Gå til innhold

Hvor mange skal egentlig investere i ATi R 9800?


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge meg en snerten spill pc om en 4 ukers tid....siden ejg ikke har kjøpt noe skjermkort så venter jeg spent å ser hva Radeon 9800 PRO vil ligge på prismessig.

 

Jeg tror Radeon 9700 pro gir mest for pengene men siden jeg ikke har annet en Riva tnt2 ultra skjermkort med 32 mb sd ram som kom ut før Geforce var oppfunnet (lol) så kan dt godt hende jeg kjøper Radeon 9800 pro.

 

Sammen med toppmodellen til Eizo (21" crt med 2048*1536 /80 hz) tror jeg det vil dure i vei i alle spill på en stund ja, men som sagt det avhenger litt av prisen da....koster den 5000 kr må jeg nok tenke over saken på hva jeg får med som er sååå mye bedre i 9800 pro modellen men det er smag og behag :wink:

 

Jeg ville ikke kjøpt FX 5800 /Ultra for de blir jo begge slått av RAdeon 9700 korte og enda mer av 9800 pro kortet + den er så stor den tar opp 2 pci slotter og den bråker som en flymaskin :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en del agp8x problemer med r9700pro revisjon 1.1 men det ble fort ordna (var vel derfor det kom ny revisjon fort)

Må bare si meg storfornøyd med mitt tidligere radeon8500 og mitt nåværende radeon9700pro og ang driverproblemer så har ikke jeg vært plaga med det, ati har veldig gode drivere nå.

Er som regel andre ting som lager problemer men driverene får alltid skylden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Skal ha meg ATi R350 jeg. Men da skal jeg kvitte meg med ATi Radeon 9700PRo eller GF Ti4600 først eller noen andre skjermkort. Orker ikke å sitte på så mange.

Lenke til kommentar
for meg virker det som om ATi har overtaket på nvidia nå... er det sant eller ? GFFX ble jo braksuksess mener jeg :p *ironi*

 

En ting som jeg syns er bra er at de bytter litt på hvem som har overtaket, og det gjør at ingen av dem går konk iallefall. Konkurranse er bra :)

 

3dFX og Kyro og sånt forsvant jo bare...

Lenke til kommentar

nei ATi må skjerpe seg på drivere ass.. det her duger ikke ;/ Virker jo som om en veldig stor del av brukerne har driver-problemer.. Hvis de ikke skjerper seg, vet jeg ikke helt..

 

ATi har vel nok med å finne opp nye og bedre kort om dagen, slik at ikke nvidia klarer å overta markedet, igjen. Synes de bør konsentrere seg mer om gode drivere, slik nvidia gjør. Nvidia har veldig gode drivere, bra kompabilitet og hurtige driveroppdateringer. På denne siden er ikke ATi noe særlig tess.

 

Noen som vet hvor mye R 9800 kommer til å koste? De sier det skal koste ca $350 dollar på sånn side jeg så. Nå vet jeg med erfaring at man kan nesten dobble denne prisen osv.

 

Legg gjerne inn linker osv til sider dere har besøkt om sider angående R 9800 eller gode sider også til 9700. Tenker på å kjøpe dette også skjø.

Takker på forhånd igjen! ;)

Lenke til kommentar
nei ATi må skjerpe seg på drivere ass.. det her duger ikke ;/ Virker jo som om en veldig stor del av brukerne har driver-problemer.. Hvis de ikke skjerper seg, vet jeg ikke helt..

 

ATi har vel nok med å finne opp nye og bedre kort om dagen, slik at ikke nvidia klarer å overta markedet, igjen. Synes de bør konsentrere seg mer om gode drivere, slik nvidia gjør. Nvidia har veldig gode drivere, bra kompabilitet og hurtige driveroppdateringer. På denne siden er ikke ATi noe særlig tess.

 

Hvor får du det fra at ATI har dårlige drivere? Har hatt ATI kort i over 3 år nå, og jeg har ikke hatt mange problemer (og antall problemer har minsket hele tiden).

