Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)


Anbefalte innlegg

Er det noen som veit når Ovi Store åpner?

Ovi Store åpnet i dag i en rekke land. Innen noen få dager bør det være en del mer info om tilgjengelighet. Les mer her:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/9...ve_in_Austr.php

 

 

Genser: Jeg kunne tenke meg utdypninger av påstandene dine. ...

 

Jeg er interessert i ting som har med selve Symbian som OS, på temaet sikkerhet. Hva er det som gjør Symbian spesiellt motstandsdyktig i forhold til andre OS (OS på telefon og gjerne på OS på PC)?

...

 

"Naturen" til virus er jo litt sånn, at når du først har fått djevelskapen inn, så er den vond å få ut. Så det i seg selv åpner for muligheten av at noen i "ett svakt øyeblikk" klikker ja til feil ting da, eller!?

Jeg er ingen programmerer eller tekniker, og vil ikke kunne gi deg svar på hvorfor eller hvordan. Jeg vet rett og slett bare hvordan det funker :) Og slik det er er at om ondsinnet programvare ønsker kontroll over hele eller deler av din telefon, må du selv gi tillatelse til dette via en dialog som sier f.eks. "Program XXX ønsker å gå på internett. Tillat?". Dette er etter at man selv har valgt å innstallere den ondsinnede programvaren. Hver gang jeg skal på internett med Opera Mini må jeg tillate at den skal få tilgang, for eksempel.

 

Men ja; Hvis du innstallerer ondsinnet programvare, ignorer sikkerhetsadvarsler og deretter godtar at den skal få tilgang til nettverket, ja, da sitter du fint i det. Men da er det nok ikke verre enn å kjøre en reset på telefonen :) Jeg sier bare at litt forsiktighet er mer enn nok.

 

Det kan godt være at noen i fremtiden klarer å hacke seg rundt sikkerhetssystemene og brannmurene i Symbian, men per i dag er det slik at ondsinnet programvare altså må innstalleres av brukeren selv, og brukeren må selv gi programmet rettigheter til å kunne utføre ditt og datt.

 

genser

 

Hva er det du har så vanskelig for å forstå......

 

Jeg og tusenvis av folk på denne jordklode trykker hver dag JA på sine mobiltelefoner og PC'er. Men ingen av dem ønsker eller går for skitt & lort på sine PC'er eller telefoner.

 

Er det ordet JA . . . .der får det til å gå helt i hakk for deg. Eller er du en person der altid skal ha det siste ordet ?

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du skal frem til her, men det virker personlig rettet mot meg. Jeg setter pris på om du forholder deg mer til saken fremfor person.

 

edit: Flott med litt mer teknisk forklaring fra Symbian_Pro :)

Endret av genser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt om sikkerhet i Symbian S60:

 

Alle programmer som utvikles for Symbian må signeres digitalt. Hvis du som utvikler vil at programmet ditt skal få rettigheter til systemet på telefonen, og samtidig ikke ha reskriksjoner i forhold til IMEI, krever dette en signering som både koster penger, og som godkjennes av en "ekte" person. Det finnes andre typer signaturer som ikke krever manuell godkjenning, men disse er enten i sannkassemodus (slik som java), altså de får ikke tilgang til telefonens system, eller de fungerer bare med en enkelt IMEI (slik at utvikleren selv kan teste applikasjonen på sin egen telefon).

 

Dette systemet gjør det 100% umulig å få virus med mindre:

A: Du selv signerer programmet (viruset) manuelt på PCen før du overfører det til telefonen og aktivt går inn for å installere det der. Dette er en komplisert prosess og er overhodet ikke noe hvermansen vil få til.

B: Du har hacket telefonen din slik at programmet lar seg installere uten at det er signert (men du må fortsatt trykke "JA" flere ganger og aktivt installere programmet).

 

Dette betyr i praksis at du som 5800 bruker med en ikke-hacket telefon aldri vil få virus. Dersom du har en hacket telefon har du fortsatt ingenting å frykte. Du må bare være kritisk til programmer du installerer (les: bare installere programmer fra sikre kilder).

 

NB: Dette gjelder kun for Symbian S60 v3 og opp. Viktig at dette distanseres fra v2.x der programmer ikke krever signering.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar

Min telefon har det problemet at klokka oppe til venstre kan bli borte etter at jeg har brukt programmer. Jeg har V20.0.0.12.

 

Er dette smått irriterende problemet blitt løst?

 

Og en ting til:

Mange Opera-brukere inkl. meg selv opplever at Opera avsluttes uten varsel. Jeg opplever det særlig når jeg scroller oppover f.eks. på Diskusjon.no eller VG.no.

 

Er dette løst i nyere versjoner av Opera eller telefonens firmware?

Jeg har Opera Mini 4.02(0)

Lenke til kommentar
Noen som kan hjelpe meg og bestemme meg for Nokia 5800 eller LG Arena? :p

Arena er kanskje litt mer "dum" telefon?

 

 

Arena er en telefon som har masse, med den har LGs proprietære OS, noe som begrenser mulighetene mht. ekstra programvare. Det gjelder blant annet skikkelig GPS-programvare. Dersom den kan kjøre flere programmer på en gang, er dette i såfall i meget begrenset mengde.

 

Active Standby, for visning av kalenderoppføringer/avtaler mm i standby, kan du glemme på Arena.

 

Dersom utseende og visuelle effekter teller en del, er Arena konge på det.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Har et problem jeg ikke finner løsningen på.

