Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)


Anbefalte innlegg

UUnreal

 

Du har hittil kun fått lyd på dine konverterings forsøk. Det e fordi du ikke har truffet rette balanse (størrelsen av data) mellom video og audio.

Sjøl har je brukt forsøkt meg på mange forskjellige progm. og uanstendig mange timer, uten å at det kan sies at je behersker dette emne.

Men heldigvis har programutviklerne fått med seg at vi er mange mobilbruker som sliter, og har forbedret sine konvet.progm. Så nu har flere av disse, lagt inn "bitrate kalkulator" eller velger du en type/gruppe/din tlf.modell/ og du fer et godt resultat. Yterligere fer du unner hver gruppevalg en utvidet mulighet til mer individuelle innstillinger, som bitrate, bilder p/s, lydformater o.s.v.

Videoformatene din 5800 skal kunne håndtere/avspille (je sakser fra Nokia) :

MPEG4-SP-avspilling 30 bps VGA

MPEG4-AVC-avspilling 30 bps QVGA

WMV9-avspilling 30 bps QVGA

MPEG4-SP-avspilling 30 bps nHD

 

Jeg tar for gitt at den også kan avspille 3gp. Men da går du bakover i kvalitet. Men derimot vil det ved direkte avspille (det som i England hetter streaming) bli ti 3gp formatet og i 352 x 288 pixels......hvilket e vesentlig ringere end 5800 e dimensjonert for.

 

Je har i det seneste benyttet meg av Format Factory, som e mulig å laste ned og bruke gratis (og hvis du syntes deres program hjelper deg på en god måte, kan man jo yte dem en slant tilbake... frivillig). Og je kjem nok til å bruke Format Fackory foreløpig.

Det e "lett å gå til".....det kan de fleste transkriberings former vi vanlige dødelige kjem ut for: video, audio, og bilder samt rippe Cd'er, håndtere ISO-filer, klippe og lime ti vidoefiler. Og noe av det je tyjer er særdeles bra (men aldri funnet før), om du en video fil eller DVD med flere ulike tekstings valg (forskjellige språk) har den en funksjon (unner valg Avansert) som før konverteringen la deg velge, hvilke av de - filen innlagte tekst-språk - som blir med på din konvertering ! ! dette er der klasse over ! !

 

Når det gjelder valg av parameter for video konvertering til din 5800, e det spørs om du vil gå etter maksimal eller optimal resultater. Hvis du ønsker å få brukt fylt opp ditt microSDHC kort hurtigst mulig, skal du gå etter maks. kvalitet. Da fer du i tillegg utsøkt lekker video film å se på. Sjøl konvt. je ofte i 480x320 MPEG4 og tryjer dette gir et godt resultat.

Men er du utstyrs-snobb og alltid må kjøre allting i maksimum. Kan du starte her: http://www.techiechips.com/convert-movies-...eos-nokia-5800/ ( + 30 bilder/sek.)

Et utmerket funksjons løft med 5800, er valget vi hat fått i videospilleren, unner avspilling > endre proporsjoner. Det har spart meg for mye ennu-engang-en-ny-konvertering.

 

Håper du treffer skiven med dette. Etter da, blir du bare bedre og bedre.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde bestemt meg for denne men blir helt svett når jeg leser hvor koplisert den er :( Jeg er ikke noe teknisk vidunder og lurer nå på om jeg bør gå for en vanlig telefon med kjente menyer og taster i stedet. Har sett masse på både tester og video men syntes det er mye problemer med denne? Tar en jente som meg selv som i tilegg ikke er veldig teknisk vann over hodet her? Evt får jeg en oppgradert modell hvis jeg bestiller nå eller må dette gjøres etter jeg får den?

 

Hallo Just-Me

 

Hold huggu'et koldt....forsett å undersøke og spør deg frem.

Er dette din første S60 (symbian) tlf. du står frem foran ?

Je kjøpte min for en og en halv md. siden og har aldri tidligere hatt S60. Så det skal du ikke avskrekkes av.

Hvis du har lest hele denne tråden igjennom - Gud bedre det, for en masse grøt - er det ikke merkelig du blir skeptisk.

 

La meg presisere, je er en gammel gubbe og definitivt itj noen digital/mobil/pc fantomet.

 

Her inne på 5800 tråden er det en håndfull, som har ganske god grei på mobiltlf. og som tydelig viser at de forsøker å sette seg inn i det de uttaler seg om (Så har je hermed også gitt honnør til Dokk som fortjener dette). Resten er stort sett dilettanter.

 

Sjøl er jeg imponert over skjermen ( til å se film eller foto på).

Har mye nytte og glede av laste ned podkast. Likeledes SymTorrent. (Je spare tid. Mindre som må ned fra Nettet til PC og derfra videre til mobiltlf.) Nu går en hel del direkte til mobilen, imens je kan arbeide eller sprade rund ute i det fri, samtidig som mobilen sjøl gjør arbeidet - storveis.

