Gå til innhold

Flygelederutdanning - Ny søknadsfrist 25 september 08


Aslasken

Anbefalte innlegg

Hei

 

Her kommer litt informasjon om et yrke og en utdanning som folk flest ikke vet så mye om.

 

Flygeleder er et spennende og ansvarsfullt yrke som passer for folk som er selvstendige og strukturerte og som liker utfordringer! Utdanningen er relativt kort og etter man er ferdig kan man vente seg veldig gode lønns- og arbeidsbetingelser. Jeg jobber selv for tiden som flygelederaspirant ved Sola lufthavn i Stavanger, og trives utrolig godt i jobben min.

 

Avinor har for tiden ett opptak til utdanningen med søknadsfrist 25. september. Dette kan være sjansen til å finne ut om denne utdanningen kan være noe for akkurat deg! Jeg tenkte å gi en del informasjon her i denne tråden og å gi folk anledning til å komme med spørsmål hvis det er noe dere lurer på. Som en som holder på med utdanningen akkurat nå så håper jeg at jeg kan gi gode svar og kanskje få noen av dere til å søke!

 

Utklipp fra www.avinor.no/flygelederutdanning:

 

Hva gjør en flygeleder?

 

Flygeledere holder kontroll med fly i norsk luftrom og trafikken på flyplassene. Det er en ansvarsfull jobb, full av utfordringer. En flygeleder må ha god simultankapasitet, være fokusert og nøyaktig. Flygeledere sørger for en sikker og effektiv trafikkavvikling ved å instruere piloter om spesifikke flygenivåer, retninger, hastigheter m.m.

 

Det er nærmere 500 flygeledere i Norge og alle er ansatt i Avinor. Flygeledere arbeider i kontrolltårnene på de største flyplassene i Norge. Avinors kontrollsentraler i Bodø, Stavanger og Røyken er også bemannet med flygeledere. I tårnene ved mindre flyplasser, jobber AFIS-fullmektiger, som er utdannet til å utføre begrensede deler av de oppgavene flygeledere har.

 

Flygelederutdanningen passer like godt for kvinner som for menn

 

Opptakskrav:

 

Alderskrav - for ekstraopptaket høsten 2008 må man være fylt 19, men ikke 30 år pr. 1. juli 2008.

 

Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre. Alle karakterer på vitnemålet teller, ingen tilleggspoeng skal regnes med. Vitnemålet må foreligge når du søker. Hvis du ikke får vitnemål før til sommeren må du dessverre vente et år med å søke.

 

Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk

 

Meget gode engelskkunnskaper

 

Plettfri vandel (du vil senere bli bedt om en politiattest ifm sikkerhetsklarering)

 

God helse. Du må ha normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5 eller -6 dioptri, god hørsel og klar tale. Hvis du har vært igjennom synskorrigerende inngrep som laseroperasjon, kan ikke synet før inngrepet ha vært dårligere enn +5 eller -6. Enkelte sykdommer som bla. diabetes vil dessuten være diskvalifiserende. Du finner mer informasjon om formelle helsekrav på lovdata.no og om flymedisin hos luftfartstilsynet.no.

 

Avklart verneplikt

 

 

Mer info finner dere på www.avinor.no/flygelederutdanning og er det ellers noe dere lurer på så må dere bare spørre så skal jeg svare så godt jeg kan! Håper det er noen som synes at dette er interresant og kanskje til og med vil vurdere å søke!

 

mvh Aslak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"relativt kort utdanning" er 14 mnd på skole i Malmø i Sverige etterfulgt av 9-12 mnd som aspirant ved en enhet i Norge =) Man står dermed som ferdig utdannet flygeleder etter ca 2 års utdanning.

 

AFIS-utdanningen er enda kortere, den består av et kurs på ca 3 mnd på den samme skolen i Malmø, etterfulgt av en periode med opplærling på enhet i Norge. Jeg vet ikke hvor lang denne praksisperioden er for AFIS-fullmektiger, men jeg vil tippe at den er noe kortere enn perioden for flygeledere, kanskje ca et halvt år.

 

Jeg er ikke sikker på hva AFIS-fullmektiger har i lønn, men jeg skal undersøke det og si ifra når jeg vet det!