Når jeg har i headset og hører på musikk, så ringer det ikke bare i headsetet når jeg får oppkall eller sms, men det piper høyt i telefonen også.

Dette er irriterende når man feks sitter på en stappfull buss.

 

Jeg har lett gjennom telefonen etter innstillinger, men det eneste jeg har funnet ut er

hvordan jeg skal sette den over til lydløs når jeg plugger i headsettet, men det er ikke dette jeg vil.

 

Jeg vil at når den står på generell og jeg plugger i headsettet, så skal den kun ringe i headsettet og ikke i selve telefonen.

 

Noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Men har du noen peilig på hvem som er raskest?

Har sett forskjellige videoer, og synest at begge virker ganske like egentlig. Visuelle effekter er ikke så viktig for meg. Viktigere med brukervennlighet i menyene. Her vinner kanskje Arena?

 

Vet ikke, men mulig dine antakelser angående hastighet kan stemme. Menyene er ganske forskjellige. 5800 har mer standardmenyer, og uten alt sirkuset Arena har. Funksjonelt på 5800, men skikkelig stilig på Arena. Mulig skjermen på Arena er mer behagelig å bruke. Ser ut som den har større muligheter for å scrolle ved å dra over skjermen, mens i mange av 5800-menyene, er det vanlig scrollefelt som gjelder.

 

Dersom du ikke trenger GPS særlig, kan Arena være verd å kikke nærmere på. Utseendemessig er den overlegen 5800, som jeg aldri har likt utseendet på. Men utseendet er ikke alt. Nokia har puttet enormt mye inn i 5800 til en meget konkurransedyktig pris.

 

Regner med at Nokia PC Suite er helt overlegen LG PC Suite. Har en LG Viewty, og prøvde PC Suite. Den var ikke noe særlig! Men dersom jeg kun brukte telefonen til overføring av filer (uten PC Suite) var overføringshastigheten meget rask. Nokia PC Suite har alltid vært min favoritt, og en av grunnene til at jeg har hatt suverent mest nokiatelefoner. OVI Suite har jeg ennå ikke sansen for.

 

Når det gjelder telefonprogramvareoppdatering, er dette meget vanlig i nokialand, men det kun tilbys for enkelte, få LG-telefoner, og da helst for visse operatører i andre land (f.eks Storbritannia og Tyskland).

 

LG er dog et merke, som sammen med Samsung lager en masse interessante modeller, og salgskurvene peker oppover. De lager mindre sære telefoner og løsninger, som etter min smak gjør dem mer attraktive. Får bare håpe at de ikke leveres ferdig "radio-aktiverte" etter nabo Nord-Koreas atomprøvesprengninger.

Lenke til kommentar
Hey, solgte min 5800 for ca en uke side.

personen jeg solgte den til klarer ikke bruke telefonen ettersom den er låst ?

etter han slår pin kode ber telefonen om låsekode.

har sjekket at den ikke skal være operatørlåst.

først trodde vi at det var låsekoden på telefonen, men var ikke 12345 / 1234 / 0000 / 00000 og jeg har ikke endret den.

sett rundt på nett at dette er ett kjent problem ..

 

ba han da dra til ett verksted hvor de kunne låse opp telefonen, noe de ikke klarte (?)

han har snakket med tele2 som påstår at Elkjøp(hvor den ble kjøpt) har lagt inn en låsekode på telefonen.

 

Jeg jobber selv på elkjøp med telefoner, og har ikke vært borti dette før.

Noen tips ang dette problemet.

 

skal ringe tele2 på jobb etterpå og høre hva de prater om.

 

 

DETTA er akuratt samme problemet som jeg spurte om/fortalte om for en liten stund siden!

Den jævla låsekoden som var 12345 har endret seg selv til noe annet.

 

Om noen har løsning, si ifra. :D

Lenke til kommentar
Hvordan er lydkvaliteten og volum ved musikkavspilling med ganske ordentlige hodetelefoner? Er 75 Ohms impedans på hodetelefonene :)

La meg omformulere meg, så jeg får et svar ganske så raskt:

 

Hvordan er volumet på denne sammenlignet med f.eks en ipod? Er litt redd for at det skal begynne å småskurra når man skrur opp volumet litt.

Lenke til kommentar
Hvordan er lydkvaliteten og volum ved musikkavspilling med ganske ordentlige hodetelefoner? Er 75 Ohms impedans på hodetelefonene :)

La meg omformulere meg, så jeg får et svar ganske så raskt:

 

Hvordan er volumet på denne sammenlignet med f.eks en ipod? Er litt redd for at det skal begynne å småskurra når man skrur opp volumet litt.

Lyden på 5800 er mye "flatere", dvs. ingen spenst i bass eller diskant. Jeg har lekt meg litt med equalizeren, og fikk på den måten et litt bedre resultat, men min gamle iPod 5G har fremdeles langt bedre lydkvalitet!

Som ørepropper bruker jeg Sennheiser CX300WH (in-ear).

Lenke til kommentar

Noen som har testet OVI Store noe særlig enda?

 

Fikk ikke så mye ros på dailymobile værtfall ;)

 

1. The Site lags as hell. Also with enourmos traffic, thats quite poor!

2. The Navigation sucks!

3. The Apps are either old and known already, or complete nonsense.

4. 20.000 objects? No wonder with a feeled 19.000 Hannah Montana crap!

5. Mostly for free? A hilarious amount of 4 free Games, and also they are shit compared to other free games.

6. The Categories and the explanations of the objects are a bad joke!

All in all a complete disappointment!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...