Gå til innhold

Kulturo: Death Note 1


Anbefalte innlegg

Elsket regelrett animen, og har no begynt å lese mangaen:) Kjøpte også de to første live acton filmene bare for morror skyld, disse var bedre enn forventet så ikkje noe stort tap det. Har forøvrig kjøpt heile soundtracket til serien :p Mye HERLIG musikk her.

 

Tenkte også eg skulle bestille novellen Another Note også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, dere har bare anmeldt bok 1/12 + 1, og dere gir den 9/10. Dere kommer til å bli totalt hooked utover i serien. Fra bok 5 og oppover tar det virkelig helt av. Store deler av bok 12 hadde jeg høy puls fordi det var så forbanna spennende :D

 

Ryuk tar seg utrolig godt ut, og er veldig morsom i animen, faktisk mer i anime'n enn han er i manga'n. Ryuk og de røde eplene blir en aldri lei av =]

Musikken i anime'n er også fantastisk.

 

Jeg så anime'n først, så visste hva som skulle skje i manga'n, men likevel ble jeg forbaustet over hvor mye forfattere kunne overbevise når det kommer til metoder, tenkning, plot, karakterer og generell spenning.

Dette er det beste jeg har lest. 10/10

 

Kjøpes billig fra www.capris.no

Death Note 13 - How to Read anbefales også

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

En får tilogmed vite navnet til L

Lenke til kommentar
EDIT: Har dere anmeldt serier som Full Metal Alchemist, Code Geass og Bleach enda? De to førstnevnte er komplette mesterverk, mens Bleach starter som noe av det beste jeg har sett, men dabber av kraftig etter hvert.

Jeg bare antar at du snakker anime ettersom mangaen til Code Geass absolutt ikke er noe mesterverk. Hverken av de seriene du nevner distruberes i Norge med norsk oversettelse, etc. Kulturo kan ikke ta seg tid med noe som de fleste ikke ville bry seg med å importere. Du kan heller ikke forvente at de begynner å fronte piratkopiering :p

 

Det er til dags dato INGEN anime-serier som distruberes i Norge - ingen. De som er å få tak i på Outland er import. Markedet er bare ikke der, men filmer finnes det et lite knippe av (og ikke BARE fra Ghibli).

 

Mangae av FMA på den annen side oversettes til norsk av Schibsted. Jeg tviler dog på at det er direkteoversatt.

Lenke til kommentar

Det at så mange sier at ting passer bedre på engelsk enn norsk på forumet (og orsåvidt ellers i Norge), tror jeg handler om at folk ikke er så gode i engelsk. Dermed virker norsk litt "kjedelig", siden man er vant med alt, mens engelsk fortsatt er eksotisk, og derfor tror man at det er så mye større ordforråd osv. Har du bodd i et engelskspråklig land en stund / levd "på" engelsk, skjønner man fort at engelsk ikke er noe mer enn et språk, slik norsk også er, og at det er opp til oversetteren, ikke språket, om noe er bedre enn noe annet.

 

Og så vil jeg også minne om at det kun er bok 1 som er anmeldt. Det er selvfølgelig greit å diskutere ting som kommer lenger uti serien (men bruk spoilertags), men karakteren er bare på bok 1.

 

Jeg har nå kjøpt bok 2, men har ikke begynt å lese enda. Gleder meg, dog.

Lenke til kommentar

Uansett veldig kult at dere anmelder manga. 2 thumbs up til kulturo!

Ang språk vil jeg si, av det jeg har lest av manga, engelsk er fortsatt best. Det virker som om de norske utgavene baserer seg på et hipt ungdomspråk, og i serier som Death Note passer det overhodet ikke inn.

Og det du sier om eksotisk kan så være, men det er virkelig mange i Norge som kan engelsk godt. Har bodd i Australia i et halv år, og syns fortsatt engelsk regjerer over det norske språk. Det var rett og slett gøy å snakke engelsk hele tiden. Ikke det at man er mester i engelsk etter kun 6 mnd, men you get the picture.

Lenke til kommentar

Har aldri klart å engasjere meg skikkelig når jeg leser, med mindre det er en eksepsjonelt god bok, så derfor foretrekker jeg TV-serier og filmer. Har sett Death Note animasjonsserien, men hvis den norske mangaen virkelig er så bra som Motoko skal ha det til, så for jeg vel sjekke ut den også. Jeg så forresten den første boken på en bensinstasjon for ett par uker siden. Ble helt sjokkert! :p

 

Ah, forresten, vil bare legge til at jeg synes det er kjempeflott at Kulturo anmelder anime og manga. Takk skal dere ha!

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Jeg måtte lete litt etter skrytet mitt du nevner, men jeg fant det:

Slutten er noe annerledes i mangaen, og flyten er litt bedre overall

:p

 

Men joa, jeg kan godt skryte av den... -> [insert brag] <-

 

Personlig gir jeg mangaen 10/10, kontra 8/10 til animeen.

 

 

Edit:

Aha, du spesifiserte norsk. Sorry , my bad.

 

Den er god, ja :)

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Det kommer faktisk en ny Death Note film snart. Jeg hopper imidlertidig tvert over den pga at skuespilleren som er antatt til å få/ha fått rollen har ingenting å gjøre der. Ja, mine damer og herrer, ingen ringere enn Disney Channel sin High School Musical idiot, Zac Efron.

 

553294zac_efron%20tq.jpg

 

Utseendemessig funker han omtrent ok, men han kan jo ikke spille! Menmen, all anime/manga som amerikanerne har rotet seg såpass bort i holder jeg meg langt vekke fra.

 

---

Angående anime og manga i norden synes jeg at det er forferdelig dumt at de ikke tør å satse litt mer. Det at de kan skilles inn i fire aldersgrupper (gutt, jente, kvinne, mann) gjør det essensielt for et langt bredere marked enn de amerikanske tegneseriene. Så må også sistnevnte sies å være fullstendig anneledes når det kommer til innhold og kvalitet.

Lenke til kommentar

Han skal jammen dra seg inn minst en mil før det der kan bli noe vellykket.

 

---

 

Angående anime og manga i norden synes jeg at det er forferdelig dumt at de ikke tør å satse litt mer. Det at de kan skilles inn i fire aldersgrupper (gutt, jente, kvinne, mann) gjør det essensielt for et langt bredere marked enn de amerikanske tegneseriene. Så må også sistnevnte sies å være fullstendig anneledes når det kommer til innhold og kvalitet.

Er så enig. Hittil har vi ikke kommet lengre enn å snuse litt på shonen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...