Gå til innhold

Anbefalinger: Stasjonære [selvbygget] og bærbare


Anbefalte innlegg

Bare lurer litt på hvorfor du velger et HK som ikke har støtte for den høye frekvensen på DDR2 ram: MSI.com "Supports two unbuffered DIMM of 1.8 Volt DDR2 667/800 SDRAM, 4GB Max"

 

og i tillegg har valgt en løsning med 4x 1GB ram DDR2 som det heller ikke er spor for.

Jeg holdte på å kjøpe dette kortet for et par mnd siden, men oppdaget heldigvis dette som du påpeker her. Jeg gikk i stedet for et Gigabyte kort på X48. Et tottalt bomskudd fra MSI det hovedkortet der ja.

EDIT: Kjempefint tiltak dette! Gløttet innom noen av handlekurvene og der så det faktisk ut for at delene også fantes i nettbutikk. Litt mer aktuelt enn HW sine anbefalinger :p

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare lurer litt på hvorfor du velger et HK som ikke har støtte for den høye frekvensen på DDR2 ram: MSI.com "Supports two unbuffered DIMM of 1.8 Volt DDR2 667/800 SDRAM, 4GB Max"

 

og i tillegg har valgt en løsning med 4x 1GB ram DDR2 som det heller ikke er spor for.

Jeg holdte på å kjøpe dette kortet for et par mnd siden, men oppdaget heldigvis dette som du påpeker her. Jeg gikk i stedet for et Gigabyte kort på X48. Et tottalt bomskudd fra MSI det hovedkortet der ja.

EDIT: Kjempefint tiltak dette! Gløttet innom noen av handlekurvene og der så det faktisk ut for at delene også fantes i nettbutikk. Litt mer aktuelt enn HW sine anbefalinger :p

 

Yes. Da sitter jeg her med alle delene før jeg nettopp finner ut av dette. :cry:

Lenke til kommentar

Du får ikke bedre ytelse av å kjøpe en strømforsyning med høyere antall W. De er forbeholdt oppsett med for eksempel CrossFire, sånn som alternativ 1 har. De skjermkortene du listet yter omtrent likt med det jeg har valgt (alle er 4870). PCS kan være noe knyttet til kjølingen av kortet, men ikke siter meg på det. Uansett er "oppgraderingen" ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Gikk for en PC noe lignende av "kontoristen". Sitter nå å angrer som en hund på at jeg gikk for Gigabyte GA-EP35 hovedkortet i stedet for Asus P5Q PRO. Oppdaget først nå etter alt er montert ferdig at det ikke er støtte for firewire på dette kortet, og jeg skal bruke maskinen med et eksternt firewirelydkort som koster nesten like mye som resten av PCen. Så nå sitter jeg med skjegget i postkassen og må enten kjøpe nytt hovedkort og montere alt på nytt, eller selge lydkortet og kjøpe et med USB.

 

Utrolig kjipt, dumt av meg å ikke sjekke dette på forhånd, men tok det som en selvfølge at alle hovedkort i dag har støtte for firewire. :roll:

 

Evt. finnes det en løsning som gjør at jeg likevel kan få koblet til firewire kortet??

 

edit: Ser ut til at jeg bare kan kjøpe et firewire PCI-kort og så er det i boks?? :)

Endret av MetalJens
Lenke til kommentar

Vi kom tidligere fram til at det hovedkortet ikke støttet mer enn 2 brikker med RAM (med begrensing på hastighet tom.!). Så Asus P5E er nok et bedre kjøp.

 

Redigert: Merker at det er nedgangstider nå. De to kraftigste alternativene har begge fått en prisøkning på 1000 kroner. Så selv om du selv nå får mest for pengene ved å kjøpe disse oppsettene, er det kanskje lurt å vente an litt og se hvordan markedet utvikler seg.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi kom tidligere fram til at det hovedkortet ikke støttet mer enn 2 brikker med RAM (med begrensing på hastighet tom.!). Så Asus P5E er nok et bedre kjøp.

 

Redigert: Merker at det er nedgangstider nå. De to kraftigste alternativene har begge fått en prisøkning på 1000 kroner. Så selv om du selv nå får mest for pengene ved å kjøpe disse oppsettene, er det kanskje lurt å vente an litt og se hvordan markedet utvikler seg.

Uff.... nettbutikkene prøver sikkert å kompansere for det ved å kutte marginene, men når dollaren er så mye verdt er det ikke mye man kan gjøre egentlig

Lenke til kommentar

Tenker på å kjøpe noe som likner entusiasten uten dvd-spiller.

eneste forskjellen er at jeg ikke vil ta med Sapphire Radeon HD 4870 X2, men kjøpe Asus EAH4870X2/HTDI/2G siden denne er billigere og de har alt på amentio.

 

Spørsmålet da blir om det er stor forskjell på kortene? tjener jeg på for eksempel å kjøpe sapphire fra komplett ved siden av (3999) pågrunn av bedre ytelse?

Lenke til kommentar
Takk for fine instrukser. Med tanke på et Windows 7 som ikke er så langt unna, hvordan kan man si en bør forholde seg til det i denne sammenheng?

Windows 7 sies å ha omtrent de samme kravene som Windows Vista. Så å gå for 2# Hovedmaskin, burde du fint kunne oppgradere i fremtiden.

 

Tenker på å kjøpe noe som likner entusiasten uten dvd-spiller.

eneste forskjellen er at jeg ikke vil ta med Sapphire Radeon HD 4870 X2, men kjøpe Asus EAH4870X2/HTDI/2G siden denne er billigere og de har alt på amentio.

 

Spørsmålet da blir om det er stor forskjell på kortene? tjener jeg på for eksempel å kjøpe sapphire fra komplett ved siden av (3999) pågrunn av bedre ytelse?

