Gå til innhold

De ansatte saksøker Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At apple over-arbeider sine ansatte er det ikke tvil om, jeg jobber for dem en periode selv, nede i Cork.

Regnet ikke med sånt fra et selskap, sluttet på apple og startet i et annet programvare selskap heller.

 

Mye bedre lønn og arbeidsforhold.

Endret av Dwagon
Lenke til kommentar
Gammelt nytt, leste om dette for 4 dager siden.

 

Betalt for ovetid er heller ikke spesielt vanlig, selv ikke i Norge.

Der jeg jobber får man ikke betalt for frivilig overtid, men vi tar det ut i fritimer. (noe jeg synes er bedre)

Man SKAL ha overtidsbetaling, vet ikke hvor mye man har krav på etter norsk lov, men etter Tariff (for de som har det da) så skal man vel ha minimum 50% av grunnlønna si

Lenke til kommentar
Gammelt nytt, leste om dette for 4 dager siden.

 

Betalt for ovetid er heller ikke spesielt vanlig, selv ikke i Norge.

Der jeg jobber får man ikke betalt for frivilig overtid, men vi tar det ut i fritimer. (noe jeg synes er bedre)

Man SKAL ha overtidsbetaling, vet ikke hvor mye man har krav på etter norsk lov, men etter Tariff (for de som har det da) så skal man vel ha minimum 50% av grunnlønna si

 

+40% og dersom det overstiger x antall timer i uka (husker ikke helt), er vel loven for alle enten man har tariff eller ikke.

 

Men husk å skille mellom pålagt overtid og hva du gjør frivilling uten å avtale med arbeidsgiver. Det er få arbeidgivere som godtar at man fører overtid uten at det var behov for at man jobbet overtid.

Lenke til kommentar

Fra arbeidsmiljøloven:

 

§ 10-4 Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

§ 10-6 For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

 

Ganske enkelt å forholde seg til, med andre ord.

 

Og det er ikke noe som heter "frivillig overtid". Da kan jo bedriften presse folk til å jobbe "frivillig".

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Gammelt nytt, leste om dette for 4 dager siden.

 

Betalt for ovetid er heller ikke spesielt vanlig, selv ikke i Norge.

Der jeg jobber får man ikke betalt for frivilig overtid, men vi tar det ut i fritimer. (noe jeg synes er bedre)

Du har rett til overtidsbetaling. Flexitid/avpasering er ett alternativ arbeidsgiver KAN gi, men du skal kunne kreve penger.. dog skal man være våken når man skriver under på arbeidskontrakten. Noen har faktisk overtid innbakt i vanlig lønn mot andre kompensasjoner. I oljeindustrien der jeg arbeider, har man endel forskjellige løsninger på dette, de fleste er gunstige for arbeidstaker. Dog innebærer også dette at man forventer at det blir arbeidet endel overtid.

 

At Apple ikke er spesielt "snille" med sine ansatte er vel ingen nyhet, kvasi-dokumentaren ved navnet "Pirates of Silicon Valley" gir vel indikasjoner i denne retningen. Når det er sagt er ikke slavedriving av ansatte noen stor nyhet i USA som sådan, jeg har arbeidet med amerikanere som har fortalt historier fra kjente amerikanske oljeselskaper om behandling av ansatte som vi i Norge ikke engang kan forestille oss.

Lenke til kommentar

FY FAEN.

Det er ikke noe nytt at hw's artikler har skammelig nermet seg it-avisenkvalitet LENGE, MEN NÅ har noen satt kroken på kaka. Jeg venter nå på den siste biten i puslespillet: "Aller internett kjøper tek.no nettverket. Sidene fusjoneres med IT-avisen og Tore Neset blir forummoderator. Det meldes også at Arsæll Benediktson overtar redaktøransvaret umiddelbart".

 

Det å hente nyheter fra IT-avisen.... hvor langt kan man synke? Det var mange som spådde hardware.no's undergang da de ble en del av edda media, og JAGGU fikk de rett.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
FY FAEN.

Det er ikke noe nytt at hw's artikler har skammelig nermet seg it-avisenkvalitet LENGE, MEN NÅ har noen satt kroken på kaka. Jeg venter nå på den siste biten i puslespillet: "Aller internett kjøper tek.no nettverket. Sidene fusjoneres med IT-avisen og Tore Neset blir forummoderator. Det meldes også at Arsæll Benediktson overtar redaktøransvaret umiddelbart".

