Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD 4870 X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det er fordi jeg begynner å bli gammel at jeg lar meg irritere over den elendige grammatikken i artikkelen. Hvert eneste avsnitt inneholdt unødvendig overkonstruerte setninger og irriterende kommafeil. Norsken som er brukt er utrolig muntlig i formen og hører ikke hjemme i en seriøs artikkel på et nåenlunde oppegående nettsted som hw.no.

 

Er det bare jeg som er vanskelig eller er det flere som ser det samme som meg?

 

Ellers var det jo en fin test av et rått kort som absolutt må opp til vurdering neste gang det skal oppgraderes her i huset. Det eneste som kunne vært interessant er å høre fra andre som har kortet selv om det virkelig blir så varmt som det påstås i artikkelen. 87 grader idle var litt skremmende.

Lenke til kommentar

har erfart.

Hva angår driverene så har jeg kun prøvd 8.8, og disse har slått seg vrange i Far Cry, og delvis i FSX.

Har brukt GPUz027 til å overvåke gpu clock / mem clock og load prosent.
I Flightsimulator X i WinXP kjører kortet kun på 1 kjerne, men klokker opp begge kjernene og minnet til 750/900 når jeg kjører fullskjerm. Jeg har sjekket at Catalyst AIèn er på.

I Flightsimulator X i Vista kjører kortet kun på 1 kjerne, og klokker ikke opp noenting (507 på core), fullskjerm eller ikke.

Har googlet mye, men finner ikke noen som har samme problemet med FSX, kanskje folk rett og slett ikke har lagt merke til det?


Skulle forsatt likt å visst om testene er utført i overklokket tilstand (vil anta at de ikke er det).
Det hadde vært greit å hatte med OC tester også =)

edit_
Er det ikke lenger ATItool som er kongen på haugen?
Kanskje man kan legge til hele navnet: ExpertTool ATI v4 ,det var ikke helt lett å finne.

Artikkelen fikk pushet meg over til å så smått overklokke =)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Må bare si at det ikke er varmt i det heletatt! Har dette kortet og det holder 45 grader celsius ved 40% vifte, 53 ved 30% idle. Om jeg setter vifta til 70% når jeg kjører assassins creed holder kortet 67 grader. Vil ikke si dette er høye tempraturer??

 

De temperaturene som oppgis i artikkelen er:

Dog er det litt skremmende høye temperaturer som møter oss. Ved idle så ligger temperaturen på 87-88° C, mens under load så sniker muligens temperaturen seg opp i 90° C. Selv om skjermkortet er designet for dette, så er det varmt. Å skifte skjermkabel i mørket kunne raskt medføre en litt FOR varm finger eller to, som følge av den varme braketen fra skjermkortet.

 

... og det er varmt !

Syns de høye temperaturene i artikkelen er litt rart. Jeg var borti en maskin med 4870x2 tidligere denne uka og tempen var litt over 50°C i idle (sjekka ikke ved load). Det er over 30°C kjøligere enn hva resultatet var i artikkelen ...

 

Altså vifta må jo stå på 20% elns hvis dette kortet skal nå så høye tempraturer. Kjørte mitt på 30% når jeg spilte assassins creed, og da ble det 92 grader. Da stilte kortet seg på 90% og kjølte ned kortet. Da holdt det faktisk 55-60 grader ved load.

Lenke til kommentar

Vifta kjører på 20-30 % om man ikke justerer dette manuelt.

 

Med tredjeparts programvare bla. så går det fint ann å øke viftehastigheten slik at tempen falt til en 40-50 grader. Men til en veldig høy støy.

En mellomting er nok bra det, men fortsatt litt bråkete.

 

Edit: Skulle så gjerne kjørt med 2560x1600, men setter krav til skjermen som blir brukt. Prisen er mildt sagt stiv på disse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg å kjøre på 30-35% ved idle og 60-70% ved load. Altså om jeg spiller legger jeg ikke merke til lyden om jeg har på headsett eller sitter med høyttalerene på.

 

Og jeg bruker Asus Smartdoctor til fikse vifte innstillinger.. Funker faktisk helt fint (Fulgte med skjermkortet)

Endret av luckybattler
Lenke til kommentar

Burde ikke HW ha sammenliknet med 9800 GX2 istedet for GTX 280? 9800 GX2 og 4870 X2 er jo litt mer sammenliknbart enn GTX 280 og 4870 X2, dessuten så scorer GX2 bedre i en del av testene enn det GTX 280 gjør.

 

edit: grammatikkleif

Endret av a-z
Lenke til kommentar
Mulig det kan være relatert til produsent?

For Catalyst 8.8 var rett og slett så dårlig på dette kortet at det var ubrukelig til alt fra spilling til surfing. Vista 64bit.

Vel jeg regner med at du har undersøkt og funnet ut at dette er gjennomgående problemer siden du nevner dette på et generelt grunnlag i testen. Så da er det nok bare jeg som har vært heldig.

