Gå til innhold

Diskusjon : Skal det lages et bedre system for deling av god PHP-kode?


Anbefalte innlegg

I stickytråden PHP kode som andre kanskje kan bruke har det i det siste vært litt ulyder mtp. hva som bør være målet med tråden. I den sammenhengen tenkte jeg at denne kategorien muligens bør ta en diskusjon om systemet der bør endres. Rent personlig er det lite i den tråden jeg hadde tatt i med en lang kjepp, bare fordi jeg vet at det er ingen kvalitetskontroll eller peer review før innlegg blir lagt inn.

 

Så her er et par alternativer, kom gjerne med andre som du syntes er bedre:

 

Alternativ 1:

- Dagens situasjon fortsetter.

 

Alternativ 2:

- Det opprettes en stengt tråd for godkjent kode hvor en moderator flytter inn de bitene som er godkjent av flertallet.

- Det opprettes en åpen tråd for forslag/kommentarer hvor kode kan legges inn og hvor hvem som helst kan kommentere koden uten at det vurderes som OT og tynner ut tråden slik som dagens situasjon er. Deler av målet med denne tråden er også at den som legger inn et forslag kan utbedre posten sin med oppdateringer som blir foreslått. I det flertallet er enig i at koden er nyttig nok og av høy nok kvalitet til å bli promotert rapporteres innlegget eller en PM sendes til en moderator som så flytter den ene posten inn i den stengte tråden.

 

--

Det er da også viktig at et sett regler alle er enig i blir på forhånd definert slik at vurderinger skjer teknisk og ikke på trynefaktor, slik at vi ikke risikerer at tråden ender i sure miner.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig alternativ 2. Spørsmaålet er hvordan man skal skille mellom god og dårlig kode. "Godkjent av flertallet" kan bli litt problematisk, spesielt hvis det bare blir et par kommentarer til en post. Jeg mener ikke å elitistisk, men spørsmålet er om "flertallet" er i stand til å skille mellom god og dårlig kode. En god del av brukerne her er nybegynnere.

 

Edit:

Kanskje konsensus (EN) vil være bedre enn en ren "avstemning"?

Endret av itsmebth
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med det du skriver itsmebth, en situasjon hvor to skriver "det ser jo fint ut" og ingen andre kommenterer har jo tross alt fått godkjenning av flertallet, men trenger likevel ikke være noe verd å ramme inn. Hvordan skal i så fall en bedre vurderingsprosess utføres? Skal det være én utnevnt portvokter, en liten gruppe slike, alle som føler for å svare den dagen, eller noe annet?

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg alternativ 2, tror det kan være en langt bedre løsning enn slik det er i dag.

 

Hva med å lage en komité som står for godkjenning av PHP-kode til tråden, ut fra et gitt sett med kriterier/regler (à la dette)? Synes ikke flertallet skal få bestemme/godkjenne kodesnutter til en slik tråd. Flertallet som har postet i tråden til nå har stort sett postet søppel, og besitter ikke kompetanse eller erfaring til å vurdere kvaliteten på koden som blir postet.

 

Synes dette skal iverksettes så fort som mulig. Ved å ha en egen tråd til OT-prat rundt kodesnuttene kan det hende det også blir litt mer liv rundt koden som postes, og diskusjoner som kan bidra til forbedringer i kodesnuttene som publiseres. :)

Lenke til kommentar

Ja, en komité virker flott. Jeg tenker noe sånt som at hver lørdag e.l., så kan hvem som helst møte på f.eks. IRC eller en Ventrilo-server, hvor man stemmer over siste bidrag til tråden. Kanskje man kan innføre et visst krav til kunnskapsnivå for komité-medlemmer også, ettersom flertallet ikke alltid gjør det bra, slik Lokaltog påpeker.