 

mvh Aslak

 

Edit: En AFIS-fullmektig kan regne med å tjene ca 400.000kr i året. Til sammenligning er startlønnen for en flygeleder på 550.000kr.

Endret av Aslasken
Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig ikke alle det passer for å bo i utlandet over en lengre periode, men når det er sagt så er det veldig lett å komme seg fra Malmø til Norge. Det er buss og togforbindelse til Oslo og det tar ca en halvtime med tog fra Malmø sentrum til Kastrup lufthavn. Fra Kastrup går det jo fly til Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger så sånn sett føles det ikke som om man er så veldig langt hjemmefra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med fare for å påkalle meg moderatornes vrede så prøver jeg meg på en liten bump :)

Det er jo tross alt bare 5 dager igjen til søknadsfristen går ut! håper det er noen som viser litt interesse.

 

Spør meg om hva som helst angående utdanningen eller gå inn på www.avinor.no/flygelederutdanning og les der! Du kan også søke online. Bare følg linken på første side.

 

mvh

Lenke til kommentar

Hei hei =)

 

Hyggelig å se litt interesse!

 

vil du si det er en veldig stressende jobb? Tungt mentalt? :)

 

Dette er et litt vanskelig spørsmål å svare helt konkret ja eller nei på. Ja det kan være mye å gjøre, ja man har mye ansvar og det er viktig at man holder tunga rett i munnen og gjør jobben sin skikkelig hver dag. Jobben passer nok ikke til alle og derfor er det en relativt lang opptaksprosess med flere prøver, medisinsk sjekk og intervju. Dette er nettopp for å ivareta at folk som kommer inn på utdanningen har de kvaliteter som skal til for å kunne jobbe som flygeleder.

 

På den andre siden så er det veldig deilig å være ferdig på jobb i det øyeblikket du forlater posisjonen. Du har aldri jobben med deg hjem og man har alltid et apparat rundt seg som hjelper til og støtter opp.

 

For å oppsummere: Jeg oppfatter ikke jobben som mentalt tung eller stressende og det tror jeg ikke mine kollegaer gjør heller =)

 

Når det er søknadsfrist i september, vet du når studiestart er? Det er jo lite gunstig med tanke på andre studier, at man søker/vet ikke om man kommer inn før andre studier har begynt, hmmm :)

 

Det starter flere kurs iløpet av året. Jeg regner med at dette opptaket har som mål å finne kandidater til flere kull. Derfor kan jeg ikke svare deg på når studiestart eventuellt vil være, men da jeg søkte hadde man grei innflytelse på hvilket kull man ville starte i. Det jeg mener er at dersom du skulle komme inn men ikke har anledning til å begynne før f.eks til våren så tviler jeg på at det skulle være noe problem!

 

Ja søknadsfristen er litt lite gjennomtekt sammenlignet med andre studier. De fleste studier har jo startet opp for lenge siden, men skulle man komme inn samtidig som man går på noe annet er det som sagt sikkert mulig å utsette studiestart. Ellers kan man jo hoppe av det man går på slik som jeg og mange i mitt kull gjorde =)

 

Håper du søker!

 

mvh Aslak

Lenke til kommentar
Er det et absolutt krav å ha fullført verneplikt?

 

Nei du må ikke ha fullført verneplikten. Det heter at verneplikten skal være avklart.

Det vil si at du enten har fullført verneplikten, fullført siviltjeneste, fått fritak fra verneplikt eller for eksempel dimmet på medisinsk grunnlag. Poenget er at Avinor ikke er interessert i at du skal bli innkallt til verneplikt etter du har påbegynt utdanningen eller kommet ut i arbeid.

 

mvh Aslak

Lenke til kommentar

Genialt at jeg fant denne tråden!

 

Har akkurat fått beskjed om at jeg er innkalt til Fase 1 av opptaksprøvene!

Vet at de skal teste en del forskjellig, men kan du si noe mer spesifikt hvordan testene er?

 

Og det står også at en må ha meget gode engelsk kunnskaper.

Hvor mye blir dette lagt vekt på i Fasene?

Har hatt engelsk i 3år på vgs, men etter 2 friår nå, så er vel ikke alt inntakt.