Ganske god lyd også.

Og ikke minst setter je pris for stor lagrings kapasitet. Det kan benyttes opp til 16 Gb. microSDHC kort.

 

Derimot forkommer det meg utrolig i 2009, er at produsentene ikke vil levere en Mediaspiller der kan Direkteavspille ((i engelsk talene lande kallers det Streaming) over rtsp:// (i ordentlige formater) eller i smm:// protokoller. Men det e vist ikke bare Nokia som er ene om.

 

Men om denne tlf. er noe for deg ? Kan du laste ned musikk eller kopier musikk fra en CD, til din PC ?

Da er du godt igang. Hvis du enn kan videre "overfører" med USB-kabel til en mobil, er du på rette spor.

 

Da kan du allerede benytte 5800's lyd-potensialet.

 

Hvis du ikke allerede har lykkes med det samme, når det gjeller Film og video klipp, er je sikker på, at her inne er det flere som vil trå til og støtte og hjelpe deg med dette.........................Det var så et av 5800's fortrinn - skjermen.

 

Og hvis du ender opp med å kjøpe en 5800XM, vil både je og sikkert flere andre hjelpe deg, det er igrunnen ganske enkelt. Hvis du bare sover godt om natten og slapper av. I motsetning til disse Nokia 5800XM eier som ikke har en rolig stund før de har "hard resest"/bryde koder og sperrer (og alt det nu må hette ?) og det med fremmed-språklig "oppskrifter". Og her er vi kanskje nære de problemer du har les flere har eller har sitt opphav i. Noen behersker den slags bedre enn andre. Men Just-Me.... så lenge du "tøyler hesten" kommer dine opp dateringer til å gå som "fot i hose".

 

Om du også er interessert eller tyjer det er morsomt å gå lenger enn lang inn i unner-menyer og ennu vider. Kan du saktens få timene .....ja faktisk dagene til å gå. Så her er der mulighetter får tilfredsstilt ulike tilbøyeligheter.

 

For egen del, kan je styre min begeistring for Trykk-skjerm delen. Men je ser jo fordelen med areal utnyttelsen (på en mobiltlf.), av å smelte sammen "taster" og skjerm i én del. Det skal også nevnes at Trykk skjermen e blitt noe bedre etter de to sist oppdateringer, og sammen med Opera Mini (web-nett-leser) nyeste versjon begynner det å bli tålelig.

 

Just-Me. . . håper dette kan hjelpe deg litt videre. Kom gjerne tilbake med ting du er usikker på. Og ekstra oppmuntrende for os, som vurdere hvem vi vil bruke tid og energi på å hjelpe.......er det stimulerende, om du har gjort hjemme lektie /forarbeidet etter beste evne.

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Tusen takk NFSG :)

 

Ja jeg er grei med pc og laster både film og musikk uten problem så håper jeg skjønner programmet som kommer med telefonen.

 

Vel det er min første S60 (symbian) tlf men tror og håper jeg skjønner dette systemet :)

Det blir nok ikke så mye surfing for mitt bruk da jeg har pc-en ved min side stort sett hele tiden.

 

Jeg kommer nok heller ikke til å laste ned masse ting så er mer opptatt vanlig bruk og at jeg klarer å omstille meg til en skjerm kontra taster :)

 

Jeg har skjønt at man gjør denne telefonen egentlig til hva man vil selv men er selvsagt int å kunne utnytte den på best mulig måte.

 

Jeg takker for dyktige svar samt man kan få hjelp etter hvert så jeg kommer til å kjøpe denne til uken :)

 

Klemmer Just-Me

Lenke til kommentar

Just-Me

 

et lille apendix: Når du med sørg bekjente eller andre i din omgangs krets om assistanse til problemløsing uansett hvilken mobiltlf. du havner på eller det gjeller problemer med PC. Så legg nøye merke til de svar du får - og sortér hjelpen ut FØR du la dem fikle med ditt utstyr. Det er "for seint" når først det er rotet til.

Min erfaring: 17 - 21 åringer - generelt - styre je unna. Spør du, er de nesten alle verdensmester. Men det skorter når resultatet skal vurderes (men som je har understreket før er der noen få je tar hatten av for). Du skal bare lære deg å finne disse. Og det FØR de få adgang til din telefon.

Og når du først har fått hjelp til å få innstilt telefonen som du måtte ønske, overlat den ikke til noen smartinger.

 

Nu høres je vell ut som je er så dyktig sjøl. Hvilket ikke e tilfellet. Det er ikke lenger siden i går, eg etter 14 dages fortvilet kamp med å få mobilen's e-post klient til å samarbeide knirkefritt med Pc'en e-post klienter, måtte krype til korset. Etter forutbestilt time, å kjøpte meg hjepl hos den lokale bredbånd-leverandør, hvor der fantes fornødne kompetanse. OK det kosta flesk, men nu fungere det som jeg ønsket. Og ingen oppkomlinger skal inn til vider ikke bort i telefonen min.