 

Det å hente nyheter fra IT-avisen.... hvor langt kan man synke? Det var mange som spådde hardware.no's undergang da de ble en del av edda media, og JAGGU fikk de rett.

Helt enig. HW.no burde kutte alle bånd til ITavisen, VG og andre tabloider. Men det skjer nok aldri.

Lenke til kommentar
Ah, hvorfor er jeg ikke overrasket? 8D

Ikke jeg heller. Apple har kjempet mot det norske lovverket i årevis. Blant annet på kjøperettigheter. De var jo i klammeri med forbrukerrådene i mange Europeiske land med urimelige Itunes-vilkår. De har neppe rent mel i posen når det kommer til misbruk av markedsposisjon og arbeidsvilkår heller. Bare synd så alt for mange saker blir henlagt av kapasitetshensyn. Håper neste regjering styrker politi, økokrim og rettsvesenet kraftig.

Lenke til kommentar
FY FAEN.

Det er ikke noe nytt at hw's artikler har skammelig nermet seg it-avisenkvalitet LENGE, MEN NÅ har noen satt kroken på kaka. Jeg venter nå på den siste biten i puslespillet: "Aller internett kjøper tek.no nettverket. Sidene fusjoneres med IT-avisen og Tore Neset blir forummoderator. Det meldes også at Arsæll Benediktson overtar redaktøransvaret umiddelbart".

 

Det å hente nyheter fra IT-avisen.... hvor langt kan man synke? Det var mange som spådde hardware.no's undergang da de ble en del av edda media, og JAGGU fikk de rett.

Der traff du spikeren på hodet!

 

 

For å ta det konkrete innholdet i dette makkverket av en artikkel så kan det nevnes at:

- Det er én enkelt ansatt som har gått til søksmål, og som forsøker å implisere andre ansatte gjennom et såkalt klassesøksmål.

http://www.sbclasslaw.com/norwegian/faqs.cfm

 

- Det er enda ikke avgjort om søksmålet får status som klassesøksmål. Den saksøkte parten (Apple Inc.) skal bl.a først gis anledning til å komme med et tilsvar, før domstolen avgjør videre status.

 

- Slike søksmål er nærmest rutinesaker i USA. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6022001518.html

Alle store selskap får slike saker mot seg fra tid til annen, og det er enkelt å finne lignende eksempler for Dell, IBM eller nærmest hvem som helt. Eksempelvis har vi denne saken mot Dell, som fortsatt er en større og tyngre aktør i IT-markedet, og som her _faktisk_ har fått et klassesøksmål mot seg fra _mange_ ansatte:

http://www.theregister.co.uk/2008/07/17/dell_class_action/

Eller denne mot Sun, som ligner mye på saken mot Apple:

http://www.lawyersandsettlements.com/artic...ime-exempt.html

Hvorfor får vi ikke oppslag på hw.no om disse sakene, med "festlige" tabloidoverskrifter som "Dell-ansatte er slaver"? Redd for å støte annonsører?

 

Er det journalister eller puddinger som "forfatter" artikler her...eller mer korrekt: kopierer ukritisk fra tabloidmedia?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Ah, hvorfor er jeg ikke overrasket? 8D

Ikke jeg heller. Apple har kjempet mot det norske lovverket i årevis. Blant annet på kjøperettigheter. De var jo i klammeri med forbrukerrådene i mange Europeiske land med urimelige Itunes-vilkår. De har neppe rent mel i posen når det kommer til misbruk av markedsposisjon og arbeidsvilkår heller. Bare synd så alt for mange saker blir henlagt av kapasitetshensyn. Håper neste regjering styrker politi, økokrim og rettsvesenet kraftig.

OK, så siden Nokia har kjempet mot det norske lovverket bla på kjøperrettigheter i årevis så har de neppe rent mel i posen når det kommer til misbruk av markedsposisjon og arbeidsvilkår heller. Eller la oss ta Microsoft, det har jo vært "et par" saker der også. Det må jo gjøre sakene veldig enkel for arbeidstilsyn, konkurransemyndigheter og dess like. Bare å sjekke hvem som har en sak eller to hos forbrukerrådet, og vips så er det bare å bøtelegge dem herfra og til helvete for all verdens snusk og misligheter. Bur dem inne! Sparer utrolig mye ressurser å bare kunne forhåndsdømme ut fra generaliserende antagelser, og slippe å undersøke fakta. Veldig enkelt og tabloid å forholde seg til, så enkelt at selv en FrP'er eller nyhetsdesken til VG kan henge med. Vi driter i nyansene, bare vi finner et oppslag som selger...