Forstår og snakker fint engelsk, men er ikke suveren heller.

Lenke til kommentar

Heisann =)

 

Gratulerer med innkalling! Håper du klarer deg bra i testene!

 

De aller fleste ungdommer i dag snakker mer enn bra nok engelsk til å komme inn på flygelederutdanningen. Jeg oppfattet engelsktestene som veldig enkle. Testene går ut på at du får opplest flere små historier på engelsk. Så skal du svare på en del spørsmål og vise hvor godt du har forstått innholdet. Det er også noen synonymtester. Engelsktestene er nok de enkleste av alle, så de tror jeg ikke du skal være redd for =)

 

Ellers er det forskjellige matematikk-, logikk-, korttidshukommelses- og stresstester. Jeg kan ikke si så altfor mye om disse, men de kan minne litt om testene som blir gitt på sesjon hvis du har vært der? =) Jeg tror ikke det er veldig lett å forberede seg til disse testene, man må rett og slett bare møte opp og gjøre sitt beste.

 

Personlig slet jeg en del med stresstestene. Det beste tipset jeg kan gi deg er å ikke bli oppgitt dersom du oppdager at du gjør en feil eller to. Noen av testene er nermest umulig å klare, og kun konstruert for å teste om du gir opp når du møter motgang. Så husk: aldri gi opp! Fortsett å svar selv om du gjør feil! Det viktigste er å komme gjennom.

 

Håper du klarer deg bra! Det hadde vært morsomt om du sier ifra hvordan det har gått etter du har vært på Gardemoen! Lykke til.

 

mvh Aslak

Lenke til kommentar
Heisann =)

 

Gratulerer med innkalling! Håper du klarer deg bra i testene!

 

De aller fleste ungdommer i dag snakker mer enn bra nok engelsk til å komme inn på flygelederutdanningen. Jeg oppfattet engelsktestene som veldig enkle. Testene går ut på at du får opplest flere små historier på engelsk. Så skal du svare på en del spørsmål og vise hvor godt du har forstått innholdet. Det er også noen synonymtester. Engelsktestene er nok de enkleste av alle, så de tror jeg ikke du skal være redd for =)

 

Ellers er det forskjellige matematikk-, logikk-, korttidshukommelses- og stresstester. Jeg kan ikke si så altfor mye om disse, men de kan minne litt om testene som blir gitt på sesjon hvis du har vært der? =) Jeg tror ikke det er veldig lett å forberede seg til disse testene, man må rett og slett bare møte opp og gjøre sitt beste.

 

Personlig slet jeg en del med stresstestene. Det beste tipset jeg kan gi deg er å ikke bli oppgitt dersom du oppdager at du gjør en feil eller to. Noen av testene er nermest umulig å klare, og kun konstruert for å teste om du gir opp når du møter motgang. Så husk: aldri gi opp! Fortsett å svar selv om du gjør feil! Det viktigste er å komme gjennom.

 

Håper du klarer deg bra! Det hadde vært morsomt om du sier ifra hvordan det har gått etter du har vært på Gardemoen! Lykke til.

 

mvh Aslak

 

 

Sesjon har jeg vert på ja:)

Husker jeg fikk godt over gjennomsnittet på "IQ" testen som var der.

Da bør muligens sjansen vere gode?

Lenke til kommentar

Hei Aslak!

 

Har også søkt og blitt innkalt. Hadde egentlig aldri tenkt på jobben som flygeleder før jeg plutselig så annonsen her om dagen, og nå etter få dager med lesing og research tror jeg at dette er jobben jeg har alltid sett etter! Merkelig det der. :)

 

Har noen spørsmål ang opptak

 

1. Du nevner at det inngår blant annet noe matematikk. Er dette avanserte saker med andregradsligninger, derivasjon og rekkesystemer, eller tenker du på simpel hoderegning som å legge til/trekke fra osv?

 

2. Er det slik at man har 2,5 timer på seg på fase 1? dvs tidsbegrenset prøve hvor man må prøve å gjøre oppgavene så fort som mulig? Står det hvor mange % av prøven som gjenstår så man ikke plutselig får sjokk at tida er ute, og man bare er halvveis?

