Gå til innhold

Ny Nikon 50mm f/1.4 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kanskje et skuffende og et litt bedre rykte

35 f/1.8 og 85 f/1.4

35mm f/1.8 er ikke så dumt, selvfølgelig ville f/1.4 være bedre, men de fleste klarer fint å leve med f/1.8 og god ISO-ytelse... 85mm f/1.4 er jo et gammelt rykte, eller kanskje man skal si drøm. Uansett vil den være velkommen hos mange, og selv om man ønsket seg 35mm f/1.4 eller 28mm f/1.4 er nok lommeboken mer glad for 35mm f/1.8...
Lenke til kommentar

Skarphet er oppskrytt.

 

Mange av de fineste og mest stemningsfulle bildene mine er tatt på ISO 800-1600 med Sigma 30mm f/1,4. Skarpheten og detaljgjengivelsen er mildest talt ræva.

 

Men bildene er fremdeles varme og livlige, og klarer å formidle stemningen som eksisterte når de ble tatt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kanskje et skuffende og et litt bedre rykte

35 f/1.8 og 85 f/1.4

En 35 f/1,8 lyder ihvertfall som søt musikk i mine ører. Har lenge hatt "behov" for 35 f/2 men har holdt litt igjen i håp om at Nikon ville komme med en Af-s utgave av denne. Nå kan det se ut som mitt ønske kansje blir oppfylt? Kommer også til å bytte ut min 50mm f/1,8 hvis den nye f/1,4 får gode rapporter. Spennende tider dette :)
Lenke til kommentar
24mm f/1.2 mente du vel?

Enten så leste jeg, eller drømte (finner iallefall ikke igjen artikkelen), om en ny 135mm f/1.8.

Tar jeg ikke mye feil, så passer det utmerket mellom 105mm og 185mm.

Det var noen forumrykter om en 35/1.8, sikkert den du mener.

 

24/1.2 hadde også vært noe ja. Eller for den saks skyld 24/.5. Men jeg liker nå fortsatt tanken på en ny utgave av 28/1.4D med motor og en levelig pris.

Lenke til kommentar

Skulle ønske det, men jeg har en så fjong 35mm f/2, så den nye 35mm f/1.8 står ikke på ønskelista mi. Nei det er en 135 jeg ser framfor skylappene min :wallbash:

 

edit: Den forrige AF 28mm f/1.4 hadde jo håndslipte ellementer,

så en skal vel ikke se bort fra at de vil holde seg i høyt prisleie selv om det skulle komme en ny.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Skulle ønske det, men jeg har en så fjong 35mm f/2, så den nye 35mm f/1.8 står ikke på ønskelista mi. Nei det er en 135 jeg ser framfor skylappene min :wallbash:

 

edit: Den forrige AF 28mm f/1.4 hadde jo håndslipte ellementer,

så en skal vel ikke se bort fra at de vil holde seg i høyt prisleie selv om det skulle komme en ny.

Synes det er rart om de bare går til 1.8 hvis de først går under f/2 med 35 mm'ern. Nikon har jo et skrikende behov (for de som er utstyrt med fastoptikk-ører) for en 35/1.4 (helst AF-S). 35/1.4 AIS er ikke så himla dyr ny heller, en ny versjon bør bli overkommelig i pris.

 

Litt mer mening kan det være å gå opp et tredels blendersteg fra f/2 med en ny 135mm. Samtidig er den eksisterende 135/2 AF-D DC et svært godt objektiv, som iallfall jeg håper de vil beholde. Og da er det kanskje litt poeng å differensiere bittelitt. Og for min egen del, så blender jeg gjerne 105/1.8 AIS "ned" til f/2 - det hjelper endel.

 

24/1.4 ja. Hvorfor kan ikke Nikon kopiere Canon, forrige versjon av 24/1.4 burde de jo kunne få kjøpt retten til billig? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...