Gå til innhold

Anbefalinger: Stasjonære [selvbygget] og bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det virker som et gjennomtenkt oppsett, mye for pengene og fornuftige deler. Holder meg dog unna ATI 4850/4870 fordi de kortene blir så sinnsykt varme og bruker mye strøm selv idle. Liker ATI-kort dog, og har f.eks. HD3870 nå. Foretrekker også en kjøler som kommer uten vifte, f.eks. de fra Thermalright, men tatt prisen i betraktning er sikkert den Coolermaster-kjøleren ganske så kurant.

Lenke til kommentar

@ Phear: Fordelen med Gigabyte-kortet er først og fremst at det har to PCI-x16 sånn at man får god ytelse med CF. Men jeg ser at prisen på kortet har steget unormalt mye i det siste. For noen uker siden kostet det nesten 200 kroner mindre. Så jeg skal vurdere å bytte til et annet (der P5Q er et alternativ). Angående strømforsyningen er det greit å ha litt ekstra kraft for fremtidige oppgraderinger. Dessuten koster 650W-utgaven kun 40 kroner mer enn 550W.

 

@ Zenit: TRUE er en enormt god kjøler, men koster som du sier ganske mye. Coolermaster Hyper 212 er billig, men kjøler på høyde med de beste og har et meget lavt støynivå.

Lenke til kommentar
@ Phear: Fordelen med Gigabyte-kortet er først og fremst at det har to PCI-x16 sånn at man får god ytelse med CF. Men jeg ser at prisen på kortet har steget unormalt mye i det siste. For noen uker siden kostet det nesten 200 kroner mindre. Så jeg skal vurdere å bytte til et annet (der P5Q er et alternativ). Angående strømforsyningen er det greit å ha litt ekstra kraft for fremtidige oppgraderinger. Dessuten koster 650W-utgaven kun 40 kroner mer enn 550W.

TX 650 koster 100 kr mer enn 550 hvis man sammenligner laveste pris på prisguide.no, og nesten 200 kr mer på kjøpslinken din. Uansett har ikke TX 650 nok PCIe kontakter til to HD 4870, så jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke all den ekstra kraften på.

 

Det samme er problemet med et hovedkort som er klart for CF. Det helper lite når PSU ikke kan kjøre CF allikevel. Nå ser jeg uansett ikke noe stort poeng i å anbefale en grunn-PC som er CF-klar, og ihvertfall ikke uten å nevne det, men selv om den skal være CF-klar ville jeg heller gått for P5Q Pro, eller evt. et X38 kort. X48 synes jeg er å kaste penger ut av vinduet i denne klassen. En god PSU til CF er TX 750W.

Lenke til kommentar

P35 har ikke PCIe 2.0, så den er ikke spesiellt godt egnet til CrossFire selv om den har to PCIe x16 porter. Den har også 90nm chipset, mens P45 har 65nm. Og det er fortsatt behov for en annen PSU for å kjøre CrossFire med HD 4870.

 

Når både P5Q og P5Q Pro (begge P45) er billigere i samme nettbutikk, ser jeg ikke helt hvorfor valget falt på dette hovedkortet.

 

Edit: Mark at uten CF er det ikke noen voldsom forskjell hverken på pris eller ytelse, så det er ikke noe dårlig valg da. Men det finnes alternativer som er både bedre og billigere. Det er ikke meningen å virke så alt for kritisk :)

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert selv, så jeg blir bare glad for å få en smule kritikk i blant. Det som kan forbedres, skal forbedres. Det får være mottoet mitt. :!:

 

Så hva er forskjellen mellom Asus P5Q or Pro-utgaven av samme kort annet enn at PRO har to PCI X16? Og hvis du tenker at denne maskinen skal holde i 3-5 år, tror du at en PSU på 550W hadde holdt til oppgraderinger i den tid (ikke CF eller SLI, men enkeltkort)?

Lenke til kommentar

Mener ikke å kuppe tråden, men jeg ser at dere diskuterer litt frem og tilbake angående hovedkort. Forstår jeg det riktig at man "må" (bør) velge et X38-kort hvis man tenker på CF i fremtiden?

 

I mitt tilfelle er det en vurdering om jeg vil kjøpe ett 4870 nå og et hovedkort så jeg kan fyre inn ett til i CF senere, eller om jeg skal kjøpe ett 4870x2 nå og la det være med det. (altså å ikke kjøpe hovekort som støtter CF) Da blir det jo en prisvurdering -- 4870x2 koster mindre enn 2x 4870, og man sparer noen kroner på hovedkortet også. Noen tanker om dette?