 

3. Du nevner engelskprøver. Er dette "flykaptein engelsk" aka skurrende radio hvor man knapt hører stemmen? hvis man kombinerer det med en rusten skotsk stemme så kan jo dette bli en utfordring haha..

 

4. Hørte rykter om at det er 1800 søkere hvert år. Har også hørt at kun 30% kommer igjennom fase 1. Med tanke på at det er 35 studieplasser per år, så blir jo sjansene desto mindre. Stemmer dette?

 

 

Deretter noen spørsmål om utdanningen :)

 

5) Lekser.. hvor mye lekser måtte du gjøre da du var i Malmø? Jeg er flink på skolen og i jobb, men har aldri likt å jobbe med skolearbeid hjemme.

Ikke at det er noe problem egentlig, jeg bare tenker om det er mulig å ta seg jobb i Malmø, eller om man er nødt til å bruke fritida på lekser? Tok du deg jobb, eller hadde du studielån?

 

6) Ettersom jeg forstår er undervisningsspråket norsk/dansk/svensk/engelsk. Var det noen gang du hadde vansker å forstå lærerne? Jeg syntes dansk kan være litt vanskelig å få med seg når de snakker fort..

 

7) Dekker Avinor lærerbøker osv? Evt hvor store utgifter må jeg beregne for dette?

 

8) Boplass. Er det lett å finne seg hybel/leilighet? Jeg er enslig, så trenger bare en liten hybel eller noe.

 

 

 

Til slutt noen spørsmål om jobben :D

 

9) Ettersom jeg har skjønt er det skiftordning. Samt er helg og helligdager ikke fredet. Da er spørsmålet når har man fri? Hvordan er mulighetene for å få seg fri en uke nå eller da?

Jeg elsker å reise, så håper at jeg skal ha mulighet for å ta meg fri en gang i blant. Men med tanke på at det er mangel på flygeledere, er dette kanskje vanskelig?

 

10) Er det mulig å ønske selv om man ønsker å jobbe med innflygning/tårn eller områdekontroll i aspirantperioden? Hva har du valgt, og evt angrer du?

 

11) Da du ble plassert til Stavanger, fikk du lagt frem noe ønske først? ettersom jeg har skjønt er dette i "utgangspunktet" ikke mulig.

Men jeg er i en litt spesiell situasjon kanskje. Jeg ønsker nemmelig å jobbe nord i landet, da jeg kommer derfra. Så istedenfor å sende en motvillig "søring" nordover, så kan de sende meg tenker jeg. Hva tror du er mulighetene for det?

 

12) Ok siste spørsmål for denne gang. :p Dersom jeg ikke skulle komme inn denne gang, bør jeg prøve på nytt til neste år? Kjenner du noen som strøk på opptaket og prøvde på nytt?

 

Woops, ble visst en del spørsmål.. Men er vanvittig nyskjerrig på hva jeg gir meg utpå her!

På forhånd tusen takk!! :D

Lenke til kommentar

Heisann =)

Beklager at det har gått så lang tid før jeg fikk svart deg.

 

Veldig artig at folk er interesserte og veldig artig at det er flere her som har kommet inn!

Det var en hel del spørsmål her så det er vel bare å komme i gang:

 

1. Det er ikke snakk om veldig avansert matematikk. Det handler ikke om ligninger eller denslags, men enkel hoderegning. Hovedproblemet er vel at man må ta det i hodet og at man ikke har all verdens tid på seg.

 

2. Jeg husker ikke akkurat hvor lang tid det var snakk om, men det stemmer at det er tidsbegrensing både på fase en og to. Jeg opplevde ikke at jeg hadde dårlig tid, men man bør jo absolutt være oppmerksom på at man ikke kan sitte å somle for lenge.

 

3. Engelsktestene er en kombinasjon av lydklipp og tekst. Kvaliteten på lydklippene var upåklagelig. Mye bedre enn mye av det jeg hører til daglig :)

 

4. Jeg husker ikke tallene i hodet, men 1800 hørtes litt mye ut. Jeg lurer på om det ikke var litt over 1000 søkere da jeg søkte. og at det ble tatt opp 24 stk. Dette varierer nok litt fra opptak til opptak, men det stemmer absolutt at det er veldig mange som ryker ut underveis i opptaksprosessen. En trøst kan jo være at de aller fleste forsvinner allerede etter søknadene. Altså hvis du har blitt kallt inn til fase en så har du kommet lengre enn de fleste!