Lenke til kommentar

Vel, jeg er litt usikker på hva jeg velger ut fra de alternativene. Muligens forslag nr. 2, men da med en form for komite e.l. med utvalgte personer, siden flertallet fort kan være kunnskapsløse personer og dermed også uegnet til å bestemme hva som er gode og dårlige kodesnutter. Et sterkt minus med en slik løsning er at man er veldig avhengig av at de utvalgte faktisk er aktive og ikke minst får man «overhead» ved en slik prosess. Hvem og hvordan bestemmer man hvem som skal være en del av en slik komite f.eks.?

 

Det andre skisserte alternative er såklart også mulig hvis man i tillegg fjerne snutter som overhode ikke har noen plass i tråden. Da får man forhåpentligvis ryddet vekk søppelet, men alikevel mangler man oversiktelig mulighet til å kommentere hver snutt. I tillegg blir man avhengig av at moderatorene har faglig kompetanse til å avgjøre hvorvidt en snutt er god nok eller ei.

 

Et tredje alternativ vil være å ta det hele et skritt lengre og lage en underkategori ut av det. Det høres forsåvidt litt «overkill» ut, men da slipper man i det minste å måtte godkjenne snuttene, samtidig som man har mulighet for å kommentere de direkte i samme tråd, og dermed også kunne se hva andre måtte mene om saken.

Lenke til kommentar

I stedet for en allmektig komité, hva med at alle har "stemmerett", men en utvalgt gruppe hvor hver person har vetorett, og dersom den gruppen er enig om noe overprøver det alle andre? Det vil gjøre at forumet ikke er avhengig av at den utvalgte gruppen er til stede eller greier å organisere seg til å ta en felles avgjørelse.

 

Slik jeg tenkte prosessen:

1: En person legger til en kodebit i diskusjonstråden.

2: Hvem som helst kommenterer mangler og forbedringer.

3: Når alle kommentarer er utbedret og det har gått en stund blir det opplyst om at med mindre noen er uenig vil koden bli lagt til velvet.

4: Dersom ingen var uenige blir den det, men..

- dersom én eller flere ikke-utvalgte er uenige må det minst én utvalgt til for å overstyre det. ( men dersom det er veldige mange mot bare én blir det en vurderingsstuasjon )

- dersom én eller flere utvalgt er uenige må en stor mengde flere utvalgte til for å overstyre det.

 

I alle andre situasjoner vil vi slåss om det.

 

Men prosessen bør selvsagt ikke være for rigid.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Likte ernies tredje alternativ best. La folk som lever av php få sin egen ktegori, det er for dumt å måtte lese "denne funksjonen utfører en sql-spørring"-poster for oss som faktisk har kodet i noen år...

 

Men dette er vel noe av progblematikken rundt andre programmeringssfoa her på diskusjon.no: Skoleoppgaver og nybegynner-spørsmål tar helt overhånd. De som vil diskutere på et litt høyere plan har dårlig med muligheter for dette. Selv ga jeg iallefall helt opp java-kategorien for et par år siden, og er svært svært sjeldent innom PHP-kategorien nettopp fordi repeterende nybegynner-spørsmål ikke interessrer meg.

Lenke til kommentar
Problemet er at folk ikke vet hvilken kategori de hører til...

Det problemet vil man nok aldri bli helt kvitt.

 

Et tredje alternativ vil være å ta det hele et skritt lengre og lage en underkategori ut av det. Det høres forsåvidt litt «overkill» ut, men da slipper man i det minste å måtte godkjenne snuttene, samtidig som man har mulighet for å kommentere de direkte i samme tråd, og dermed også kunne se hva andre måtte mene om saken.

Syntes at phpbuilder.com har en ganske grei inndeling

post-70961-1223377438_thumb.jpg

 

Er man usikker på nivået sitt så er det bare å poste i newbie kategorien.

Ved å ha noe tilsvarende her, så kunne man hatt "god/nyttig kode andre kan bruke" basert på kategori, i stedet for php som helhet. Men det løser ikke hele problematikken som tas opp i utgangspuktet her, men bør gjøre det noe enklere. Så kan man kanskje ha en komité for nybegynnere og en for de mer avanserte, eller noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...