Gå til innhold

Ny Nikon 50mm f/1.4 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Endelig! Det var virkelig på tide dette her :p

 

Nå var det bare ~30mm AF-S, da. Det bør gå fort, de har åpenbart innsett behovet.

 

Hurra! :new_woot:

Helt enig! Et nytt AF-S objektiv mellom 24 og 35mm hadde jeg kjøpt umiddelbart. Denne nye 50mm'en blir nok også kjøpt når prisen kryper under 3000,- ja :)

 

Men det store spørsmålet for oss DX-brukere er om Nikon i det hele tatt vil utvikle fastobjektiver i DX-formatet? For oss som sannsynligvis aldri vil gå for fullformat, er det endel vekt og størrelse å spare på det (eller tar jeg feil der?), men Nikon vil vel lage objektivene slik at de kan brukes på begge format...

Lenke til kommentar
Men det store spørsmålet for oss DX-brukere er om Nikon i det hele tatt vil utvikle fastobjektiver i DX-formatet? For oss som sannsynligvis aldri vil gå for fullformat, er det endel vekt og størrelse å spare på det (eller tar jeg feil der?), men Nikon vil vel lage objektivene slik at de kan brukes på begge format...

Bortsett fra 10,5mm f/2,8 fisheye, har ikke Nikon noen objektiver med fast brennvidde tilpasset DX og jeg tillater meg å tro at det ikke kommer noen heller.

 

Sigma har så vidt jeg vet et 4,5mm f/2,8 fisheye, 10mm f/2,8 fisheye og det populære 30mm f/1,4. Derfra kan det kanskje komme flere etter hvert.

 

Tamron og Tokina har ingen, hvis jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Men det store spørsmålet for oss DX-brukere er om Nikon i det hele tatt vil utvikle fastobjektiver i DX-formatet? For oss som sannsynligvis aldri vil gå for fullformat, er det endel vekt og størrelse å spare på det (eller tar jeg feil der?), men Nikon vil vel lage objektivene slik at de kan brukes på begge format...
Godt spørsmål. Jeg tror nok DX som sensorstørrelse vil leve videre for den forutsigbare fremtiden, men om Nikon kommer til å prioritere DX-optikk er jeg mer tvilende til. Samtidig er det jo ganske mye å spare på å lage optikken med redusert bildesirkel, og et sett med relativt rimelig fastoptikk til DX vil absolutt være attraktivt.

 

Pokker heller, hadde jeg vært Nikon hadde jeg laget en AF-S DX 30 f/1,8 eller noe lignende bare for å få D40-haterne på verdens diskusjonsfora til å holde kjeft :p

Lenke til kommentar

Tror dere nikons nye 50mm vil være noe bedre enn sigmas velroste nye 50mm? sigma har jo 77mm filterdiameter mot nikons 58mm og veier omtrent dobbelt så mye, pluss at nikon har ikke nano coating... Skal det ikke i grunn være en fordel å holde seg til orginalopptikk, prismessig er nikonen 2-300,- kr billigere også...

Lenke til kommentar
Tror dere nikons nye 50mm vil være noe bedre enn sigmas velroste nye 50mm?
Tror vi alle skal holde oss for gode til å tro noe som helst før vi ser tester av begge to. Uansett er det hevet over en hver tvil at begge disse objektivene er helt i toppklasse ang. optikk, og du kan forbedre bildene dine på mye annet enn å bytte frem og tilbake mellom disse objektivene. Jeg ville i utgangspunktet helt klart valgt Nikkor, både fordi de typisk holder seg bedre i annenhåndsverdi og fordi det er mindre og lettere, men Sigmaen er uansett ikke noe dårlig stykke glass, og man gjør ingen tabbe med å gå for den, i hvert fall ikke om autofokusen fungerer bra.
Lenke til kommentar

Skummelt snau frist for de som ønsker en under granen i år, men det går sikkert bra. Uansett er det gledelig at fokusmotor i objektivet ser ut til å gå rimelig kjapt for de det betyr noe for. Og det er de som er ganske nye, men føler seg klar for litt mer utfordring enn det zoomen de fikk med sin D60 gir dem.

