Gå til innhold

Anbefalinger: Stasjonære [selvbygget] og bærbare


Anbefalte innlegg

@ Phear: Fordelen med Gigabyte-kortet er først og fremst at det har to PCI-x16 sånn at man får god ytelse med CF. Men jeg ser at prisen på kortet har steget unormalt mye i det siste. For noen uker siden kostet det nesten 200 kroner mindre. Så jeg skal vurdere å bytte til et annet (der P5Q er et alternativ). Angående strømforsyningen er det greit å ha litt ekstra kraft for fremtidige oppgraderinger. Dessuten koster 650W-utgaven kun 40 kroner mer enn 550W.

TX 650 koster 100 kr mer enn 550 hvis man sammenligner laveste pris på prisguide.no, og nesten 200 kr mer på kjøpslinken din. Uansett har ikke TX 650 nok PCIe kontakter til to HD 4870, så jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke all den ekstra kraften på.

 

TX650 kommer med to PCI-E-kontakter, samtidig som skjermkortet kommer med en pciE-kontakt (som kobles til to molex) Det vil derfor være mulig å kjøre crossfire på TX650.

 

Vennligst rett meg om jeg tar feil. :)

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på og anbefaler Asus P5Q pro, de billigste variantene til Asus er det ofte litt knot med og pro-varianten er ikke så mye dyrere. Det er også et kort som får mye skryt her på forumet.

 

P45 er et utmerket brikkesett, men som det blir påpekt vil X38 og X48 være bedre alternativer hvis man ønsker crossfire med 2 kort(det er egen tråd om akkurat denne sammenligningen med linker til tester som viser forskjellene), HD4870X2 vil imidlertid gå fint.

 

P35 er gammelt og utgått og jeg ser ingen grunn til å velge det fremfor P45 (det er ikke nevneverdig billigere engang).

 

Jeg leste en test av en klokket maskin med HD4870X2 som brukte ca 500W ved makslast og med tanke på at dette er et av de mest krevende kortene holder det lenge med f.eks. Corsair TX 650W eller tilsvarende.

 

Ellers knall tråd som svarer på noe mange lurer på.

Lenke til kommentar

Bra tiltak!

 

 

Lurer på å kjøpe meg dette oppsettet, kanskje med noen få endringer. Men er ikke helt oppdatert med dagens systemer, så jeg har et par-tre spørsmål:

 

1) Er det mulig å bruke 2 skjermer med ett HIS Radeon HD 4870 ?

 

2) Er det mulig å bruke 2 skjermer med to HIS Radeon HD 4870 via CrossFire (mener å ha lest at enkelte kort i CrossFire ikke støtter to skjermer)?

 

3) Har denne maskinen muligheten til omfattende multitasking, der jeg kan spille musikk, Surfe på internett, chatte, og spille et fullskjerms spill samtidig, uten at det hakker?

 

Drømmen er å spille på skjerm 1, samtidig som at surfing, chatting og musikk skjer på skjerm 2. Burde jeg muligens velge Quad-prosessor til slikt bruk?

 

Takker :)

 

 

Red.: Lagde en egen tråd der eventuell diskusjon rundt multitasking for dette oppsettet kan postes.

 

Med listen du har nå, kommer jeg opp i kr 8664,- inkl. moms.

6498 uten moms.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Da har oppsettet fått seg en kraftig overhaling. Blant de store nyhetene er:

* Nytt hovedkort: MSI X48C Platinum

* Nytt skjermkort: Asus Radeon 4870X2 skjermkort

* Ny PSU: Chieftec Turbo Series 750W

* Nytt kabinett: Antec Three Hundred kabinett

 

Sistnevnte koster 60% mindre enn Antec P182 som var valgt tidligere. Dette er ikke ensbetydigt med et dårligere kabinett. Faktisk er Antec Three Hundred bygget noenlunde på de samme prinsippene som den velkjente storebroren Antec 900. Forskjellen er at den er mye mer nøytral i utseendet (ingen glassrute og blå viftelys) og har en langt mindre stiv pris. :)

Lenke til kommentar
2 skjermer med et kort er ikke noe problem, men hvis du bruker 2 kort i CrossFire eller SLI maa du deaktivere CF/SLI for aa kunne bruke 2 skjermer. Unntaket er selvsagt X2 og GX2 kortene som har 2 GPU´er paa et kort og som klarer 2 skjermer.

