Gå til innhold

Ny Nikon 50mm f/1.4 lansert


Anbefalte innlegg

mystisk.. skulle gjerne sett en sammenligning mellom 1.4 AF-D og AF-S også.

Enig i at samtlige bilder så skarpere ut med 1.8 objektivet.

Det er jo ikke umulig at Stian har fått et eks med fokusfeil, selv Nikons kvalitetskontroll svikter en sjelden gang ;)

 

Men jeg ville testet med stativ, selvutløser, speillås og kort lukkertid før jeg trakk noen konklusjoner. Skal man virkelig fin-sammenligne skarpheten til to objektiver så er det ikke så mye annet man kan gjøre. Gjerne velg et kjedeligere motiv også, som et ark millimeterpapir, så man kan bedre bedømme skarpheten over hele bildeflaten.

 

Personlig blir det nok til at jeg beholder AF-D-versjonen en stund fremover uansett hva resultatene viser. Det er andre innkjøp som er mer nyttige for mitt bruk før jeg begynner å oppdatere optikk som i utgangspunktet allerede er veldig bra :p

 

Som sagt er det godt mulig at jeg ikke har fått det 100% til.Alle er tatt på stativ og flere av de ser jeg jo selv veldig klart at det er bevegelse uskarphet i,skulle nok hatt en utløser.så må ikke ta disse test bildene så seriøst.Nekter og tro at den nye er mindre skarp en 50mm 1,8.Så er nok jeg som ikke har fått det til.Skulle nok tatt de med blits ja...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær klar over at så å si alle f/1.2 og f/1.4 objektiv lider av "focus shift". Dvs at på blender fra 2-2.8 til 5.6 så vil du høyst sannsynlig få bakfokus med et par cm. Dette kan du kompensere for ved å trykke inn DOF preview button før du fokuser. Eller du kan fokuserer manuelt nedblendet.

Jeg har ikke sett test på denne linsa, men av de som er testet, er det bare en av Canon sine 50mm og Voightlander 58mm som er så godt som fri for "focus shift" effekten.

 

Prøv å test med et objekt 1 meter borte og et objekt kanskje 1,02m borte - fokuser på det nærmeste å se hva som skjer på f/2 - f/5.6

Lenke til kommentar

Det var ikke test av linsen jeg tenkte på, den har jeg sett.

Jeg tenkte på testen der de tester "focus-shift" - tror det er fra Nederland. Det var en tråd om dette for en stund siden på NikonCafe.

 

Da var det en som var missfornøyd med Zeiss 50mm eller 85mm f/1.4.

Han ble veldig fornøyd etterpå, når han fikk vite hvordan linsa oppfører seg.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...