 

Når det gjelder 30mm, så tror jeg heller de gir sine nåværende 28 og 35mm-ere fokusmotor. Det synes jeg holder også mtp at de satser sterkt på FX. Det tror jeg kommer til bremse opp utviklingen av fastoptikk for DX, siden de alternativene de allerede har fungerer både på FX og DX. Siden stadig flere seriøse DX-brukere vurderer FX så tenker sikkert Nikon slik at en 30mm til DX blir for smalt marked, siden de samme kundene kan bli tilfredsstilt behovet med en litt mindre lyssterk 35mm.

 

Det ser ut for at det kun er Pentax og Olympus som faktisk har laget en normal til sine nye formater. Olympus har sin 25mm, men stiller litt på sidelinjen siden FT helt bryter med OM-systemet. Men Pentax har jo kommet med en råttent dyr 31mm for DX. Det er interessant at et merke velger å lage en så kompromissløs normal for et cropkamera, og det er typisk at det er Pentax som har kommet med det.

Lenke til kommentar

PMnormal:

Det tror jeg kommer til bremse opp utviklingen av fastoptikk for DX

Ser ut til at det ble bråstopp etter 10,5mm fisheye.

 

Mine tanker: FX blir hovedsatsinga til Nikon Japan, mens alt av

DX etterhvert vil flytte ut mer og mer (i Kina lages vel endel nå?)

Mulig Nikon har insett at det er marginalt med inntjening på å utvikle, produsere og konkurrere i et marked der 3. parts produsenter er sterke. (som PMnormal påpeker)

 

Mine refleksjoner:

Kjøper du en DX med f.eks D80 med 18-135mm.

Hva skal du kjøpesom neste objektiv?

Å kjøpe et fastobjektiv, 35, 50 eller 85mm virker jo litt smør på flesk. Å gå opp til 200mm og over koster flesk.

Stor sjanse for at objektiv nr 2 blir en zoom, enten ekstremvid, eller telezoom.

Lenke til kommentar
Det ser ut for at det kun er Pentax og Olympus som faktisk har laget en normal til sine nye formater. Olympus har sin 25mm, men stiller litt på sidelinjen siden FT helt bryter med OM-systemet. Men Pentax har jo kommet med en råttent dyr 31mm for DX. Det er interessant at et merke velger å lage en så kompromissløs normal for et cropkamera, og det er typisk at det er Pentax som har kommet med det.

Her tar du nok feil om det er Pentax FA 31mm Limited du mener.

Dette dekker fullformat og er et toppklasse objektiv. (jeg har :new_woot: )))

Les hva Luminous Landscape mente i en artikkel: "The Best (Autofocus) Lenses Money Can Buy"

 

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml

 

PS: men koster 9 store lapper på fotovideo :xmas:

Edit= PS

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Litt mer OT:

Jeg leste i et fora at Nikons objektivfatning ikke er stor nok til VR i huset på FF og at vi følgelig ikke vil se husbasert VR fra den kanten. Det er mulig at VR/IS i både hus og objektiv kommer til å kombineres i den nære fremtida. I så tilfelle stiller Nikon med et handicap her....

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Det ser ut for at det kun er Pentax og Olympus som faktisk har laget en normal til sine nye formater. Olympus har sin 25mm, men stiller litt på sidelinjen siden FT helt bryter med OM-systemet. Men Pentax har jo kommet med en råttent dyr 31mm for DX.
FA 31mm f/1.8 Ltd. er ikke crop, som Napoleon skriver. Men de har en DA* 30mm SDM i roadmap'et, så det kommer en skikkelig normal for Pentax-brukere. Gjett om jeg gleder meg til den :-)

 

Prisen på DA* 55mm f/1.4 SDM ble jo ikke så frastøtende som mange hadde trodd, og det er lov å håpe at denne heller ikke blir mye dyrere enn Sigma 30mm f/1.4, særlig om de modererer lysstyrken til f/1.8 eller det området (Pentax har jo mange "alternative" største blendere som f/1.7, f/1.9 i tillegg til f/1.4, f/1.8, f/2 etc).