Akkurat hvorvidt problemet er skal jeg ikke si noe på. Det er nok mulig jeg har gjort litt dårlig undersøking, men de jeg forhørte meg til nevne at de også har hatt lignende problemer med Catalyst 8.8.

 

Det faktum at Catalyst 8.9 Beta fikset det meste betyr vel at det ikke blir noe stort problem i fremtiden. Uansett, det virker som om det er et langt mindre problem enn først trodd, så har valgt å fjerne det under oppramsing av negative ting.

 

Du har jo kun testet dette på et P35 med PCI-Ex 1.1 . Mulig det har noe med saken å gjøre .

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er fordi jeg begynner å bli gammel at jeg lar meg irritere over den elendige grammatikken i artikkelen. Hvert eneste avsnitt inneholdt unødvendig overkonstruerte setninger og irriterende kommafeil. Norsken som er brukt er utrolig muntlig i formen og hører ikke hjemme i en seriøs artikkel på et nåenlunde oppegående nettsted som hw.no.

 

Er det bare jeg som er vanskelig eller er det flere som ser det samme som meg?

 

Ellers var det jo en fin test av et rått kort som absolutt må opp til vurdering neste gang det skal oppgraderes her i huset. Det eneste som kunne vært interessant er å høre fra andre som har kortet selv om det virkelig blir så varmt som det påstås i artikkelen. 87 grader idle var litt skremmende.

Enig i en del dårlig gramatikk rundt omkring. Men mer på forum enn i artikler.

 

Jeg har selv HIS radeon 4870x2, og det stemmer at kortet ligger på ca 85 grader ved idle ved stock instillinger, og ved full last flyr det fort opp i 90-95 grader. Dette er fordi vifta ved standardinnstillinger er låst til 27%

Med EXPERTool kan man fikse dette, desverre er minimum der 50%. Dette er klart hørbart dersom det er stille i rommet, men om man har på headset merker man det ikke. Selv ved 100% er det såvidt man merker viftesusen hvis man har headset med litt lyd i.

Desverre støtter EXPERTool heller ikke dynamisk viftestyring, og man må da stille vifta manuellt. Jeg har selv vifta på 50% 24/7. Temperaturen da er ca 45-50 grader idle ved 25grader romtemperatur, og ved full last ligger den stabilt på 60 grader. Dette er med overdrive aktivert og GPU på 750mhz og minne 900mhz.

Ved 100% vifte legger kortet seg rundt 40 grader idle og på ca 50-55 grader ved full load.

Jeg kjører folding@home når jeg ikke spiller, og den ligger på 1500-1800 iter/sec, hva nå enn det betyr. Den bruker i hvertfall ca 1-2 timer på de største og tyngste oppgavene.

På spill har jeg bare testet FPS på AoC og CSS hittil, og den klokker inn på ca 60 fps på Conan ved maks grafikk. På css FPS test fikk jeg rett under 300... ikke at det har noe å si... Har også spilt en del Call of Duty 4 på max grafikk, og har ennå ikke sett anntydning til lagg.

 

Dette er et kjempefint kort dersom du bruker headset, og ikke bryr deg om litt viftestøy i rommet ellers.

Jeg prøvde for morroskyld å overklokke kortet litt til, ved GPU 800mhz og minne 1000mhz ga kortet pikselfeil i hytt og pine ved belastning, men jeg fikk det til å kjøre stabilt med 100% vifte på GPU 775 mhz og minne 950 mhz. Temperaturen lå da rundt 55-60 grader ved full load. Klokka kortet ned igjenn til 750 og 900 siden jeg ikke har bruk for mer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Mulig det kan være relatert til produsent?

For Catalyst 8.8 var rett og slett så dårlig på dette kortet at det var ubrukelig til alt fra spilling til surfing. Vista 64bit.

Vel jeg regner med at du har undersøkt og funnet ut at dette er gjennomgående problemer siden du nevner dette på et generelt grunnlag i testen. Så da er det nok bare jeg som har vært heldig.

Akkurat hvorvidt problemet er skal jeg ikke si noe på. Det er nok mulig jeg har gjort litt dårlig undersøking, men de jeg forhørte meg til nevne at de også har hatt lignende problemer med Catalyst 8.8.

 

Det faktum at Catalyst 8.9 Beta fikset det meste betyr vel at det ikke blir noe stort problem i fremtiden. Uansett, det virker som om det er et langt mindre problem enn først trodd, så har valgt å fjerne det under oppramsing av negative ting.

 

Du har jo kun testet dette på et P35 med PCI-Ex 1.1 . Mulig det har noe med saken å gjøre .

 

Sett en review til med P35 hovedkort og 4870x2, denne testeren hadde også problemer, og ytelsen var langt under hva andre tester fikk i spill med P45/x48/x38. Tilfeldigheter... mulig det, men anntar at det kunne vært smart å teste dette kortet med P45/x48/x38 på akkurat samme CPU/minne hastigheter og sett om det forandret noe...

