Gå til innhold

Anbefalinger: Stasjonære [selvbygget] og bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin liste!

 

Du kan jo også ta en titt på Acer Aspire 5930G. Den har 9600m GT, P7350, 320 gb harddisk, 3gb minne og 8 cellers batteri til rundt 7500kr. Veldig mye for pengene. Finnes også en versjon med bluray og 4 gb minne til litt over 8000, tror jeg. :)

Endret av andybb
Lenke til kommentar

Den har vært i tøff konkuranse med første kandidat, HP Pavilion DV5-1090eo. Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan hvorfor den tapte. For det første er en av de viktigste tingene med bærbare, vekten. For de som har 15,4" skjerm, bør den helst ligge godt under 3 kilo. Her scorer HP høyt med sitt edle lettmetall, mens Acer på sin side er litt mer klumpete. En annen ting er pris. Som du presiserte koster den opp imot 7500 kroner. Dette er i overkant dyrt for en bærbar som skal være rettet mot massene.

 

Selv om skjermkortet, et Nvidia GeForce 9600 GT, er betydelig bedre; er det ikke så viktig med tanke på at de fleste som gamer "seriøst" har en kraftig stasjonær til å gjøre det på. Ellers er faktisk HP'en bedre ytelsesmessig. Fraværet av BluRay på Acer sin billigste utgave gjør i tillegg at den ikke kan brukes like godt som mediasenter.

 

Håper dette klargjorde valget mitt bedre. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Vekt, pris og bluray er greit nok. Men hvordan du kan si at HP'en har bedre ytelse skjønner jeg ikke. P7350 er en god del bedre, selv om ZM-80 er høyere klokket. Se her. P7350 yter jo også ganske mye bedre enn ZM-84 som er klokket på 2,3 GHz. I en allrounder-maskin er det greit med litt spillytelse, og da kommer ATI Radeon HD 3450 til kort. Jeg mener 5930G forsvarer prisøkningen - og vel så det.

Lenke til kommentar

Jeg trekker tilbake påstanden om generelt bedre ytelse utenom skjermkortet. Du kan godt mene at de komponentene er verd en prisøkning på mer enn tusen kroner. I reell salgsverdi er de det definitivt. Jeg synes likevel at det avhenger veldig mye av brukeren. Personlig stiller jeg med et Nvidia GeForce 7300 på min gamle bærbare. Det fungerer utmerket til spill som Company of Heroes og Call of Duty 4. Hvis du så tar i betraktning at ATI Radeon HD 3450 ligger litt over Nvidia GeForce 8400 GS i spill, er det en selvfølge at den klarer det meste ganske bra.

 

Det vil alltid komme nye, dyre skjermkort som kan trekke de nyeste spillene. Men en slik bærbar har som hovedmål å prestere i de vanlige oppgavene, som består av f. eks. Office, bilderedigering, WoW etc. Disse stiller ikke høyere krav for hver måned, og man trenger definitivt ikke noe Nvidia GeForce 9600 GT til dem! Og hvis man har lyst å spille tunge grafikkspill som Crysis på den bærbare (!), så kan man alltids stille innstillingene et hakk ned.

 

Så med hensyn til at kategorien "Allrounder" er for massene (skal være forholdsvis billig) og at det er flere andre aspekter som trekker ned hos Acer'en, synes jeg fremdeles ikke at det er verdt det.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ser forsåvidt argumentasjonen din. :) Du skal allikevel ikke se bortifra at den WoW-spillende allrounderen prøver et par nye spill, og da er det fint med et grafikkort som sparker bedre i fra seg enn HD 3450.

 

5930G gir helt klart mest for pengene blant laptoper i dagens marked, så jeg føler/følte at du burde ha med den i en eller annen form. 5500 poeng i 3dmark06, sterk cpu, og nok ram til en grei pris er ikke så verst det.

Lenke til kommentar
Ser forsåvidt argumentasjonen din. :) Du skal allikevel ikke se bortifra at den WoW-spillende allrounderen prøver et par nye spill, og da er det fint med et grafikkort som sparker bedre i fra seg enn HD 3450.

 

5930G gir helt klart mest for pengene blant laptoper i dagens marked, så jeg føler/følte at du burde ha med den i en eller annen form. 5500 poeng i 3dmark06, sterk cpu, og nok ram til en grei pris er ikke så verst det.

Ja, jeg skulle også gjerne hatt en så god bærbar med inn i mellom der. Men jeg må tenke litt over det, siden det i dette øyeblikk er nokså skarpe skiller mellom kategoriene. Dersom jeg legger inn en slags mellomting, vil dette trolig oppfattes som forvirrende for potensielle kunder. :hmm:Edit: Kanskje "Spilleren" hadde tatt seg ut? Stjeler litt av poenget med å kjøpe skrivebordserstatteren, men regner i grunnen ikke med at det er så mange som kjøper akkurat den. Og siden begge er fra Acer, kompenserer det jo for tapte verdier kan en si. :tease:

 

er Acer Aspire 8930G P8600 en god gaming-pc? skjønner meg ikke på hardware...

Ja, den er det. Men samtidig vil en bærbar alltid ligge langt bak stasjonære på ytelse. Det er ikke mange som er villige til å betale så store summer for en bærbar av det kaliberet, når en stasjonær til halvparten av prisen er like kraftig.

 

EDIT: Første innlegg er redigert og inkluderer nå både stasjonære og bærbare. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Edit: Kanskje "Spilleren" hadde tatt seg ut? Stjeler litt av poenget med å kjøpe skrivebordserstatteren, men regner i grunnen ikke med at det er så mange som kjøper akkurat den. Og siden begge er fra Acer, kompenserer det jo for tapte verdier kan en si. harhar.gif

Ikke så dumt det. Kanskje du kunne lagt den inn som Budsjettspilleren? For de som vil ha en PC det går an å kjøre spill på, flytte rundt, og ikke har lyst til å blakke seg.

Lenke til kommentar
jeg har lyst til å bygge "Entusiasten", men jeg hverken peiling på hardware eller overclocking. Hva burde jeg gjøre?

 

Bortsett fra kabinettet og et par småting, bygget jeg faktisk nøyaktig samme PC for to dager siden. Sitter å skriver på den nå. :p

 

Du trenger ikke bekymre deg for mangel på kunnskap. Overklokkingsdelen skal jeg ikke uttale meg om, men byggedelen går fint. PCen min går som bare det, og den eneste liknende erfaringen jeg har når det gjelder å bygge noe, er en IKEA-hylle jeg satt sammen, som forøvrig ble helt feil.

 

Så lenge du leser deg opp nøye på hw.no sin guide, og bruker google flittig hvis du lurer på noe, bør det ikke være vanskelig å bygge PCen selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...