 

5. Jeg hadde studielån og jobbet ikke i malmø. Det var ingen på mitt kull som jobbet. Men det kunne nok ha latt seg gjøre. Flygelederskolen er en veldig praktisk utdannelse med veldig stort fokus på simulatorøvelser og lignende. De første månedene går man på det som kalles basic-modulen. Her er det meste av teorien samlet og når man er ferdig med den så er det lite lekser å snakke om.

 

6. På skolen jobber det både nordmenn, svensker og dansker og undervisningen skjer på alle språkene. Men instruktørene tilbøyd seg alltid å snakke på engelsk hvis elevene heller ville det. Jeg er enig med deg i at dansk kan være vanskelig å forstå og det skjedde rett som det var at vi måtte be danske instruktører om å snakke engelsk. Dette var de heldigvis både flinke til og forberedt på. Ikke vær nervøs for språkbarriæren, mest sansynlig så blir det både dansker og svensker på kullet og da lærer du fort språkene.

 

7. Skolen deler ut allt materiale man har bruk for. Alle bøker du har bruk for er gratis.

 

8. Malmø er sveriges tredje største by og på størrelse med Bergen. Det er mulig å få seg leilighet eller dele rom med andre studenter. Hybler er etter min erfaring ikke like vanlig i Sverige som i Norge. Hvis du kommer inn på skolen så vil jeg anbefale å gå sammen med noen i klassen og leie en leilighet i lag. Det er det greieste og det de fleste nordmennene på skolen gjør.

 

9. Det varierer fra enhet til enhet hvordan vaktlistene ser ut, men jeg vet om mange som bytter til seg friuker eller langhelger så det er nok godt mulig. Du har rett i at det er mangel på flygeledere så kommer man til en liten enhet med lite folk så kan det være verre enn om man kommer til en stor enhet. På sola der jeg jobber er det ikke noe problem å bytte slik at man kan få seg en uke fri uten å ta ut noe ferie. Men da må man jo selvfølgelig jobbe litt mer intenst en uke eller to for å gjøre opp for det =)

 

10. I utgangspunktet så har man ikke veldig stor innflytelse på hvor man blir plassert. Dette er et litt komplisert spørsmål og utfallet vil variere litt fra kull til kull. Jeg skal forsøke å forklare så godt jeg kan: Noen kull er rene tårn/approach-kull, noen er rene kontrollsentralkull og andre er blandetkull. utdannelsen varierer litt de siste måneden og man blir selvfølgelig sendt forskjellige plasser etter utdanningen er ferdig. Det som avgjør hvilke kull som er hva er rett og slett Avinors behov og mulighet til å plassere ut aspiranter etter skolen er ferdig. Hvis du har gjort deg opp en mening om hvor du vil hen så kan du nevne det på intervjuet og da vil de kanskje prøve å være behjelpelige, men det er ikke garantert.

 

Det som er greit å vite er at enten du kommer hit eller dit så har alle i bunn og grunn den samme utdannelsen. Det betyr at etter du har jobbet noen år så kan du søke deg over til kontrollsentral hvis du jobbet i tårn eller omvendt, og det vil kun være snakk om å ta et konverteringskurs. Man er ikke låst til det ene valget for alltid.

 

Jeg fikk ikke velge, men kom inn på et rent tårn/approachkull. Dette er jeg veldig fornøyd med og ville nok ha valgt det uansett. Jeg vet at en del av kullene på skolen nå er kombikull og kommer man inn på et sånt så vil man ha mulighet for å velge det ene eller det andre.