 

Jeg hakket forøvrig ille på denne testeren som konkluderte med ytelse som var utrolig mye lavere enn hva andre fikk med annet hovedkort, med eksakt samme CPU/minne hastighet......

Skal ikke gjøre dette her, men den andre testeren syntes ytelsen var så dårlig at han kallte HD4870x2 en flopp, så han trengte litt pepper....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg liker testene dine Andrull, godt gjennomført og ikke noe snikksnakk :thumbup:

 

En ting jeg savner med tester generelt er sammenlikninger med litt eldre makinvare, for eksempel forrige generasjons toppkort(7900GTX/1950XTX). Det er nok interessant for folk som skal oppgradere aldrende systemer. Da ser man også om det er verdt å legge penger i oppgradering.

Lenke til kommentar
- En del driver-relaterte problemer.

 

Nok til å skygge unna egentlig.

Da kan man ikke akkurat kjøpe seg noe skjermkort om man skal holde seg unna problemer, begge topprodusentene har flust med problemer som viser seg i forskjellige spill, oppløsninger og ikke minst OS. Nvidia sliter fortsatt med noe ustabile drivere i Vista 64 (kan uttale meg her fordi jeg har dette oset og oppdaterer ofte på driverfronten), her fungerer blandt annet 177.89 Best (gir ikke bsod i en rekke spill).

 

 

Mulig det kan være relatert til produsent?

For Catalyst 8.8 var rett og slett så dårlig på dette kortet at det var ubrukelig til alt fra spilling til surfing. Vista 64bit.

 

Med mindre kortet avviker fra Amd sitt referansedesign og har til dels store forskjeller på både pcb og minne (Er ikke disse bygd av Amd?) så kan jeg ikke se at et enkelt klistremerke skal forårsake så mye problemer.

 

Regner også med at Bios på kortene er ganske generisk så da gjennstår det bare to problempunkter : Drivere eller Testoppsett. Personlig utifra det jeg har lest og hørt kommentert så tror jeg det kan være sistenevnte da X2 'ene er litt sære på power og hk, noe som trolig fikser seg med nyere drivere eller bedre hw.

Lenke til kommentar

Vurderer å bytte ut 8800GT kortene mine med dette. Lurer bare på om det er verdt det eller om det bare er bortkastet penger, vil man merke noen ytelsesforskjell i spill?

 

Har ikke funnet altfor mange tester der det blir sammenlignet med 8800GT i SLI. Spiller i 1680x1050 oppløsning (mulig det blir 1920x1200 etterhvert). :)

Lenke til kommentar

Jeg har byttet til sparepærer i hele huset i fjor, for å ha litt bedre miljø-samvittighet. Men jeg frykter at et slikt kort vil i løpe av par måneder sluke alt jeg har spart i løpe av ett år. Fordi jeg bruker maskinen til alt og den står på hele dagen og kjører for det meste på Idle.

 

Det er helt utrolig at disse nye GPUene bruker så mye strøm på Idle, selv om 4870X2 er mye bedre enn miljø-svinet 2 x HD4870, men det burde ikke være nødvendig med så mye strømbruk på Idle, mener jeg. Kan vi si at det er miljø-kriminalitet å bruke slike maskiner for andre oppgaver enn spilling? bør man ikke la være å bruke slike maskiner for desktop og andre oppgaver?

Lenke til kommentar
Jeg har byttet til sparepærer i hele huset i fjor, for å ha litt bedre miljø-samvittighet. Men jeg frykter at et slikt kort vil i løpe av par måneder sluke alt jeg har spart i løpe av ett år. Fordi jeg bruker maskinen til alt og den står på hele dagen og kjører for det meste på Idle.

 

Det er helt utrolig at disse nye GPUene bruker så mye strøm på Idle, selv om 4870X2 er mye bedre enn miljø-svinet 2 x HD4870, men det burde ikke være nødvendig med så mye strømbruk på Idle, mener jeg. Kan vi si at det er miljø-kriminalitet å bruke slike maskiner for andre oppgaver enn spilling? bør man ikke la være å bruke slike maskiner for desktop og andre oppgaver?

 

Du høres ut som den perfekte kandidaten til bedre karma og Folding@home , den bruker jo skjermkortet nå og dermed så slipper du å engste deg om at pcen idler uten at den gjør nytte...

 

La oss se deg i rankingen på folding snart ;)

Lenke til kommentar
Er det sånn at det nå fungerer med to ulike kort i CrossFire? Altså hvis man f.eks. kjøper et 4870 nå, og så et 4870x2 senere, vil de kunne fungere i tospann?

 

Og hvordan er ytelsen til x2-kortet sammenliknet med to vanlige 4870 i CF?

 

Gode spørsmål.

Er faktisk litt usikker selv på dette , fant ikke noe på google nå heller.

 

Edit : Hovesakelig så ligger problemet i minnemengden på disse kortene, 512Mb vs 1024 pr kjerne, noe som sannsynligvis senker ytelsen en del.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...