 

Det er ikke slik at det bare er ATI som har problemer med driverne. Nvidia har også feil på driverne sine. Nyligste tilfellet jeg kommer på er 3DMark 2003 (f.eks. i flyscenen ble mange av effektene borte)

 

ATI har helt siden catalyst driverne ble "sluppet" (som oftest) sluppet minst en WHQL sertifisert driver hver eneste måned. Hvis det ikke er hurtige driveroppdateringer så vet ikke jeg.. (ps: microsoft har en egen krasj database, og ifølge den har ati de mest stabile driverne på markedet)

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at det bare er ATI som har problemer med driverne. Nvidia har også feil på driverne sine. Nyligste tilfellet jeg kommer på er 3DMark 2003 (f.eks. i flyscenen ble mange av effektene borte)

Vell dette er egenltig ikke en "feil", dette er bevist juks fra Nvidia's side for å presse opp scoren. Så de tabbet nok seg ikke ut, men serlig proffesionell oppførsel var/er det ikke.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at det bare er ATI som har problemer med driverne. Nvidia har også feil på driverne sine. Nyligste tilfellet jeg kommer på er 3DMark 2003 (f.eks. i flyscenen ble mange av effektene borte)

Vell dette er egenltig ikke en "feil", dette er bevist juks fra Nvidia's side for å presse opp scoren. Så de tabbet nok seg ikke ut, men serlig proffesionell oppførsel var/er det ikke.

 

Har også hatt mistanke om det, men siden jeg ikke har harde fakta så orker jeg ikke ta imot stormen med flames i tilfelle det skulle være noen die-hard nvidia fans her ;)

 

Rart hvordan nvidia slipper unna (dårlig aa, dårlig af, 3dmark03), mens ati må ta en storm av klager (quack - som faktisk bare gikk ut over 3 textures i hele spillet.. det var fikset i første driver release etter det var oppdaget)

 

:)

Lenke til kommentar

Her er et utdrag om radeon 9800 pro fra pcworld:

 

Radeon 9800 Pro er ATIs nye flaggskip – forskjellen mellom Pro og standardversjon er kun hastigheter på grafikkprosessor og minne. Radeon 9800-grafikkbrikken, eller R350 som den også har vært kjent som tidligere, har full støtte for AGP 8x, DirectX 9- og OpenGL 2.0. Flere 3D-funksjoner er lagt til som ATI regner med vil komme i framtidige DirectX 9-versjoner. Grafikkprosessorens funksjonalitet er forbedret også på områder som fullskjerns kantutjevning og shading-effekter, samt på områder som skal gi bedre ytelse gjennom bl.a. mer effektiv utnyttelse av minnebåndbredden. Radeon 9800 og 9800 Pro vil i første omgang komme med 128 MB DDR-minne. Etter hvert vil også en 256 MB-versjon med DDR-II-minne komme. Totalt sett kan man imidlertid ikke si at det er store tekniske forskjeller mellom Radeon 9700-serien og 9800-serien -- mange av endringene er faktisk gjort uten direkte endringer av grafikkprosessoren, men gjennom reprogrammering. Klokkehastighetene vil også være økt sammenlignet med Radeon 9700 Pro, er klokkehastigheten for grafikkprosessoren økt fra 325 til 380 MHz og for minnet fra 620 til 680 MHz. 256 MB-versjonen av kortet som benytter DDR-II-minne vil igjen være noe høyere klokket.

 

Vi vil etter hvert komme med en mer utfyllende test av ATI Radeon 9800 Pro. De første testene gjort opp mot GeForce FX 5800 Ultra viser imidlertid bedre ytelse for Radeon 9800 Pro. Ser man hvor forbedringene er, er det spesielt ved bruk av fullskjerms kantutjevning og Ansiopisk filtering at Radeon 9800 Pro er raskere enn 9700 Pro og GeForce FX.

 

Det ser ut som om Radeon 9800 pro er kraftig forbedre fra 9700 pro modellen siden kortet nesten er snudd på hode i forandringer som bare MÅ love godt :D

 

Siden jeg ikke har noe bra skjermkort nå og skal mekke ny pc om 4 uker så venter jeg på Radeon 9800 pro 256 DDR-II kommer :D

Lenke til kommentar
FX 5800 Ultra på meg ja :) synes det er bra jeg. :D:D

Ikke glem øreklokkene da! :lol:

Tror det er større sjans for at folk med vannkjøling kjøper Geforce FX istedet for et Radeon kort. Disse vil jo ikke bli plaget av støy da nisse! :p

 

Har vannkjøling selv, men jeg kommer til å vente på NV35, rett og slett fordi det er bedre og like rundt hjørnet. Har ikke noe imot å vente til sommeren med å kjøpe nytt grafikk kort.