 

Men hvis man tenker å overklokke prosessoren (enten Q6600 eller E8500), hva har det å si for hvilket hovedkort man bør velge? Er det sånn at X38-kort generelt er bedre for klokking enn f.eks. P35-kort? Eller er det andre ting som spiller inn her? (Produsent og sånt..)

Lenke til kommentar
Mener ikke å kuppe tråden, men jeg ser at dere diskuterer litt frem og tilbake angående hovedkort. Forstår jeg det riktig at man "må" (bør) velge et X38-kort hvis man tenker på CF i fremtiden?

 

I mitt tilfelle er det en vurdering om jeg vil kjøpe ett 4870 nå og et hovedkort så jeg kan fyre inn ett til i CF senere, eller om jeg skal kjøpe ett 4870x2 nå og la det være med det. (altså å ikke kjøpe hovekort som støtter CF) Da blir det jo en prisvurdering -- 4870x2 koster mindre enn 2x 4870, og man sparer noen kroner på hovedkortet også. Noen tanker om dette?

 

Men hvis man tenker å overklokke prosessoren (enten Q6600 eller E8500), hva har det å si for hvilket hovedkort man bør velge? Er det sånn at X38-kort generelt er bedre for klokking enn f.eks. P35-kort? Eller er det andre ting som spiller inn her? (Produsent og sånt..)

 

 

Når nehalem kommer har det ingen ting å si hvor mye du legger i hovedkortet du kjøper nå

siden det er en helt ny plattform.

Det spørs hvilket budsjett du har, men jeg ville kjøpt et x38-kort (ca 1300) og kjøpt et HD 4870x2, og kanskje satt inn et til når det blir behov for det.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert selv, så jeg blir bare glad for å få en smule kritikk i blant. Det som kan forbedres, skal forbedres. Det får være mottoet mitt. :!:

 

Så hva er forskjellen mellom Asus P5Q or Pro-utgaven av samme kort annet enn at PRO har to PCI X16? Og hvis du tenker at denne maskinen skal holde i 3-5 år, tror du at en PSU på 550W hadde holdt til oppgraderinger i den tid (ikke CF eller SLI, men enkeltkort)?

Vi har alle mye igjen å lære :)

 

P5Q mangler en PCIe x16 og x1 port, og har fått en PCI port ekstra. Ellers er de mer eller mindre klin like funksjonellt.

 

Jeg tror ikke det er noen komponenter som vil trekke nevneverdig mer strøm i et 3-5 års perspektiv. Med mindre det kommer en revolusjon i kjøleteknologi riktignok.

Lenke til kommentar
Mener ikke å kuppe tråden, men jeg ser at dere diskuterer litt frem og tilbake angående hovedkort. Forstår jeg det riktig at man "må" (bør) velge et X38-kort hvis man tenker på CF i fremtiden?

Du trenger så absolutt ikke X38 for CF. X38 gir en liten ytelsesforbedring i forhold til P45 fordi den har større båndbredde til overføring mellom kortene, men det er etter min mening ikke verdt prisen.

 

Men hvis man tenker å overklokke prosessoren (enten Q6600 eller E8500), hva har det å si for hvilket hovedkort man bør velge? Er det sånn at X38-kort generelt er bedre for klokking enn f.eks. P35-kort? Eller er det andre ting som spiller inn her? (Produsent og sånt..)

Jeg tror ikke det er noen nevneverdig forskjell på X38 og P45 i forhold til overklokking. Men jeg er ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Nokon som veit korleis dette oppsettet vil klara seg under køyring av Ubuntu? Er det med delar som er kjent problematiske?

 

Skal jeg peke på noe, er det vel Gigabyte-kortet. De er ikke alltid helt Linux-vennlige etter hva jeg har forstått. Er du nysgjerrig på Ubuntu/Linux og hardware, kan du ta en titt på phoronix.com. De tester mye hardware til GNU/linux og særlig under ubuntu. Radeon 4850 og 4870 har fått "Phoronix Approved"-stempelet, som er et tegn på at det er sikre kjøp for en Linux-bruker. Selv kjører jeg med et Asus P5KPL-hovedkort som holder lenge til min bruk med en Intel C2D E4500, GeForce 8600GT og 2 gb minne, har aldri hatt problemer med annet enn lyden, og det er et kjent problem som er under stadig utbedring, jeg har ingen problemer nå lenger! :)

 

Dersom du tenker ubuntu er det viktig å huske at du får bedre ytelse ut av hardwaren din kontra Vista. Er det noe spesielt du skal kjøre på denne maskinen? Quake Wars, Doom 3, Unreal, e.l.? Eller har du tenkt å spille mye gjennom wine? Tenker du fotoredigering? Eller bare en vanlig "hjemme-PC" som bare skal holde til daglig bruk og kanskje litt mer i ny og ne?