 

11. Dette spørsmålet faller litt sammen med #10. Når et kull begyner å nermer seg slutten på skolen så vil Avinor ha funnet ut hvor de har behov for aspiranter og hvor de har kapasitet til å motta dem. For å ta mitt kull som eksempel: Vi var 10 nordmenn som ble ferdige på skolen i slutten av januar 2008. Vi fikk følgende valg:

 

Bardufoss: 2 plasser

Evenes (Harstad/Narvik): 2 plasser

Bodø: 1 plass

Ørland (utenfor Trondheim): 2 plasser

Vigra (Ålesund): 1 plass

Sola (Stavanger): 2 plasser

 

Vi fikk muligheten til å bli enige om plasseringen, noe vi ikke klarte. Deretter leverte vi inn en ønskeliste til Avinor som de brukte til å avgjøre plasseringen etter ønsker og ranking på skolen. Jeg kan jo si det sånn at det ikke akkurat var strid om plassene i Nord-Norge så dersom du har lyst til å komme deg nordover så blir det neppe noe problem. Men plasseringen varierer som sagt fra kull til kull. Kullet som var ferdig nå i høst en gang var 5 tårnaspiranter hvis jeg ikke tar feil, og av dem ble alle sendt til Gardemoen.

 

12. Dersom du har kommet til fase en og skulle ryke ut får du ikke mulighet til å søke på nytt :S Det høres jo litt makabert ut, men man blir faktisk satt på en slags svarteliste :( Man får ikke flere sjanser enn den ene.

 

Er det mer du lurer på må du bare spørre! Bare hyggelig at folk er interesserte! Og fortell gjerne hvordan det har gått når du har vært på Gardemoen! Lykke til!

 

mvh Aslak

Lenke til kommentar

Da var billetten bestilt og betalt og jeg skal til Værnes for Fase 1 (og forhåpentligvis fase 2) neste uke. Gruer meg noe helt sinnsykt, for det er liksom den ene sjansen jeg har, og dette er noe jeg kunne tenke meg å gjøre. Har blitt 22 år gammel og det begynner å bli på tide med en utdannelse, siden jeg er møkklei av jobben jeg har nå :-D

 

Det som skremmer meg mest er at jeg ikke har peiling på hva jeg går til når det gjelder testinga. Har funnet særdeles lite på nettet, og siden jeg er jente så har jeg heller ikke vært på sesjon. Jeg var ganske flink på skolen i min tid, men er jo et år siden sist jeg var på skolebenken, så mon tro om hjernecellene mine begyner å bli litt rustne allerede? :p Hva var vanskeligst av Fase 1 og fase 2? Var det forskjellige type oppgaver på de testene?

 

Dessuten er jeg skeptisk til å måtte flytte langt oppi gokk da jeg er etablert her på østlandet med mann (som ikke er flyttbar innad i Norge), hus og bikkje, men et års tid i Malmø går greit, siden jeg har spart opp min del av bokostnadene her mens jeg er borte, men har ikke sjans i havet til 2 år til og da er det vel for sent å hoppe av toget også :p

 

Gruegleder meg litt kjenner jeg :S

Lenke til kommentar

Jeg har bare et lite tips til dere som skal starte utaninga. Skal ikke bli flygeleder selv, men jeg vet litt.

 

Mitt tips: Kjøp dere FSX(Flight Simulator X) Det er en ganske realistisk flysimulator. Registrer det på VATSIM(Realistisk online flyvning på Fsx med strenge regler) Så kan du være ATC der. Dirigere flytrafikken til de som flyr. Jeg vet hva dere tenker, at det bare er et spill, men det er veldig realistisk. Er du ATC må du dirigere flytraffiken i VATSIM og få de som flyr der trygt ned på bakken. Les mer på vatsim.net og flightsim.no.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Drar opp den tråden igjen. Er du flygeleder? Isåfall hvor mye tjener du og hvor godt trives du?

 

3 Spørsmål til

 

1.Jeg lurer på om flygeledere lever godt av overtidstimer og derfor tjener så mye, så hvis det blir for mange av dem, vil det bli mindre overtid på dem og mindre inntekt?

 

2. Hvor stor er sjangsen for å f.eks få jobb på gardermoen? Jeg har lite lyst til å flytte hvor som helst, kan leve med det i et par år kanskje, men ikke mer. Er det slikt at man kan etter et par år velge selv hvor man kan jobbe, eller bestemmer avinor hele tiden?

 

3. Hvor gode/er det muligheter etter utdanningen å få høyere stillinger der man eventuelt tjener mer?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...