Gå til innhold

Anbefalinger: Stasjonære [selvbygget] og bærbare


Anbefalte innlegg

Hvordan egner alternativ 3 seg for overklokking? Er det eventuelt noen deler man kan bytte for å legge til rette for overklokking (i samme prisklasse)?

 

Edit: Og kommer prosessoren med kjøler?

Edit2: Vil det være noe å hente mht kjøling og støy ved å skifte Antec Sonata III, med feks Antec Three Hundred+OCZ StealthXStream PSU?

 

Antec Three Hundred gir nok mer støy, da dette er et langt mer åpent kabinett. Tror ikke OCZ er stillere en PSU en den som er i Antec Sonata III. Noe mer kjølepotensiale vil nok Antec Three Hundred ha (relativt åpent kabinett).

 

Prosessor kommer med kjøler.

 

Alternativ 3 er helt greit for moderat klokking (krever trolig bedre CPU-kjøler). Har selv klokket P4 Northwood i tidligere modell av Antec Sonata. Da fra 2,6 til 3,2 i testing, og kjørt 2,9 fast over flere år. E5200 har bare en FSB på 800 Mhz, noe som gjør at PC2-6400 minne ikke vil være en flaskehals. E5200 er også en kjølig CPU. Men man kan ikke forvente mer enn 3,6 - 3,8 Ghz på denne. Gigabyte sine hovedkort bruker å være helt OK for klokking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner saker og ting å bli solgt ut merker jeg! Er litt trasig at ordrene skjer så fort hos nettbutikkene, men jeg får lage noen back-up løsninger for visse komponenter slik at jeg kan oppdatere listen mer regelmessig. Da kan det være greit å få litt assistanse fra dere. Er åpen for forslag om alternative komponenter.

Lenke til kommentar

Veldig bra tiltak dette her! Er på utkikk etter en enkel pc til bruk for det meste til photoshop-arbeid og litt spilling (CS). Så enten den til 4000 eller 2000 kan nok gjøre jobben på det området. Men jeg lurer litt på hvordan disse oppsettene er mtp støy. Ser at det 4670-skjermkortet har vifte. Hadde egentlig sett for meg et vifteløst skjermkort, men forskjellen er kanskje ikke så stor?

Lenke til kommentar
Alternativ 3 er helt greit for moderat klokking (krever trolig bedre CPU-kjøler). Har selv klokket P4 Northwood i tidligere modell av Antec Sonata. Da fra 2,6 til 3,2 i testing, og kjørt 2,9 fast over flere år. E5200 har bare en FSB på 800 Mhz, noe som gjør at PC2-6400 minne ikke vil være en flaskehals. E5200 er også en kjølig CPU. Men man kan ikke forvente mer enn 3,6 - 3,8 Ghz på denne. Gigabyte sine hovedkort bruker å være helt OK for klokking.

Har du tips til hvilken kjøler jeg kan bruke istedetfor orginalen? Hvis jeg beholder alt.3 men bytter til CPUen i alt.2 E8400, er det fortsatt gode muligheter for moderat klokking?

Lenke til kommentar

Den kategorien kan jeg avsløre allerede nå! Skrivebord-erstatteren blir Acer Aspire 8930G. Her er en kort liste over spesifikasjoner:

 

- 18,4" skjerm (Full HD: 1920 x 1080)

- Intel Core 2 Duo P8600

- Nvidia GeForce 9700GT

- 4GB RAM

- 640GB Harddisk

- BluRay-leser

- 8-cellers batteri

Heavy-2.gif

Acer Aspire 8920 veier 4 kg og er ikke særlig mobil!

Pris: 13 200 kr

 

EDIT: Her er modellen jeg kjører for å sammenligne bærbare med hverandre. Kom med innspill hvis du har noen!

 

BrbarPrioritet-1.png

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Heisann! Den du nevnte der var uten tvil et meget godt alternativ, men jeg er ute etter en 13-14" som jeg skal koble opp til en full-HD TV. Men skal ikke klandre deg, hvordan skulle du vite det? ;) Som skrivebordserstatter var i hvert fall den du linket til perfekt.

 

Jeg synes ellers at et meget viktig punkt når det gjelder bærbar er størrelse. Vekten gjenspeiler det kanskje i en viss grad, men valgene til mange påvirkes ut ifra hvilken størrelse de ønsker :)

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar
Fantastisk, ser fram til en guide av bærbare! Noe jeg gjerne ser at du kan ta med, er anbefaling av en bærbar/bærbare som støtter 1080p HD-video :)

Det er da ikke noe problem. Bruk Media Classic med de rette plugins, så skal det funke på gamle PCer også! Min Pentium M 1,86GHz fra 2005 kjører 1080p glatt som bare det med ~ 90% prosessorbruk. ;)

 

[/OT]

Lenke til kommentar
Agentspoon: Du får jo ikke 8930G med de spesifikasjonene for 8500kr? :)Da må du opp i en annen modell av 8930G, og den koster veldig mye mer, 15000kr tror jeg.

Arrg. Jeg ble lurt av produktbeskrivelsen hos Multicom (link). :no: Da må jeg ut på leting igjen etter alternativer. Dersom den virkelig hadde kostet 8500 kr, hadde ingen vært i nærheten. Men nå...!

Edit: Da har jeg gjort meg ferdig med å vurdere og eliminere kandidater for bærbare. Jeg har sendt en PM til Ueland for å få vite litt mer om mulighetene for tabeller og slikt på dette forumet, men straks jeg får svar vil anbefalingene bli publisert!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...