Gå til innhold

Mandriva Linux 2009 er ute


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt denne distroen noen dager nå, og har følgende problemer:

1 lastet inn Opera (klarer meg ikke uten), men Opera henger store deler av tiden. Tror det har med Flash å gjøre.

2 Har ikke helt klart å finne MS fonter ennå.

 

Sammenlignet med Mint som jeg er vant til, er denne distroen kjappere, ryddigere og kjører film uten at viftene slår seg på hele tiden. Det er den første KDE distroen jeg synes noe om.

 

Jeg kommer til å bruke denne distroen videre om jeg klarer å få Opera til å fungere som ønsket. Om ikke, så er det vel tilbake til Mint.

 

 

Last ned flash beta 10. Jeg bruker den som heter flashplayer10_install_linux_070208.i386.rpm. Den som kom i august fungerte ikke bra for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flashblock i opera løser nok problemet ditt. Du kan også prøve å installere en beta av flash 10. Jeg har bare gode erfaringer med den sammenlignet med 9.0.115 og 9.0.124.

 

Når det gjelder fonter kan du f.eks installere liberation-fontene, bare søk etter liberation i pakkebehandleren. Alternativt finner du sikkert ms-fontene der også (dersom du ikke har mandriva free).

Lenke til kommentar
Har omsider fått installert på Aspire One, men gud hjelpe meg så tregt det er :no:

 

Hvordan fikk du det til?

Brant LiveCD, boota den, gjorde liveInstall på en USB-pinne.

Bootet USB-pinnen (hvor Mandrive nå var installert) på Acer'n, valget for liveInstall var da borte så jeg måtte laste det ned på nytt i "legg til/fjern programmer". Startet liveInstall og installerte da på SSD-en til Acer'n.

 

I grove trekk: installerte altså hele OS-et på USB-pinne og flyttet det til Acer'n med LiveInstall.

 

Om du ikke ble mye klokere, kan jeg skrive en nærmere beskrivelse i morgen når jeg er våken.

Lenke til kommentar
Har omsider fått installert på Aspire One, men gud hjelpe meg så tregt det er :no:

Fikk også prøvd Mandriva 2009 med Gnome live på min Acer One, men kunne ikke se/høre at mikrofonen virket. Har du testet mikrofonen.

Apropos treg, brukte du ext3 eller ext2-filsystem ? Det blir visst tregere med ext3.

Endret av torsteinf
Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting.

 

Mens 32bits versjonen er på 700MB , så er 64bits versjonen på 4.3GB.

Det er ca 6X så mye.

 

Hva er det 64 bits versjonen inneholder som 32 bits versjonen ikke har ?

 

Hei

Mandriva Free utgaven kommer som 32 og 64 bits versjon, på DVD.

Mandriva One kommer på CD, og så vidt jeg vet i 32 bits versjon.

Så forskjellen her går ikke på om det 32 eller 64 bits versjonen, forskjellen går mellom One og Free.

 

Mandriva One kommer som live CD, hvor det finnes en installasjonsopsjon. Her er det pakket og komprimert på en spesiell måte for å få plass på en CD plate.

 

Mandriva Free er et rent installasjonsmedium, uten live mulighet. (jeg tror at her er det meste inkludert unntatt proprietære drivere og firmware)

Ref WIKI:

"The Free edition of Mandriva Linux is so named because it is 'free' in both senses: it costs nothing and it contains only free and open source software, as defined by the Free Software Foundation and Open Source Initiative. It contains a fully functional distribution with a range of applications aimed at typical desktop use. It must be installed to your hard disk prior to use. This is the ideal edition of Mandriva Linux to use if you wish to evaluate a comprehensive Mandriva Linux edition, or if you wish to use only free / open source software on your system."

 

For å sitere Mandriva WIKI:

"Mandriva One is a free download. It does contain all the proprietary drivers and firmware packages to improve hardware support, and some common proprietary packages like Java and the Flash plugin."

 

Det står i WIKI at One versjonen ikke inneholder alle språkpakkene.

Lenke til kommentar
Jeg har forsøkt denne distroen noen dager nå, og har følgende problemer:

1 lastet inn Opera (klarer meg ikke uten), men Opera henger store deler av tiden. Tror det har med Flash å gjøre.

2 Har ikke helt klart å finne MS fonter ennå.

 

Sammenlignet med Mint som jeg er vant til, er denne distroen kjappere, ryddigere og kjører film uten at viftene slår seg på hele tiden. Det er den første KDE distroen jeg synes noe om.

 

Jeg kommer til å bruke denne distroen videre om jeg klarer å få Opera til å fungere som ønsket. Om ikke, så er det vel tilbake til Mint.

 

Hvis du går til www.howtoforge.com, så kan du finne oppskrift på hvordan gjøre Mandriva 2008.1 til den perfekte desktop (også for andre Linux distroer). Her kan du blant annet finne hvordan du kan få installert MS fonter, jeg brukte oppskriften der - og det virket også for Mandriva 2009.

Lenke til kommentar
Jeg har forsøkt denne distroen noen dager nå, og har følgende problemer:

1 lastet inn Opera (klarer meg ikke uten), men Opera henger store deler av tiden. Tror det har med Flash å gjøre.

