Gå til innhold

Ny Nikon 50mm f/1.4 lansert


Anbefalte innlegg

er det egentlig nødvendig å ha en så stor blender på 50mm? jeg har 1.8 og synes det er helt kurant. hva er det som gjør at 1.4 er så supa bra?

Det er ikke nødvendig med stor blender hvis man ikke trenger stor blender. Fra f/2.8 eller så er vel 50 f/1.8 et funn til prisen. Men 50 f/1.4 _er_ skarpere på store blendere (også hvis vi ser bort fra akkurat blender 1.4).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har også noe for seg på den måten at hvis man vil ta bilder ved f/2 så er f/1.4 blendet mer ned enn f/1.8, slik at det vil være skarpere.

 

Francis

Det er ikke alltid at man må blende ned ulike objektiver like mye for at de skal bli tilsvarende skarpe.

 

hva er forskjell på den gamle Nikon 50mm f1.4 og den nye Nikon 50mm f1.4?

Og hva gjør den nye så mye bedre?

 

Nytt design og innebygd fokusmotor.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
hva er forskjell på den gamle Nikon 50mm f1.4 og den nye Nikon 50mm f1.4?

Og hva gjør den nye så mye bedre?

 

Nytt design og innebygd fokusmotor.

Iflg MTF-kurvene fra Nikon, virker det som om ytelsen på full åpning er endel bedre, men først og fremst mye jamnere over bildeflata. Veit ikke om en vil kunne se veldig mye på DX, men på FX er det trolig ganske merkbart.

Lenke til kommentar
jeg har nå et nikon 50mm f1.4 til mitt d 700 og jeg synes at det er ekstremt skarpt og bra,så jeg kan ikke tenke meg hva som kan bli bedre på den nye,og kan ikke tenke meg at det er mulig å få det skarpere:)hvordan vil jeg se fysisk forskjell på bilde?bedre farger eller at andre ting blir bedre?

Siden den ikke er i salg enda, er litt vanskelig å svare helt konkret på dette, men her har Bjørn Rørslett postet sine første inntrykk av det nye objektivet.

Lenke til kommentar

Hvis en jobber mest nedblenda til f/5.6 og lavere, er 50/1.8 et godt valg. På f/4-5.6 tviler jeg på at det vil være noen stor forskjell på variantene. På f/2.8 og større er det 50/1.4 som gjelder, og på f/1.4-2 vil nok den nye versjonen være langt å foretrekke for jamn ytelse. Interessant dette at Nikon verken legger på ED-glass eller asfæriske elementer i den nye versjonen heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...