Lenke til kommentar
Litt mer OT:

Jeg leste i et fora at Nikons objektivfatning ikke er stor nok til VR i huset på FF og at vi følgelig ikke vil se husbasert VR fra den kanten. Det er mulig at VR/IS i både hus og objektiv kommer til å kombineres i den nære fremtida. I så tilfelle stiller Nikon med et handicap her....

Jeg føler jeg med rimelig sikkerhet kan si at det bare er bullshit. Folk som hevder det forstår rett og slett ikke hvordan lyset passerer gjennom objektivet og projiseres på fokusplanet.

 

Det eneste som trengs for å kunne benytte seg av sensorbasert bildestabilisering er at bildet projiseres på en sirkel som er noe større enn sensoroverflaten, og det er den på alle SLR-systemer, uavhengig av diameteren på fatningen. Sensorstabilisering trenger ikke å være i stand til å flytte sensoren mer enn kanskje 2 mm i hver retning, og så mye har man å gå på uansett system. Det er mulig man må gjøre speilhuset litt større, men det er fullstendig uproblematisk.

Lenke til kommentar
PMnormal:
Det tror jeg kommer til bremse opp utviklingen av fastoptikk for DX

Ser ut til at det ble bråstopp etter 10,5mm fisheye.

 

Mine tanker: FX blir hovedsatsinga til Nikon Japan, mens alt av

DX etterhvert vil flytte ut mer og mer (i Kina lages vel endel nå?)

Mulig Nikon har insett at det er marginalt med inntjening på å utvikle, produsere og konkurrere i et marked der 3. parts produsenter er sterke. (som PMnormal påpeker)

 

Mine refleksjoner:

Kjøper du en DX med f.eks D80 med 18-135mm.

Hva skal du kjøpesom neste objektiv?

Å kjøpe et fastobjektiv, 35, 50 eller 85mm virker jo litt smør på flesk. Å gå opp til 200mm og over koster flesk.

Stor sjanse for at objektiv nr 2 blir en zoom, enten ekstremvid, eller telezoom.

Nikon prøver tydeligvis å ha et så lite utvalg optikk som praktisk mulig. Det medfører at de heller lager en modell som går både på FX og DX, enn å optimalisere en DX-versjon. De har også lagt svært stor vekt på pris ved mange modeller tidligere, i den grad at f.eks flere av AF-modellene faktisk ble dårligere enn AIS-versjonene som de liksom skulle erstatte. Og mangelen på dedikert DX-optikk var jo et klart tegn på at Nikon styrte i retning fullformat, uansett hva de til enhver tid måtte påstå. Og den enkle årsakskjeden er jo at yrkesfotografer og aktive entusiaster kommer til å gå i stor grad over til FX, disse gruppene står for det meste av salget av fastbrennviddeoptikk, dermed gir det mest mening å satse på FX. Jeg tror ikke konkurransen fra tredjeparts-leverandører betyr all verden for Nikon, kanskje er en til og med glad for å slippe presset om å lage f.eks 30mm/1.4 DX. Jeg tror ganske sikkert vi får 1.4-versjoner av 24mm og 35mm, kanskje også 28mm etter hvert. Vi må også huske at med et objektiv som 14-24/2.8, er behovet for lyssterke ultravide objektiver betydelig redusert. Jeg tror rett og slett Nikon ikke vil komme med en 16mm/1.4 DX-Nikkor. (Men Sigma, som har et potensielt mye større marked, kan godt finne på noe slikt..)

Lenke til kommentar

35/1.8? Hm. Hadde hoppa høyere for en 28/~1.4, men jeg er farlig nær taket nå.

 

Jeg skaffer den vel uansett når den kommer. Jeg skal ta det rolig en stund når jeg får tak i

-Noe mellom 24 og 35/1.4 og 2.8

-50/1.4

-80/1.4 eller 105/2.8

 

Vel, når jeg er ferdig med det må jeg ha noe bredt glass til OM-en. Og så trenger jeg sikkert noe lengre til Nikonen, og litt mer lys. Jaja. Trenger alltid mer. Da forsvant på en måte poenget mitt. Samma det.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...