2 Har ikke helt klart å finne MS fonter ennå.

 

Sammenlignet med Mint som jeg er vant til, er denne distroen kjappere, ryddigere og kjører film uten at viftene slår seg på hele tiden. Det er den første KDE distroen jeg synes noe om.

 

Jeg kommer til å bruke denne distroen videre om jeg klarer å få Opera til å fungere som ønsket. Om ikke, så er det vel tilbake til Mint.

 

Hvis du går til www.howtoforge.com, så kan du finne oppskrift på hvordan gjøre Mandriva 2008.1 til den perfekte desktop (også for andre Linux distroer). Her kan du blant annet finne hvordan du kan få installert MS fonter, jeg brukte oppskriften der - og det virket også for Mandriva 2009.

 

Joda, det var såre enkelt å installere MSfonter. Kopier C:Windows/Font mappen til en minnepinne, åpne Font Installer som ligger i Configure your Desktop,merk alle fontene du vil ha og installer. Fungerer som bare det.

 

Når det gjelder Opera er det verre. Det foreligger noen svar som sier at man må laste inn noen dependencier; qt3-common og en annen... noe jeg ikke fikk til å virke. Noen påstår at Opera kun har laget versjonen for Gnome, hvilket gjør den vanskelig å bruke på KDE.

Jeg skal teste mer.

 

Forøvrig er denne distroen utrolig rask, utnytter skjermkortet bedre enn Mint/Ubuntu og gir meg i det hele tatt en go'følelse. Slipper nok ikke denne distroen med det første.

Lenke til kommentar
Jeg har forsøkt denne distroen noen dager nå, og har følgende problemer:

1 lastet inn Opera (klarer meg ikke uten), men Opera henger store deler av tiden. Tror det har med Flash å gjøre.

2 Har ikke helt klart å finne MS fonter ennå.

 

Sammenlignet med Mint som jeg er vant til, er denne distroen kjappere, ryddigere og kjører film uten at viftene slår seg på hele tiden. Det er den første KDE distroen jeg synes noe om.

 

Jeg kommer til å bruke denne distroen videre om jeg klarer å få Opera til å fungere som ønsket. Om ikke, så er det vel tilbake til Mint.

 

Hvis du går til www.howtoforge.com, så kan du finne oppskrift på hvordan gjøre Mandriva 2008.1 til den perfekte desktop (også for andre Linux distroer). Her kan du blant annet finne hvordan du kan få installert MS fonter, jeg brukte oppskriften der - og det virket også for Mandriva 2009.

 

Joda, det var såre enkelt å installere MSfonter. Kopier C:Windows/Font mappen til en minnepinne, åpne Font Installer som ligger i Configure your Desktop,merk alle fontene du vil ha og installer. Fungerer som bare det.

 

Når det gjelder Opera er det verre. Det foreligger noen svar som sier at man må laste inn noen dependencier; qt3-common og en annen... noe jeg ikke fikk til å virke. Noen påstår at Opera kun har laget versjonen for Gnome, hvilket gjør den vanskelig å bruke på KDE.

Jeg skal teste mer.

 

Forøvrig er denne distroen utrolig rask, utnytter skjermkortet bedre enn Mint/Ubuntu og gir meg i det hele tatt en go'følelse. Slipper nok ikke denne distroen med det første.

 

Åja, du har dualboot kanskje siden du har C:\Windows.

 

Ellers har jeg sett at når jeg har installert Opera i Gnome miljø (MINT) og åpner den for første gang, så får jeg en melding om at enkelte funksjoner ikke vil fungere. Det har jeg ikke sett i KDE miljøet.

Lenke til kommentar
Har omsider fått installert på Aspire One, men gud hjelpe meg så tregt det er :no:

 

Hvordan fikk du det til?

Brant LiveCD, boota den, gjorde liveInstall på en USB-pinne.

Bootet USB-pinnen (hvor Mandrive nå var installert) på Acer'n, valget for liveInstall var da borte så jeg måtte laste det ned på nytt i "legg til/fjern programmer". Startet liveInstall og installerte da på SSD-en til Acer'n.

 

I grove trekk: installerte altså hele OS-et på USB-pinne og flyttet det til Acer'n med LiveInstall.

 

 

Om du ikke ble mye klokere, kan jeg skrive en nærmere beskrivelse i morgen når jeg er våken.

 

Har nå prøvd å gjøre det på din måte, men jeg får det ikke til. Problemer med Grub kan det se ut som. Hadde vært fint om du hadde en litt mer detaljert guide:)

 

Edit: :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Har hatt et par problemer med denne releasen:

 

Når jeg ser på film blir bildet i spilleren svart, får høre lyd, bildet er kun synlig når jeg flytter eller gjør om på størrelsen på vinduet til spilleren. VLC funket helt fint.

 

Ikoner i system tray har et firkantet omriss rundt seg, blir ofte strekete og etterhvert svarte.

 

Små bagateller, men gir et noe negativt førsteinntrykk.

 

Gå til innstillinger i spilleren og velg f.eks. x11 eller den innstillingen som passer best, så kommer bildet også.

Lenke til kommentar
De fleste distribusjoner leverer live-cder som inneholder et komplett system som kan kjøres rett fra cden uten installasjon. Det gir deg mulighet til å teste distribusjonen før du velger å installere, surfe nettet under installasjonen osv.

Skjønner, da har jeg faktisk prøvd live - CD .

Det var nok fra en annen distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...