Eller kanskje jeg kjøper et Geforce FX 5600 Ultra og venter på NV40. Det er jo et helvet3s budjett kort da. :D

Lenke til kommentar

3dFX og Kyro og sånt forsvant jo bare...

 

PowerVR som selskapet heter er ikke borte. Faktisk så lanserte dem for kort tid siden en gfx chip for integrerte enheter (mobil telefoner, PDA).

Stemmer det. Men de har beveget seg vekk fra grafikk markedet til PC. De lager ofte grafikk chips til Arcade automater. Også har de jo en chip i floppe konsollen Dreamcast. :D

Lenke til kommentar

:)

Jeg har et Sapphire Radeon 9700 (non-pro) , men mener det er for liten forsjell mellom dette kortet og 9800 Pro til å kjøpe foreløbig. Det jeg vil annbefale deg er å vente til 9800 kortene kommer til norge , og så sammenlikne prisen mellom 9800pro,9700pro og 9700 . Ytelsesforsjellen er kansje 15% , men prisforsjell kan komme opp mot 50% (??) .

Jeg tror at når 9700 ikke er bra nok til å kjøre spill uten hakking (en gang laaangt inn i fremtiden) så er nok ikke 9800 Pro kraftig nok heller. Da må vi alle uansett kjøpe nytt. På den tiden er selvfølgerlig ATI RAdeon 15000 overlegen , og FX10000 selges som løvblåser......

Lenke til kommentar

Det blir nok 9800pro på meg. Synes Nvidia er oppskrytt anngående stabilitet . Har et Gainward 4400 GS nu.

 

Med den panikken Nvidia har, så blir driver kvaliteten deretter.

 

 

 

Pengene mine går til Ati for dem har fortjent det, ved å lansere så gode kort. :woot:

Lenke til kommentar

3dFX og Kyro og sånt forsvant jo bare...

 

PowerVR som selskapet heter er ikke borte. Faktisk så lanserte dem for kort tid siden en gfx chip for integrerte enheter (mobil telefoner, PDA).

Stemmer det. Men de har beveget seg vekk fra grafikk markedet til PC.

 

Dem holder forsatt med å utvikle gfx chip til PC platformen AFAIK. Det dukker opp noen rykter om PowerVR Series5 fra tid til annen.

 

"Series 5 Definitely DX9?

8 January 2003_

" Two additions appeared themselves in the meantime for our diagram chip view 2003. On the one hand the SiS Xabre 2 will have an architecture 8 Rendering pipelines (can be inferred from the current SiS Roadmap), on which so far in the rest of each without exception DirectX9-Chip touches down. And furthermore it can be confirmed now - even if only unofficially, but but surely - that the PowerVR Series 5 will become a DirectX9-Design. If this comes out, thus nVidia NV31 could and ATi RV350 in the Mainstream market of the DirectX9-Grafikkarten against in the middle of 2003 quite a hard competitor arise."

http://www.3dcenter.org/

 

De lager ofte grafikk chips til Arcade automater. Også har de jo en chip i floppe konsollen Dreamcast. :D

 

Dreamcast var en flopp med at den ikke solgte bra nok, men det var en bra konsoll med mange sterke titler.

 

Jeg har ATI Radeon 9700 Pro og ser absolutt ingen grunn til å oppgradere til Radeon 9800. Jeg pleier å oppgradere skjermkortet for hver DirectX versjon, så det er mye mulig jeg har 9700 Pro helt til Directx 10 kommer ut

 

DX10 vil ikke komme ut før med Longhorn sent 2004. DX9 er lagd for å vare og inneholder både PS/VS2.0 og PS/VS 3.0, slik at R400 og NV40 vil mest sannsynlig ikke støtte DX10, men DX9 PS/VS 3.0.

 

"Before saying too much about where Microsoft is going, it's important to know where the platform stands. We've seen major releases of DirectX nearly every year since the standard debuted in the early days of Windows 95. Lester revealed that DirectX 9 packs enough features to be future-proof and is a temporary stopping place for DX development. ATI, Nvidia, and other hardware companies have spelled out their road maps in enough detail that DX9 has previously unannounced support for all the next-generation graphics features, and as a result Microsoft doesn't expect to release another major DirectX update for a couple of years."

http://www.gamespot.com/all/news/news_2912498.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...