Så dyktigere er je ikke. De fleste her på forumet har temmelig sikkert klaret disse paragrafer sjøl.

Lenke til kommentar

Sjøl om det gå fint å skrive og tekste på 5800, er je på linje med Mannen med ljåen (temmelig oppsiktsvekkende navn, å velge frivillig), fysiske taster er mer komfortable å skrive med.

 

Just-Me: Uten denne skjermen, den nu engang har (som er hovedattraksjonen ved denne tlf.) kan je itj skjønne at denne tlf. utmerker seg i forhold til andre. Så hvis du primært ønsker en stabil mobiltlf. til at ringe med og sende & motta SMS'er, ville je ikke bruke 2.500 - 3.500 kr. på denne. Der e dusinvis av mobil.tlf. til en mer fornuftig pris.

 

Er ikke klar over ditt kjennskap til S60 telefoner; men et annet gode er at du kan betjene deg av flere programmer/funksjoner samtidig.

 

Hell og lykke til....

 

Just-me

 

Du finner Nokia 5800XM hos Netonnet til 2790kr. og Netcom ( https://secure.netcom.shop.moobi.com/index....d/9713/action/1 ) til 2587kr. og andre selger den vel ennå billigere. Så om du går for en 5800; i stedet for å følge lenken her.....å bestiller fra Moobi Norway AS. Så ring til direkte til Netcom, få en vilkårlig kundebehandler og bestill telefonen via henne/ham og du fer umiddelbart et avslag på 200 kr. Og e du god til å predike for deg, kan hende du fer ytterligere avslag. Og 200 kr. fra 2587 kr. er 2.387,00 kr. .....nu har du snart også råd til invisibleSHIELD™ ?

Det ikke stort du fer fylt på bensintanken for 200kr, eller mye tobakk du fer kjøpt for to av de røde. Så det kvitter vell hvor du kjøper....når det gjelder pris. Men legg så til, hva leverandøren har av muligheter eller tjenester der passer deg. Det e itj all e-post som e like etterlengtet; men av og til venter je på e-post, når je e på farta. Og her har Netcom i mange år hatt en tjeneste (wap-push, og dette er en "ekte" push) som varsler meg umiddelbart på mobilen, når der kjem en e-post att meg. Dette uten noen ekstratjeneste je må abonnere på. Du oppretter bare en e-post adresse på Nettcom og beholder alle din gamle e-post adresser, men blot videresender en kopi til din nye Netcom adresse. Og vips, du slipper å gå flere ganger i løpet av dagen og søke med mobiltlf. om den e-post du venter på, e kommet.

 

Det e faktisk lettere å betjene trykkskjermen med en negl enn med selve fingerplommen. Hvis du i alminnelighet e omsorgsfull og betenksom over for de ting du omgir deg med, og trives med at de fungere og tar seg godt ut fremover. Vil je anbefale deg å anskaffe ZAGG's invisibleSHIELD™ : http://www.zagg.com/invisibleshield/nokia-...ns-shields.php#

 

Je ser her på tråden, der er bruker som mener at invisibleSHIELD er oppskrytt og ikke noe å gå etter. Men leser du nøye eter, hvordan og hva der skrives. Blir konklusjonen nok heller er tale om en slurvet og skjødesløs håndtering fra brukerens side, enn en faglig vurdering av invisibleSHIELD™.

 

Der finnes utallige Beskyttelsefilm til bruk for mobiltlf. (som er billigere) men antakelig ingen som står like klar etter lenger tids bruk. . . . men det e med beskyt.film som med 5800XM der er mange alternativer som er billigere.................

 

Om det er vanskelig og montere.....det er igjen et spørsmål om din leggning. Men vil du ikke sjøl prøve, må det vel gå an å finne en eller anden "skolens-flinke-gutt med rene negler og vann i håret, du kan gå å spørre. Ellers du har sikkert en onkel med finger-snille.......

mot at du baker noe kaffebrød til han. Bortsett fra dette er det ikke så vanskelig; følg monteringanvisningen + forbered deg + gå gjerne ut på altanen eller haven en dag det er vindstille. Vil du ha ekstra godt resultat, ta med ut et bord med tre overflate (sjansene for statisk partikler i prosessen, minsker vesentlig)

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Fennec, og duger det programmet? (Firefox for mobil)

 

Jeg er enig med Mannen med ljåen:

Jeg har Programareersjon

V 20.0.012 ..

 

.. Hadde ikke tenkt å gå imot NetCom og installere en hack, men jeg vil ha en telefon som virker.