 

Edit: Hold deg for all del unna Foxconn-hovedkort med Linux. I følge dem selv ønsker de ikke å ha noe med Linux å gjøre, så jeg ville aldri puttet penger på deres produkter.

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar

Jeg ble en smule inspirert av din innsats i går, Agentspoon, så jeg brukte natta til å google chipsets, skjermkort og whatnot, og endte opp med tre forskjellige oppsett for forskjellige målgrupper:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1009854&hl=

 

Alle disse skal etter alle solemerker fungere ved å kun klistre alt sammen med litt gaffa og legge en Ubuntu-cd oppå, særlig dersom man er tålmodig nok til å vente på Ubuntu 8.10 som kommer i slutten av oktober.

Lenke til kommentar
Nokon som veit korleis dette oppsettet vil klara seg under køyring av Ubuntu? Er det med delar som er kjent problematiske?

 

Skal jeg peke på noe, er det vel Gigabyte-kortet. De er ikke alltid helt Linux-vennlige etter hva jeg har forstått. Er du nysgjerrig på Ubuntu/Linux og hardware, kan du ta en titt på phoronix.com. De tester mye hardware til GNU/linux og særlig under ubuntu. Radeon 4850 og 4870 har fått "Phoronix Approved"-stempelet, som er et tegn på at det er sikre kjøp for en Linux-bruker. Selv kjører jeg med et Asus P5KPL-hovedkort som holder lenge til min bruk med en Intel C2D E4500, GeForce 8600GT og 2 gb minne, har aldri hatt problemer med annet enn lyden, og det er et kjent problem som er under stadig utbedring, jeg har ingen problemer nå lenger! :)

 

Dersom du tenker ubuntu er det viktig å huske at du får bedre ytelse ut av hardwaren din kontra Vista. Er det noe spesielt du skal kjøre på denne maskinen? Quake Wars, Doom 3, Unreal, e.l.? Eller har du tenkt å spille mye gjennom wine? Tenker du fotoredigering? Eller bare en vanlig "hjemme-PC" som bare skal holde til daglig bruk og kanskje litt mer i ny og ne?

 

Edit: Hold deg for all del unna Foxconn-hovedkort med Linux. I følge dem selv ønsker de ikke å ha noe med Linux å gjøre, så jeg ville aldri puttet penger på deres produkter.

 

Set pris på svar!

Stort sett vert det vel spelt WoW gjennom Wine, men blir vel andre spel og med tid. Såg posten din om Linux-vennlege delar, og skal prøve å plukke ut noko der ifrå. Forstår eg det slik at hovudkortet er den store syndaren når det gjeld trøbbel under Linux?

Lenke til kommentar
Nokon som veit korleis dette oppsettet vil klara seg under køyring av Ubuntu? Er det med delar som er kjent problematiske?

 

Skal jeg peke på noe, er det vel Gigabyte-kortet. De er ikke alltid helt Linux-vennlige etter hva jeg har forstått. Er du nysgjerrig på Ubuntu/Linux og hardware, kan du ta en titt på phoronix.com. De tester mye hardware til GNU/linux og særlig under ubuntu. Radeon 4850 og 4870 har fått "Phoronix Approved"-stempelet, som er et tegn på at det er sikre kjøp for en Linux-bruker. Selv kjører jeg med et Asus P5KPL-hovedkort som holder lenge til min bruk med en Intel C2D E4500, GeForce 8600GT og 2 gb minne, har aldri hatt problemer med annet enn lyden, og det er et kjent problem som er under stadig utbedring, jeg har ingen problemer nå lenger! :)

 

Dersom du tenker ubuntu er det viktig å huske at du får bedre ytelse ut av hardwaren din kontra Vista. Er det noe spesielt du skal kjøre på denne maskinen? Quake Wars, Doom 3, Unreal, e.l.? Eller har du tenkt å spille mye gjennom wine? Tenker du fotoredigering? Eller bare en vanlig "hjemme-PC" som bare skal holde til daglig bruk og kanskje litt mer i ny og ne?

 

Edit: Hold deg for all del unna Foxconn-hovedkort med Linux. I følge dem selv ønsker de ikke å ha noe med Linux å gjøre, så jeg ville aldri puttet penger på deres produkter.

 

Set pris på svar!

Stort sett vert det vel spelt WoW gjennom Wine, men blir vel andre spel og med tid. Såg posten din om Linux-vennlege delar, og skal prøve å plukke ut noko der ifrå. Forstår eg det slik at hovudkortet er den store syndaren når det gjeld trøbbel under Linux?

 

 

 

Siden trådstarter her helst vil være windows-orientert, foreslår jeg at vi fortsetter praten på tråden jeg linket til. Jeg svarer på spørsmålet ditt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...