Ytelsen er så og si lik, men siden Amentio (eller noen andre forsåvidt) ikke har den på lager, er det ikke store valget. ;)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Utrolig bra tråd :)

_

Har laget en egen tråd om dette, men skader vel ikke å spørre her og.?

Tenkt å kjøpe ny pc, men vil ikke bruke mer enn maks 7000. Den skal brukes til redigering av HD, og litt gaming(cs). Har du/dere noen forslag til endringer jeg kan gjøre for å få f.eks hovedmaskinen litt billigere? + forslag til et annet kabinett også.

 

edit:

trenger vel ikke 4gb minne heller, siden jeg ikke tror jeg har råd til 64bits operativsystem..

Endret av hodlekve
Lenke til kommentar
Takk for fine instrukser. Med tanke på et Windows 7 som ikke er så langt unna, hvordan kan man si en bør forholde seg til det i denne sammenheng?

Windows 7 sies å ha omtrent de samme kravene som Windows Vista. Så å gå for 2# Hovedmaskin, burde du fint kunne oppgradere i fremtiden.

 

Tenker på å kjøpe noe som likner entusiasten uten dvd-spiller.

eneste forskjellen er at jeg ikke vil ta med Sapphire Radeon HD 4870 X2, men kjøpe Asus EAH4870X2/HTDI/2G siden denne er billigere og de har alt på amentio.

 

Spørsmålet da blir om det er stor forskjell på kortene? tjener jeg på for eksempel å kjøpe sapphire fra komplett ved siden av (3999) pågrunn av bedre ytelse?

Ytelsen er så og si lik, men siden Amentio (eller noen andre forsåvidt) ikke har den på lager, er det ikke store valget. ;)

 

ser at komplett har asus sitt 4870x2 "bekreftet" innen 1-3 dager på lager, og amentio har 1-3 dager også (verken bekreftet eller ubekreftet). Jeg har bestillt fra amentio, så venter til 31.10 og ser det an. Om det blir utsatt levering (igjen) så kjøper jeg Sapphire 3870x2 fra komplett istedet som er på tilbud denne uka til 3999 :). Er jo lov å håpe! ;)

Lenke til kommentar
Utrolig bra tråd :)

_

Har laget en egen tråd om dette, men skader vel ikke å spørre her og.?

Tenkt å kjøpe ny pc, men vil ikke bruke mer enn maks 7000. Den skal brukes til redigering av HD, og litt gaming(cs). Har du/dere noen forslag til endringer jeg kan gjøre for å få f.eks hovedmaskinen litt billigere? + forslag til et annet kabinett også.

 

edit:

trenger vel ikke 4gb minne heller, siden jeg ikke tror jeg har råd til 64bits operativsystem..

Denne tråden er først og fremst en pekepinn rettet mot store grupper med felles behov. Jeg kan dessverre ikke lage oppsett spesialisert for individuelle personer, men på den annen side er hensikten med denne katogorien nettopp å legge til rette for dette. Så sjekk tråden du har opprettet jevnlig!

 

Jeg anbefaler at du beholder de fire gigabytene med minne, ettersom du prioriterer videoredigering høyt. 64-bit operativsystem har nesten samme pris som 32-bit utgaven, og er en oppgradering som definitivt gjør seg til nytte.

 

Takk for fine instrukser. Med tanke på et Windows 7 som ikke er så langt unna, hvordan kan man si en bør forholde seg til det i denne sammenheng?

Windows 7 sies å ha omtrent de samme kravene som Windows Vista. Så å gå for 2# Hovedmaskin, burde du fint kunne oppgradere i fremtiden.

 

Tenker på å kjøpe noe som likner entusiasten uten dvd-spiller.

eneste forskjellen er at jeg ikke vil ta med Sapphire Radeon HD 4870 X2, men kjøpe Asus EAH4870X2/HTDI/2G siden denne er billigere og de har alt på amentio.

 

Spørsmålet da blir om det er stor forskjell på kortene? tjener jeg på for eksempel å kjøpe sapphire fra komplett ved siden av (3999) pågrunn av bedre ytelse?

Ytelsen er så og si lik, men siden Amentio (eller noen andre forsåvidt) ikke har den på lager, er det ikke store valget. ;)

 

ser at komplett har asus sitt 4870x2 "bekreftet" innen 1-3 dager på lager, og amentio har 1-3 dager også (verken bekreftet eller ubekreftet). Jeg har bestillt fra amentio, så venter til 31.10 og ser det an. Om det blir utsatt levering (igjen) så kjøper jeg Sapphire 3870x2 fra komplett istedet som er på tilbud denne uka til 3999 :) . Er jo lov å håpe! ;)

Komplett får det kanskje inn i nærmeste framtid, men Amentio har hatt "1-3 dager"-statusen i et par uker nå. Ja, de er litt merkelige med tanke på levering og slikt. Men man kan alltids være heldig. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Skal du ha Vista bør du ikke gå mindre enn 4 gb minne. Og 64-bit koster vel bare 100 kroner mer enn 32-bit? :hmm: Da ville jeg panta noen flasker eller noe. :p

 

haha, visste ikke det var så liten forskjell.. trodde 32-bit nærmest var integrert i prisen, og 64 kosta sånn 1000 kr eller noe sånt:P

Endret av hodlekve
Lenke til kommentar

Hvordan egner alternativ 3 seg for overklokking? Er det eventuelt noen deler man kan bytte for å legge til rette for overklokking (i samme prisklasse)?

 

Edit: Og kommer prosessoren med kjøler?

Edit2: Vil det være noe å hente mht kjøling og støy ved å skifte Antec Sonata III, med feks Antec Three Hundred+OCZ StealthXStream PSU?

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...