Selv har jeg Telenor subsidiert telefon, og sliter med å få ny firmware versjon gjennom den offisielle kanalen.

Lenke til kommentar

Hallo G

 

Je leste om dine påbegynte undersøkelser om sikkerhet ved bruk av 5800, symbian S60. Viktig og interessant arbeid du der gjør. Je kjem til å følge med dine konklusjoner, da digital sikkerhet og andres kommersiell utnyttelse av min digitale virksomhet, e viktig for meg å ha kjennskap til.

 

Fennec har je itj noe kjennskap til; men på PC'en har je aldri annet enn brukt Firefox & Thunderbird - ut fra ideologiske synspunkter. Så når du en dag du fer dristet deg sjøl til å utforske Fennec. . . vil dine vurderinger vårre kjærkommen.

 

apropos min digitale virksomhet & ut fra ideologiske synspunkter: er det årsaken til at je ikke har aktivet Nokias OVI, eller bruker

Nokia Mucikk Manager eller Nokia Video Mamager, da disse "tilbud" er særdeles villig skanner hele min PC og diske, ikke ulik "Lille Bløt". Det e hendt mer enn én gang at je unner klipp-lim-konverterings arbeid, har lytte til en pågående debatt på TV (over WMPlayer) som kjører i bakgrunnen. Hvis je da unner arbeidet kopler USB kablen til mobiltlf. tilegner "Lille Bløt" seg øyeblikkelig adgang til all innholdet på min mobiltelefon. Hvilket je aldri har gitt min tillatelse til. Je har flere gange forsøkt å finne en mulighet for å avskjære WMPlayer fra denne virksomhet; men ikke lykkes.

 

Nå, stå på G....

Endret av NFSG
Lenke til kommentar

Jeg var nettopp på Kreta og brukte min telefon der for å finne frem. Jeg må si at jeg slet mer med å bruke GPS der enn jeg gjør i Norge og i Paris. På forhånd hadde jeg ved begge anledninger lastet ned kartdata, slik at jeg ikke brukte internett eller telefon for å koble til internett.

Problemet mitt var at ved flere anledninger på Kreta så fant den ingen satelitter. Den låste seg på dette, fant ingen satelitter igjen før jeg restarta og da vips fant den frem.

Det har jeg aldri hatt noen problemer med utendørs i Norge, heller ikke i Paris.

 

Jeg har hatt programvareversjon v 20.0.012 hele tiden, har ikke oppgradert enda.

Lenke til kommentar
Jeg var nettopp på Kreta og brukte min telefon der for å finne frem. Jeg må si at jeg slet mer med å bruke GPS der enn jeg gjør i Norge og i Paris. På forhånd hadde jeg ved begge anledninger lastet ned kartdata, slik at jeg ikke brukte internett eller telefon for å koble til internett.

Problemet mitt var at ved flere anledninger på Kreta så fant den ingen satelitter. Den låste seg på dette, fant ingen satelitter igjen før jeg restarta og da vips fant den frem.

Det har jeg aldri hatt noen problemer med utendørs i Norge, heller ikke i Paris.

 

Jeg har hatt programvareversjon v 20.0.012 hele tiden, har ikke oppgradert enda.

 

Snodig egentlig. Kan jo være lokale forstyrrelser eller slikt. Men var du i mellom mye bygninger og slik når du prøvde? For dette kan hindre telefonen å få kontakt.

Lenke til kommentar
Min døde i natt:(

Fungerte når jeg gikk og la meg. Når jeg våknet var den svart og reagerte ikke på noen ting.

Kan jo hende din er død, men har du sjekket "våkne opp"-skyveknappen som en finner på den ene siden av telefonen?

Lenke til kommentar

Til de som har greie på firmwareoppdateringer. Hvis jeg skulle være så heldig at Telenor tillater å slippe versjon 21 av firmware'n da.

 

Vil en firmwareoppdatering bare slette brukerdata, eller vil den rive bort installert programvare som en selv har lagt til. F.eks. programvare for VOIP som jeg har lagt til fring.com (med flere typer programvare)?

 

Også lurer jeg på oppskriften til å gjøre en ryddig avinstallering av programvare. Noen som har en slik veiledning, så jeg slipper å lete i alskens andre kilder (brukermanual/internett)? Avinstallering er gjerne fornuftig dersom en ny versjon av ett program er sluppet, ihvertfall er det jo ofte slik på Windows PC'er om ikke annet.

 

Svar til NFSG:

Jeg vurderer å spørre support hos Kaspersky om jeg kan få tilsendt en nedlastningslenke av den "trail"-versjonen av sikkerhestprogramvaren deres (av 20.mai), viser til egen lenke om temaet.

 

Kaspersky's support fant jeg å være imøtekommende. Det er en av de viktige kvalitetssikringene en bør notere seg rundt seriøse produkter/firma.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...