Ok, da vet man det :)

 

------

 

Jeg ser at man ved å velge det billigste fra to nettbutikker (i stedet for en) kan spare litt penger. Men fraktprisen blir jo ganget med to, så er det egentlig noe å tjene på det?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

For meg er det i alle fall overkill med 4870x2. Ser for meg at det er mer lønnsomt å heller kjøpe 4870, for deretter å kjøpe en 4870 til etter en stund, når prisen er gått ned. Eller er det egentlig så lønnsomt kontra 4870x2?

 

Men det handler vel om individuelle prioriteringer. Som vanlig :p

Lenke til kommentar

Jeg har en maskin med X48-chipset med Ubuntu Hardy på og kan i hvert fall si at den fungerer utmerket. Har også et ATI-kort, dog noe eldre modell, HD3870. Det er mulig at du kan bli nødt til å hende en driver fra ATI/Amd for å utnytte 4870X2-kortet, men det finnes en egen wiki for hvordan du gjør det: http://wiki.cchtml.com/index.php/Main_Page Amd har forøvrig kommet seg veldig når det kommer til å gi ut Linux-drivere og sørger for å lansere disse hyppig og det ser bra ut så langt.

Lenke til kommentar
Ja, men budsjettet i denne tråden er på 9000 kr. Og da er det bare å klaske til med alt man kan få til.
Bare en kommentar, jeg er uenig i at det er bare å klaske til. Det kan kanskje være greit å fokusere litt på kvalitet også og ikke bare på hva som ser best ut på papiret. MSI som produsent av gode hovedkort synes jeg skurrer litt.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg ønsker å takke strådstarter, Agentspoon, for fantastisk hjelp med disse oppsettene. Jeg har ikke så veldig god greie på PC-bygging, men dette gjør alt mye bedre.

 

Vet ikke om du ønsker å svare på det i denne tråden, men spør likevel: Er det mulig å gjøre endringer på hovedkortet og grafikkortet du har anbefalt for å passe med disse kravene for EFI-X? Det er vel egentlig kun hovedkortet og grafikkort som må byttes ut. Ønsker å kjøre Mac OS X Leopard på PC-en, og derfor hadde det vært gunstig med en PC som støttet EFI-X :)

Endret av SkyFlight
Lenke til kommentar
Ser at hovedkortet har støtte for både DDR2 og DDR3. Men betyr det at en må benytte DDR3 for å få 8GB siden det er bare 2 spor med DDR2?

 

Skulle trodd det ja, siden jeg ikke har lest om noen 4GB-brikker. Og hvis DDR2 4GB-brikker er kommet så er de sannsynligvis like dyre som 2 DDR3 2GB-brikker.

Lenke til kommentar
Ja, men budsjettet i denne tråden er på 9000 kr. Og da er det bare å klaske til med alt man kan få til.
Bare en kommentar, jeg er uenig i at det er bare å klaske til. Det kan kanskje være greit å fokusere litt på kvalitet også og ikke bare på hva som ser best ut på papiret. MSI som produsent av gode hovedkort synes jeg skurrer litt.

Det er jeg dypt uenig i. De klarer ikke å konkurrere helt på høyde med Gigabyte eller Asus, men de er egentlig helt greie. Kortet har fått gode anmeldelser og bør fungere mye bedre enn et P45-kort (spesielt med CrossFire). :)

Lenke til kommentar

Bare lurer litt på hvorfor du velger et HK som ikke har støtte for den høye frekvensen på DDR2 ram: MSI.com "Supports two unbuffered DIMM of 1.8 Volt DDR2 667/800 SDRAM, 4GB Max"

 

og i tillegg har valgt en løsning med 4x 1GB ram DDR2 som det heller ikke er spor for.

Endret av Dext
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...