Lenke til kommentar
FY FAEN.

Det er ikke noe nytt at hw's artikler har skammelig nermet seg it-avisenkvalitet LENGE, MEN NÅ har noen satt kroken på kaka. Jeg venter nå på den siste biten i puslespillet: "Aller internett kjøper tek.no nettverket. Sidene fusjoneres med IT-avisen og Tore Neset blir forummoderator. Det meldes også at Arsæll Benediktson overtar redaktøransvaret umiddelbart".

 

Det å hente nyheter fra IT-avisen.... hvor langt kan man synke? Det var mange som spådde hardware.no's undergang da de ble en del av edda media, og JAGGU fikk de rett.

Der traff du spikeren på hodet!

 

 

For å ta det konkrete innholdet i dette makkverket av en artikkel så kan det nevnes at:

- Det er én enkelt ansatt som har gått til søksmål, og som forsøker å implisere andre ansatte gjennom et såkalt klassesøksmål.

http://www.sbclasslaw.com/norwegian/faqs.cfm

 

- Det er enda ikke avgjort om søksmålet får status som klassesøksmål. Den saksøkte parten (Apple Inc.) skal bl.a først gis anledning til å komme med et tilsvar, før domstolen avgjør videre status.

 

- Slike søksmål er nærmest rutinesaker i USA. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6022001518.html

Alle store selskap får slike saker mot seg fra tid til annen, og det er enkelt å finne lignende eksempler for Dell, IBM eller nærmest hvem som helt. Eksempelvis har vi denne saken mot Dell, som fortsatt er en større og tyngre aktør i IT-markedet, og som her _faktisk_ har fått et klassesøksmål mot seg fra _mange_ ansatte:

http://www.theregister.co.uk/2008/07/17/dell_class_action/

Eller denne mot Sun, som ligner mye på saken mot Apple:

http://www.lawyersandsettlements.com/artic...ime-exempt.html

Hvorfor får vi ikke oppslag på hw.no om disse sakene, med "festlige" tabloidoverskrifter som "Dell-ansatte er slaver"? Redd for å støte annonsører?

 

Er det journalister eller puddinger som "forfatter" artikler her...eller mer korrekt: kopierer ukritisk fra tabloidmedia?

 

 

Ah, hvorfor er jeg ikke overrasket? 8D

Ikke jeg heller. Apple har kjempet mot det norske lovverket i årevis. Blant annet på kjøperettigheter. De var jo i klammeri med forbrukerrådene i mange Europeiske land med urimelige Itunes-vilkår. De har neppe rent mel i posen når det kommer til misbruk av markedsposisjon og arbeidsvilkår heller. Bare synd så alt for mange saker blir henlagt av kapasitetshensyn. Håper neste regjering styrker politi, økokrim og rettsvesenet kraftig.

OK, så siden Nokia har kjempet mot det norske lovverket bla på kjøperrettigheter i årevis så har de neppe rent mel i posen når det kommer til misbruk av markedsposisjon og arbeidsvilkår heller. Eller la oss ta Microsoft, det har jo vært "et par" saker der også. Det må jo gjøre sakene veldig enkel for arbeidstilsyn, konkurransemyndigheter og dess like. Bare å sjekke hvem som har en sak eller to hos forbrukerrådet, og vips så er det bare å bøtelegge dem herfra og til helvete for all verdens snusk og misligheter. Bur dem inne! Sparer utrolig mye ressurser å bare kunne forhåndsdømme ut fra generaliserende antagelser, og slippe å undersøke fakta. Veldig enkelt og tabloid å forholde seg til, så enkelt at selv en FrP'er eller nyhetsdesken til VG kan henge med. Vi driter i nyansene, bare vi finner et oppslag som selger...

 

Det øyeblikket noen nevner noe negativt om Apple, kravler disse menneskene ut av treverket.

Jeg kan simplifisere for deg.

 

Alt Apple gjør er ikke det eneste rette. Steve Jobs er ikke Gud, og det er garantert en masse barnearbeid involvert i konstruksjonsprosessen til applehardware.

 

At Apple står bak, gjør ikke dette ok.

 

Takk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...