdt å merka seg at Mandriva trulig er den distroen som har best støtta for norsk. For nynorsk er faktisk 100 % av sjølve Mandriva omsett (tilsvarer rett under 13 000 tekstar), og bokmål ligg òg godt an for dei fleste verktøya.

 

(Det er eg som tar meg av nynorskomsettinga, so viss nokon har kommentarar til denne, er det berre å ta kontakt på [email protected].)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett noe OS eller distro som har bedre norsk språk enn Mandriva. Det er bare å ta av seg hatten - det er i det heletatt vanskelig å se at distroen er oversatt fra et annet språk.

 

Kan forresten nemna at for Mandriva er utviklarane hovudsaklig franske, og dei engelske originaltekstane er faktisk fryktelig dårlige. Franskmenn er ikkje spesielt gode i engelsk, programmerarar har ikkje spesielt god språkkjensle generelt, og kombinasjonen er absolutt ikkje heldig!

 

Dette er eigentlig fordelen med å bruka Linux på norsk. Mens ein på engelsk har veldig mange programmerar som arbeidar på kvar sine program, og dei fleste ikkje er spesielt interesserte i rettskriving og grammatikk, og gjerne har engelsk som andre- eller tredjespråk, slik at det vert veldig vanskelig å sikra godt språk og eins terminologi på tvers av program (og òg innan program, når fleire jobbar på same program), har me det mykje betre på norsk, der det hovudsaklig er ei lita gruppe menneske som omset alle programma, og i tillegg har utvikla felles språklige retningslinjer og terminologilister.

 

Når det er sagt, ser eg òg ein del dårlige omsettingar til norsk, der den engelske originalteksten skin klart gjennom. Teksten er kanskje strengt tatt norsk, men med ein stygg bismak av engelsk. Men forhåpentligvis vert slikt luka ut over tid.

Endret av huftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...